Axtec huolto menossa: APUA!

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Voi tätä onnen päivää! :D Jonkinlainen kulminaatiopiste on saavutettu, kun Axtec pääsi näyttämään parastaan ja päästöarvot olivat suorastaan mainiot.

Tyhjäkäynnillä
930RPM
CO: 0.006% (raja 0.5%)
CO2: 13.8%
HC: 17ppm (raja 100ppm)
O2: 1.6%
LAMBDA: 1.078

Ja kierroksilla
2880RPM
CO: 0.024% (raja 0.3%)
CO2: 14.5%
HC: 14ppm (raja 100ppm)
O2: 0.4%
LAMBDA: 1.021 (raja 1+/-0.03)

Edellisessä viestissä mainitsemani sytytyspuolen huolto tuli tehtyä tämän ketjun mukaisen hysteerisen kaasuttimen hiplauksen ohella. Manselta 1000Ohmin etuvastuksella oleva ’se kärjettömän’ pyörijä ja orkkikset virranjakajan kansi, sekä tulpanjohdot. Tulpiksi tuli Briskit L15YC mallia.

Nämä siis näytti riittävän päästöjen saamiseen spekseihin. Eipä olis kyllä uskonut mihin kaikkeen pitikään venyä :o . Toisaalta paljon tässä ehti taas oppia! Että oppia ikä kaikki ja tyytyväisyys tappaa kehityksen… :lol:
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Mahtavan hyvät arvot. Olen itsekin jo kateellinen. Tyhjäkäynnillä voisi lambda-arvo olla likempänä yhtä. Miten tuo on säädetty?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Joo, ymmärsin tosiaan itsekin nyt tuon Lambda-arvon erikoisuuden tyhjäkäynnillä. ”Sokaistuin” lapun muihin arvoihin ja mittaajan hehkutukseen niin kovin. Laihan puolellehan tuo tosiaan kääntyy. Tyhjäkäynti on edelleen sellainen ontuva, kuin olisi asennettuna kireä kisanokka. Tulpan johdot oikein heiluu koneen käydessä. Lisäksi jos paikallaan kaasuttelee ja korkeilta kierroksilta nostaa kaasun pois, niin koneen kierrokset laskee ensin lähes sammumispisteeseen kunnes korjaantuvat tyhjäkäynniksi.

Tyhjäkäyntisolenoidin pulssisuhde on säädetty lämpimällä moottorilla ja 900rpm tyhjäkäynnillä niin tarkoin 50%:iin kuin onnistuin. Käytännössä mittarin lukema seilaa kokoajan. Säädin sen siten, että joskus vilahtaa ekana numerona nelonen ja kutonen kutakuinkin yhtä tiheästi. Joko mittarini (se Bilteman aiemmin ketjussa sivuttu yleismittari) on liian nopea ja saisi keskiarvoistaa hieman enemmän, tai sitten tuo ohjaus seilaa oikeasti noin johtuen ehkäpä tuosta tyhjäkäynnin ontumisesta. Säätöruuvi on tällä noin 50% suhteella auki 8.5 kierrosta, joka on kyllä jo erittäin paljon. Siellä tavanomaisen 4 kierroksen korvilla pulssisuhde huitelee 90%:ssa.

Tänään koitan ehtiä katsastamaan tämän. Sitten viltti päälle ja lämpimään talliin talvehtimaan. On tuo nyt jo kohtuullisen ajettavassa kuosissa. Keskikulutus oli edellisellä tankillisella 7.2L/100km taloudellisella ja rauhallisella ajotyylilläni. Pientä kauneusvirhettä on, kuten se ryypyn alipaineavaajan toiminnan ongelma ei ole vielä ratkennut ja tuo oudon suuri avaustarve tuolle tyhjäkäynnin seosruuville.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

8,5 kierrosta on kyllä minun makuuni liikaa ollakseen pelkkä satunnaisilmiö. Eräässä toisessa axteckissa ruuvi oli 10 kierrosta auki ja vasta sitten päästiin oikeaan pulssialueeseen. Voisiko olla niin, että tyhjäkäyntipiirin bensiinikanava olisi inan verran tukossa? Ei välttämättä roskan, vaan hapettuman takia. Onko tuo auto kaasareineen ollut seisonnassa pitkään? Esim. minulla on käyttämätön axtec-kaasari, jolla tyhjäkäynti oli kelvoton. Se oli hieman hapettunut ulkoisesti, koska olihan se 25 vuotta vanha. En ihmettele, miksei se olisi sisältäkin hapettunut vähän.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Näin varmasti on, että 8.5 menee jo normivaihteluista ulos. Jonkinlainen hapettuma kanavassa on ilman muuta mahdollista. Auto on melko lailla koko ikänsä ilmeisesti ollut kausikäytössä vain joten pitkiä seisonta-aikoja on tullut kyllä.

