2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
mono
Viestit: 11
Liittynyt: 4.12.2019 17:59

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja mono »

Kiitokset kaikille .tähän astisista vastauksista. No, ettei ongelmat loppuis niin sain auton käymään nätisti tyhjäkäyntiä. Säädin kohoa ettei saa niin jumalattomasti bensaa. No, nyt käy vielä hiukkan laihalla kun tulpat on valkoisena mut se on säätöjuttuja. Sitten itse ongelmaan. Laitoin kampikammion huohotuksen erilliseen astiaan kun ennen on mennyt putsariin. Nyt sitten purkki oli puolillaan bensaa? Mistä sitä sinne voi noin suuria määriä joutua?

Lada päiväkirja

päivä 1. Ilman ongelmia... Eiku hitto, takaisin talliin. :-) :-)
-Mono-
virtain
Viestit: 1113
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja virtain »

Tarkista, ettei ole mennyt bensaa öljyn sekaan, jos on kerran saanut reilusti liikaa bensaa, ennen kohon säätöä.....
mono
Viestit: 11
Liittynyt: 4.12.2019 17:59

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja mono »

virtain kirjoitti:Tarkista, ettei ole mennyt bensaa öljyn sekaan, jos on kerran saanut reilusti liikaa bensaa, ennen kohon säätöä.....
Juu oli menny ja vaihdoin öljyt.Siis eilen samalla kun olin saanu auton toimimaan suht hyvin. Olisko sitä sitten ollu bensaa kampikammio täynnä? Tietty ajattelin et tulee kaikki ulos kun pohjaropun avaa? Nyt näyttäis tyhjäkäynti olevan jopa hiukkan liian suurellakin 1500 joten tarvii säätää se tuonne tonnin pintaan.
virtain
Viestit: 1113
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja virtain »

Kyllä sen huomaa/haistaa, jos öljyn seassa on reilusti bensaa.....Tulee ne kaikki öljypropun kautta, kunhan antaa vaan rauhassa valua...
mono
Viestit: 11
Liittynyt: 4.12.2019 17:59

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja mono »

virtain kirjoitti:Kyllä sen huomaa/haistaa, jos öljyn seassa on reilusti bensaa.....Tulee ne kaikki öljypropun kautta, kunhan antaa vaan rauhassa valua...
Juu, lienee männänrenkaat jumissa kun noin perinteisesti uittaa läpi? Tuo tosin seisoi 20v. Ennen ajoon ottamista. Tarvii varmaan laittaa fortet koneeseen jos vaikka auttais asiaan ja vaihtaa öljyt viel kertaalleen.
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Bensalla ohennettu moottoriöljy myös selittää vähintäänkin osaltaan huonoa öljynpainetta. Oli ohuempaa tavaraa mille pumppu on suunniteltu. Kannattaa myös vilkaista millaisessa kunnossa ilmansuoratin on. Se on saattanut mennä sitten kaasuttimen vaihtamisen varsin sottaiseen kuntoon öljyn takia ennen kuin purkkiin huohottimen letkun käänsit.

Jos uutta polttoainetta ei öljyn sekaan lisää tule, niin enää ei pitäisi huohotinpurkkiin paljoa bensaa kertyä. Se mitä koneeseen on jäänyt jonnekin on lämpimänä höyrystynyt ja lopulta tiivistynyt huohottimeen (ja venttiilikoppaan). Hyvinkin saattaa olla tosiaan männänrenkaat jumissa, jos paljon kertyi bensaa öljyn sekaan.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja jta »

Yksi mahdollisuus on myöskin että bensapumppu päästää läpi kampikammioon jos sitä vielä pääsee meneen öljyjen sekaan.

