Axtec huolto menossa: APUA!

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Moi,

1500S Ladan Axtec huolto on käynnissä. Olen parhaani mukaan kahlannut boardin keskustelut läpi ja myös silmäillyt kerhon korjausmuistitikkuakin. Muutama epäselvä asia silti on:

1) I-kurkun ilmasuuttimen pohjassa ei ole kuulaa? Mansen korjaussarjan mukana tulleissa suuttimissa on kuulat ja samoin II-kurkun suuttimessa on. Mansen suuttimien koko ei ole oikea, joten niitä en voi suoraan laittaa. Jotenkin tuntuu, että siellä pitäisi olla kuula tukkimassa ilmanvirtausta ja pakottaa sen ulos niistä suutinputken kyljissä olevista rei'istä. Pitäisikö kannibalisoida vastaavan paksuinen korjaussarjan suutin ja ottaa siitä kuula? Suuttimessa sinällään ei ole jälkiä, että siinä olisi ollut koskaan kuulaa.
2) Näyttääkö kohon säätö olevan OK? tiivisteen kanssa mitta 1mm +/-0.25mm. Tämän säätö löytyi Samaran manuaalista tikulta.
3) Mistä olette hankkineet automaattiryypyn nestekammion tiivisteen? Kävisikö jokin erittäin ohut O-rengas?
4) Miten olette ilmanneet automaattiryypyn nestekammion? Tästä en ole löytänyt mainintaa mistään. Jouduin käyttämään vähän jäähdytysnesteitä ulkona ja sen jälkeen Lada kulki kaasupohjassa 80km/h. Ryyppy oli osittain päällä ja II-kurkku ei auennut ollenkaan. Ennen nestehommia oltiin paremmassa iskussa. Kuvittelisin, että kammioon jäi ilmaa ja siksi ryyppy jäi päälle.
5) Kaasuttimen rungon imusarjaa vasten tuleva laippa on kiero. Pinnapulttien lyhyellä välillä 0.25mm ja pitkällä välillä vielä enemmän. Kuinka herkästi noista saumoista koituu imuilmavuotoja? Oikaisu hiomapaperilla lasia vasten olisi tietenkin ratkaisu, mutta aika paljon pitää vivustoja purkaa pois, että tuo onnistuu. Jos hankkisi uudet kimmoista tiivisteet ja kokoaisi kaikki saumat Hylomarilla?
6) Tyhjäkäynnin seosruuvi oli vain 1 kierroksen auki. ’degen’:n kerholehteen kirjaamassa artikkelissa oli ruuvi 4.5 kierrosta auki. Voisiko tuo ilmasuuttimen kuulan puute aiheuttaa tuota luokkaa olleen säädön, vai mistähän se kertoisi?

Kiitos erittäin paljon jo valmiiksi avusta.
t janne

Ps. En äkkiseltään keksinyt miten voin kuvia voi lisätä. Varsinkin kohdassa 2 viittaan ottamaani kuvaan. UKK:kaan ei tuonut selvyyttä asiaan. Tein erillisen pdf:n, jossa on kuvat, mutta sitä ei hyväksytty. Mitähän tiedostotyyppejä voi liittää?
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Kappas se Samaran I-kurkun ilmasuutin onkin saman kokoinen, kuin takaveto Ladassa (eli 165). Laitan siis korjaussarjassa tulleen suuttimen paikoilleen.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

1) Siellä suuttimessa ei kuulu ollakaan kuulaa alapäässä.
2) Tuo säätöohje on väärä. Olen kokeillut ja tulvi. Oikea ohje onkin kaasarin kansi ylösalaisin pöydällä 35 mm kohon alimmasta kohdasta tiivisteeseen siten, että neulaventtiilin kuula on sisällä.
3) Nestekammiota ei ole tarve purkaa. Vuosiko se?
4) En ole ilmannut mitenkään. Olen vain laittanut letkut kiinni ja auto käyntiin, jolloin se on ilmaantunut koneen käydessä. Onko kakkoskurkun lukitsijavipu kaasuvivuston tapin oikealla puolella? Se lipsahta helposti väärälle puolelle, kun kantta laittaa takaisin. Sen visun kuuluu olla tapin vasemmalla puolella katsottuna tulipeltiin päin.
5) Tuon vertainen kierous alkaa olla siinä ja siinä, että vuotaako. Saattaisi vielä riittää tuollaisenaankin, koska rumemmillakin kierouksilla on päästy läpi leimasta.
6) 1 kierros on erittäin vähän, niin vähän että hyvä että eteeni tulleet autot ovat tuskin jaksaneet käydä tyhjäkäyntiä ylipäänsä. Ilmasuutin ei liity tähän.
Onko autolla minkälainen historia? Milloin viimeksi päästöt mitattu et cetera.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Kiitos vastauksista! Salaa toivoinkin, että nimimerkki 'degen' vastaisi :)
Tietenkin kaikkien panos on aina arvokasta.

