Axtec huolto menossa: APUA!

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Sanotaanko loppukaneetiksi, että oppia ikä kaikki :D
’degen’ oli jälleen käryllä kun kommentoi, että pulssisuhteen mittauksessa voisi olla jotain hämärää! Kiitokset jälleen kerran!

Ja totta tosiaan siellähän se ”vika” piileskeli, eli käyttäjässä. Harhaannuin tuon yleismittarin pulssisuhdemittaukseen luottamaan liikaa. Se näyttää niin hienosti sen 50% pulssisuhteen, kun moottorin on vaihteella sammuttanut. Totuus on, että moottorin käydessä ohjauspulsseissa on sen verran paljon rippeliä, että tuo yleismittari sekoaa niistä. Lukemat siis vatkaa, vaikka pulssisuhde on oikeasti vakio. Testailin signaaleja oskilloskoopilla ja hienosti pääpiirin ohjaus on vakiona 50%:ssa tyhjäkäynnillä. Myöskin yli 1100r/min kierroksilla täystehontunnistimen toimintaa matkittaessa siirrytään 6s viiveen jälkeen hienosti kiinteään ohjaukseen. En täpinöissäni enää muistanut kokeilla käynnistyksen jälkeistä 30s mittaista kiinteää ohjausta, mutta miksipä se ei olisi kunnossa. Lisäksi nyt oskilloskoopin putkelta näin livenä minkälaisella ”nopeudella” AFR tekee työtään ja nuo yleismittarin lukemat vatkaa todellakin ihan liian nopeaan suhteessa oikeisiin säätökierroksiin.

Vastaisuuden varalle pitää jostain onnistua löytämään sovelias mittari. Tähän otan ilolla vinkkejä vastaan. Harmillisesti sitä 'degen':n käyttämää mittaria ei ole enää saatavilla. Tien päällä tapahtuvaa mittausta oskilloskoopilla ei voi tehdä. Käy niin kuin siinä kerrallisessa Fortumin muuttosähkö mainoksessa, että loppuu jatkoroikat kesken :lol:

Oikeiksi vioiksi jäänevät siis se Axtec hiilipönttö ja täystehontunnistin. Ne pitää uusia. Katalysaattorin lämpötilan tunnistimen johdon liityntöjen oikosulkupalikalla en huomannut olevan vaikutusta mihinkään. Taidan kuitenkin napsaista vaan johdot poikki ja juottaa yhteen ja peitellä kutistesukalla.

Nämä on vielä arvoituksina jäljellä, mutta eiköhän nekin joskus selvinne:
-Selvä ”mooaus” tyhjäkäynniltä kaasua nopeammin polkaistaessa.
-Oireasteeltaan vaihteleva kaasun polkaisun jälkeinen tyhjäkäynnille palaaminen. Pahimmillaan ehtii syttyä kaikki varoitusvalot ennen kuin tyhjäkäynti elpyy takaisin normaaliksi. Vajaalämpöinen moottori puhtaasti sammuu. Lievimmillään kyse on pienestä niiauksesta ennen normaalia tyhjäkäyntiä.
-Kylmäkäynnistyksen jälkeinen systemaattinen sammuminen 2-3s kuluttua. Kaasun pumppailun jälkeen lähtee uudelleen käyntiin. Jos ei kaasua poljeskele, niin ei lähde.

Näissä aiheuttaja mahtanee todennäköisemmin majailla kaasutinosastolla, kuin tuolla Axtec maailmassa.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuohon mittaukseen voisi olla apua jos laittaa jonkun satakilo oomiksen vastuksen johtojen rinnalle (tai kokeilee mutta tuosta aloittaa), se syö hivene noita ylimääräisiä piikkejä ja ehkäpä joku 100pF kkondensaattorikin auttaa. Itsellä oli samaa ongelmaa kieroslukumittarin kanssa niin piti sarjavastusta laittaa niin näyttö alkoi olemaan oikea. Monissa vanhoissa autoissa nämä uudet mittalaitteet ovat liian herkkiä ja vaativat hivene vaimennusta/puhdistusta.

