startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jalmarsson

startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jalmarsson »

terve ja hei

ostin ensimmäisen ladan (2105, 1500s) ja vikoja joutunt melkeen joka päivä korjailee, eilen hain uuden akun kun oli vanha sökö, no se käynnisty hemmetin hienosti 4-5 kertaa mutta sen jälkeen kuuluu vaa naksahdus eikä mitään tapahdu.

rele sanoo naks ja sitten luultavasti solenoidi vielä kerran naks. mutta startti ei pyöri.. ettiskelin tota starttimoottoria varmaan vartin mutta en vaan löytänyt mistään? sininen piuha menee jonnekin pakosarjan alle hemmetin ahtaaseen paikkaan eli jos se tosiaan siellä on niin mitenkä ihmeessä mä saisin sen järkevästi vaihdettua? kiitos.

(akkua ladattu, koitettu apuvirralla ja jopa vanhalla akulla mutta naksuu vain)
Warre 1000
Viestit: 98
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Kuulostaa vähän kun hiilet startissa ovat kuluneet, että aloittaisin siitä. Tietysti voi olla jotain muuta, kuten startin solenoidia tai huonoa maadoitusta.

Startti löytyy matkustajan puolella pakosarjan alla lähellä ohjaamoa lämpösuojapellin piilossa.

Olet oikeassa, että startti on ahtaassa paikassa. Altapäin on helpompaa irrota alemman ruuvin. Ei ole pakko irroittaa pakoputkea pakosarjasta, mutta sillä saadaan vähän enemmän tilaa. Toivottavasti messinkimutterit irtoavat vahingoittumatta kierteet. Myöskin lämpösuojapelti olisi hyvä irroittaa.

Ennenkuin laitat startti takaisin paikallaan, pistä muistiin mihin pienin johdin liitetään. Sitä etsin vartin verran, ja oli pakko irrota startti uudestaan ennenkuin löisin sen paikan.
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 140
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja mataha »

Ennen isompaa remonttia kannattaa tarkistaa plus-johdon kiinnitys starttiin, voi olla löysällä,
Terv.nimim."Melkein uuden startin tilannut".
Aina on selvitty!!!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja degen »

Ei pakoputkea tarvitse irrottaa, eikä kannatakaan. Eikä lämpöpeltiäkään tarvi irrottaa. Koko pakosarjaan ei tarvitse koskea. Niitä sen pellin muttereita kun yrittää irrottaa, menevät pinnapultit pakosarjasta poikki helposti. Itse olen aina irrottanut laturin edestä pois ja sen johdosta startti mahtuu tulemaan pois alakautta samaa reittiä kuin laturikin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jalmarsson

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jalmarsson »

Kiitos neuvoista, katotaan jos huomenna jaksais ladan alle mennä irrottelemaan. Ja täytyy muistaa kattoa noi johdot ensin ettei oo päässy löystymään yms. Kuinka ahdasta on ottaa startin kaikki pultit alakautta irti? Tuskin mitään erikoistyökalua vaatii kuitenkaan?
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja degen »

Itse olen ensin löysännyt yläkautta kaksi ylimmäistä pulttia. 13 mm kiintolenkkiavain toimii tässä. Alimman pultin olen ottanut alakautta samaisella avaimella. Kaksi alimmaista pulttia olen löysäämisen jälkeen kiertänyt irti räikällä niveltä apuna käyttäen. Ylimmäisen pultin olen kärsivällisesti kiertänyt irti yläkautta puolisen kierrosta kerrallaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tarkista plus kaapeli ettei ole kengän juuresta huono ja moottorin maakaapeli, huonosti pyörii jos ei ole maadoistus kunnossa.
Jos sitten vika jää starttiin niin vaihto.
jalmarsson

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jalmarsson »

No nyt on kyllä tapahtunut maailman kahdeksas ihme ja lada on "korjautunut" kun seissyt yön yli, tulin töistä ja aattelin alottaa starttia irrottelee ni koitin ny viellä huvin vuoks kerran startata ja starttihan pyöri ihan kuin ois uus ollu :shock:

Eli en oo yhtään mitään autolle tehny ja nyt yhtäkkiä toimii taas. En tiedä onko tää hyvä vai huono asia koska mulla ei oo mitään hajua mikä se vika sit olikaan.. Ideoita?
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja degen »

Haiskahtaa kaapelivialta. Joku kaapeli on vähän huono silleen että välillä johtaa ja välillä ei. Auton ikä huomioon ottaen ei ole ennenkuulumaton vika.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Oliko näissä taipumusta että virtalukkokin kuluu vanhemmiten, siis koskettimet? Varsinkin jos startille ei olisi apurelettä. Jos startille on apurele niin sen kosketushäiriö esim. sään takia voi aiheuttaa tuota. Samoin starttimoottorin solenoidin kuluneet kosketinkärjet. Osa edellämainituista vioista ollut omissa autoissa, samoin huonon maadoituksen ym. aiheuttamia vikoja voi olla. Samara taisi joskus temppuilla jonkun löysän johdon takia virtalukon tienoilla.

Varmaankaan tuossa ei se starttimoottori ole viallinen kun kerran välillä pyörii hyvin. Yleensä huonohiiliset startit laiskistuu selvästi ennen hajoamistaan (?), tai ainakin minulla käynyt niin. Vika ehkä siinä solenoidissa tai muissa edellämainituissa ennemmin.
jalmarsson

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jalmarsson »

Vikana olikin vain se että miinus akkukengän kierteet oli niin kuluneet että ei ollut tarpeeks tiukasti kiinni akun navassa,
uus akkukenkä ja toimii taas :)
mietin kyllä vähän miksi ei apuvirrallakaan toiminut aikasemmin.
jalmarsson

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jalmarsson »

En viittis uutta lankaa tehdä mutta osaisko joku sanoa miks edellinen omistaja on jättänyt tän letkun kiinnittämättä ja mikä virka sillä on?
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jta »

Noihin tulee polttoaineen takasin kierrätys eli kaasarilta paluuletku tankkiin ja toiseen pitäisi tulla tankilta hiilisäiliölle letku mikä keräis polttoainehuurut tankista talteen. Tuossa vuosimallissa kun pitäisi olla katti ohjattu kaasari eli axtec järjestelmä. Toivottavasti noita ei ole purettu pois sillä ilman noita autoa on mahdoton katsastaa.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
jalmarsson

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jalmarsson »

jta kirjoitti:Noihin tulee polttoaineen takasin kierrätys eli kaasarilta paluuletku tankkiin ja toiseen pitäisi tulla tankilta hiilisäiliölle letku mikä keräis polttoainehuurut tankista talteen. Tuossa vuosimallissa kun pitäisi olla katti ohjattu kaasari eli axtec järjestelmä. Toivottavasti noita ei ole purettu pois sillä ilman noita autoa on mahdoton katsastaa.
Ai perhana, miten sais sit selville että onko pois kytketty ja jos on niin onko vaikee laittaa takas toimintaan?
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja degen »

Minkälainen kaasutin autossa on? Se kertoo paljon. Laita vaikka kuva tai kaasuttimen kyljessä olevasta peltilätkästä numerosarja.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin