Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Taas ilmeni uusi pieni murhe.
Juuri kun nokka-akseli ja venttiilinnostimet saatiin vaihdettua ja nakutuksen vikakoodi pois, ilmeni uusi vika.
Lämmetessään auton käynti alkaa pätkiä ja tehot häviää. Saattaa sammua kun ajaa esim. risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan. Moottorin vikakoodi vilkuttaa ja sinne jää vika 301; 1-sylinterin sytytys. Nähtävästi siis yksi pytty pätkii. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, se pelaa vähän aikaa kuin unelma. Sitten sama toistuu.
Sinne tilattiin jo uusi puola, joka saapuu ensi viikolla. Mutta ettei aika mene hukkaan, olisi mukava kuulla tuleeko mieleen jotain vinkkiä voisiko ongelma olla peräisin muualta kuin puolasta?
Tuli myös mieleen miksi vika ilmeni heti kun venttiilinnostimet on vaihdettu ja nakutuksen vikakoodi poissa. Pohdittiin josko se nakutusongelma jotenkin peitti tämän.
Autolla ajettu 92 000 ja vuosimalli 2009.
Juuri kun nokka-akseli ja venttiilinnostimet saatiin vaihdettua ja nakutuksen vikakoodi pois, ilmeni uusi vika.
Lämmetessään auton käynti alkaa pätkiä ja tehot häviää. Saattaa sammua kun ajaa esim. risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan. Moottorin vikakoodi vilkuttaa ja sinne jää vika 301; 1-sylinterin sytytys. Nähtävästi siis yksi pytty pätkii. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, se pelaa vähän aikaa kuin unelma. Sitten sama toistuu.
Sinne tilattiin jo uusi puola, joka saapuu ensi viikolla. Mutta ettei aika mene hukkaan, olisi mukava kuulla tuleeko mieleen jotain vinkkiä voisiko ongelma olla peräisin muualta kuin puolasta?
Tuli myös mieleen miksi vika ilmeni heti kun venttiilinnostimet on vaihdettu ja nakutuksen vikakoodi poissa. Pohdittiin josko se nakutusongelma jotenkin peitti tämän.
Autolla ajettu 92 000 ja vuosimalli 2009.
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Jos on joka pytyllä oma puola niin vaihda puola kakkossylinterin kansaa ja samalla sytytystulppa kolmossylinterin kanssa. Tämän jälkeen testiajoa, jos vika siirtyy kakkoseen on puola riki jos taas kolmoseen niin tulppa. Toki suuttimen tukkeumakin voi pimentää pytyn eli jos vika ei siirry niin sitten suuttimen suuntaan katse.
Re: Niva 2009 nykii ja käy yhdellä pytyllä
Nyt on vaihdettu kaikki tulpat sekä ykkössylinterin puola sekä tulpanjohto. Vika kummittelee edelleen mutta se ilmenee nyt tällä tavalla:
- tyhjäkäynnillä auto käy ensin hyvin mutta vähän ajan päästä alkaa moottorin merkkivalo vilkkumaan ja auto alkaa käymään selvästi kolmella pytyllä. Vikakoodiksi tulee P0301 (1 sylinterin sytytyshäiriö). Tästä eteenpäin auto käy kolmella pytyllä kunnes sen sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Sen jälkeen auto pelaa normaalisti ja käy nätisti.
- sama homma saattaa tapahtua, jos autolla ajaa pienillä kierroksilla eli liian isolla vaihteella.
- muutaman kerran auto on sammunut tultaessa risteykseen painaessa kytkin pohjaan.
Mistäköhän lähtisi vikaa etsimään seuraavaksi? Moottorina siis 1,7 i MPFI
- tyhjäkäynnillä auto käy ensin hyvin mutta vähän ajan päästä alkaa moottorin merkkivalo vilkkumaan ja auto alkaa käymään selvästi kolmella pytyllä. Vikakoodiksi tulee P0301 (1 sylinterin sytytyshäiriö). Tästä eteenpäin auto käy kolmella pytyllä kunnes sen sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Sen jälkeen auto pelaa normaalisti ja käy nätisti.
- sama homma saattaa tapahtua, jos autolla ajaa pienillä kierroksilla eli liian isolla vaihteella.
- muutaman kerran auto on sammunut tultaessa risteykseen painaessa kytkin pohjaan.
Mistäköhän lähtisi vikaa etsimään seuraavaksi? Moottorina siis 1,7 i MPFI
Re: Niva 2009 nykii ja käy yhdellä pytyllä
Ah niin siis taitaa tosiaan olla yhteispuola.
