Venttiiliohjainten kumit
Venttiiliohjainten kumit
Terve, kyseessä siis 1600:sen Nivan ohjurin kumien vaihto. Auto kuluttaa melkoisesti öljyä, joten hommasin kumit valmiiksi. Olisiko mahdollista saada vaihe vaiheelta ohjeet tuohon hommaan. Ajoituksen kohdillaan pysyminen konetta pyörittäessä arvelluttaa eniten.
kiitokset, terv. Benjami
kiitokset, terv. Benjami
Re: Venttiiliohjainten kumit
Eli meinat vaihtaa kumit paikallaan olevaan kanteen? Pidätkö venttiilin ilmalla vai millä ettei tipu pyttyyn?
Re: Venttiiliohjainten kumit
Terve! Meinaan joo vaihtaa kumit sillain, että kansi on paikallaan. Sileän nylon-narun avulla meinasin puristaa venttiilit pysymään ylhäällä.
Re: Venttiiliohjainten kumit
Etsi ajoitus merkit ja puhdista ne.
Pyöritä moottori niin että merkit ovat kohdillaan.
Merkit kohtaa joka toisella kammen kierroksella.
Sen jälkeen irrota nokka akseli niin kaikki venttiilit ovat kiinni.
Täytä haluamasi pytty narulla ja nosta mäntää.
Vaihda kumit.
(ei olenkaan niin helppoa mitä ajattelisi kun ei meinaa saada sokkia irti...)
Lakse mäntää ja poista naru.
Toista muihibn pyttyihin.
Nyt sitten kampi samalle kohtaa mista aloitit
ja nokka samaan paikkaan takaisin.
Eli kun aloita purkamaan merkeissä ja kokoat merkkeihin niin ollaan lähellä onnistumista.
Mitään ei saa vääntää väkisin ja jos joku ahdistaa niin tutki enne kuin voimalla rikot.
Ja ennen käynnistustä pyöritä käsin vähintään kaksi kierrosta kammesta.
Jos pyörii niin sitten voit kokeilla käynnistää.
Pyöritä moottori niin että merkit ovat kohdillaan.
Merkit kohtaa joka toisella kammen kierroksella.
Sen jälkeen irrota nokka akseli niin kaikki venttiilit ovat kiinni.
Täytä haluamasi pytty narulla ja nosta mäntää.
Vaihda kumit.
(ei olenkaan niin helppoa mitä ajattelisi kun ei meinaa saada sokkia irti...)
Lakse mäntää ja poista naru.
Toista muihibn pyttyihin.
Nyt sitten kampi samalle kohtaa mista aloitit
ja nokka samaan paikkaan takaisin.
Eli kun aloita purkamaan merkeissä ja kokoat merkkeihin niin ollaan lähellä onnistumista.
Mitään ei saa vääntää väkisin ja jos joku ahdistaa niin tutki enne kuin voimalla rikot.
Ja ennen käynnistustä pyöritä käsin vähintään kaksi kierrosta kammesta.
Jos pyörii niin sitten voit kokeilla käynnistää.
Re: Venttiiliohjainten kumit
Isot kiitokset ohjeista! Tällaisilla ohjeilla selviän varmasti.
Nokka-akselin hammasratas
Terve! Tehdessäni venttiiliohjurien kumien vaihtoa jätin nokka-akselin hammasrattaan riippumaan narulla, jotta jakopään ajoitus pysyisi kohdillaan. Homman tehtyäni ongelmana on nyt se, että en saa hammasratasta enää millään nokka-akselin päähän, kun ketju on niin kireällä, vaikka irroitin ketjun kiristimen. Myöskään en ole enää varma siitä, miten nokka-akselin pitäisi olla suhteessa ketjupyörään, koska nokka-akseli on ilmeisesti päässyt liikkumaan.
