2007 Niva todella korkea tyhjäkäynti

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Niva-07

2007 Niva todella korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Niva-07 »

2007 Niva tai siis 4x4 käy lämpimänä suunnilleen 2500 rpm, vikavalo ei pala. Joskus vika ei ole päällä, ja lämmin kone käy alle 1000 rpm tyhjäkäyntiä. Muuten moottori toimii täysin normaalisi kokoajan.

OBD2 liittimestä katsottaessa kaikki moottorin tiedot vaikuttavat normaaleilta, eikä mitään vikakoodeja ole. Kun ilmamassa-anturilta irrottaa liittimen, niin tyhjäkäynti putoaa alle 1500rpm (ja vikavalo syttyy).

Koska tyhjäkäynti putoaa ilmamassa-anturin johdon irrottamalla, niin vika ei voi olla jumittavassa tyhjäkäynninsäätimessä? Toisella ilmamassa-anturilla toimii täysin samalla tavalla, eli vika ei voi olla myöskään siinä?

Olisiko kenelläkään tietoa, kokemusta tai arvauksia viasta?
Nivan korjausohje kertoo, että monipisteruiskutusjärjestelmästä kerrottaisiin enemmän: Repair and Service Manual for EMS, Sequential Fuel Injection – osiossa, olisiko kenelläkään tietoa mistä tämän löytäisi?
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 128
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: 2007 Niva todella korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mataha »

Tarkista kaikki alipaineletkut ja liitokset
Aina on selvitty!!!
Niva-07

Re: 2007 Niva todella korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Niva-07 »

Välillä vika oli poissa, mutta nyt taas temppuili. Tyhjäkäynti oli vielä aiempaa korkeampi, jossain 3000 yläpuolella. Vika esiintyi vasta koneen täysin lämmettyä. Alipainevuotoja ei näkynyt.

Mutta kun öljynerottimelta (siis se osa, johoin öljytikku ja ne kaksi kampikammion tuuletusletkua tulee kiinni) kaasuläpälle tulevan ohuen letkun puristaa tukkoon putoaa tyhjäkäynti normaaliksi. Tässä letkussa ei kuitenkaan ole mitään vikaa, eli tuo ilma tulee jotenkin sen kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta. Sen moottorin kyljessä olevan öljynerottimen pesin (siellä ei tosin ollut mitään suodatinta, joten hieman ihmettelen manuaalin ohjetta) ja samalla pesin tyhjäkäynninsäätimen. Yritin etsiä tästä systeemmistä PCV-venttiiliä, mutta sitä ei ilmeisesti ole?

Eli edelleenkin, olisiko kenelläkään tietoa, kokemusta tai arvauksia viasta?
Nivan korjausohje kertoo, että monipisteruiskutusjärjestelmästä kerrottaisiin enemmän: Repair and Service Manual for EMS, Sequential Fuel Injection – osiossa, olisiko kenelläkään tietoa mistä tämän löytäisi?
mz-ajaja

Re: 2007 Niva todella korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mz-ajaja »

omassa nivassa sama häiriö läpän asento tunnistin vaihtoon sillä korjaantuu.
Warre 1000
Viestit: 96
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: 2007 Niva todella korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Löytyykö tyhjäkäyntisäädintä ruiskujärjestelmäkoneessa?

Meillä 1978 kaasutinmoottori sai paremman tyhjäkäynnin, kun tyhjäkäyntisäädin vaihdettiin. Tietysti ongelma voi pileskella jossain muualla.
Jemes Astronovic
Viestit: 4
Liittynyt: 14.8.2017 15:28

Re: 2007 Niva todella korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Jemes Astronovic »

Korjautuikohan tämä vika kaasuläpän asentotunnistemalla tai jollain muulla konstilla?
Mulla on lämpimän koneen tyhjäkäynti 2200rpm -09 Nivassa.
Avatar
pressa
Viestit: 9734
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2007 Niva todella korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kolme kohtaa. Kaasuläpän asentoanturi, tyhjäkäynninsäädin sekä moottorin lampöäanturi ja sen johto. Näistä yleensä kannattaa lähteä matkaan.
Vastaa Viestiin