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Minulla juuri tuontyyppinen vika korjaantui noiden hydraulisten venttiilinsäätimien vaihdolla.
Aina on selvitty!!!
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Minulla juuri tuontyyppinen vika korjaantui noiden hydraulisten venttiilinsäätimien vaihdolla.
Aina on selvitty!!!
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Tuohon omaan autooni vaihdettiin juuri uudet hydrauliset venttiilinnostimet ja nokka-akseli.
Nyt on siis uusittu nuo edellämainitut sekä tulpat, puola, tulpanjohto. Äsken tilasin kampiakselin asentotunnistimen, joka päästään vaihtamaan ensi viikolla.
Osaisiko joku guru sanoa mitä kannattaa hakea seuraavaksi? Se polttoainesuutin? Nokka-akselin asentotunnistin?
Nyt on siis uusittu nuo edellämainitut sekä tulpat, puola, tulpanjohto. Äsken tilasin kampiakselin asentotunnistimen, joka päästään vaihtamaan ensi viikolla.
Osaisiko joku guru sanoa mitä kannattaa hakea seuraavaksi? Se polttoainesuutin? Nokka-akselin asentotunnistin?
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Voihan ykkösen nostinkin takuta?? Joskus uusikin osa voi olla rikki...
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Teitkö itse vaihtotyön, vai teetitkö? Eihän vaan menny uudet ja vanhat nostimet sekaisin? Ja ilmattiinko uudet asennusohjeen mukaisesti?
Aina on selvitty!!!
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Teetin vaihtotyön pajalla. Uskaltaisin kyllä sanoa, etteivät uudet ja vanhat nostimet ole menneet sekaisin, sen verran heikossa hapessa vanhat nostimet olivat. Ilmauksen osalta en kyllä uskalla sanoa mitään, täytyy kysyä. Aiheuttaisiko sen tekemättömyys tuollaista oiretta?
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Siinä kohtaa kun vikavalo jo vilkkuu, on moottorinohjain havainnut sytyskatkoksia ja päättänyt suojella katalysaattoria katkaisemalla polttoaineensyötön ko. sylinteriltä. Eli vaikka vika ei olisikaan koko ajan päällä, voi ohjain saada sen näyttämään siltä. Ja myös sen vuoksi uudelleen käynnistäminen poistaa nuo järeämmät oireet, ainakin joksikin aikaa,
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Kiitos tiedosta.mush kirjoitti: ↑30.11.2020 17:02Siinä kohtaa kun vikavalo jo vilkkuu, on moottorinohjain havainnut sytyskatkoksia ja päättänyt suojella katalysaattoria katkaisemalla polttoaineensyötön ko. sylinteriltä. Eli vaikka vika ei olisikaan koko ajan päällä, voi ohjain saada sen näyttämään siltä. Ja myös sen vuoksi uudelleen käynnistäminen poistaa nuo järeämmät oireet, ainakin joksikin aikaa,
Ongelma on edelleen tyhjäkäynti, jolloin auto käy huonosti. Isommassa ajossa kaikki on normaalia, mutta jos auton seisoo tyhjäkäynnillä, alkaa se käymään epätasaisesti ja valo alkaa vilkkua. (Vikakoodi P0301, 1-sylinterin sytytyshäiriö)
Nyt on siis uusittu tässä järjestyksessä:
- nokka-akseli ja keinuvivut
- sytytyspuola
- kaikki tulpat
- 1-sylinterin tulpanjohto
- kampiakselin asentotunnistin
Vika alkoi varsinaisesti nokka-akselin vaihdosta. Ennen sitä auto kävi tyhjäkäyntiäkin hyvin, joskin nakutuksen merkkivalo paloi. Onko tuossa nokka-akselin ja keinujen vaihdossa voinut joku johtaa tähän? Kannattaako seuraavaksi uusia nokka-akselin asentotunnistin vai 1-sylinterin suutin?
Re: Niva 2009 nykii ja tehot häviää lämmetessä
Kun vika alkaa jonkun osan vaihdosta niin silloin katsotaan sitä, että mikä meni pieleen. Voit toki kokeilla vaihtaa ykkösen ja kakkosen suuttimia keskenään, tämä keskenään vaihtaminen on aina paras vaihtoehto, koska silloin näkee että osa toimii toisessa kohtaa ja siihen laitettu osa on varmasti toimiva. Voikohan olla nosto niin pieni, ettei jaksa saada täyttöä tyhjäkäynnillä?? Oletko katsonut vikakoodeja kun laitat auton tyhjäkäynnille, meneekö heti suojaukseen kun koodi tulee vai pätkiikö ensin muutaman kerran?