Re: Nokka-akselin hammasratas
Eli et tehnyt etkä katsonut mitään merkkejä kun rattaan irroitit nokka-akselista?? Miten pidit ketjua ylhäällä kun pyöritit moottoria? Ilmeisesti ketju on alarattaalla ns. rypyillä. Nyt pitää nokka akslei ottaa taas pois ja pitää ketjua ylöspäin kiristettyna, pyörittää mottoria kierros tai kaksi eteenpäin ja sitten laittaa nokka-akseli takaisin. Kiristin kun on löyhällä niin ketju ulettuu varmasti, ja sitten katsot sen nokka-akselin päästä miten se ratas siinä on ollut.
ja taas vaikea laittaa havainnekuvaa kun ei tiedä millä moottorilla on. Taas uusi topikki ilman mitään tietoja?? Toki vähällä tiedolla vähennetään vastaajia ja arvailijatkin lopettaa vastaamisen...
ja taas vaikea laittaa havainnekuvaa kun ei tiedä millä moottorilla on. Taas uusi topikki ilman mitään tietoja?? Toki vähällä tiedolla vähennetään vastaajia ja arvailijatkin lopettaa vastaamisen...
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Venttiiliohjainten kumit
Itsellä ei ole kokemusta, mutta olen jostain lukenut yhdestä tempusta. Sytytystulppaan sijaan laitetaan paineilmanipan ja pidetään ventiilit ylhäällä paineilmalla.
Minusta kannattaa asentaa kampiakselin niin, että mäntä on alakohdassa ettei paineilma yllättäen painaa männän alas. Niitä ventiilin pikkukiilat saattaa olla vaikea saada irroitettuja, enkä tiedä riittääkö paineilman voimaa siihen.
Kyllä tempun narulla kuulostaa varmempana tapana.
Minusta kannattaa asentaa kampiakselin niin, että mäntä on alakohdassa ettei paineilma yllättäen painaa männän alas. Niitä ventiilin pikkukiilat saattaa olla vaikea saada irroitettuja, enkä tiedä riittääkö paineilman voimaa siihen.
Kyllä tempun narulla kuulostaa varmempana tapana.
Venttiiliohjurien kumien jälkimurheet
Terve taas. Kumit sain vaihdettua '84 Nivaan ja homman viimeistelyäni kokeilin käynnistää. Autoa sai sahata runsaasti, kunnes lähti jotenkin käyntiin ja kävi vajaasti. Ohella kuului myös karmivaa kahisemista/ korkeaa vinkumista. Sitten auto sammui itsestään hetken kuluttua. Pelkästään käytin tyhjäkäynnillä.
Jako on ilmeisesti mennyt sekaisin remontin aikana ja nyt täytyisi mokoma tarkistaa. Onko järkevintä irroittaa koko pannu ja tehdä homma pöydän ääressä vai irroittaa kansi koneen ollessa paikallaan ja tarkistaa venttiilikoneiston kunto ja sitten yrittää laittaa jako kohdilleen.
Miten myöskin nokka-akselin asento suhteessa nokkapyörään laitetaan kohdilleen, kun en kumien vaihto hommassa muistanut merkitä tussilla viivaa hammasrattaasta nokka-akseliin (ei alumiinikoteloon).
Terv. vasta ajokortin saanut ja Ladoihin perehtyvä
Ps. Kuinka välttämätöntä on kannen tasohionta, kun sen ottaa pois.
edit. en huomannut kuin vasta nyt pressan vastausta edellisessä topicissani, jossa kysyin nokka-akselin asennon suhdetta rattaaseen nähden
edit. en huomannut pressan vastausta aiemmassa topicissani, missä kysyin nokka-akselin asentoa suhteessa rattaaseen.
Jako on ilmeisesti mennyt sekaisin remontin aikana ja nyt täytyisi mokoma tarkistaa. Onko järkevintä irroittaa koko pannu ja tehdä homma pöydän ääressä vai irroittaa kansi koneen ollessa paikallaan ja tarkistaa venttiilikoneiston kunto ja sitten yrittää laittaa jako kohdilleen.
Miten myöskin nokka-akselin asento suhteessa nokkapyörään laitetaan kohdilleen, kun en kumien vaihto hommassa muistanut merkitä tussilla viivaa hammasrattaasta nokka-akseliin (ei alumiinikoteloon).
