2107-1700i -96 E85 muutos, paineensäätö? Suuttimet? Ohjelma?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
mick79
Viestit: 14
Liittynyt: 31.5.2018 8:41

2107-1700i -96 E85 muutos, paineensäätö? Suuttimet? Ohjelma?

Viesti Kirjoittaja mick79 »

Eli 2107 Lada kyseessä, vuodelta 1996 ja 1700i koneella.
Pystyykö ruiskutuksen ohjelmaa jotenkin muuttamaan, vai onko tuossa mekaaninen ruisku?
Hankin etanoli anturin kun ei maksanut kuin 20€. Arduino lukemaan anturia, 50Hz-150Hz antaa anturi. Haluaisin että systeemi säätäisi ruiskutusmäärää automaattisesti etanolipitoisuuden mukaan. Miten tuo kannattaisi toteuttaa?

1. vaihtoehtona mietin että jos jostain löytyisi jänniteohjattu polttoaineen painesäädin, niin sillähän se kävisi näppärästi.
2. vaihtoehtona voisi rc-auton servolla laittaa säädön mekaaniseen painesäätimeen, mutta jaksaako servo kääntää säädintä, ja kestääkö säädin sitten jatkuvaa säätöä..?
3. vaihtoehto olisi laittaa muutama säädin, ja jollain solenoidilla valinta että mikä säädin on käytössä. Säätimissä valmiiksi säädetyt paineet.
4. vaihtoehto olisi huijata moottorilta tulevaa lämpötilatietoa jotenkin.
5. vaihtoehto olisi ohjata ruiskusuutinta Arduinolla. Tätä en ole vielä tutkinut ollenkaan, onko edes mahdollista? Minkälaista signaalia tuossa käytetään? Jänniteviesti, pwm?
6. vaihtoehto olisi puukottaa auton omaa ohjainta jotenkin, mikäli se vain on mahdollista. Olisiko siellä mitään inputtia, millä voisi suutinten ohjausta manipuloida?

Onko vielä jotain muuta tapaa toteuttaa tuo E85 muutos ns. kotikonstein? Arduino lasketaan kotikonsteihin :D

/lisäys:
Miksei tietenkin eFlexFuel muutossarjakin kävisi, mikäli se autoon vain käy. Myyjän mukaan ei käy. Onko kokemuksia?
Avatar
pressa
Viestit: 10184
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107-1700i -96 E85 muutos, paineensäätö? Suuttimet? Ohje

Viesti Kirjoittaja pressa »

http://www.autoprospect.ru/vaz/2107-zhi ... es/395.jpg
Tässä sähkökuva yksipiste ruiskusta. Eli lämpötunnistimelle voit lisätä vastusta niin rikastuu ja tuohon suuttimelle menevään johtoon kun teet antruirilla pulssin pidennyksen (plussa on suora ja maadoitusta ohjaa ECU). Paineen säätö on mekaaninen eli prikkaa voit toki laittaa säätimen jousen alle.
Katso pulssi muoto suuttimelta ja sitten teet ohjelman jolla spulssin pituutta muuta esim. +10% ja kokeilet, toki antroidin pitää ohjata jotain tehotransistoria että jaksaa suutinta ohjata.
Vastaa Viestiin