2101:n vertailumoottori
Autetaanpa vähän.
Jos ei-vähäpäästöinen auto on rekisteröity 1.7.1987 jälkeen, tulee sen moottorin täyttää päästönormi E15/04. Se "muussa tapauksessa" tarkoittaa mitä tahansa moottoria, joka ei täytä tuota tai uudempaa, tiukempaa normia.
Moottori, joka ei täytä vaadittuja normeja voi olla esimerkiksi vanhempi, E15/03 -säännön mukainen kone. Tuollaisen saa siis asentaa autoon, jos autoon asentaa katalysaattorin.
Toinen esimerkki on vähäpäästöiset koneet. Vähäpäästöisyysvaatimiin kuuluu katalysaattori, ja moottorit on päästötyypitetty katalysaattorin kanssa. Useimmille vähäpäästöisille koneille ei löydy mitään virallisia päästötyypityksiä ilman katalysaattoria, joten katalysaattori täytyy siis olla paikalla.
Kolmas vaihtoehto on muutettu kone, esimerkiksi ahdettu. Muutetun koneen alkuperäinen päästötyypitys ei enää päde, joten tässäkin tapauksessa se katalysaattori on käytännössä asennettava.
Jos tämä kuulostaa kovin epäoikeudenmukaiselta, niin ei se sitä ole. Kyseessähän on lievennys katsastusvaatimuksiin, eli norminmukaisen päästötyypityksen voi korvata asentamalla se katalysaattori vapaaehtoisesti. Katalysaattori siis ei ole pakollinen, mutta vaihtoehto on moottorin tyypitys omalla kustannuksella, mikä on työläämpi ja kalliimpi vaihtoehto.
Tuossa joku sanoi, että kone ei saa olla vanhempi, missä ei ole mitään perää. Kone saa olla minkä ikäinen vain, kunhan se täyttää vaaditun päästönormin. Esimerkiksi vm. '91 ei-vähäpäästöiseen autoon saa laittaa vm. '87 olevan moottorin, kunhan se täyttää saman tai tiukemman päästönormin.
Tuo edellämainittu kuudennen pykälän kolmas momentti taitaa viitata siihen tapaukseen että iskutilavuus kasvaa alle 10 %, ei yli
Jos ei-vähäpäästöinen auto on rekisteröity 1.7.1987 jälkeen, tulee sen moottorin täyttää päästönormi E15/04. Se "muussa tapauksessa" tarkoittaa mitä tahansa moottoria, joka ei täytä tuota tai uudempaa, tiukempaa normia.
Moottori, joka ei täytä vaadittuja normeja voi olla esimerkiksi vanhempi, E15/03 -säännön mukainen kone. Tuollaisen saa siis asentaa autoon, jos autoon asentaa katalysaattorin.
Toinen esimerkki on vähäpäästöiset koneet. Vähäpäästöisyysvaatimiin kuuluu katalysaattori, ja moottorit on päästötyypitetty katalysaattorin kanssa. Useimmille vähäpäästöisille koneille ei löydy mitään virallisia päästötyypityksiä ilman katalysaattoria, joten katalysaattori täytyy siis olla paikalla.
Kolmas vaihtoehto on muutettu kone, esimerkiksi ahdettu. Muutetun koneen alkuperäinen päästötyypitys ei enää päde, joten tässäkin tapauksessa se katalysaattori on käytännössä asennettava.
Jos tämä kuulostaa kovin epäoikeudenmukaiselta, niin ei se sitä ole. Kyseessähän on lievennys katsastusvaatimuksiin, eli norminmukaisen päästötyypityksen voi korvata asentamalla se katalysaattori vapaaehtoisesti. Katalysaattori siis ei ole pakollinen, mutta vaihtoehto on moottorin tyypitys omalla kustannuksella, mikä on työläämpi ja kalliimpi vaihtoehto.
Tuossa joku sanoi, että kone ei saa olla vanhempi, missä ei ole mitään perää. Kone saa olla minkä ikäinen vain, kunhan se täyttää vaaditun päästönormin. Esimerkiksi vm. '91 ei-vähäpäästöiseen autoon saa laittaa vm. '87 olevan moottorin, kunhan se täyttää saman tai tiukemman päästönormin.
Tuo edellämainittu kuudennen pykälän kolmas momentti taitaa viitata siihen tapaukseen että iskutilavuus kasvaa alle 10 %, ei yli
Ei ole pena tainnut lukea noita aiempia viestejä.^pena^ kirjoitti:mun tietääkseni ladaa saa virittää ihan oman mielensä mukaan kuhan teho ei nouse yli 100,8 hp.............valaiskaa mua jos oon vääräs
Tehoa saa olla kyllä enemmänkin kuin tuo reilu 100, eli noin 180 hv. Lue tuolta aiempaa siellä käyty keskustelu.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Ladan tapauksessa tuo 1987 uusi normi E15/04 merkitsi sitä että kaikkiin autoihin (myös nappikset/Nivat) tuli vakioksi se käytännössä hyöydytön tyhjäkäyntipiirin alipainesysteemi mikrokytkimineen. Näille koneille kokonaisuutenaan on esim. omat varaosanumerot, mutta lieneekö niitä sen kummemmin tyypitetty uudelle normille? Periaatteessa jo aiemmat koneet saavutti samat päästöarvot kuin nämä uusitulla kaasuttimella. Mutta siis jos koneita ei sen kummemmin ole tyypitelty niin sitten kai 1987 uudempaan pitää laittaa katti, vai miten sen todistat että -85 vuotisesta 2107:sta otettu kone on täysin sama varustelultaan kuin -90 2107:n moottori?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada infossa lukee, että on kone ei saa olla vanhempi. Kannattaa nyt paremman tiedon vallitessa korjata..