Vaan tosiaan noiden uusien kaasarien kanssa niin harvoin ne on vain sellaisia että uus paikalleen ja kovaa ajoa. Kuten tässäkin tapauksessa bensapinnan joutui säätään kohdalleen ja seoksen joutuu varmasti aina säätään vaan se on melko helppo toimenpide tehdä itekkin. Hakee vaan molemmat ääripäät että missä käynti huononee ruuvia pyöritellessä ja niiden puolivälistä löytyy yleensä hyvä säätö.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tarkista ettei bensapumppu ole tarvikemalli? Nehän usein vuotaa bensat öljyn joukkoon, toki orkkiskin voi sen tehdä jos "juorureikä" tukossa tai tukittu. (siis vanha kalvo kun käy kuivana ja sitten liikutellaan niin yleensä alkaa vuotamaan)
mono
Viestit: 11
Liittynyt: 4.12.2019 17:59

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja mono »

pressa kirjoitti:Tarkista ettei bensapumppu ole tarvikemalli? Nehän usein vuotaa bensat öljyn joukkoon, toki orkkiskin voi sen tehdä jos "juorureikä" tukossa tai tukittu. (siis vanha kalvo kun käy kuivana ja sitten liikutellaan niin yleensä alkaa vuotamaan)
Kiitos, tuo tarviikin tarkastaa. Pumppu on alkuperäinen mut vaihdoin siihen uudet sisuskalut vanhojen tilalle. Voi hyvin olla että siinä kävi joku fiba?
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Myös polttoainetankkin itse vaihtaisin suosiolla uuteen nuonkin pitkään seisoneessa autossa. Pian on käyntiongelmia uudenkin kaasuttimen kanssa kun ruoste/moskat lähtevät tankista liikkeelle. Vähintään suorattimet pitää olla kunnossa ja "sylyllinen" uusia mukana. Iso riski on myös että tankki vuotaa kun sen täyteen tankkaa.

Jos polttoainepumppu vuotaa kampikammioon, niin sitten polttoainetta löytyykin helposti paljon enemmän öljyn seasta kuin kaasuttimen säätämisen aikana voi jumittuneiden männänrenkaiden ohi mennä. Jos ei sitten sammuksissa vanha tai uusi kaasutin lorotellut bensat jotenkin männän päälle, jos vaikka autoa on joskus käytetty kaasuttimen yläpuolella olleesta kanisterista.

Muita tyypillisiä mitä itse olen joutunut vaihtamaan pitkään seisoneissa autoissa on kytkimen pää- ja työsylinterit sekä jarrujen pääsylinterit. Luultavasti myös työsylinterit jos katsastaa meinaa. Normaalien huoltojen lisäksi autossa on varmaan joku syy minkä takia se on jäänyt seisomaan. Usein ruostevauriot.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kaikki korjaus sarjat eivät kestä kaikilta osiltaan bensaa!!! Omia kokemuksia 2012
pressa kirjoitti:ja bensapumpun korjaus sarjankin laitoin. Sliksiä on taas ostettu lisää eli kai sen parisataa kilometriä tai enemmän saa rataa kierrettyä?
pressa kirjoitti:Bensapumpun korjaus-sarjan kaikki osat eivät kestäneetkään bensaa. Onneksi Ilmajoelta sain haettua vanhan pumpun josta koeponnistettut osat tilalle. Ratapäivän alkaessa oli vielä yli litra bensaa öljyn joukossa, varovaisesti mottoria lämmitellen sen sai sieltä pois höyrystettyä.
Kuva
Kuva
mono
Viestit: 11
Liittynyt: 4.12.2019 17:59

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja mono »

Nivaismi kirjoitti:Myös polttoainetankkin itse vaihtaisin suosiolla uuteen nuonkin pitkään seisoneessa autossa. Pian on käyntiongelmia uudenkin kaasuttimen kanssa kun ruoste/moskat lähtevät tankista liikkeelle. Vähintään suorattimet pitää olla kunnossa ja "sylyllinen" uusia mukana. Iso riski on myös että tankki vuotaa kun sen täyteen tankkaa.

Jos polttoainepumppu vuotaa kampikammioon, niin sitten polttoainetta löytyykin helposti paljon enemmän öljyn seasta kuin kaasuttimen säätämisen aikana voi jumittuneiden männänrenkaiden ohi mennä. Jos ei sitten sammuksissa vanha tai uusi kaasutin lorotellut bensat jotenkin männän päälle, jos vaikka autoa on joskus käytetty kaasuttimen yläpuolella olleesta kanisterista.

