2101:n vertailumoottori

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Ihan mielenkiinnosta nostan vanhaa topiccia. Itselläni meinasi tulla ongelmia jo 1500 moottorin kanssa 1200LS:n pellin alle. Ainakaan Oulussa mitä olen kysellyt eivät hyväksy nappisilmään vertailumoottoriksi tuota 1700. Eräällä asemalla kelpuuttivat 1300 ja toisella kelpaisi farkkunappiksen 1500, mutta kummassakaan ei 1700. Konelatodistuksella ei ollut mitään vaikutusta kummassakaan konttorissa. Myöskään muualla "väärin perustein" hyväksytyt eivät kelpaa esimerkiksi miten näitä on hyväksytty.

Kyselenkin että vieläkö jossain Konela-todistuksella on jotain arvoa.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

Verronen kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta nostan vanhaa topiccia. Itselläni meinasi tulla ongelmia jo 1500 moottorin kanssa 1200LS:n pellin alle. Ainakaan Oulussa mitä olen kysellyt eivät hyväksy nappisilmään vertailumoottoriksi tuota 1700. Eräällä asemalla kelpuuttivat 1300 ja toisella kelpaisi farkkunappiksen 1500, mutta kummassakaan ei 1700. Konelatodistuksella ei ollut mitään vaikutusta kummassakaan konttorissa. Myöskään muualla "väärin perustein" hyväksytyt eivät kelpaa esimerkiksi miten näitä on hyväksytty.

Kyselenkin että vieläkö jossain Konela-todistuksella on jotain arvoa.
voisin sanoa että asenne ongelma kyseisten konttoreiden katsastajilla ja vallan väärinkäyttöä, eli haluttomuutta yhteistyöhön. haukiputaan valtion konttorille eli A-katsastukseen kelpasi konela todistus. saatiin nappikseen se lain sallima tehoraja ja muutoskatsastettua omavalmiste moottorille.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja START »

jämsässä eivät oikeen hyväksynyt muuta kun 1300 tai ehkä 1500 koneen nappiksen vertailumalliks. 1700 sai laittaa kyllä konelatodistuken avulla mutta eivät suostu ottaan vertailumalliks.
mäntässä taas kun kysyin niin ei kanttilamppua hyväksyneet mutta tuplavalo 1600 saattaas kuulemma kelvata.
no mulle on sinänsä aivan sama mikä on vertailu malli. läppärillä kun saa säädettyä sieltä just sellaset tehot kun tarvii
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
ChargerSpeed
Viestit: 105
Liittynyt: 4.11.2005 10:18
Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja ChargerSpeed »

START kirjoitti:jämsässä eivät oikeen hyväksynyt muuta kun 1300 tai ehkä 1500 koneen nappiksen vertailumalliks. 1700 sai laittaa kyllä konelatodistuken avulla mutta eivät suostu ottaan vertailumalliks.
mäntässä taas kun kysyin niin ei kanttilamppua hyväksyneet mutta tuplavalo 1600 saattaas kuulemma kelvata.
no mulle on sinänsä aivan sama mikä on vertailu malli. läppärillä kun saa säädettyä sieltä just sellaset tehot kun tarvii
Konelan lapulla saa pyyhkiä perseen.... ELLEI siihen ole saatu autokohtaista tekstiä sen jälkeen kelpaa, ja jos ei kelpaa niin voit viedä asian eteenpäin...

Eli tuohon konelan vanhaan lappuun sinun auton rekisterinumerolle kirjoitettu vastaava lappu.
Kun torakatkin kuolevat, ladat ovat vielä jäljellä
Turbopakosarjoja, imusarjoja, painekoteloita ja ahtoputkia
-Lada 1200L ikuisuus projekti
-Bmw e28 524TDst projekti (EvoII)
-vw vento 1.9TD käyttis
-Opel corsa a 3D 1.2n
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Nostetaas jälleen tätä topikkia kun on omalla kohdalla ajankohtainen asia. Miten on tänä päivänä asiat?

