Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi....

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

***Ei kyllä vaikuta tuon taivaallista puristuspaineissa moinen!

Vakio ladan koneen kanssa olet täysin oikeassa!! Vakio kone on rakennettu suurilla tjoleransseilla ja siten että polttoaine vaatimukset ovat hyvin löyhät. (samoin kuin koneen tehot) :lol:

kilpakoneen rakentamisesta ja siellä vadittavista jutuista, ei puhuta samana päivänä tavan ladan koneitten kanssa, vaikka rauta olisikin täysin samaa. Tämä ketju käsittelee kilpakoneen rakentamista ja sen haasteita ladan koneesta tehtäessä.

Miten sitten vaikuttaa jos männät on eri tasolla lohkon kannen tason kanssa, se saa aikaa "squish bandille" ja dynaamiselle puristupaineelle melkoisia muutoksia!

Jos olisin olettanut että koneessa kampilinja ja kansitaso on samassa linjassa, olisin olettanut että mäntä on 0,80mm päässä kannesta joka reiällä = jolloin maksimi kierrosluku olisi noin 8000kier/min

Osa pytyistä olisikin ollut 0,50-0,60mm... ja sitten olisin kierrätellyt hiukka konetta, samaan aikaan kun turbo nostaa palotilan lämpöjä...detonaation ja männän koskettamisen kanteen riski olisi kasvanut rajusti, olisin voinut rakentaa näin helposti koneen joka hajoaa muutaman tuhannen km jälkeen.

Eli vanha totuus siitä että oletus on kaikkien virheiden äiti piti jälleen kutinsa!

ps. kateltiin tuossa venttiilikoneistoa läpi, kevyempää rautaa sinne voisi olla hyvä saada, toisaalta venttiilikoneiston kontrolliin vaikuttaa suurimmalta osin, se kirottu venttiilinjousi joka pitäisi olla mahdollisimman löysä että ei kuluta nokkaa ja syö tehoja...Toisaalta niin jäykkä että että venttiilit pysyisi mukana tuonne 9500kier/min saakka...jos sattuu kone karkaamaan kierroksilla...kilpa koneessa kun nuo välykset männänpään ja venttiilin välissä ei ole isoilla venoilla kovinkaan suuret.

Muutenkin venttiilin jousiin kannattaa oikeasti uhrata ajatusta, jos venttiilin saa pysymään kontrollissa kovemmilla kierroksilla se tarkoittaa aina lisää tehoja ja melko reippaasti varsin yli 6000kier/min jälkeen. (olettaen etteivät ole aivan liika jäykät jolloin kitkat kasvavat)
Jos perinteiseen tikkukoneeseen (työntötangot) tuuppaa liika jäykät jouset se käytännössä lyhentää nokan aukiolo aikaa koska vääntää venttiilikoneiston työntötankoja hieman mutkille kovilla kierroksilla, onneksi lada on uudenpaa OHC kone tyyppiä :D

Aikoinaan kun vedättelivät sirpin ja kuokan maissa estonia formuloilla ladan koneet karjuen, noista koneista otettiin ulos enemmän tehoja kovemmilla kierroksilla...mekaanikot tosin valittelivat että jos tuli "vaihdemissi" niin saman tein olivat venttiilit solmussa. eli kierroksilla rauta käy toisiaan todella lähellä. Sitä tarina ei kerro mitä venttiilin jousia tahi nokka-akseleita käyttivät koneissaan...tietääkö joku näistä tarkemmin??

ps. Kannessakin törmättiin ekoihin mitta virheisiin, ekat tilatut pronssiohjurit meni roskiksiin suoraan, nämä virosta tulleet olivat väljät valmiiksi Fordin paksumpi vartisille venttiileille!!! (fordissa reilusti paksummat venttiilinvarret kuin ladan venttiileissä vakiona) no onneksi oli vain 40e vahinko.
Viimeksi muokannut hautakorpi, 29.8.2017 21:43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi....

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

***on noita kilpaautojenki lohkoja ja kansia koneistettu vinoon. syy on just noissa venttiileissä ku ei voi ottaa tavaraa pois ku tulee seetirengas eteen ni koneistetaan vinoon.

tässä vehkeessä kampilinja oli vinossa kansitason kanssa...,eli männän pään etäisyys kasvoi kohti koneen takaosaa :shock: ...kilpakoneissa keinautetaan kantta jommalle kummalle sivulle. en vielä ole kuullut että pitkittäin kantta koneisteltaisi nelipyttyisessä vinoon :lol:

Tosin kun lukee joitakin postauksia en ole enää varma asiasta...
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi....

