Niva -89, neliveto ja vivut
Niva -89, neliveto ja vivut
Tollaasseen ostin ja eka kysymys niistä vivuista. Pikkuvipu? Isompi ja toiminnot?
Kävin eiles koittaas mennä vähä lumella ja kii jäi, mutta kuskin takapyörä oli kovalla paljaalla hiekkatiellä ja muut lumessa. Koitin kaikki asennot ja vivut läpi, mutta ainoastaan apukuskin puolen renkaat suti ja kuskin puolen oli mykkiä, kun laitto prklsti kaasua niin ihan pientä pyörintäyritystä oli.
Eli onko tuo noin huono ja onko neliveto paskaan? Olen pettynyt jos noin surkea on.
Youtubesta kun kattoo Nivojen menoa niin ihmettelen omaani...
Jos on rikki jotain niin mistä ettii vikaa ekan, tokan ja kolmanten?
Kiitos ja anteeks!
T. Panu
Kvl
Kävin eiles koittaas mennä vähä lumella ja kii jäi, mutta kuskin takapyörä oli kovalla paljaalla hiekkatiellä ja muut lumessa. Koitin kaikki asennot ja vivut läpi, mutta ainoastaan apukuskin puolen renkaat suti ja kuskin puolen oli mykkiä, kun laitto prklsti kaasua niin ihan pientä pyörintäyritystä oli.
Eli onko tuo noin huono ja onko neliveto paskaan? Olen pettynyt jos noin surkea on.
Youtubesta kun kattoo Nivojen menoa niin ihmettelen omaani...
Jos on rikki jotain niin mistä ettii vikaa ekan, tokan ja kolmanten?
Kiitos ja anteeks!
T. Panu
Kvl
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Se pikkuvipu lukitsee jakolaatikon 50/50 ja merkkivalon kuuluisi palaa vipu taka-asennossa. Isompi kytkee pikkualueen etuasennossa, vapaa keskellä ja isoalue takana. Se pikkuvipu voi olla aika tahmea jos ei ole pitkään aikaan käytetty. Nivassa ei ole vakiona tasauspyörästön lukkoja joten saa olla tarkkana mihin sillä ajelee. Huomaa kyllä ajossa milloin pikkuvipu on kytketty. Laittaa kääntyessä aikalailla hanttiin. Jos tarvitset lukkoa niin mulla olisi käyttämätön torseeni jouten.
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Ana kirjoitti:Se pikkuvipu lukitsee jakolaatikon 50/50 ja merkkivalon kuuluisi palaa vipu taka-asennossa. Isompi kytkee pikkualueen etuasennossa, vapaa keskellä ja isoalue takana. Se pikkuvipu voi olla aika tahmea jos ei ole pitkään aikaan käytetty. Nivassa ei ole vakiona tasauspyörästön lukkoja joten saa olla tarkkana mihin sillä ajelee. Huomaa kyllä ajossa milloin pikkuvipu on kytketty. Laittaa kääntyessä aikalailla hanttiin. Jos tarvitset lukkoa niin mulla olisi käyttämätön torseeni jouten.
Moii,
kiitoksia inffoista!
Jotain eloa on jakolaatikon lukituksessa, koska oli todella jäykkä kääntää kun se oli päällä. Mitään valoa ei kyllä tauluun tullut siitä, liekkö valo mykkä.
Täytyy vielä testailla laitetta, karu laite, mutta hieno!
T. Panu
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Moo,Ana kirjoitti:Se pikkuvipu lukitsee jakolaatikon 50/50 ja merkkivalon kuuluisi palaa vipu taka-asennossa. Isompi kytkee pikkualueen etuasennossa, vapaa keskellä ja isoalue takana. Se pikkuvipu voi olla aika tahmea jos ei ole pitkään aikaan käytetty. Nivassa ei ole vakiona tasauspyörästön lukkoja joten saa olla tarkkana mihin sillä ajelee. Huomaa kyllä ajossa milloin pikkuvipu on kytketty. Laittaa kääntyessä aikalailla hanttiin. Jos tarvitset lukkoa niin mulla olisi käyttämätön torseeni jouten.
piti viä kysyy tosta lukosta torseenista. Mikäs se tarkalleen tekee on ja mihin asennetaan? Joku lisävaruste?