Terv. vasta ajokortin saanut ja Ladoihin perehtyvä
Ps. Kuinka välttämätöntä on kannen tasohionta, kun sen ottaa pois.
edit. en huomannut kuin vasta nyt pressan vastausta edellisessä topicissani, jossa kysyin nokka-akselin asennon suhdetta rattaaseen nähden
edit. en huomannut pressan vastausta aiemmassa topicissani, missä kysyin nokka-akselin asentoa suhteessa rattaaseen.
Re: Venttiiliohjurien kumien jälkimurheet
Miksi taas uusi topikki?
eikö voi jatkaa siihen ensimmäiseen missä auton tiedotkin näkyy. Nyt en enää viitsi vastata, vaikka jollekin juuri kuvien kanssa samaa asiaa käytiin läpi.
Tekemällä vastaamisesta hankalaa, saa vähemmän vastuksia.
eikö voi jatkaa siihen ensimmäiseen missä auton tiedotkin näkyy. Nyt en enää viitsi vastata, vaikka jollekin juuri kuvien kanssa samaa asiaa käytiin läpi.
Tekemällä vastaamisesta hankalaa, saa vähemmän vastuksia.
Re: Venttiiliohjainten kumit
Viestiketjut yhdistetty.
Jatkossa sitten kaikki Benjamin venttiiliohjurikumien vaihtoon liittyvät viestit tähän ketjuun eikä aina aloiteta uusia.
Jatkossa sitten kaikki Benjamin venttiiliohjurikumien vaihtoon liittyvät viestit tähän ketjuun eikä aina aloiteta uusia.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Venttiiliohjainten kumit
Haluan kysyä vielä yhden asian liittyen 1600:sen Nivan ajoitukseen.
Miksi nokkapyörässä on tapin reiän lisäksi myös toinen melkein samankokoinen, mutta pienempi reikä? Aluksi luulin, että pienempi rei'istä olisi esim. 1200:sen nokka-akselin tapin kohta, mutta navetan vintiltä löytämäni 1200 L:n nokka-akselin avulla voin todeta, että ei ole. Ja reikien välillä on kuitenkin noin 100 astetta eroa. (olisin laittanut havainnollistavan kuvan, mutta en osannut)
Ja olen pahoillani, kun aloitin niin monta uutta turinointia samasta tarinasta , mutta meikäläinen on vähän yksinkertainen tietokonneidenkin kanssa.
Miksi nokkapyörässä on tapin reiän lisäksi myös toinen melkein samankokoinen, mutta pienempi reikä? Aluksi luulin, että pienempi rei'istä olisi esim. 1200:sen nokka-akselin tapin kohta, mutta navetan vintiltä löytämäni 1200 L:n nokka-akselin avulla voin todeta, että ei ole. Ja reikien välillä on kuitenkin noin 100 astetta eroa. (olisin laittanut havainnollistavan kuvan, mutta en osannut)
Ja olen pahoillani, kun aloitin niin monta uutta turinointia samasta tarinasta , mutta meikäläinen on vähän yksinkertainen tietokonneidenkin kanssa.
Re: Venttiiliohjainten kumit
Tuossa ylempänä olevaa Pressan laittamaa kuvaa kun vilkaisee, niin näyttäisi että nokkapyörän kiinnittävän pultin löystyminen on estetty lukkolevyllä, jonka yksi reuna menee nokkapyörässä olevaan koloon/reikään. Olisiko siitä kyse?
Re: Venttiiliohjainten kumit
Aivan joo, lukkolevyä kun tarkastelin, niin siinähän onkin semmonen pienempi taitettava kohta, joka mennee siihen pienempään reikään aika somasti. Kiitoksia
Re: Venttiiliohjainten kumit
Mikä tilanne tällä hetkellä?
Itsehän tarkastaisin ennen uudelleen purkamista, että onko se jako oikeasti sekaisin vai kuuluuko ääni jostain muualta, vaikka huonolta kyllä kuullostaa.
Ja pyörititkö konetta ollenkaan paria kierrosta käsin vai suoraan avaimesta käyntiin?
Itsehän tarkastaisin ennen uudelleen purkamista, että onko se jako oikeasti sekaisin vai kuuluuko ääni jostain muualta, vaikka huonolta kyllä kuullostaa.
Ja pyörititkö konetta ollenkaan paria kierrosta käsin vai suoraan avaimesta käyntiin?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87