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

VW T-1 Scat 20085 tupla venttiilijouset:

http://www.aircooled.fi/tuote/88/ventti ... et-hd-scat

posti toi paketin, eli tässä mitat jousista

Iso

pituus vapaana 59,50mm

Halkaisia ulko 31,59mm
Sisä. 23,48 mm

Langanpaksuus. 4,02mm

Kierrokset. 5kpl


Pieni

Pituus vapaana 48,70mm

Halkaisia ulko 23,26mm
Sisä. 17,00mm

Langanpaksuus 3,02mm

Kierrokset. 7kpl

mittaan jäykkyydet asennus korkeuksilla jahka taas käyn koneistamolla.

ainakin käsissä nämä tuntuvat merkittävästi jäykemmiltä, ja sopivat suoraan OHC venttiilin lautasille (eivät sovi ladan venttiililautasille, jotka on liika pienet isomalle jouselle.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi....

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

hautakorpi kirjoitti:***Ei kyllä vaikuta tuon taivaallista puristuspaineissa moinen!

Vakio ladan koneen kanssa olet täysin oikeassa!! Vakio kone on rakennettu suurilla tjoleransseilla ja siten että polttoaine vaatimukset ovat hyvin löyhät. (samoin kuin koneen tehot) :lol:

kilpakoneen rakentamisesta ja siellä vadittavista jutuista, ei puhuta samana päivänä tavan ladan koneitten kanssa, vaikka rauta olisikin täysin samaa. Tämä ketju käsittelee kilpakoneen rakentamista ja sen haasteita ladan koneesta tehtäessä.

Miten sitten vaikuttaa jos männät on eri tasolla lohkon kannen tason kanssa, se saa aikaa "squish bandille" ja dynaamiselle puristupaineelle melkoisia muutoksia!

Jos olisin olettanut että koneessa kampilinja ja kansitaso on samassa linjassa, olisin olettanut että mäntä on 0,80mm päässä kannesta joka reiällä = jolloin maksimi kierrosluku olisi noin 8000kier/min

Osa pytyistä olisikin ollut 0,50-0,60mm...
? Sehän oli 0,20mm? Laskeppanyt huvikses mitä se 0,20mm tekee sen koko lohkon mitalla?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi....

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

toktornivako kirjoitti:
hautakorpi kirjoitti:
hauskana pointtina: mitattiin ladan lohkoa, omassani on lohkon kansi pinta koneistettu valmiiksi 0,20mm vinoon joten joka pytyllä on ollut ihan omat puristuspaineet....eli kun rakennatte koneitanne niin kannattaa ottaa huomiin että kone voi olla koneistettu päin persettä pahasti jo vakiona...
Ei kyllä vaikuta tuon taivaallista puristuspaineissa moinen!
näin on. olis aika ihmeelinen moottori missä sama paine kiertäs sylinteristä toiseen :D
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

En jaksa vääntää jos joku ei ymmärrä luettua...olen sen riittävän tarkkaan jo selittänyt.

ps. Ylläpito voinee poistaa nimerkkini ystävällisesti, sekä kaikki viestini. Minulla tuskin on mitään mielenkiintoista annettavaa enää palstalla, ja turhaan enää haskaan kallista aikaa kirjoittelemalla tänne mitään.

Lukijoille mukavat syksyn jatkot, kiitokset ja hei!!
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

tarkistappa nuo scatin jouset pitääkö ne pituuden. kaverin volvoon tuli scatin jouset (ei tupla) ja jousipaineita mitattiin ni joka kerta muuttu pituus. sitte paineltii 20 kertaa jouset kasaan ni alko pituus pysyy samana.
tulee ongelmia jos sihimmaa jäykyyden ja jousi lyheneekin ku nokka aukasee venttiiliä.
Viimeksi muokannut jaketech racinteam, 30.8.2017 11:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi....

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

hautakorpi kirjoitti:***on noita kilpaautojenki lohkoja ja kansia koneistettu vinoon. syy on just noissa venttiileissä ku ei voi ottaa tavaraa pois ku tulee seetirengas eteen ni koneistetaan vinoon.

tässä vehkeessä kampilinja oli vinossa kansitason kanssa...,eli männän pään etäisyys kasvoi kohti koneen takaosaa :shock: ...kilpakoneissa keinautetaan kantta jommalle kummalle sivulle. en vielä ole kuullut että pitkittäin kantta koneisteltaisi nelipyttyisessä vinoon :lol:

Tosin kun lukee joitakin postauksia en ole enää varma asiasta...
oisit heti sanonut että pituus suunassa vinoon.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Tulee näköjään palattua lukemaan omia mittauksia ja tarkistettua tietoa ladan kannesta tänne ajoittain...