Pesin kyllä kaasuttimen osiin purettuna huolellisesti ultraäänipesurilla. Käytin valmiiksi 60 asteeseen lämmitettyä vettä ja väkevää liuosta IKH:n pesuainetta https://www.ikh.fi/fi/pesuaine-ultraaan ... n-5l-upesu
Pesu kesti tunnin. Sitten kuivasin paineilmalla ja ruuttailin kaasutin kliineriä kaikkiin reikiin ja koloihin. En kuitenkaan mekaanisesti rassannut mitään kanavia. Se olisi varmasti kannattanut tehdä.

No – pitää seurailla tätä asiaa. Ei tuo kaasari varmaankaan lopuksi ikäänsä tule kasassa pysymään. Jotain pientä huoltotarvetta varmasti tulee vielä eteen :D

Melkeinpä voisi olla ihan ohjaamossa kiinteästi asennettuna digitaalinen mittari, joka kertoisi kokoajan noiden kummankin sähkösolenoidin pulssisuhteen. Se kertoisi melko paljon seoksen muodostuksen elämästä, ei nyt AFR mittarin veroisesti mutta omalla tavallaan kuitenkin.

Ebaysta löytyy pilkkahintaan kaukomailta vaikka minkälaisia mittareita, mutta dwell mittaria ei tullut vastaan ainakaan pikaisella etsinnällä.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jta »

Pikaisella lukemisella en nyt löytänyt että minkä kokoinen suutin tuossa tk-solenoidilla on?
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Joo, tämä on paisunut sen verran massiiviseksi ketjuksi, ettei ihan heti löydä kaikkea.
Eka sivulla olevassa 15.8 lähetetyssä viestissä keskityin noiden solenoidien labraukseen.

"
Solenoidien suuttimet ja sijainti olivat oikeat:
-tyhjäkäyntipiiri=ylempi solenoidi=50
-pääannostelupiiri=alempi solenoidi=97.5
"
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Läpihän se katsastuksesta meni :D .

Inssi ei juuri muuta tehnyt, kuin katseli. Taisi toki katselun ohella kuunnella, kun suu vaahdossa kerroin mitä kaikkea oon tehnyt...
Lopuksi sanoi, että "yksi parhaista". Nämä on niitä hetkiä 8)

Tuoreet öljyt on menossa sisään kausisäilöntää varten ja Trafillekin ilmoitin, että ensi kesänä sitten ajellaan lisää. Ovat Trafilla nostaneet liikennekäytöstäpoiston hintaakin: on nyt 5eur. Minusta moottoripyörän poiston aikaan oli vielä 3eur.

Eniten harmittaa, että amatöörimäisesti jääkaappi on tyhjänä oluesta :? . Vissiin liian ahkerana olin edellisenä viikonloppuna. Aina sitä tällaisten tapahtumien jälkeen olis yhden oluen ansainnu.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Tässä on vierähtänyt melkein vuosi aikaa edellisestä kirjoituksesta. Pahoittelut, että taasen taitaa tulla pitkä avautuminen…

Pääsin aloittamaan kesäautokauden vasta parisen viikkoa sitten pitkittyneiden pelti- ja maalaustöiden jäljiltä.

Pakollinen kesälomareissukin on tehtynä Ladalla. Iloisesti muut Ladakuskit nostaa kättä vastaan tullessa ja sehän on hienoa. Tuntee kuuluvansa erityiseen joukkoon :D

Pientä kauneusvirhettä on käynnissä nykimisien ym puutumisien muodossa. Kulutuskin oli matka-ajossa 6.9L/100, joten laihan puolelle se taitaa mennä. Tätä viitettä toki oli jo aiemminkin.

Kuvitelmani mukaan Axtec-säätö sinänsä toimii, joten järkeilin että Lambda-anturi voisi olla syypää tällaiseen laihalla oloon. Tyypillisemminhän Lambda-vika toki ajaa seosta rikkaalle, mutta näkyy näitä ”lean” tapauksiakin foorumeiden mukaan olevan.

Suoritin esityönä tyhjäkäynti- ja pääannostelupiirin solenoidisuutinten pulssisuhdemittauksia ajon aikana ajatuksella, että Lambdan korjaavan vaikutuksen voisi todentaa sitten mittaamalla. Mittailun tai oikeammin ihmettelyn lomassa löysin ihan oikean viankin, kun totesin vuodon Axtec hiilisäiliössä kannen venttiilin ohjauspiirissä. Tarkemmin ottaen samassa piirissä, jossa on täystehotunnistin. Moottori siis sai ylimääräisiä ilmoja tuon venttiilin kautta ja oletettavimmin myös täystehotunnistimen toimintaan on ollut tällä vaikutusta.