Muita tyypillisiä mitä itse olen joutunut vaihtamaan pitkään seisoneissa autoissa on kytkimen pää- ja työsylinterit sekä jarrujen pääsylinterit. Luultavasti myös työsylinterit jos katsastaa meinaa. Normaalien huoltojen lisäksi autossa on varmaan joku syy minkä takia se on jäänyt seisomaan. Usein ruostevauriot.
Jarrut tuli vaihdettua kaikki uusiin ja kytkimen sylinterit kans. Tuosta seisomaan jäämisestä ei ole tietoa ainoo oli et 60000 km. Huolto oli tehty 450km. Ennen kun oli jääny seisomaan. Tämä vuonne -89. Tietty oli ollut jollain vanhalla mummolla joka ajeli sillä vaan sunnuntaisin... Tarvii varmaan tilata viel uus bensapumppu Manselta kun ei se nyt enää tässä juurikaan suurta lovea tee kukkaroon. :-) Rupee olemaankin kaikki muu vaihdettu koneen ulkopuolelta.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja jta »

Nivaismi kirjoitti:Myös polttoainetankkin itse vaihtaisin suosiolla uuteen nuonkin pitkään seisoneessa autossa. Pian on käyntiongelmia uudenkin kaasuttimen kanssa kun ruoste/moskat lähtevät tankista liikkeelle. Vähintään suorattimet pitää olla kunnossa ja "sylyllinen" uusia mukana. Iso riski on myös että tankki vuotaa kun sen täyteen tankkaa.
Kokemusta on tuosta nykyisestä käyttiksestä kun oli seissyt jotain 6 vuotta niin oli tankissa ruostemujua ja myöskin tankin imuputki ruostunut melkein umpeen. Tukki melko nopeasti suodattimen kun lähti liikkeelle tuo moska. Välttämättä tankkia ei tarvitse vaihtaa mutta kunnollinen puhdistus esim. oksaalihapolla voisi olla paikallaan. Löytyy samalla ne vuodot jos niitä on. :lol: https://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopi ... 30#p402292 Tuosta muutama viesti etiäpäin on tarinaa tuosta.

Ana kirjoitti:
pressa kirjoitti:-85 ei ole egr-venttiiliä kun ei ole axtec. Ihmettelen jos tyhjäkäynti on hyvä kylmänä vai onko se hyvä vain ryyppy päällä? Ettei olisi ykköspiiri tukossa? Joskus noissa uusissa kaasuttimissa ollut työstömöhnää sisällä.
Mulla on 87 niva otsonilla ja siinä on pakosarjassa alipaineella toimiva juttu mikä sitten lieneekään? Valve recirculating 21011-1213010
Nivoissa on vissiin noita ollut mutta takavetoisissa ei egr-venttiiliä ole ollut kuin axteceissa.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ana kirjoitti:
pressa kirjoitti:-85 ei ole egr-venttiiliä kun ei ole axtec. Ihmettelen jos tyhjäkäynti on hyvä kylmänä vai onko se hyvä vain ryyppy päällä? Ettei olisi ykköspiiri tukossa? Joskus noissa uusissa kaasuttimissa ollut työstömöhnää sisällä.
Mulla on 87 niva otsonilla ja siinä on pakosarjassa alipaineella toimiva juttu mikä sitten lieneekään? Valve recirculating 21011-1213010
vuoden 1986 lopulta lähtien on Suomeen tuoduissa Nivoissa ollut EGR-venttiili ja kaasutin 2107-1107010-30, joka vain muunnos perus Ozonista
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
mono
Viestit: 11
Liittynyt: 4.12.2019 17:59

Re: 2107 -85 tyhjäkäynti ja öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja mono »

No niin, tilanne päivitys. Uusi bensapumppu asennettu ja nyt näyttäis pysyvän bensat ja öljyt omilla puolillaan. Kiitokset kaikille apua antaneille. Kyselen taas lisää kun seuraava ongelma ilmenee.

Kiitos ja kumarrus
-Mono-
Vastaa Viestiin