Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Katsastuksessa meni just ja just läpi. 550-640 oli oli arvot ja saatiin alle 600 lappuun.
Mites tuon säätö? Katsuri sano, et kandee vähän säätää. Haisee mm. bensa kun käy ja ajelee, mut ei vuoda mistään.
Mistäs ruuvista ja paljon sitä uskaltaa viäntää ja minne päin?
:O
Mites tuon säätö? Katsuri sano, et kandee vähän säätää. Haisee mm. bensa kun käy ja ajelee, mut ei vuoda mistään.
Mistäs ruuvista ja paljon sitä uskaltaa viäntää ja minne päin?
:O
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Eli tuo on ilmeisesti HC arvo ,mutta eihän niitä muita arvoja kannata kertoa. Kuinka käynti muuten? Onko tyhjäkäynti tasainen ja paljonko kierrokset, koska vaihdettu tulpat ja johdot yms. sytytysosat?
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Mulla bensan haju hyttiin tuli vuotavasta tankista joka on takapenkin alla. Myös tankin huohotin putket tulee tankinkorkin yläpuolelle joista valuu pensaa jos tunkee ihan piripintaan. Ja se vuotava pensa syö korikitin siitä luukunreiän saumasta jolloin se pensa valuu sisäpuolelle helmakoteloon. Mul on -87
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
---pressa kirjoitti:Eli tuo on ilmeisesti HC arvo ,mutta eihän niitä muita arvoja kannata kertoa. Kuinka käynti muuten? Onko tyhjäkäynti tasainen ja paljonko kierrokset, koska vaihdettu tulpat ja johdot yms. sytytysosat?
Lähtee hyvin kylmänä käyntiin ryypyllä. Lämpimänä huonommin, mutta kun polkee kaasua ja ryyppy ei ole päällä lähtee käymään.
Käy suht tasaisesti, en osaa verrata kun en ole kuullut toista Nivaa käynnissä. Kiekat pitää kattoo...
Sytkän osia en ole vaihtanut sen verran vähän aikaa ollut itellä.
Mietin vaan et kun HC noin korkea niin eiks sitä vois vähä säätää?
Vaik tää on -89 ni tässä on joku kaasari missä sähköö on, liekkö vaihdettu joskus? Ja kuulemma huonompi ku ei sähkö ver.?
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
---Ana kirjoitti:Mulla bensan haju hyttiin tuli vuotavasta tankista joka on takapenkin alla. Myös tankin huohotin putket tulee tankinkorkin yläpuolelle joista valuu pensaa jos tunkee ihan piripintaan. Ja se vuotava pensa syö korikitin siitä luukunreiän saumasta jolloin se pensa valuu sisäpuolelle helmakoteloon. Mul on -87
Pitää tutkia tarkemmin, en ossoo sannoo vuotaako tankki... Mahollista tietty.
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Se lämpösenä sahaaminen on ominaisuus. Jos on orkkis kaasari niin siinä on sähköllä ohjattu tyhjäkäyntipiirin alipainekello. Se mihin letku menee niin sillä ruuvilla säädetään tyyhjäkäyntikierroksia ja sen oikeallapuolella olevalla eteenpäin olevalla ruuvilla seosta. Kiinnipäin seos laihenee. Jollain on varmaankin joku kuvakin laittaa. Käyttöohje kirjassa on muistaakseni kuvat säätöruuveista.
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
pressa kirjoitti:on ilmeisesti HC arvo ,mutta eihän niitä muita arvoja kannata kertoa
Voitko kertoa co arvoa?? HC:lle ei ole säätöä mutta muuttuu co säädössä.pleitor kirjoitti:Mietin vaan et kun HC noin korkea niin eiks sitä vois vähä säätää?
Eli kerrotko sen co:n kuinka rikkaalla käy??pleitor kirjoitti:ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
---pressa kirjoitti:pressa kirjoitti:on ilmeisesti HC arvo ,mutta eihän niitä muita arvoja kannata kertoaVoitko kertoa co arvoa?? HC:lle ei ole säätöä mutta muuttuu co säädössä.pleitor kirjoitti:Mietin vaan et kun HC noin korkea niin eiks sitä vois vähä säätää?Eli kerrotko sen co:n kuinka rikkaalla käy??pleitor kirjoitti:ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Kiitoksia kaikille vast.!!
Katton ne päästöt ja palaan tänään...
