Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

ps. tekevät työkalun hitsaamalla ison kuulalaakerin palloon, mutterin vartta varten ja sitten rälläkällä oikeaan läpimittaan + nuo leikkaavat pinnat rälläköiden pallon kylkeen....
Viimeksi muokannut hautakorpi, 23.2.2023 2:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 140
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Viesti Kirjoittaja mataha »

Alukanteen puree varmaan pallonivelen pallosta rälläköity, ja voihan sitä yrittää karkaista.
Aina on selvitty!!!
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

varmasti puree, pallonivel on melko lujaa rautaa...

Pitääpä katella oisko noita venäjältä valmiina saatavana, on sen verran fiksu tapa isontaa kanavat symmetrisesti.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Raidetangon sisäpäistä saa helpoiten, kun on varsi valmiina niin ei tarvitse hitsata.
Kuva
Rälläkällä vain nivelen kuori pois ja sitten hammastus kuulaan. Käytettyjähän voi jostain korjaamojen metallilavoilta hakea...
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

mitenkähä tommonen "suoraksi" tehty kanava toimii. sillon ku alottelin kansi hommia ni moni porttaaja sano että kanava pitää kaventua ennen ohjuria tiettyn mittaan ja sitte taas lähtee laajentuu. tuolla määrätään kanavan virtausnopeus, tommone "suoraksi" tehty kanava kyllä virtaa mutta nopeus romahtaa alas. ite oon käyttänyt kaavaa lautasen halkasijax0.85 ja loput hieronut virtauspenkissä kohileen.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

No, kuten otsakossa maininta olikin, kyseessä on siis "kursailematon tapa avartaa kanavat" eli toimivuudesta saati tehon käyttöalueesta ei ollut mitään puhetta :lol:

Pisti vain silmään aikas nopsa tapa portata kanava tasan saman kokoiseksi koko matkalta...mikä toisaalta on aikas kätevä keino...

Jos katsoo ladan VFTS luokkaria (B-222) niin siinäkin kanavat on vedetty aivan putkeksi...mutta imu puolella vain 35mm kokoon, kun imu venttiili on 41mm...eli 0,85 sääntö tuntuis toimivan tuossakin.

loppukevennys:
vanha niva mainos, kattokaapa mitä "ituhippien edeltäjät" nakkelee peräkonttiin....

https://www.youtube.com/watch?v=5xIubWwey3s
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

tuli tehtyä terät, ja kokeiltua....toimii helkatin hyvin!

Pitää öljytä hyvin terä kun jyrsit, tavan öljyllä ihan ok. Muistaa puhaltaa lastut kanavasta pois tasaisin väliajoin, ettei takerru kiinni/tee jälkeä kanavan seinämään.
Mahtava systeemi kun kanavasta tulee kerrasta saman kokoinen koko matkalta, ja terä keskittää itsensä aina kanavan keskelle, jolloin vesitilaan puhkeamisen riski on pienin mahdollinen!

Ladan yläpallo on 33mm eli optimi, imukanavalle, pakokanavaan suosittelen 30mm palloa. Jos kaipaat 35mm palloa (VFTS imu kanavat) kattele IVECO, Maxi:n kuormurin palloa Motonetistä. jos haluat portata ladan vakio imusarjan niin palloon kiinni 1/2 räikän murros nivel niin mutkienkin taakse alkaa onnistumaan. (porttasin näin imurjan 33mm:lliin onnistuneesti)

Kun jyrsit, jyrsi ensin vain siihen saakka missä ohjurin pahka alkaa. Ohjurit pois, koneistetaan ohjurin pahka käsin jyrsinterällä matalaksi ja sitten vasta jyrsitään kanavan taka seinään koskettaen ohi ohjurinreiän. Jos et näin tee, jysin alkaa syödä kanavan pohjaa koska, terä pyrkii keskittymään keskeisesti kanavaan. Jos hazarrdi kuitenkin sattuu niin korjaus aina oikealla kanava kitillä.
loppu viimeistelyt käsin, kaikki terävät kulmat pois jne....Muista että ladan kannen riskipaikka on sitten imukanavan pääty, katsottuna palotilasta, noin 3-4mm alumiinia tässä kohtaa...älä jyrsi kanavaa looppuun saakka!!!

viimeistely "virsikirjalla" noin 100-120 grid. Jos laitat isommat venttiilit niin seetit ehdottomasti kovasta teräksestä, koska ladan omat ovat pehmeää "pask..." ohjuriksi bemarin M10 koneen 8mm pronssi ohjuri joka vedetään toisesta päästä "luodiksi" pois virtausta estämästä. Venttiilin jousen pintaa voi kannessa laskea sen 2mm turvallisesti, auttaa iso nostoisten nokkien kanssa kummasti. Virivelhot tekee venttiilit customina, toinen helppo tapa on venäläiset "sport venttiilit" joiden pitäis olla hieman isommat.

Niin ja jos oot tekemässä kisakantta, niin ensin tämä temppu alta pois ennen kuin alat suunnittelee seetejä ja ohjurien vaihtoa...muuten ei tule yhtään mitään....

...miksi kerron? no siksi ettei porukka pistäis aina vain vähenevää kansi kasaa paskasti portaten piloille...harva osaa hyvin ja siististi portata vaikka kuinka puhuvat...

uusi kansi on venäjällä noin 16-18000rub, eli noin 240e 8)
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Vastaa Viestiin