Oma auto:
1976 vuoden 2103 1500S eli originaali kone ollut 1500, mutta vaihdettu pienempään 1300:seen, vertailumoottoriongelmaa tuskin tulee koska 1,5*1,25=1875. Uusi kone tulee luonnollisesti olemaan se 1700i ahdettuna. Kysyykö ne enää mitään todistuksia jarruista vai onko se Konela-todistus jo syöpynyt kaikien katsureiden verkkokalvoihin? Entä maksimitehot? Edelleen ahdetussa se maaginen 100,8 horsepoweria? Tosin jos tiukkana ovat niin tässä autossa polleja ollut 75 eli tekisi +20% 90hp mikä on kyllä säädettävissä...
Viimeksi muokannut Ladanautti, 15.8.2017 8:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ahdettujen kanssa kaikki muutokset rinnastetaan edelleen moottorinvaihtoon, eli tehoraja on mallisarjan tehokkain +20 %.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

moottorin tilavuus isoimpaan vertailumoottoriin lisää 25%
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Jep. Mulla oli prosentit väärinpäin; korjasin. Koska kyseessä on tuplalamppu niin vertailumoottoriksi otettaneen 2106:n 1600 eli 1570cm³ ja 78hv josta saadaan 1962,5cm³ ja 93,6hp. Pitäs mennä heittämällä sitten.

Mites se sanonta menikään... "Hold your Holset!" :lol:
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Ladanautti kirjoitti:Koska kyseessä on tuplalamppu niin vertailumoottoriksi otettaneen 2106:n 1600 eli 1570cm³ ja 78hv josta saadaan 1962,5cm³ ja 93,6hp.
Kävin juuri katsastamassa ykköskulkineen OOOO ja kysyin samalla tästä. Kaveri tovin oli koneella ja kaivoi faktat esiin. Mallisarjan kuuluu 2103_2106 eli ylläoleva pätee. Teholappu 93,6hp on ainoa tarvittava asiakirja turbomuutokselle eikä mitään muuta tarvitse mitata.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ei mulla ollu mitään ongelmaa 1700 turbo nappiksen kans. 1700 pannu kelpasi verrokiksi samantien, koska katsurikin tiesi kaikkien olevan samanlaisia jarrujen, alustan yms suhteen. Ei tarvinnu konela lappua, vaikka sekin oli, ja dynolappuakin jouduin katsurille tyrkyttämään. Lapussa ainoastaan 92h :roll:
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
juhizz

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja juhizz »

Mites nykyään saa fiiatin 1.6twincamin leimattua nappikseen? Kahdelta konttorilta kävin kyselemässä eikä oikein innostuneita olleet. Konelan lapulla saa Ladan 1.7 koneen laittaa.fiiatin kone liian tehokas,selittivät että pitäs vertailla mallisarjan tehokkaimpaan ja kuulemma trafin mukaan 2101 ja 2102 on samaa mallisarjaa. Trafin poikkeuslupaa tarjos toinen että sillä ehkä sais. Oisko kellään dokumenttia millä nuo sais ymmärtämään sen että 1.7 kävis vertailu koneeks sillä 100.8 tehoilla..
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: 2101:n vertailumoottori

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Kävin tuon 2103 leimaamassa viime torstaina ja jälleen kysyin asiasta, tällä kertaa eri katsuri. Ei osannut täysin varmasti todeta 210x olevan täysin vertailukelpoisia, mutta kun sanoin alustan olevan täysin saman eli kaikki osat takavedoissa jarrujen osalta on samoja, niin olisi varmaankin hyväksynyt 1700 ahdettuna 100,8hp mikäli itse asema suorittaisi muutoskatsastuksia (ei muutos- eikä rekisteröintikatsastuksia tällä asemalla).

Joillekin se on tuo 2101/2103/2106 - 2105/2107 eli pyöreälamppuiset vs. kanttilamput ja joillekin kelpaa kaikki mallit. Vaikka Konelatodistus kertoo kaikkien olevan samaa kauraa.
Vastaa Viestiin