Raidetangot

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
tapanih

Raidetangot

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Olisko mahdollista, että jotkut versiot raidetankojen pitemmistä puoliskoista olisivat alunalkujaan taivutettu hiukkasen mutkalle, vai onko pystytty ajamaan kumpikin puoli niin tarkasti kantoon että ovat molemmat vähän väärät?
Asia ei sinällään haittaa, koska uudet raidetangot tulivat auton mukana, joka seikka kylläkin puoltaa sitä, että paikallaan olevat on ajettu mutkalle.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Raidetangot

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nopeasti tästä kuvasta katsottuna olisi lähes suoria? http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... -04-09.jpg
Tästä kuvakulmasta taas olisi ehkä hivenen mutkalla http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... -05-01.jpg
Eli jos molemmat ovat saman verran taivutettuja niin uskoisin että niin kuuluu olla ja vertaa uusiin onko ne samanlaiset. Se että jotain uusia osia tulee mukana ei välttämättä meinaa että vanhat olisivat rikki, monasti noita ohjauksen osia tuotetaan varastoon kun ajatellaan että, niitä menee kuin kylmänä talvena halkoja...
tapanih

Re: Raidetangot

Viesti Kirjoittaja tapanih »

Uudet, joista en tiedä ovatko alkuperäisvaraosat, ovat ihan suorat. Taidampa vain vaihtaa, ei tarvi katsastusmiehen kanssa inttää.
ilra
Viestit: 15
Liittynyt: 12.8.2019 9:02

Re: Raidetangot

Viesti Kirjoittaja ilra »

Katsuri sanoi, että uloimmat raidetangon päät on väljät, vaihda ja niinhän minä tilasin Mansemotorsista ulommat päät mutta kun piti alkaa vaihtamaan niin minulla oli kädessä uusi osa, joka oli lyhyt ja ainakin minun Nivassa se on siellä sisäpäässä ja pitkä ulkopäässä. Piti oikein katsoa, etten vahingossa ostanut sisäpään osaa ja ainakin kuvauksessa luki ulompi.

Kysymys sitten kuuluukin, että kumpi on oikeasti ulompi ja kumpi sisempi eli onko joku voinut kääntää tuon ns. väärin päin?

Toinen kysymys onko osat kartioiltaan samanlaiset siis voinko nyt kääntää sen tangon niin, että tämä uusi osa (lyhyt) tulee ulommaksi jolloin katsuri on tyytyväinen ja vaihdan sen toisen myöhemmin paremmalla ajalla?
Jokainen päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta...
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Raidetangot

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Nivassa molemmat raidetangon päät ovat suoria eli koko raidetanko on suora.

Lyhyempi pitäisi olla ulkopuolella eli sama kuin takavetoisissa on ja pidempi sisäpuolella. Mutta koska raidetanko suora, sen voi vaihtaa toisin päin ja vaihtaa väljän nyt.

Omassa oli myös nuo raidetangot "väärinpäin" jo tehtaalla eli sama ongelma. Ostin sisäpuolen eli pidemmän, mutta lyhyempi olikin väljä. Hieman ihmetytti itseäkin ja ongelma poistui kun hyllystä löytyi oikea eli takavedon lyhyempi pää.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Raidetangot

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

alkoi ihan kiinnostaa ja vertailin varaosakirjoja, 2003 varaosakirjassa sisempi raidepää on pidempi (2101) osa ja ulompi lyhyempi (2121), uudemmassa 2010 M-version kirjassa on toisinpäin eli ulompi on pidempi (2101) osa ja sisempi lyhyempi (2123) osa. Tässä ei nyt selviä missä vaiheessa on muuttunut, onko muutos tehty vasta tähän 2009 modernisointiin vai kenties sen mukaan onko autossa ohjaustehostin vai ei, 2003 ei ollut vielä ollenkaan ohjaustehostinta ja M-mallissa oli vakiona ohjaustehostin kuten vientiin oli jo tehostettu versio 00-luvulla. mikä on sitten erona lyhyessä raidepäässä jos se on Nivan 2121 alkuperäinen tai uudempi Chevy Niva 2123 versio?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ilra
Viestit: 15
Liittynyt: 12.8.2019 9:02

Re: Raidetangot

Viesti Kirjoittaja ilra »

Jotain tällaista neuvostoliittolaista suunnitelmatalouden kukkasta ajattelinkin tosin tilasin sitten myös ne toiset päät ja vaihdan kaikki kerralla ettei nyt sitten tule sanomista seuraavalla kerralla, on vielä helpompi kun ei tarvi varoa irrotettaessa ja tällä ajolla kestävät luultavasti auton eliniän nyt vaan pitää osata päättää kumpia päin ne laitan :lol:

Nyt kun metsästyshommat on hetkeksi ohi niin saattaa olla, että teen vasta talven aikana kaikessa rauhassa ja parantelen (jo ennestäänkin loistavaa) kokonaisuutta.
Jokainen päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta...
Vastaa Viestiin