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Kuvia ja katsurin lappu päästöistä.
https://ibb.co/nCmm2z3
https://ibb.co/HnWRt5N
https://ibb.co/9ZzPZ1j
https://ibb.co/ydJRb47
https://ibb.co/CzVwQYJ
Kaasarista otin minkä pysty ilman et irrotti ilmanputsarin kantta...
https://ibb.co/nCmm2z3
https://ibb.co/HnWRt5N
https://ibb.co/9ZzPZ1j
https://ibb.co/ydJRb47
https://ibb.co/CzVwQYJ
Kaasarista otin minkä pysty ilman et irrotti ilmanputsarin kantta...
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Ensin vaihtaisin tpois tuon alipainetoimisen tyhjäkäynti suuttimen ja laittaisin siihen perinteisen: http://www.mansemotors.fi/tyhjakaynnin- ... lvoa-pieni
sen jälkeen ottaisin pois käytöstä (jos ei ole jo poistettu) tuo sähköisen tyhjäkäynnin rajoittimen (musta pieni peltipurkki johon puolata tulee yksi johto ja nuo katkaisimen johdot kaasuttimelta).
Näiden jälkeen nostaisin tyhjäkäyntikierrokset johonkin 900 kierrokseen ja sitten säätäisin seoksen niin uskon että co 2 ja hc 200 on helposti saavutettavissa. Toki pelkästään matalien tyhjäkäyntikierroksienkin nosto, pudottaa arvoja nopeasti.
sen jälkeen ottaisin pois käytöstä (jos ei ole jo poistettu) tuo sähköisen tyhjäkäynnin rajoittimen (musta pieni peltipurkki johon puolata tulee yksi johto ja nuo katkaisimen johdot kaasuttimelta).
Näiden jälkeen nostaisin tyhjäkäyntikierrokset johonkin 900 kierrokseen ja sitten säätäisin seoksen niin uskon että co 2 ja hc 200 on helposti saavutettavissa. Toki pelkästään matalien tyhjäkäyntikierroksienkin nosto, pudottaa arvoja nopeasti.
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Ensi kerralla ota mensseli mukaan katsastukseen ja ruuvaa seos kohdalleen katsastajan mitatessa. Hän kyllä sanoo jos väärään suuntaan ruuvaa.pleitor kirjoitti:Katsastuksessa meni just ja just läpi. 550-640 oli oli arvot ja saatiin alle 600 lappuun.
Mites tuon säätö? Katsuri sano, et kandee vähän säätää. Haisee mm. bensa kun käy ja ajelee, mut ei vuoda mistään.
Mistäs ruuvista ja paljon sitä uskaltaa viäntää ja minne päin?
:O
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Laitan tähän ketjuun ettei tule aina uutta mutta siis käytin Nivan (1991) tänään konttorilla ja nappasi kiinni päästöistä (O2 ja HC)
CO 0,20
CO2 9,70
HC ppm 196 (1991 auto niin raja 100)
O2 7,60
Tyhjäkäynti on ilman ryyppyä noin 1500rpm mikä ainakin korvaan kuulostaa kovalta muuten tasainen.
Nyt kun olen yrittänyt selvittää mahdollista aiheuttajaa niin perusasioina vissiiin näin, että HC on palamatonta bensaa siis käytännössä liian rikkaalla ja O2 viittaa imuvuotoon tai vastaavaan.
Autohan on seissyt ajamatta pitkään joten yhtään en ihmettele tulosta koska kaasarissa voi olla vaikka russakoita tms. Olen vaihtanut tulpat ja tulpanjohdot. Ilmanputsari näyttää melko hyvältä eli siinä tuskin vikaa. Vaan mistä tuosta kannattaa aloittaa, ettei ainakaan menisi pahemmaksi, jostain luin, että öljyjen vaihto saattaa vaikuttaa ja sen teen koska nyt sisällä jotain viime vuosikymmenen kuraa.
Viranjakaja...?
Sinolilla kai saattaisi saada HC:ta laskemaan mutta jos nyt yrittäisi ensin oikeasti kuntoon.
Näin Lada ja erityisesti Niva noviisina kaikki vinkit otetaan taas kiitollisena vastaan.
CO 0,20
CO2 9,70
HC ppm 196 (1991 auto niin raja 100)
O2 7,60
Tyhjäkäynti on ilman ryyppyä noin 1500rpm mikä ainakin korvaan kuulostaa kovalta muuten tasainen.
Nyt kun olen yrittänyt selvittää mahdollista aiheuttajaa niin perusasioina vissiiin näin, että HC on palamatonta bensaa siis käytännössä liian rikkaalla ja O2 viittaa imuvuotoon tai vastaavaan.
