Sivu 1/1

Niva 2008 vikakoodi P0328 nakutustunnistin

Lähetetty: 15.1.2019 20:21
Kirjoittaja niva4x4
Hei.
Niva antaa otsikon mukaista vikakoodia, joka tulee nakutustunnistimelta.
Nakutustunnustin vaihdettu ja liittimet näyttäisi ok ja johdotukset hyvän näköiset silmämääräisesti.

Koodi ei tule välittömästi, ja saattaa mennä kolme-neljä ajosykliä ennen moottorivalon syttymistä. Kone kuulostaisi käyvän ihan nätisti ja pelaa muuten.

Onko arvon palstalaisilla ollut vastaavaa ongelmaa? Onkohan ecu viallinen?

Re: Niva 2008 vikakoodi P0328 nakutustunnistin

Lähetetty: 16.1.2019 8:48
Kirjoittaja Lada-Jussi
onkohan tässäkin orastavaa kansivikaa, ollut tyyppivika noissa, että hydraulinostajat hajoo ja rikkoo paikat, eri koodeja pukannut, tosin tosta koodista tämän vian kohdalla en muista kuulleeni, mut kannattanee tarkkailla tilannetta varsinkin jos alkaa olee noin 100 tkm mittarissa

Re: Niva 2008 vikakoodi P0328 nakutustunnistin

Lähetetty: 26.5.2019 20:25
Kirjoittaja niva4x4
Hei. Tässä on tullut rassailtua nivaa ja tämmöiset havainnot. Jakoketjun laahain oli palasina ja hydrauliset venttiilinnostimet vaihdettu aiemman omistajan toimesta perinteisiin koviin nostimiin.
Vaihdoin laahaimen ja hydraulisen ketjunkiristimen mekaaniseen, säädin venttiili välykset niin vikakoodi lähti. Ilmeisesti hydralinen ketjunkiristin antaa startatessa ennen öljynpaineen nousua ketjun rallattaa löysänä hetken niin särkee laahaimen. Venttiilikoneiston ääni hiljeni kummasti.

Katin jälkeinen happianturi antaa herjaa harvakseltaan ja välillä putkessa vähän poksahtaa kun polkasee paikallaan. Nyt huomasin että konehuoneen puolella oleva liitos ennen pakosarjaa vuotaa. Yritin sitä vähän tiivistellä, saa nähdä tuleeko vikakoodia vielä.

Mittariston kanssa olen myös tapellut. Laitoin lisämaadoituksen ja korjasin yhden poikki olleen piirin, joka oli mittariston piirilevyn takapuolella. Mittariston vikaantumisen vuoksi myös laturi ei toiminut, kun ei saanut herätettä.

Vilkkuviiksipaketti oli vialla myös, kun kääntyi vasemmalle ja oli vilkku päällä tööttäsi ja poltti sulakkeen. Tilasin uuden paketin niin ongelma poistui.

Pyöränlaakeri edessä ääntää ja vesipumpun laakerissa tuntuu olevan välystä.

Äänieristin nivan ja laitoin radion ja kaiuttimet, niin niva on nyt yllättävän mukava ajaa maantielläkin.

Re: Niva 2008 vikakoodi P0328 nakutustunnistin

Lähetetty: 23.3.2020 19:39
Kirjoittaja Verronen
Tiedätkö passaako kovat nostimet suoraan alkuperäisten keinuvipujen kanssa. Itsellä myös yksi nostin naputtaa ja antaa nakutustunnistimen vikakoodia todennäköisesti tästä johtuen

Re: Niva 2008 vikakoodi P0328 nakutustunnistin

Lähetetty: 25.3.2020 16:44
Kirjoittaja jta
Keinut on samat riippumatta onko hydrauliset tai kovat nostimet.

Re: Niva 2008 vikakoodi P0328 nakutustunnistin

Lähetetty: 27.5.2020 8:15
Kirjoittaja Mettaemies
Hei!

Kiinnostaisi tuo nostimien vaihto mekaanisiin aivan käytännön tasolla kun itsellänikin on Niva 2008 jossa hydr nostimet nakuttaa ja kauheasti ei kokemusta autojen laitosta ole. Mittariston olen korjannut, suodattimet ja öljyt osaan vaihtaa, sekä ristinivelet ja pyörän laakerit, mutta mitään vakavampaa en ole vielä uskaltanut tehdä moottorin kanssa.

Oma auto nakuttaa ja olen netistä lueskellut useammastakin kotimaisesta ja ulkomaisesta lähteestä että tee-se-itse -miehelle mekaaniset ja näinollen säädettävät nostimet olisivat mukava vaihtoehto hydraulisten tilalle.

Minkälainen operaatio on siis vaihtaa hydr. nostimet mekaanisiin?

Mitä kaikkea täytyy huomioida, ja mitä osaa vaihtaa?

Jos esim kyseisen operaation toteuttanut nimim Niva4x4 voisi valottaa projektia sillä tapaa että lapsikin saisi hommasta kiinni. Ainakin minun osaamiseni/ymmärrykseni on tosiaan melkein lapsen tasolla mitä näihin hommiin tulee; oppia kyllä tahtoisin!

Myös tuo hydraulisen ketjunkiristimen vaihto manuaalisesti säädettävään askarruttaa, mitä työvaiheita siihen liittyy?

Yst terv Mettaemies

Re: Niva 2008 vikakoodi P0328 nakutustunnistin

Lähetetty: 10.6.2020 22:45
Kirjoittaja Verronen
Kesälomaa vietetty ja tuli nyt tehtyä tuo hydraulisten nostajien vaihto koviin nostajiin. Tuhoahan oli ihan kivasti käyntiäänestäkin päätellen. Tosin yllättävän pieni oli naputus verrattuna todelliseen tuhoon. Käytännössä kaikki hydraulinostajat oli rikki, kuusi oli myös niin löysällä kannessa että pyöri sormin pois. Öljylinja nostajille oli nelospytyn nostajien välistä poikki. Kaksi venttiiliä oli hakannut kolon keinuvipuun venttiilin pään kohdalle.

Tehdäksesi muutoksen tarvitset venttiilien säätöpultit, keinuvipujen jouset ja säätöpulttien alle tulevat kiinnikkeet jousille (näitä kiinnikkeitä en äkkiseltään löytänyt Mansemotorsin verkkokaupasta). Todennäköisesti tarvitset lisäksi keinuvivut. Näiden lisäksi todennäköisesti nokka-akseli ja venttiilien päät ovat kuluneet. Itselläni oli kokonainen ehjä takavedon moottori josta nyt ryöstin osia. Vaihdoin kaksi keinua huonojen tilalle ja otin myös keinuvipujen jouset ja niiden pidikkeet varaosamoottorista. Säätöpultit laitoin suosiolla uudet.

Äänet hiljeni, koeajoa ei ole vielä pitkästi takana. Todennäköisesti venttiilien säädön joutuu tekemään piakkoin uusiksi kun kahden moottorin osat hioutuvat toisiinsa :)