Oon ihan urpo näitten kaa
T. Panu
Ps. Yritän opetella
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Torsen lukko on siis tasauspyörästön lukko, ja se asennetaan siis tasauspyörästöön......Ja sen jälkeen tilanne on se, että jos toinen rengas alkaa suttaamaan, niin lukko "kytkeytyy" kiinni, ja täten myös se toinenkin pyörä alkaa vetää.....pleitor kirjoitti:Moo,Ana kirjoitti:Se pikkuvipu lukitsee jakolaatikon 50/50 ja merkkivalon kuuluisi palaa vipu taka-asennossa. Isompi kytkee pikkualueen etuasennossa, vapaa keskellä ja isoalue takana. Se pikkuvipu voi olla aika tahmea jos ei ole pitkään aikaan käytetty. Nivassa ei ole vakiona tasauspyörästön lukkoja joten saa olla tarkkana mihin sillä ajelee. Huomaa kyllä ajossa milloin pikkuvipu on kytketty. Laittaa kääntyessä aikalailla hanttiin. Jos tarvitset lukkoa niin mulla olisi käyttämätön torseeni jouten.
piti viä kysyy tosta lukosta torseenista. Mikäs se tarkalleen tekee on ja mihin asennetaan? Joku lisävaruste?
Oon ihan urpo näitten kaa
T. Panu
Ps. Yritän opetella
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Just, eli vaatii perämurikan purkamisen ja kasauksen.
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Ne merkkivalot on siinä moottorin lämpömittarin alapuolella. Keltanen on jakolaatikon ja punainen jarrunesteen vähyyden valo.
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Nice, sellaane pitäs saadavirtain kirjoitti:Torsen lukko on siis tasauspyörästön lukko, ja se asennetaan siis tasauspyörästöön......Ja sen jälkeen tilanne on se, että jos toinen rengas alkaa suttaamaan, niin lukko "kytkeytyy" kiinni, ja täten myös se toinenkin pyörä alkaa vetää.....pleitor kirjoitti:Moo,Ana kirjoitti:Se pikkuvipu lukitsee jakolaatikon 50/50 ja merkkivalon kuuluisi palaa vipu taka-asennossa. Isompi kytkee pikkualueen etuasennossa, vapaa keskellä ja isoalue takana. Se pikkuvipu voi olla aika tahmea jos ei ole pitkään aikaan käytetty. Nivassa ei ole vakiona tasauspyörästön lukkoja joten saa olla tarkkana mihin sillä ajelee. Huomaa kyllä ajossa milloin pikkuvipu on kytketty. Laittaa kääntyessä aikalailla hanttiin. Jos tarvitset lukkoa niin mulla olisi käyttämätön torseeni jouten.
piti viä kysyy tosta lukosta torseenista. Mikäs se tarkalleen tekee on ja mihin asennetaan? Joku lisävaruste?
Oon ihan urpo näitten kaa
T. Panu
Ps. Yritän opetella
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Mitäs se maksais? Voisin hakeeki...Ana kirjoitti:Just, eli vaatii perämurikan purkamisen ja kasauksen.
Tosin pitäs saada leima eka, meni katsastuksessa läpi "monesta kohtaa"
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
180.- noudettuna Pornaisista. Tämä on uusi käyttämätön.
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Miten se torseeniluukko toimii etupyörästössä? Antaako se ulomman pyörän liikkua nopemmin kun sisemmän pyörän, vai onko se kuten jäykkä akseli?
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Jaa en osaa sanoa kun ei ole käytännön kokemusta. Tämähän käy taakse tai eteen ja myös takavetoisiin. Jos Nivasta haluaa oikein maastokelpoisen niin täytyisi laittaa eteen ja taakse. Saattaa olla sen jälkeen aika kankea ajettava siviilikäytössä.
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Mutta ei tämäkään taida silti olla 100% lukko......Eli ei tee akselista ns:"Yhtäpuuta".....Toki, aina kun on jonkinlainen lukko pelissä, niin käännökset eivät ainakaan notkistuAna kirjoitti:Jaa en osaa sanoa kun ei ole käytännön kokemusta. Tämähän käy taakse tai eteen ja myös takavetoisiin. Jos Nivasta haluaa oikein maastokelpoisen niin täytyisi laittaa eteen ja taakse. Saattaa olla sen jälkeen aika kankea ajettava siviilikäytössä.
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Aivan taitaa vastata ns.prosenttilukkoa. Mutta oli mullekkin yllätys että perus Niva kääntyy paremmin kuin kanttis tai kanttis farkku. On testattu Pornaisten pankkiautomaatilla
Re: Niva -89, neliveto ja vivut
Eikös tuo Torsen -tyyppinen lukko ole ennemmin momentin siirtäjä. Siirtää kertoimella momenttia sutivasta renkaasta toiselle, eli ristiriipunnassa ollessa ei toimi ilman jarrukikkailua.
Itselle tuollainen odottelee asennusta taka-akselille, eteen en laittaisi jos ei metsässä pelkästään ajele, koska liukkaalla kelillä voi käyttäytyä arvaamattomasti.
Itselle tuollainen odottelee asennusta taka-akselille, eteen en laittaisi jos ei metsässä pelkästään ajele, koska liukkaalla kelillä voi käyttäytyä arvaamattomasti.