1300 kaasari ongelmaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
LAGGIS
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2021 16:49

1300 kaasari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja LAGGIS »

Hei. Tässä tulee ensimmäinen postaus tälle foorumille. En tästä aiheesta löytänyt täältä keskusteluja, elikkäs:

Aluksi kun lada minulle tuli niin kävi todella huonosti tyhjäkäyntiä, puutu kun kaasun painoi pohjaan, ryyppy päällä pystyi kuitenkin ajamaan normaalisti.
Sitten tein tähän kaasari remontin, laitoin mansemotorssilta kaasarin korjaussarjan.

Remontin jälkeen auto kävi lähes normaalisti ja kaasuunkin vastasi ihan normaalisti. Nyt ongelmaksi on tullut että ryyppy päällä ikäänkuin tukehtuu, ei pysy enään ollenkaan käynnissä ryyppy päällä.

Imuläppä pelaa silmämääräisesti oikein kun vaijeria vetää. Olisko mennyt jokin pieni nippeli väärin tuossa kasatessa? Löytyiskö täältä jotain vinkkejä mitä alkaa katsoa seuraavaksi?
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1300 kaasari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Ryyppyläpän tulee avautua 5mm (olettaen että kaasutin on 2105 mallia) kun auto lähtee käyntiin eli tuo kannattaa tarkistaa. Tuo säädetään tankoa taivuttamalla ja alipainekalvon liikettä säätämällä.

Myöskin kannattaa tarkistaa että ykköskurkun läppä aukeaa 0,8mm kun ryyppy vedetään päälle. Tuo säädetään tankoa taivuttamalla.

Ja tietenkin syytä katsoa että tangot on oikein.

Kuvatus vielä selventämään noita säätöjä.
Kuva

Ja näin loppukaneetiksi niin suosittelen hommaan ladashopista korjaustikun. Sisältää paljon hyviä ohjeita kuten mm. tuon ylläolevan tiedon. :wink:
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: 1300 kaasari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja degen »

Mikä kaasutin tässä on? Löytyykö kaasarin kyljestä numerolätkää? Kuvaa? 1300 koneessa voi olla kahta eri kaasaria, solex- ja ozon-tyyppistä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
LAGGIS
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2021 16:49

Re: 1300 kaasari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja LAGGIS »

degen kirjoitti: 25.1.2021 23:18 Mikä kaasutin tässä on? Löytyykö kaasarin kyljestä numerolätkää? Kuvaa? 1300 koneessa voi olla kahta eri kaasaria, solex- ja ozon-tyyppistä.
Siinä on lätkä ja ensimmäisestä kirjaimesta/numerosta en saa selvää, lopussa lukee AA3
jarkoc
Viestit: 37
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: 1300 kaasari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

DAAZ on kaasuttimen valmistajan merkki. Näyttääkö näistä linkkien kaasuttimista kumpi oikealta.

OZON kaasutin https://www.drive2.com/l/485165554143855146/

Solex kaasutin https://www.drive2.com/l/500782192671064552/
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
LAGGIS
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2021 16:49

Re: 1300 kaasari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja LAGGIS »

Ozone tässä näyttäisi olevan
jarkoc
Viestit: 37
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: 1300 kaasari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Toimiiko auto ilman ryyppyä tai osaryypyllä ja tuliko ongelma heti korjaussarjan asentamisen jälkeen.
Lähinnä tuli mieleen että onko säätöruuvit oikealla alueella.
Muistelisin että omaani kun laitoin korjaussarjan niin kävi alkuun niin rikkaalla että ei ryyppyyn voinut koskea ollenkaa.
Nykysin toimiin sillai että kännistäessä kun vetää ryypyn kokonaan auki niin melkein heti käynnistyksen jälkeen saa pienentää muuten käy aika huonosti
itselläni auto tosin kesäkäytössä pelkästään.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
LAGGIS
Viestit: 7
Liittynyt: 25.1.2021 16:49

Re: 1300 kaasari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja LAGGIS »

jarkoc kirjoitti: 26.1.2021 21:52 Toimiiko auto ilman ryyppyä tai osaryypyllä ja tuliko ongelma heti korjaussarjan asentamisen jälkeen.
Lähinnä tuli mieleen että onko säätöruuvit oikealla alueella.
Muistelisin että omaani kun laitoin korjaussarjan niin kävi alkuun niin rikkaalla että ei ryyppyyn voinut koskea ollenkaa.
Nykysin toimiin sillai että kännistäessä kun vetää ryypyn kokonaan auki niin melkein heti käynnistyksen jälkeen saa pienentää muuten käy aika huonosti
itselläni auto tosin kesäkäytössä pelkästään.
Kyllä juurikin samat oireet täällä. Ei siis toimi ollenkaan ryypyllä, ei edes pienellä. Onko tuossa muita säätöjä ko tuo seoksen säätö mikä on tuossa tyhjäkäynti ruuvin vieressä?
jarkoc
Viestit: 37
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: 1300 kaasari ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Joo ei siinä muita säätöruuveja ole. Muut säädöt on lähinnä nuo ylempänä mainitut vivustot sekä kohon asento.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Vastaa Viestiin