Mietin jatkanko kirjoittelua ollenkaan, kun en jaksaisi väntää rautalangasta enää kellekkään... ja tulin tulokseen että olisihan se hyvä jos tämäkin projekti olisi ylhäällä jossain, ja siihen voisi palailla myöhemminkin. Mikä olisikaan parempi paikka kuin ladaboard!

Pidän jatkossa vain muistikirjaa omasta koneen rakentamisesta boardilla itselleni, he jotka avoimin mielin omasta mielenkiinnostaan lukevat aihetta, saatan jopa vastailla. Positiivinen touhuaminen harrasteen parissa, yhdessä ratkaisuja pohtien ja tietoa jakaen on mitä antoisinta harrastamista!! Kiitoksia teille jotka ovat jaksaneet lukea kirjoittelluani!! Besservisserit yms. jatkakaa matkaa...meillä ei ole oikeastaan mitään mistä jutella...

Nyt kun tämä on pois alta, keskitytäämpä siihen asiaan:

Eli pitkähkön odottelun jälkeen, ensimmäinen projekti kansi tuli koneistajalta* Koska kyseessä on puhdas projekti kone, niin kansia on sama tehdään se 2-3kpl jotta voidaan kokeilla eri kombinaatioita. ja varautua siihen että jokin sanoo RÄKS!

ensimäinen kansi: (ykköskansi jatkossa)

nyt saatu aikaan:

-pronssi ohjurit manselta (näistä lisää myöhemmin)

-kovat seetit, kolme kulman hionnalla, seetit kestävät E85:lla ajelut

-venttiilit OHC 1,6 litraisesta koneesta, osanumerot:

Motonet
25-2021 ja 25-2221

Muutokset kannessa, tähän mennessä:

-Pakoventtiilit, vakio + 30ast. back cutilla
-Imuventtiilin lautasen palotilan puoleisesta pinnasta 2mm sorvissa pois, millin pois halkaisiasta (nyt 41mm) jolloin sopii nippa nappa ladan palotilaan. välykseksi jää muutamia kymppejä... imulautanen myös lyhyellä 30 ast back cut:illa varustettuna.

-venttiilin jousi taskuja laskettu -2mm alaspäin jotta OHC + ladan pikkujousi kombinaatiolla saadaan pidempi nostoinen nokka turvallisesti toimimaan koneessa. Samalla tehty uusi ura lukkorenkaalle eli koko paketti laskeutunut sen 2mm imu ja pakokanavaa kohden.

Ajatus oli saada isompi nostoista nokkaa toimimaan ladan kannessa ilman muutoksia nokka-akselin koteloon. tällä hetkellä venttiilijousi on kokoon puristuneena aika tasan 36mm korkuinen, fordin osilla.

*** Huomaathan että asiaa ei tule verrata ladan osiin/vakio kanteen, koska koko paketti, venttiili, seeti,ohjuri, jouset.lukkokiilat ja ladan lautasta paljon tukevampi jousi lautanen muuttuneet. (paketti paljon vahvempi kuin ladan vastaavat vakio osat = soveltuvampi kilpa käyttöön)

Kokeilin huvikseni juuri ladan löysällä pikkujousella paljonko fordin venttiiliä kärsii painella ulos ennen kuin jousi pohjaa. 17mm!!!! venttiililtä mitattuna, toki tuo hieman laskee kun laitetaan iso jousi kehiin. Eli tavoite tällä saralla tuli saavutettua.
Tässä vaiheessa kerron että venttiilin nostoa rajoitaa eniten se vakio jousi, johtuen jousilangan kierrosten määrästä. hyvä jousi olisi sellainen jossa olisi vain 4 täyttä kierrosta, viiden sijaan.

Mutta, nyt kun on päästy sitten Ford OHC:n jousiin ja osiin, venttiilin jousi ja nosto ongelma on paljon helpompi korjailla kuin ladan osilla, jos pohjaamista tapahtuu niin se ongelma on sitten helppo ratkaista.
FORD OHC/pinto jousissa valmistajia alkaa löytymään helposti harva kierroksisia ja koville nostoille tarkoitetuja jousia, newman cams, burton power, crane mainitakseni vain muutamia. Tärkeää kuitenkin on että jouset ei pohjaa kannessa, se on varmin tuhon tie, kuten liian pienet männän renkaan päittäisvälykset männissä.


esimerkki OHC:n after market jousista:

http://janicolracing.fi/tuote/newman-ca ... vh-ohc-410

Nokka-akseli blues on vielä täysin auki tässä vaiheessa, eli mitä nostot tulevat olemaan kannessa, koneistellaanko kansitaso vinoon, ja kuinka se vaikuttaa mm. männän pään lovemisiin jää täysin nähtäväksi.



Kakkoskansi

samat temput kuin ykkösellä paitsi R-tyypin seetit ja paljon isommat aukot venttiilien alla, kanavat tullaan tekemään tähän kanteen paljon virtaaviksi ja radikaaleimmin tempuin kuin ykköseen. (esim. kaikki ohjurit poikki juuresta)

Ohjureista joudun sen verran sanomaan että kandee katella ladan kanteen BMW:n M10 koneen vakio ohjureita, ne kun sattuvat käymään pikku koneistuksin paikoilleen...laatu materiaalissa paljon parempi ja mittatarkkuus aivan eri planeetalta (koneistajan suusta) jolloin imulle saadaan se 3 satasen välys ja pakoon 4 satasta...siis ohjurin ja venttiilin varren väliin.

Kolmoskansi

R-tyypin seetit, hieman vakiota suurempi imu ja ISO pako...katotaan jos tätä kantta tarvitaan, tämä on vara runko tässä vaiheessa.

jatkossa jouluun mennessä:
kevennetty teräskampura, siimapyörä ja kevyt teräksinen vauhtis kytkimineen lähtee tasapainoitukseen. lohko saa öljysuuttimia mäntien jäähdytykseen altapäin, laakeripukit holkituksen ja mahdollisesti pinna pultteja ennen aarporausta. kiertokanki /mäntä kombinaatio elää vielä hetken...joten lohkon ylätason tasoa ei ihan vielä pääse ajamaan kohdilleen. jos selvyyttä ei saada lopulliseen kiertokanki/mäntä kombinaatioon. menen varmaan custom tako mäntiin jotka koneistellaan vakio männän puristus korkeuden mukaan. Joskus tämänkin on siis valmistuttava...

Tässä vaiheessa kuulostelen josko palstallakin juttua olleesta 259Kw turbo 1500cc ladan koneesta saisi kiertokanki/mäntä vinkkiä. mitä wisecoja tuohon on asennettu. ja mikä on ollut kankena.

Nyt
Odottelen postista kolahtavaksi, uutta isotuottoiseksi muutettua (VFTS muutossarja) öljypumppua, sekä VFTS muutos ohjeen mukaisia etukelkan siirto tukia runkopalkin sisään (löyty venäläiset mittakuvat osista, joten teetäsin sellaisia)
nämä osat siis suomessa tehtyjä

syksy saa, myös pohjoisessa....


Vinkki nokan perusympyrä juttuun
jos nokka on hiottu perusympyrältään pienemmäksi paljoakin (vakionokasta koneisteltu), kannattaa kannesta ottaa tasainen siivu venttiilikoiston puolelta, jos venttiilin säätöä ei saa hyvin tehtyä/ nostajien geometria menee metsään (lue hyppivät pois paikoiltaan). Hiottujen nokkien kanssa ei kannata ruveta leikkimään nokka kotelon kanssa. Tässä vaiheessa osoitan uusia nokkia kohden, kannen koneistukset yms maksavat helposti sen hintaeron ja enemmänkin)


*Koneistajani ladan projekti koneelle,
Kuten aikaisemmin juttua kaveri tekee mm. top fuel kasi koneita ja mm. +1000hp skylinen koneita eri kilpa tiimeille ympäriinsä. Sain ihmeekseni suostuteltua kaverin tuomaan osaamistaan ladan koneen rakentamiseen. Ladan koneen rakentamisessa on tarkoitus edetä siten, että siihen tuodaan mukaan samaa osaamista mitä tämän päivän kisakoneissa on. Valitetavasti nämä kovan luokan koneen rakentajat ovat todella täys työllistettyjä ja tälläisen harvinaisen ja erikoisen kone projektin tekoon saa varata helposti aikaa ja reilusti (kuukausia)
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

heh.... kuulin motonetistä että OHC:n 1,6 litran koneeseen venttiilien kysyntä oli kasvanut...tilaustuote nykyään, yllättäen? :lol:
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Lisäys: OHC:n venttiileihin saa venttinpäähän korotus hattuja jotka tulee venttiilinpään ja nokan seuraajan väliin, kun leventää seuraajan venttiilin pään koloa.

