2107 1700i 1996 - höyryä moottoritilassa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
klingenj
Viestit: 10
Liittynyt: 3.10.2019 12:24

2107 1700i 1996 - höyryä moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja klingenj »

Eli nyt 2107 Lada kyseessä, vuodelta 1996 ja 1700i koneella. En löytänyt mun foorumitilini niin loin uuden.. olen muutenkin aika vihreä näissä ladahommissa, mutta en löytänyt toista samanlaista kysymystä tältä foorumilta, vaikka epäilenkin etten vaan osannut etsiä tarpeeksi hyvin.. No, ehkä joku voi auttaa.

Moottori käy hyvin, ja lämpötilan anturi näyttää hyviä lukemia, mutta kun lämpötila lähestyy sitä puolväliä missä se yleensä on käynyt ajon aikana (tai ehkä vähän alla) niin rupee höyryä tulemaan epämääräisesti moottoritilasta. Ei siis ylikuumene ainakaan mittarin mukaan. Tuuletin käynnistyy nätisti ja sillä lämpötila pysyy tyhjäkäynnillä niin että tuuletin taas sammuu.

Olen todennut pienen vuodon siinä lämmityslaitteen palautusputken ja vesipumpun välissä, niin minun työdiagnoosi olisi että siitä vuotava jäähdytinneste joutuu jonkun kuuman pinnan kanssa kontaktiin ja siitä sitte höyristyy. Eli siinä eka kysymys; Voiko olla näin? Ei vuoda koko ajan, vain ainoastaan kun moottori on käynyt vähän aikaa ja alkaa olemaan lämmin/kuuma. Paisuntasäiliöön nousee myös ilmakuplia, mutta näinhän kuuluu käydä, eikö niin? Olen siis myös vähän miettinyt että minkä verran painetta jäähdytysjärjestelmässä kuuluisi olla?

Tämän lisäksi olen ihmetellyt sitä letkua mikä tulee imusarjasta siihen kyseiseen palautusputkeen, eli käytännössä vesipumppuun. Mikä letku se on? Ilmeisesti siinä on jäähdytinnestettä, niin käykö jäähdytinneste imusarjassa myös? Lämmittämässä ilmaa/bensaa?

Jäähdytyksen kanssa ollut kaikenlaista viime aikoina, hiljattain tullu vaihdettu uusi jäähdytin + letkut tilalle kun edellisessä oli reikä pohjassa.

Kiitos paljon avusta, olen tosiaan vähän pihalla näissä..
klingenj
Viestit: 10
Liittynyt: 3.10.2019 12:24

Re: 2107 1700i 1996 - höyryä moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja klingenj »

Tässä vielä kuva että ymmärrätte mitä yritän selittää.. oonko muuten ymmärtänyt väärin, vai onko tämä palautusputki lämmityslaitteelta, ja se siihen menevä on se putki mikä tulee suoraan moottorista? Vai päinvastoin?

Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 1700i 1996 - höyryä moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Paisuntasäiliössä ei kuulu kuplia eikä järjestelmän kuulu vuotaa mistään, kuuma/lämmin vesi höyrystyy pakosarjan lämmöstä.

Tässä kuva järjestelmästä: http://www.autoprospect.ru/vaz/2107-zhi ... ges/70.jpg
klingenj
Viestit: 10
Liittynyt: 3.10.2019 12:24

Re: 2107 1700i 1996 - höyryä moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja klingenj »

pressa kirjoitti:Paisuntasäiliössä ei kuulu kuplia eikä järjestelmän kuulu vuotaa mistään, kuuma/lämmin vesi höyrystyy pakosarjan lämmöstä.

Tässä kuva järjestelmästä: http://www.autoprospect.ru/vaz/2107-zhi ... ges/70.jpg
Kiitos vastauksesta, kuvakin on selkeä. Kuuluuko siis jäähdytinjärjestelmässä olla minkä verran painetta, tai ollenkaan? Vanhalla jäähdytinkorkilla siitäkin rupesi ruiskuu vettä paineella ulos kun se ei ollut tiivis, vaihdon korkin ja sitä ongelmaa ei enää ole mutta onko mulla nyt ladassa jotain pahempaa vikaa jossain kun tuntuisi olevan painetta jonkin verran siinä?

Ja, saanko vielä kysyä, että mitä kautta nestettä tulee siihen pikkuletkuun mikä yhdistyy kyseiseen putkeen? Eli tässä kuvassa tämä:

Kuva

Anteeksi jos kysyn todella tyhmiä, mutta en ole löytänyt mitään kuvia mitkä selittäisi miten se neste liikkuu itse moottorissa, niin käykö neste siis imusarjassa jostain syystä? Kiitos taas <3!
wilma=lada
Viestit: 74
Liittynyt: 23.1.2004 11:32
Paikkakunta: vantaa

Re: 2107 1700i 1996 - höyryä moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja wilma=lada »

Tuo ns. sivuputki on päätoiminen jäähdytinvesi kierto letku ja tämä lämmityslaitteelle menevä sivutoiminen eli suljet ja avaat tarpeesi mukaan.
Itse katsoin aikoinaan että ladoissa kiertää jäähdytinvesi imusarjassa (ladoista luovuttu ja hitsi sen laadun ja siitä jatkuvan propaamisen takia ja varaosien saatavuuden tai oikeammin puutteen takia kun toimitusajat oli vähintään sen 2 viikkoa mutta kiitos silloisille osatoimittajille kuin myös mansemotorsille) ja kuvankin perusteellä lähtee imusarjasta ja lämmittää tarkoituksella.

Lähtisin klemmareista ja vesiletkuista (tuossa on varmaan vaihdettu ne syylärin isot vesiletkut?) kun tämä sivuletkun kumiseos saattaa kovettua muovimaiseksi ja alkaa falskaamaan ja nuo venäläiset klemmarit ei pidä kun ne kerrankin on avattu.
syylärin korkki vaihdettu, OK.

Pressa kirjoittaa oikein että tuolta ei saa tulla ilmaa kun se jostain nyt ottaa ja saattaa polttaa kansipahvit....muista ilmaus.
wilma=lada
Viestit: 74
Liittynyt: 23.1.2004 11:32
Paikkakunta: vantaa

Re: 2107 1700i 1996 - höyryä moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja wilma=lada »

Kun katsoin tarkemmin kysymystä niin siinähän se on vastauskin ja tuo on metalliputki eikä kumiletku ja vain uusi tiiviste tuohon vuotokohtaan.
klingenj
Viestit: 10
Liittynyt: 3.10.2019 12:24

Re: 2107 1700i 1996 - höyryä moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja klingenj »

Hei kiitos kaikille vastauksista..

oli vihdoin vähän aikaa taas, niin kävin kaikki klemmarit ja liittimet läpi, kiristämällä ja myös vaihtamalla klemmarit uusiksi. Tämä ilmeisesti oliki se ongelma, juuri niinku kirjoititkin! Vuoto ei ollutkaan siinä putkessa missä luulin, vaan löysän klemmarin takia vuos pumpun/moottorin rungon pitkin siihen putken kohdalle mistä sitte tippui maahan, siksi hämäsi..

kiitos. 8)
Vastaa Viestiin