Niin ja polkaisulla mooaaminen-> kiihdytyspumpun kalvo venynyt rikastus ei riitä, vaihda ja säädä.
Tyhjäkäynnille palaaminen-> Puhdista ja tarkista se tyhjäkäynti kosketin kaasuttimen vivustolta (en tiedä auttaako mutta)
Käynnistymiseen-> bensapumppu päästää tyhjäksi eli kaasuttimen käy tyhjäksi, eikä lisää tavaraa ehdi tulla?
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

jasat kirjoitti: Katalysaattorin lämpötilan tunnistimen johdon liityntöjen oikosulkupalikalla en huomannut olevan vaikutusta mihinkään. Taidan kuitenkin napsaista vaan johdot poikki ja juottaa yhteen ja peitellä kutistesukalla.
-Selvä ”mooaus” tyhjäkäynniltä kaasua nopeammin polkaistaessa.
-Oireasteeltaan vaihteleva kaasun polkaisun jälkeinen tyhjäkäynnille palaaminen. Pahimmillaan ehtii syttyä kaikki varoitusvalot ennen kuin tyhjäkäynti elpyy takaisin normaaliksi. Vajaalämpöinen moottori puhtaasti sammuu. Lievimmillään kyse on pienestä niiauksesta ennen normaalia tyhjäkäyntiä.
-Kylmäkäynnistyksen jälkeinen systemaattinen sammuminen 2-3s kuluttua. Kaasun pumppailun jälkeen lähtee uudelleen käyntiin. Jos ei kaasua poljeskele, niin ei lähde.

Näissä aiheuttaja mahtanee todennäköisemmin majailla kaasutinosastolla, kuin tuolla Axtec maailmassa.
Älä kajoa lainkaan siihen lämpötilantunnistimen johtojen välikappaleeseen. Vika ei ollut siinä.
Tuohon tyhjäkäynnin heikkouteen liittyy virheellinen tk-piirin säätö tai vika piirin vika. Seos on selvästi hyvin laihalla siinä, mikä saa aikaan tuon sammahtelun.
Kiihdytyspumpun toiminnan testaa hyvin siten, että kaadat irtonaisen kaasuttimen rungon uimurikammioon bensaa, ja käännät kaasuvivusta siten, että kumpikin kurkku aukeaa. Kummastakin kurkusta pitäisi suihkuta alas noin millimetrin paksuinen yhtenäinen bensaruiskaus.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Kiitosta vastauksista! :)

En hoksannutkaan ajatella tuota signaalin siivoamista RC-piirillä. Koitin aamusella etsiä sopivia arvoja, mutta aika paljon siinä on siivottavaa. Ihan pikkukonkalla se ei ala paranemaan. Lisäksi pulssin muoto alkaa muuttumaan melkoisen nopeaan. Aikani ährättyä päätin, että käytän tk piirin säätöön tuota oskilloskooppia, kerran sellainen on. Sillä saa lopen aika tarkastikin sen säädettyä. Eihän se numeroina näytä tilannetta, mutta visuaalisesti kyllä.

Tämän keskusteluketjun alussa oltiin viime kesässä ja silloin kokosin kaasarin Mansemotorsilta tilatulla venäläisellä 2108/Axtec kaasarin korjaussarjalla. Sen laatu ei kyllä päätä huimannut ja nyt talven aikana esimerkiksi solenoidiventtiilin tiiviste oli ihan piloile kuivunut. Nykybensat on aika vihamielistä tavaraa. Mahdollisesti myös kiihdytyspumpun kalvo on piloilla, miksipä se olisi laadultaan yhtään parempi. Tilaan suorilta alkuperäisen kalvon siihen kiihdytyspumppuun nykyisen kuntoa sen kummemmin selvittelemättä.

Tuo bensapumpun tyhjäksi valuminen on hyvä kandidaatti tuollaiseen vikaan. Olen kokeillut ennen käynnistystä pumpata sitä pitkään, jotta kaikkialla olisi ihan varmasti bensaa, mutta mitään vaikutusta sillä ei ole kylmäkäynnistykseen.

Jätän myös katalysaattorin johdon rauhaan, enkä ala käpälöimään sitä.

Jatketaan aiheen tiimoilta, kun saan uudet osat noiden rikkinäisien tilalle.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Ne punaiset kaasuttimen kalvot ovat ihan pätevää tavaraa. Solenoidisuutinten tiivisteet ovat sitten ongelmallisempia kuin ne. Uusiotuotantoa edustavat mustat tiivisteet menevät kiristäessä irstaan näköisesti lyttyyn, mutta jos se ei vuoda, asia on OK. Muun laatuisia tiivisteitä ei oikein löydy.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Aikaa on vierähtänyt tovi ja hyviä uutisia on :) .

Pakokaasutesti meni läpi :D . Yhtään ei tarvinnut kierroksien yms kanssa pelata. Sen kuin otti lapun ulos. Tulokset oli OK puolella kokoajan.
Testaaja sanoi, että ei kaikissa ruiskukoneissakaan tule noin hyviä tuloksia. Hankala itse sanoa siitä, mutta ainakin viime vuoteen verrattuna Lambda-arvot on lähempänä yhtä nyt. Eli positiivista kehitystä on tapahtunut.

Tyhjäkäynti 960r/min
-Lambda: 1.006
-CO: 0.098%
-CO2: 15.08%
-HC: 51ppm
-O2: 0.24%

Ja kierroksilla 2210r/min
-Lambda: 1.007
-CO: 0.058%
-CO2: 15.06%
-HC: 52ppm
-O2: 0.25%

Seuraavana sitten katsastushommiin. Toivottavasti sielläkin menee hyvin sitten.

Jos palataan lyhyesti ajassa taaksepäin, että mitä on edellisen kirjoituksen jälkeen tapahtunut.

Tilasin täystehon tunnistimen 2107-1180020-10 Lada.shopista sen vialliseksi osoittautuneen tilalle. Asennuksessa ei mitään erityistä ollut. Asensin myös kerhon kaupasta tilaamani uuden Axtec -hiilipöntön. Vanha pönttö oli ihan seula. Puhtaan vian, eli kannen venttiilikalvon vuotamisen lisäksi pönttöä käännellessä kuuli, että sisässä on rajusti hilua irrallaan. Pohjan tuuletuskaran kautta tippui oikein mustaa hilua. Näyttää siis, että tuolla hiilipöntölläkin on rajallinen elinikä, kuten meillä kaikilla.

Sitten jatkoin kaasuttimen kanssa kamppailua. Asensin Mansemotorsin Solex/Axtec huoltosarjassa tulleen I-kurkun ilmasuutinseosputken, jossa on se kuula alapäässä. Tästä variantista on ’degenillä’ hyviä kokemuksia. Lisäksi vaihdoin uuden alkuperäisen kiihdytyspumpun kalvon 2108-1107360, vaikka tuossa Mansen sarjan viime vuonna asentamassani ”tarvike” kalvossa ei ollutkaan mitään vikaa. Kiihdytyspumpun vika (tukko) majaili pumpun I-kurkulle johtavassa suutinputkessa.

Kaasuttimen kannen välissä oleva O-rengas ja kiihdytyspumpun suutintukin juuren O-rengas olivat pilaantuneet oudosti. Nämä olivat viime syksynä Lada.shopin alkuperäisestä korjaussarjasta asennettuja. O-renkaat eivät olleet silminnähden haurastuneet vielä, mutta materiaali oli mennyt todella pehmeäksi. Siis aivan huomionarvoisen pehmeäksi. Materiaali on jotenkin kemiallisesti hajonnut. Lisäksi automaattirikastimen alipaineavaajan kalvo oli kovettunut. Kalvokotelossa oli aika paljon jotain nestettä, bensaa ehkä(?) joka on voinut jouduttaa kalvon hapantumista. On kyllä todellakin vihamielistä tuo nykyajan bensa näille kumiosille.

Edelleenkään en onnistu säätämään alipaineavaajan I- ja II-asennon läppävälyksiä oikeaksi. Säätövara ei vain riitä.

Mutta nyt tuntuu, että Axtec alkaa olemaan elämänsä kunnossa :D . Kulutus on alhainen (matka-ajossa karvan alle 7L/100km ja sekalaisessa 7-8L/100km) ottaen huomioon, että moottori ei ole mikään kuuluisa laihaseoskonstruktio ja ryypyn pienien toimintahäiriöidenkin kanssa pystyy elämään.

Laitoin myös elämän risaiseksi ja tilasin uuden Samaran Axtec kaasuttimen Ebaysta. Pitää rakentaa sille lasivitriini ja nostaa olohuoneen pöydälle sisustusesineeksi se :lol: .

Solenoidisuuttimien pulssisuhteen mittailuja varten tein virallisen testijohdon. Hommasin moninapaliitinparin ja suojattuja banaaniliittimiä. Haaroitin AFR purkin vierestä johtosarjasta tällaisen testiliittimen. Kun joskus saan mittarin, jolla voi mittoa noita pulssisuhteita (tilasin taas yhden kanditaatin siihenkin), niin riittää, että laittaa penkin alle testijohdon paikoilleen ja haluamaansa signaalia (tyhjäkäyntitunnistin, täystehon tunnistin ja kummatkin solenoidisuuttimet) mittaillessa kytkee vain ko suojatun banaaniliittimen mittariin. Lambda johtoa en uskaltanut alkaa haaroittamaan, kun se näytti olevan suojavaipallinen aivan AFR poksin liittimelle saakka. Testiliitintä juottaessani huomasin, että AFR liittimellä on musta hyppylanka niiden katalysaattorin lämpötunnistimen johtoliityntöjen välissä. Asia (=oikosulkupalikka) on näemmä hoidettu noin tällaisessa 91 vuosimallin Axtec johtosarjassa.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Hienoa! Mahtavat arvot tuli. Kulutuslukemistakin näkee takaisinkytkettyjen järjestelmien ylivertaisuuden verrattuna tavallisiin kaasuttimiin.
Ryypyn kammiossa oleva neste ei liene bensaa, vaan vipujen voiteluainetta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Taas on se aika vuodesta, kun jännitetään Axtecin toimintaa. Eli pakokaasua pukkasi testeriin.

Ja niinhän siinä kävi, että pakokaasutesti läpäistiin hyvin tuloksin. Siellä se Axtec toimii edelleen :D

Tyhjäkäynti 960r/min
-Lambda: 1.003
-CO: 0.063%
-CO2: 15.12%
-HC: 33ppm
-O2: 0.14%

Ja kierroksilla 2520r/min
-Lambda: 1.015
-CO: 0.064%
-CO2: 14.99%
-HC: 25ppm
-O2: 0.38%
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Hienoa. Mahtavia arvoja tulee. Tarviiko mittauksessa pitää miten kauan anturia putkessa, jotta lukemat laskevat kohdalleen?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Hyvä kysymys kyllä. Testerinä oli jokin iso rullilla kulkeva Boschin laitos. En kiinnittänyt huomiota kuinka nopeaan mittaaja alkoi otattamaan tuloksia ylös siitä, kun anturin tuikkasi pakoputkeen. Ainakaan missään nimessä mitään odottelua ei tarvinnut ottaa. Kierroksia muutellessa ja muutoinkin mielestäni arvot on vihreällä kokoajan. Jokin palkki ihan hetken taisi jossain vaiheessa näkyä punaisena. Kehui, että ei monessa ruiskuautossakaan tällaisia arvoja tule :D

Katsastuskin on läpäisty tälle vuodelle. Jälleen katsastusmies kehui autoa suu vaahdossa. Mainitsi myös museorekisteröinnin ja katsastusvälin putoamisen neljään vuoteen sillä keinoin. No sehän kuulosti hienolta heti korviini :D . Selvittelin asiaa ja se lakisääteinen 30vuotta lasketaankin hieman eri lailla, kuin olen aiemmin kuvitellut. Tänä vuonna siis voi museoida tuoreimmillaan 1989 valmistettuja autoja. Minun pitää siis odottaa vielä 2022 vuoteen, että tuon 1991 Axtecin saa museorekkariin. (toiveikkaasti kirjoitettu kyllä tuo ’saa museorekkariin’… tokko se nyt kuitenkaan ihan noin vain heilahtaa)
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Vastaa Viestiin