Semmosen haluaisin varmistaa, että kun menen muutoskatsastamaan 1500cc konetta tuohon mun -88 ladaan, niin menisikö toi weber DGV läpi, kun katti tulee putkeen.
Ärsyttävää, kun ne siellä katsastuspaikoilla puhuu paskaa ja naureskelee päälle. Niitten ne mallisarja todistukset pitäis hankkia, kun on kyse selvistä asioista ( niiku takaveto Ladan alusta kaikissa on sama- ja ne tietää sen itekki- silti pitää papereita kärrätä eikä tuloste kelpaa, ja delta-auton homot pyytää siitä 100e, voi v#@tu! )
Semmosen haluaisin varmistaa, että kun menen muutoskatsastamaan 1500cc konetta tuohon mun -88 ladaan, niin menisikö toi weber DGV läpi, kun katti tulee putkeen.
Ärsyttävää, kun ne siellä katsastuspaikoilla puhuu paskaa ja naureskelee päälle. Niitten ne mallisarja todistukset pitäis hankkia, kun on kyse selvistä asioista ( niiku takaveto Ladan alusta kaikissa on sama- ja ne tietää sen itekki- silti pitää papereita kärrätä eikä tuloste kelpaa, ja delta-auton homot pyytää siitä 100e, voi v#@tu! )
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
no eihän se deltan vika ole mutta kyllä minut saa viedä lähimpään pöpilään jos minä maksan 100e tuosta lapusta. ihan selkeetä rahastustapressa kirjoitti:ketulle että eihän se deltan vika ole jos katsastusmies vaatii todistuksen
monessa paikassa on käynyt esim. täälläkin sivustolla oleva todistuksen kopi ja jossain ei koko todistusta ole vaadittu koska kyseisiä muutettuja autoja on jo liikenteessäkin
joku 20e olis vielä kohtuullinen. ja muutenkin olen karsastanut delta autoon menemistä asiaskas palvelun puutumisen vuoksi
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
ei koska normaalissa 1700 moottorissa on se suorasytytys.........jta kirjoitti:Eiköhän tuo virranjakaja löydy kaikista autoista. Virranjakajan takia ei kyllä mitään katteja ja ruiskuja tarvii alkaa värkkäileen...^pena^ kirjoitti:mitenkäs mulla kun ajattelin laittaa nappikseen 1700 missä on virrajankaja niin täytyykö mun laittaa katalysaattori ja ruisku?
ei riemulla rajaa kun ladalla ajaa!!!
Suurin piirtein juu. Poikkeusluvilla rakennettuun ei saa tehdä muutoksia, eli sitä ei saa enää luvallisesti virittää. Sen 1,6-litraisen taas saa asentaa Ladaan ja virittää sinne 180 hevoseen asti. En ole ihan varma miten tuota pitäisi tulkita jos se 1,6-litrainen olisi jo valmiiksi 180-heppainen kun se sinne laitetaan. Teoriassa pitäisi olla luvallista ihan niinkin, mutta viimeistään niin, että leimaat sen sinne ensin vakiokuntoisena ja sitten virität. Helpottaa ainakin muutoskatsastusta
Joo... Tuomas on lukenu "läksyt" hyvin.... No niin asiaan, joku sanoi että pitää asentaa jarrutehostin mikäli vaihdetaan esim. 1200:een 1,6 tai 1,7litrainen Ladan moottori... ei muuten tartte laittaa koska jarrujärjestelmät on autoissa samat, tehostinta lukuunottamatta.... Esim. meidän vanhasta rallikamppeesta jopa poistettiin tehostin paremman jarrutuntuman saamiseksi, ja silti se leimattiin joka vuosi.... Auto oli 1200l jossa oli tietty 1,6:n kone...
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
eikös tuosta ole jo mainittu..... mutta ainakaan jyväskylässä ei kelpaa ilman kattia.RTJN65 kirjoitti:No jos toi Mun LIMO on -86 ja 1500 koneella ollut ja nyt keulille tulee 1700 I ilman kattia niin meneekö se läpi pelkällä konelatodistuksella vai onko siihen haettava muutakin rekvisiittaa. Pitiskö kysyä konttorin mielipidettä ensin??. Nimimerkillä: Jokohan ongelman lykkäs?.
hieman asiaan liityen, jonki verran on alkanut kiinosta 1.6 tc koneen laitto 1200L:ään mutta onko fiatin tai lancian takatuuparin koneita olemassa jotka täyttävät tuon yli vm87 päästönormit ?? tai miten etuvetoisen kone käy pitkittäin ladan nokalle ?
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Tänään kävin Helsingin katsastuskonttorilla asiaa utelemassa. Vastaus: LIMO (enimmäinen käyttöönottopäivämäärä 3.1.1986) niin siihen saa asentaa 1700I koneen ilman kattia. Kyseinen laki joka katin vaatii on tullut voimaan kesällä 1986 (en saanut tarkkaa päivämäärää), joten vanhemmat Ladat ei sitä kattia tarvitse.Team perseauki racing kirjoitti:eikös tuosta ole jo mainittu..... mutta ainakaan jyväskylässä ei kelpaa ilman kattia.RTJN65 kirjoitti:No jos toi Mun LIMO on -86 ja 1500 koneella ollut ja nyt keulille tulee 1700 I ilman kattia niin meneekö se läpi pelkällä konelatodistuksella vai onko siihen haettava muutakin rekvisiittaa. Pitiskö kysyä konttorin mielipidettä ensin??. Nimimerkillä: Jokohan ongelman lykkäs?.
Lada rules