startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jta »

https://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopi ... 15#p401967 Tuosta viestistä löytyy kuva että millainen siellä pitäisi olla.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja pressa »

jalmarsson kirjoitti:terve ja hei
ostin ensimmäisen ladan (2105, 1500s)
Jep, koskahan oli viimeksi katsastettu ja missä päästöt oli mitattu? Näitä axtec:eja on paljon purettu pois ja laitettu joku muu muka "parempi" kaasutin ja sitten päästölappu ammattikoululta tms. muusta paikasta jossa otetaan toimivasta savut. Enää ei kaikki katsastusmiehet tiedä miltä pellin ala pitää näyttää ja menee läpi ellei katalysaattoriakin ole otettu pois ja kovin paljon letkun/putkenpäitä jätetty tyhjänä näkyviin. Voi tulla tuskien taival ellei alkuperäistä tekniikkaa ole...
jalmarsson

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jalmarsson »

degen kirjoitti:Minkälainen kaasutin autossa on? Se kertoo paljon. Laita vaikka kuva tai kaasuttimen kyljessä olevasta peltilätkästä numerosarja.
Kuva
Kuva
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja degen »

Voi voi. Tuo on Ozon eli vanhempien isopäästöisten takavetoladojen kaasari. Myös alkuperäinen venttiilikoppa lienee vaihdettu, koska tuossa kopassa on kaasuvivuston kiinnike, ellei tuota kiinnikettä ole hitsattu alkuperäiseen. Tuo kaasutin selittää noiden letkujen puuttumisen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jalmarsson

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jalmarsson »

degen kirjoitti:Voi voi. Tuo on Ozon eli vanhempien isopäästöisten takavetoladojen kaasari. Myös alkuperäinen venttiilikoppa lienee vaihdettu, koska tuossa kopassa on kaasuvivuston kiinnike, ellei tuota kiinnikettä ole hitsattu alkuperäiseen. Tuo kaasutin selittää noiden letkujen puuttumisen.
okei :? eli on varmaa mahoton homma saada päästöt kuriin ens leimalle ton kaasarin kanssa?
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ei täysin mahdoton, mutta silti polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmän puuttuminenkin aiheuttaa hylkäyksen. Tarkista nyt että onko edes katalysaattori tallella?? Se että otteessa ei erikseen lue vähäpäästöinen, ei tee autosta päästövapaata...
Näilläeväillämennään
Viestit: 163
Liittynyt: 9.12.2014 7:58
Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Näilläeväillämennään »

Joo, tuossa pressa jo kertoikin, että katalysaattori ja sen olemassaolo kyllä kannattaa tarkastaa ja vieläpä siten, että koko katalysaattori pitää irrottaa pakoputkistosta ja tarkastaa, että sisukset on paikoillaan eikä niitä ole mahdollisesti jollakin rautakangella pirstottu huuthelvettiin sieltä pöntöstä. Jos katalysaattori on tyhjä niin sitten sellainen pitää hankkia uusi. Ebaysta esim. saa kelvollisen, suht edullisesti... esim Englannista, mutta pidähän kiirettä ettei brexit vesitä hanketta...

Seuraava operaatio on hankkia joko takavedon oma axtec kaasari tai vaihtoehtoisesti Samaran axtec kaasari. Mutta ennen hankintaa, vilkaiseppa vielä apparin penkin alle, onko siellä sellainen n. 20x15cm alumiinipeltilaatikko, joka on koko axtec järjestelmän ydin. Voi olla ja todennäköisesti onkin lattiamaton alle piilotettuna. Jos sellainen peltilaatikko puuttuu niin sitten onkin jo taas katastus vähän kauempana toteutua.

Sittenhän pitää tietenkin tarkistella, että Lambda-anturi on paikallaan ja antaa oikeanlaisia lukemia.

Tuo kaasutin ropleema onkin senkaltainen, että normikaasari ei vain pelaakaan, koska nimenomaan tuollaisessa axtec-kaasarissa nuo sähkösolenoidi venttiilit suorittavat tuon katalysaattorin tarvitseman "laihalle - rikkaalle" vaihtelun. Muutoin ei katalysaattori toimi oikein.

Ja sitten vielä ne axtecin vaatimat alipaine ym. paineletkut ja niiden tarvitsemat "lämpöventtiilit"...

No älähän nyt lannistu - saahan tuosta lopuksi vaikka puuladon tai ralliauton... :D

Kyllä se siitä katastuskuntoon saadaan, mutta työtä voi olla ainakin riittävästi.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
jalmarsson

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja jalmarsson »

Näilläeväillämennään kirjoitti:Joo, tuossa pressa jo kertoikin, että katalysaattori ja sen olemassaolo kyllä kannattaa tarkastaa ja vieläpä siten, että koko katalysaattori pitää irrottaa pakoputkistosta ja tarkastaa, että sisukset on paikoillaan eikä niitä ole mahdollisesti jollakin rautakangella pirstottu huuthelvettiin sieltä pöntöstä. Jos katalysaattori on tyhjä niin sitten sellainen pitää hankkia uusi. Ebaysta esim. saa kelvollisen, suht edullisesti... esim Englannista, mutta pidähän kiirettä ettei brexit vesitä hanketta...

Seuraava operaatio on hankkia joko takavedon oma axtec kaasari tai vaihtoehtoisesti Samaran axtec kaasari. Mutta ennen hankintaa, vilkaiseppa vielä apparin penkin alle, onko siellä sellainen n. 20x15cm alumiinipeltilaatikko, joka on koko axtec järjestelmän ydin. Voi olla ja todennäköisesti onkin lattiamaton alle piilotettuna. Jos sellainen peltilaatikko puuttuu niin sitten onkin jo taas katastus vähän kauempana toteutua.

Sittenhän pitää tietenkin tarkistella, että Lambda-anturi on paikallaan ja antaa oikeanlaisia lukemia.

Tuo kaasutin ropleema onkin senkaltainen, että normikaasari ei vain pelaakaan, koska nimenomaan tuollaisessa axtec-kaasarissa nuo sähkösolenoidi venttiilit suorittavat tuon katalysaattorin tarvitseman "laihalle - rikkaalle" vaihtelun. Muutoin ei katalysaattori toimi oikein.

Ja sitten vielä ne axtecin vaatimat alipaine ym. paineletkut ja niiden tarvitsemat "lämpöventtiilit"...

No älähän nyt lannistu - saahan tuosta lopuksi vaikka puuladon tai ralliauton... :D

Kyllä se siitä katastuskuntoon saadaan, mutta työtä voi olla ainakin riittävästi.
No juu näyttää olevan melkonen homma edessä kun leima menee umpeen, onhan tuossa viellä 9kk ajoaikaa. katotaan sitten lähempänä miten käy kun katsastus edessä :lol:
Yllättävän hyvin auto on kyllä muuten toiminut sen aikaa kun oon sen nyt omistanut.
Ana
Viestit: 219
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: startin vaihto luultavasti edessä, apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Ana »

Eipäs vielä heitetä kirvstä kaivoon, jos latikka onkin ostettu tullin tai valtion huutokaupasta niin päästöpykälistä saa jotain helpoitusta. Asiaahan oli jossain osiossa tällä foorumilla käsitelty.
Vastaa Viestiin