Lukkoperää

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Lukkoperää

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Sitten se on kitka mikä sopinee tuohon omaan projektiin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lukkoperää

Viesti Kirjoittaja Jokari »

jaketech racinteam kirjoitti:torsenissa huono puoli siinä että vatii pitoa molemilta pyöriltä. jos pyörä on pitävällä pinnalla ja toinen jäällä ni voima karkaa lukosta pois luistavan puolelle
Ei todellakaan karkaa ainakaan minulla käytössä olevassa torsen/quiafe-lukossa. Esim. kevätauringon sulattama tie, jossa toinen rengas on peilijäällä ja toinen rengas puhtaalla asvaltilla. Kaasu pohjassa lähtö, asvaltin puoleinen rengas jättää viivaa, samoin kuin se jään puoleinenkin.

Mitä tulee aiemmin kysyttyyn ajettavuuteen jos nyt otat vaikka kaksi takavetoista Ladaa samalla alustalla, mutta toisessa on avoin perä ja toisessa em. torsenmurikka...jos nyt osaat takavedolla ajaa, niin autot ovat kuin yö ja päivä käsiteltävyydessä liukkailla pinnoilla.

Kokemusta löytyy aina kemppilukosta melko tavalliseen kitkalukkoon sekä helvetin jäykkään kitkalukkoon jyrkillä rampeilla takavetoladassa, ja ainoat mitä ei voi suositella yhtään mihinkään on kemppilukko ja avoin tasauspyörästö. Ensimmäisellä pilaat auton ajettavuuden kokonaan. Jälkimmäinen sopii lähinnä maitokaupassa käyntiin.

Niin ja mitä tulee pitoon niin kannattaa rakentaa se alusta niin että ne takapyörät myös oikeasti pysyvät tienpinnassa kiinni jos meinaa eteenpäin päästä. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lukkoperää

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mitäs mieltä Jokari ja kumpp. on tuollaisesta Transitin kitkalukosta, tekeekö sillä mitään?
Tullut pitkään ajeltua sellaisella, mutta ei oikein itse tiedä, kun ei ole muista kokemuksia. Ja takapotku Transit kyseessä tottakai :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Lukkoperää

Viesti Kirjoittaja START »

no sehän riippuu mikä siellä ransussa on.
jos joku kitka tyyppinen ns. luistonrajotin niin ei mikään huikea mutta parempi kun avoin.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lukkoperää

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin sellainen kitkatyyppinenhän se on. Joku mulle vaan joskus jo yli 20v. sitten sanoi, ettei sillä tee mitään. :)

Tuossa on kuitenkin merkitsevämpi mielestäni onko siellä kopissa tonni painoa päällä vai onko se tyhjänä. Tyhjällä kopilla sillä juurikaan ei ole väliä pyöriikö siellä yksi vai kaksi pyörää tyhjää kun se jää kiinni.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Mazasi

Re: Lukkoperää

Viesti Kirjoittaja Mazasi »

Onko kenelläkään käytössä BLOKKA lukkoperää ? Ilmeisen hyvä maastokäyttöön kun ei välitä siitä, vaikka toinen pyörä olisi täysin ilmassa. Venäjällä näyttäis kustantavan 135€ "tee-se-itse" sarja jossa joutuu alkuperäistä tasauspyörästön kuorta muokkaamaan ja asentamaan palikat itse. Vajaa 200€ maksais täysin uudella kopalla oleva ja muutenkin tavalla tai toisella vahvistettu. http://www.izh-techno.ru/series/blokiro ... va-v-sbore
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: Lukkoperää

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Jokari kirjoitti:
jaketech racinteam kirjoitti:torsenissa huono puoli siinä että vatii pitoa molemilta pyöriltä. jos pyörä on pitävällä pinnalla ja toinen jäällä ni voima karkaa lukosta pois luistavan puolelle
Ei todellakaan karkaa ainakaan minulla käytössä olevassa torsen/quiafe-lukossa. Esim. kevätauringon sulattama tie, jossa toinen rengas on peilijäällä ja toinen rengas puhtaalla asvaltilla. Kaasu pohjassa lähtö, asvaltin puoleinen rengas jättää viivaa, samoin kuin se jään puoleinenkin.

Mitä tulee aiemmin kysyttyyn ajettavuuteen jos nyt otat vaikka kaksi takavetoista Ladaa samalla alustalla, mutta toisessa on avoin perä ja toisessa em. torsenmurikka...jos nyt osaat takavedolla ajaa, niin autot ovat kuin yö ja päivä käsiteltävyydessä liukkailla pinnoilla.

Kokemusta löytyy aina kemppilukosta melko tavalliseen kitkalukkoon sekä helvetin jäykkään kitkalukkoon jyrkillä rampeilla takavetoladassa, ja ainoat mitä ei voi suositella yhtään mihinkään on kemppilukko ja avoin tasauspyörästö. Ensimmäisellä pilaat auton ajettavuuden kokonaan. Jälkimmäinen sopii lähinnä maitokaupassa käyntiin.

Niin ja mitä tulee pitoon niin kannattaa rakentaa se alusta niin että ne takapyörät myös oikeasti pysyvät tienpinnassa kiinni jos meinaa eteenpäin päästä. :lol:

Nimenomaan lukoton tekee niin, että pitämätön puoli saa voiman. Audissani on torssenin lukko joka puolella (quattro) ja joka käpälä kiskoo menemään joka tilanteessa. Pari viikkoa sitten vedin YLÄMÄKEEN hangesta farkkumersua ja pikkuisen luisti joka pyörä, mutta kun pito palasi niin lähti kuin mummo hangesta... Maavara nyt 15cm näillä talvikumeilla. Larppaan laitan torsenin kunhan saan koneen vaihdettua kevään mittaan.
Vastaa Viestiin