Laitoin oitis kerhon kaupasta uuden Axtec-hiilisäiliön tilaukseen. Tukin säiliölle johtavan ohjausletkun ja totesin, että auton käytös tyhjäkäynnillä ja hieman sen yläpuolella parani jonkin verran vuodon poistuttua.

Sitten jatkoin tällä "korjauksella" solenoidien pulssisuhdemittauksia. Tällä erää hämmentävä loppukaneetti on, että jostain minulle tuntemattomasta syystä Axtec järjestelmä on todellakin pysyvästi ns suljetun kaavion mukaisessa tilassa ja vieläpä tarkkaan ottaen ’osakuormitus 1100-4000r/min’, tilassa jossa Lambda-anturi ohjaa kumpaakin solenoidisuutinta! Siis myös aidossa kylmäkäynnistyksessä, jossa täystehotunnistimelle ei päädy imusarjan alipainetta ollaan heti ensimmäisestä sekunnista lähtien tilassa, jossa myös pääpiirin solenoidisuutin saa Lambdan ohjaamaa signaalia.

Eli kylmäkäynnistys, täyskaasulla ajo tai moottorijarrutus eivät muuta tilaa avoimen kaavion mukaiseen kiinteään 50% pulssisuhteeseen kummankaan solenoidisuuttimen osalta. Siis kuten yllä kylmäkäynnistyksestä kirjoitin (tai lämmin – ei mitään eroa), myös normaali tyhjäkäynti on tilassa, jossa kummatkin solenoidisuuttimet ohjaavat käyntiä. Tämä nätti ja tarkka 50% löytyy kummallekin vain ja ainoastaan sammuttamalla moottori tyhjäkäynniltä vaihdetta käyttämällä.

Ainoa ehkä huomionarvoinen ohjauspoikkeama(?) on, että maksimaalisessa kiihdytyksessä korkeita kierroksia käytettäessä pääannostelupiirin pulssisuhde menee hetkittäin nollaksi. Ko jaksot kestävät enimmillään luokkaa 2-3s.

Olen tässä pari päivää lueskellut jälleen Axtec opuksia ja ’degenin’ maan mainioita artikkeleita kerholehdistä keksimättä syytä tilanteeseen. Olen tarkistanut tyhjäkäyntikytkimen ja täystehotunnistimen toiminnan ja ymmärtääkseni Lambdakaan ei ole syypää ongelmiin, koska hoitaa hienosti tehtäväänsä ja pulssisuhteet muuttuvat tarpeen mukaan. Lisäksi monenmoisia liitinkontakteja ja maadoituspisteitä olen puhdistellut ja tarkistellut.

Onko kukaan törmännyt tällaiseen ”vikaan”? Heittomerkit siksi, että auto sinänsä on ajettavassa kunnossa, ellei jopa parhaassa iskussa minulla ollessaan. Kaikki ei ole kuitenkaan kunnossa, kun esimerkiksi kylmän moottorin käynnistyksessä se käynnistyy heti, mutta sammuu systemaattisesti 2-3s kuluttua. Oletan, että tämä suljettu piiri on heti kylmäkäynnistyksen jälkeen vielä ihan ”tillin tallin”, kun Lambdakin on kylmä ja ei vain voi suoriutua tehtävästään vielä. Siksihän se 30s kiinteä kylmäkäynnistyksen jälkeinen avoimen tilan toiminta oikeasti on olemassa. Se vain uupuu nyt.

Jelppiä otetaan vastaan suurella kiitollisuudella. En varmasti osannut kaikkia etävianhakuun tarvittavia yksityiskohtia kirjata tähän, mutta paikkaan mietteidenne mukaan tilannetta.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Jos oletan, että kaikki alipaineletkut ja sähköjohdot ovat ehjiä ja alkuperäisen mukaisesti kytkettyjä, tulee mieleeni lähinnä sellainen vaihtoehto että itse AFR-yksikkö on seonnut.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Kiitos ’degen’ vinkistä! Tämä AFR vika alkoi maistumaan omaankin suuhun niin todennäköiseltä, että sovin täällä paikallisesti pikavisiitin ’jta’:n luona ja vaihdoimme hänen Ladasta AFR-yksikön kokeeksi. Suureksi yllätykseksi vika säilyi, eli periaatteessa AFR on poissuljettu. Kiitokset vielä ’jta’:lle!
Viittaan tässä vikaan yhtenä, koska kokeilimme vain lämpimän koneen tyhjäkäynnillä, että myös pääannostelupiirin solenoidisuuttimen pulssisuhteet vaihtelevat käynnin mukaan.

Jatkoin sitten johdotuksien mittailuja AFR purkin liittimeltä. Tällä kertaa itseasiassa selvisi, että täystehon tunnistin onkin rikki. Ilman alipainetta tunnistimen koskettimien resistanssi on ääretön kuten kuuluukin, mutta alipaineen kanssa resistanssi ei ole kyllin matala, vaan seilaa sadoissa – muutama kilo ohmi. Selvästi siis on viallinen. Ihmetyttää, että mitenkä sen sain eilen mielestäni todettua ehjäksi. No tätäkin jo alustavasti sovittiin ’jta’:n kanssa swapattavaksi huomenna. Näkeepähän sitten miten se vaikuttaa asiaan. Tässä asiaa pohtiessa hieman epäselvältä tuntuu, että voisiko tuo täystehon tunnistin selittää kaikki omituisuudet.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

On se mahdollista. Sen tunnistimen vastuksen pitäisi olla kärjet kiinni eli alipaineen alaisena noin 0 ohmia. Jos olet halvalla yleismittarilla mitannut vastuksia, saattavat ne näyttää toisinaan mitä sattuu. Mutta kannattaa kokeilla tunnistimen vaihtoa. Kannattaa kokeilla myös ottaa tunnistimen alipaineletku irti, tulpata se ja kokeilla toimintaa sitten. Silloin sen pitäisi käydä avoimella kaaviolla jatkuvasti. Huolimatta siitä, että sininen lämpöventtiili on alle 30 asteisena kiinni, jolloin alipainetta ei edes pääse tunnistimelle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Jatkoin nyt tallin puolella tutkimuksia tuon tyhjäkäynnillä ilmenevän pääannostelupiirin pulssisuhteen vaihtelun osalta. En onnistu sitten millään saamaan tyhjäkäyntiä sellaiseen tilaan, että pääpiirin solenoidisuutin olisi kiinteällä 50% suhteella ohjattuna.

Tein hyppylangan avulla 0 ohmia tilanteen täystehon tunnistimen liittimelle (=alipainetta imusarjassa). Tämä tilanne siis on vastakkainen sille viallisen täystehon tunnistimen kokoajan tuottamalle tilanteelle aiemmissa testeissäni. Tarkistin, että tämä 0 ohmia näkyy myös AFR-yksikön liittimellä vastaavasti. Lisäksi tyhjäkäyntikosketin myös toimii oikein AFR-yksikön liittimeltä mitattuna. Tyhjäkäyntikoskettimen resistanssi ei ole ihan ”0”, vaan jotain 5 ohmin luokkaa. Hyväksyntäraja Axtec ohjeen mukaan on 10 ohmia, joten ilmeisesti resistanssia kertyy liitoksissa hieman siellä sun täällä. Kokeilin tätäkin hyppyjohdolla tukevoittaa, mutta mitään vaikutusta sillä ei ollut.
Sitten käynnistin moottorin ja silti heti käynnistymisestä alkaen tyhjäkäynnillä myös pääpiiri ohjautuu Lambdan mukaan. 30s siirtymäaikaa ei ole vieläkään.

Lopuksi käytin koko AFR-yksikön auki ja elektroniikka-asentajan silmiin mitään huolestuttavaa ei löytynyt. Ruotsin pojan tekemä näytti olevan piirilevyn merkintöjen mukaan ja aikakauteensa nähden ihan laadukkaan oloinen laitos.

Nyt sisälle tullessani pohdin, että voiko AFR-yksikkö harhaantua ohjauksissaan ”väärille” teille testauksessani siitä, että täystehon tunnistin on 0 ohmia tilassa jo ennen moottorin käynnistymistä (=alipaine imusarjassa), joka ei voi olla mahdollista oikeasti. Sekava on tilanne kyllä. Täytyy jatkaa tutkimuksia, sillä jokin kirjaamani asia ei voi olla nyt totta. Liikaa asioita on jo ns. poissuljettu.

Törmäsin muuten Axtec ohjeessa mainintaan, että kun autoa ei ole varustettu katalysaattorin lämpötilan tunnistimella, niin silloin johdotukseen pitää asentaa välikisko liityntöjen 11 ja 12 väliin. Sellaista ei minulla ole, eikä ollut ’jta’:n Ladassakaan.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Kuulostaapa konstikkaalta. Joko pulssisuhteen mittauksessa on jotain hämärää tai jokin on pahasti sekaisin. Onko sen katin lämpötunnistimen johdoissa (keltainen ja vaaleanpunainen) niitä yhdistävä musta kisko johtojen päissä?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Katin lämpöanturin johtojen päässä oleva liitin on ihan paljas. Kontaktit ovat erillään. Minulta siis uupuu siitä tämä oikosulkupala. Pitää kokeilla se laittaa ja katsoa mitä sitten tapahtuu.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Vastaa Viestiin