Ongelma hiottujen nokka-akseleiden perusympyrän pienenemisen kanssa on helppo hoitaa alta pois...
Ei kande laittaa ladan vakio venoille, ovat hiukan ohuemmat varreltaan, voivat irrota kierroksilla?
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

kyllä sen lash capin täytyy olla sopiva, muuten se irtoaa. ei nuo pysyneet voortin ohc moottorissa pösön venttiileillä paikallaan ku meillä oli ostoautossa tommoset paikallaan. aina sillon tällön ne lenti pois paikaltaan joskus pysyivät pitkäänki.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

***ei nuo pysyneet voortin ohc moottorissa, pösön venttiileillä paikallaan

aivan, jos osia sekoittelee, homman onnistumisessa auttaa parhaiten kokenut kilpamoottoreihin erikoistunut koneistaja.

Se toki kysyy paksua lompakkoa....
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

no niin, niitä lupailtuja osa numeroita kanteen, käväisin koneistajan tykönä...kovasti kiireisen oloinen mies.

ladan kanteen sopivat ohjuri aihiot, BMW/VAG pronssiohjurit: 035-701289,
viivakoodi numero 4 026634076200. ohjurin ulkomitta sopii kanteen suoraan, varrenreikä sopiva 8mm fordin venttiilille, vaatii sovitus kalvaamisen/hoonaamisen


imupuolelle varren välys 0,01-0,02mm, pakopuolelle 0,02-0,03mm välys sillä ajatuksella että ohjurit voi lyhentää suoraan kanavan kattoon virtausta haittaamasta, tai jos hamuaa oikein hipistellä niin teetättää sorvissa ohjureista valmiiksi kärjistä terävät.

Tutkittiin ladan kantta ajatuksella, ja mietittiin palotilan muotoa ja kuinka saada nakutus kuriin tulevassa ahdetussa koneessa.

Koneen tekiän mukaan ko. kannelle pahin mahdollinen nakutukselle alttein squishband (männän ja kannen välinen etäisyys) on ammepalotilallisessa kannessa 1,2-1,8mm, tuo on korjattava oli kone vapari tai turbo. Tuumasi myös että jos HC:seet jää roikkumaan koneessa korkealle pakotestissä, osasyyllinen voi olla tuolle alalle palamatta jääneet polttoaine huurut.

Männän pään välyksen tulisi olla ladan koneissa noin 0,8-1,0mm jolloin maksimi turvallinen kierrosmäärä koneessa olisi noin 8000kier/min. Kuuma kanki mäntä yhdistelmä venyy kovilla kierroksila kuuleman mukaan sen 0,3-0,4mm.

palotila vaatii kaikkien terävien reunojen pyöristämisen.

jatkan juttua... kunhan kiireiltäni kerkeän...
Viimeksi muokannut hautakorpi, 17.5.2018 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Mitkähän venttiilijouset sitä laittaisi? ladan kisakone

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Koneistus mitat takapotkun kanteen, uusille isommille venttiilin seeteille:

Imu seeti 42mm , korkeus sama kuin vakiolla, Seeti 0,008-0,010mm suurempi kuin kairattu kolo puristus sovitus.

pako seeti 36mm, korkeus sama kuin vakiolla, seeti 0,010-0,012 suurempi kuin kairattu kolo, puristus sovitus.

Ladan vakio seetit on niin yltiö pehmeää kamaa että niitä ei tarvitse poistaa kun karaa uusille seeteille koloja, vanha seeti menee lastuksi samalla kun tekee uuden seetin kolon.(nopeuttaa hurjasti kansi töitä) Valmiit kovemmat seetit kandee ottaa R-hionnalla, helpottaa porttaus hommaa melkoisesti. Seetri materiaalia on jos minkälaista, kandee ottaa suoraan R85 alkon kestävät (valuteräs seetit) nämä on käytännössä hyvin pitkäikäiset.

Jos venttiilille haluaa enempi nostoja kandee suoraan koneistaa venttiili koloja jousille -2mm alaspäin, enempää en suosittele koska kun porailtiin kanttaa valun vanhvuuden selvittämiseksi paikoittain vakiona valu oli n.5mm paksu ohuimmasta kohdasta (pieni ala)

Ladan kansi on ihan ok valu alumiinia työstää, eli on niitä huonompiakin materiaaleja kuuleman mukaan kansissa nähty.

Projekti etenee, kuvia tulee jahka saan loputkin osat takaisin.

Kun laittaa isompia venoja paikoilleen ladan kanteen, kandee mennä joko rosteri venttiiliin suoraan tai sitten Ford:in vanhan OHC:n venttiilit, VFTS koneessa venat oli 7mm varrella. Jokainen tyylillään.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Vastaa Viestiin