Autohan on seissyt ajamatta pitkään joten yhtään en ihmettele tulosta koska kaasarissa voi olla vaikka russakoita tms. Olen vaihtanut tulpat ja tulpanjohdot. Ilmanputsari näyttää melko hyvältä eli siinä tuskin vikaa. Vaan mistä tuosta kannattaa aloittaa, ettei ainakaan menisi pahemmaksi, jostain luin, että öljyjen vaihto saattaa vaikuttaa ja sen teen koska nyt sisällä jotain viime vuosikymmenen kuraa.
Viranjakaja...?
Sinolilla kai saattaisi saada HC:ta laskemaan mutta jos nyt yrittäisi ensin oikeasti kuntoon.
Näin Lada ja erityisesti Niva noviisina kaikki vinkit otetaan taas kiitollisena vastaan.
Jokainen päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta...
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Voiko päästöarvoja ilmoitta mitä oli kierroksilla ja mitä tyhjäkäynnillä??
Ja tuo 1500 ei käy tyhjäkäynniksi koska se pitää olla alle tuhat. Pakoputki ensin kuntoon (tuo happi) ja sitten tyhjäkäynti 950 ja tastausta. Jos ei asetu niin co:ta hivenen nostaa niin yleensä hc tippuu. Toki kunnollinen puhdistus ajo (kolmosella sataa viisitoista minuuttia) niin alkaa kattikin polttamaan...
Ja tuo 1500 ei käy tyhjäkäynniksi koska se pitää olla alle tuhat. Pakoputki ensin kuntoon (tuo happi) ja sitten tyhjäkäynti 950 ja tastausta. Jos ei asetu niin co:ta hivenen nostaa niin yleensä hc tippuu. Toki kunnollinen puhdistus ajo (kolmosella sataa viisitoista minuuttia) niin alkaa kattikin polttamaan...
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Päästöarvot on tuossa
CO 0,20
CO2 9,70
HC ppm 196 (1991 auto niin raja 100)
O2 7,60
eli mitattu vain tyhjäkäynnillä. Autossa ei ole kattia (ainakaan paikallaan) eikä katsastusmies sitä kovin pitkään ihmetellyt sanoi vaan, että näitä on ehkä tuotu hieman eri perusteilla kuin muita autoja. Laittoi kuitenkin rajaksi tuon sata eikä 600 HC:lle.
Älysinkin, että vedin pakoputken poikki, että pääsi paremmin auton alle hitsailemaan niin tuo O2 johtuu luultavasti siitä vuodosta.
Katsuri sanoi kyllä, että laita muut kuntoon (etulokareita pitää pajottaa kun pyörät ei mahdu ja takajarrut laahaa) niin säädellään sitten loput kohdalleen. Jos kehtaisin niin suosittelisin tuota konttoria...
CO 0,20
CO2 9,70
HC ppm 196 (1991 auto niin raja 100)
O2 7,60
eli mitattu vain tyhjäkäynnillä. Autossa ei ole kattia (ainakaan paikallaan) eikä katsastusmies sitä kovin pitkään ihmetellyt sanoi vaan, että näitä on ehkä tuotu hieman eri perusteilla kuin muita autoja. Laittoi kuitenkin rajaksi tuon sata eikä 600 HC:lle.
Älysinkin, että vedin pakoputken poikki, että pääsi paremmin auton alle hitsailemaan niin tuo O2 johtuu luultavasti siitä vuodosta.
Katsuri sanoi kyllä, että laita muut kuntoon (etulokareita pitää pajottaa kun pyörät ei mahdu ja takajarrut laahaa) niin säädellään sitten loput kohdalleen. Jos kehtaisin niin suosittelisin tuota konttoria...
Jokainen päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta...
Re: Niva -89 ja käy rikkaalla, säätöön apuja
Millä perusteilla katsastusmies mittauksia suoritti?? http://www.autotieto.net/pakokaasutkurs ... ulukko.htm tai tästä http://www.autowiki.fi/index.php/Katsas ... astuksessailra kirjoitti:mitattu vain tyhjäkäynnillä. Autossa ei ole kattia (ainakaan paikallaan) eikä katsastusmies sitä kovin pitkään ihmetellyt sanoi vaan, että näitä on ehkä tuotu hieman eri perusteilla kuin muita autoja. Laittoi kuitenkin rajaksi tuon sata eikä 600 HC:lle.
Ja kun auto ei ole vähäpäästöinen niin raja arvo on 600 mutta kierrokset pitää olla 1000 että on tyhjäkäyntiä. Ja happi pitää olla alle 4. Toki siinäkin jos pakokaasuimurin ottaa mitatessa pois niin pienenee.
Niinpä, sarkasmiahan tuo toteamus on, jos ei edes päästöervoja tiedetä...ilra kirjoitti:Jos kehtaisin niin suosittelisin tuota konttoria...