1) Ok. Tämä on kyllä hämäävää, ettei siellä ole sitä kuulaa. Tosiaan se korjaussarja on Samaralle ja sillä on kirjojen mukaan saman kokoinen ilmasuutin. Siinä on se kuula siellä alhaalla putken päässä. Kokosin kaasarin jo tuolla Samaran suuttimella. Ilmeisesti kannattanee purkaa uudelleen ja laittaa se alkuperäinen ilmasuutin?
2) Sillä tätä myös aloin kysymään, kun tuo herätti hieman epäilyksiä. Ihmeen likelle kantta koho otetaan, kun vain milli välystä. Samaran ohjeessa tosiaan kansi on ylösalaisin pöydällä ja kohon päässä olevan kohouman ja tiivisteen välistä rakoa mitataan. Kirjoittamasi 35mm ei ihan minulle avaudu. Tarkoititko 3.5mm?
3) Nestekammio ei vuotanut, mutta purin sen, kun ko osan rakenne ei ollut minulle selvä. Tiiviste on niin ohueksi lätyksi puristunut (vai olisiko alkuperäinen tasotiiviste?), että en usko sen pitävän enää. Mekaaninen rakenne kyllä minusta puoltaa materiaaliltaan pyöreää tiivistettä. Ajattelin käydä hydrauliikkaliikkeestä kysymässä ohutta O-rengasta siihen tilalle.
4) Vipu on oikeassa asennossa. Tarkistin sen. Kokonaisuutena vivusto pelaa uskottavalla tavalla ja ei tuota minulle epäilyksiä.
5) Kokeilen Hylomarilla ja uusilla tiivisteillä saanko tuota pitämään. Yllättävän voimakkaasti on sujunut, vaikka tuo laippataso on aika paksun näköinen.
6) Jätin ruuvin nyt lähtökohtaisesti 3.5 kierrosta auki. Pitää ottaa päästötesti, jos toiminta muutoin vaikuttaa kohtuulliselta. Kaasari on tallin pöydällä vielä, että tietoa miten käy ei ole...

Tässäpä historiaa:
Ostin auton tänä kesänä. Edellinen omistaja piti autoa niin lyhyen aikaa, ettei katsastus tullut vastaan. Edellinen omistaja oli vaihtanut kohon. Auto toimi kierroksilla ja matka-ajossa ihan mallikkaasti. Ajoin oston jälkeen kotiin sillä useita satoja kilometrejä. Tyhjäkäyntiruuvi oli ruuvattu täysille ja kone kävi korkeaa tyhjäkäyntiä yrittäen välistä kuitenkin tukehtua. Oletin, että kaasutin kuitenkin tulvii ja neulaventtiiliä ajattelin syyksi. Tilasin siis Manselta korjaussarjan. Kylmänä käynnistyminen oli huonoa ja huomasin, että ryyppyläppä ei sulkeudu kokonaan kaasua painettaessa kylmenneessä moottorissa. Automaattiryypyn rungon kohdistusmerkit eivät olleet kohdikkain. Olettaisin, että runkoa oli pyöräytetty, että ryyppy lähtisi pois päältä kokonaan lämpinänä. Toki tätä en tarkistanut. Sitten käytin osin nesteitä pois koneesta ja sen jälkeen tilana oli tämä ensimmäisessä viestissä kuvaamani 80km/h kattonopeus ja ryyppy päällä, sekä kakkoskurkku pois pelistä. Nyt kun, pesin kaasuttimen ja herkistelin ryyppymekanismin vivut, niin ainakin tyhjillään kammion merkit kohdikkain jaksaa ryyppyläppä sulkeutua kokonaan. Toivottavasti se myös aukenee lämpimällä koneella kokonaan. Tähän ei liene muuta selvää testiä, kuin koota ja käydä koe-ajolla?

t janne
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

https://twokarburators.ru/wp-content/up ... age222.png
Tuossa kuva mistä se 35 mm tulee. Toki mitta on 34 mm tuossa, mutta se on toleranssin plus miinus 1 mm 35 mm sisällä.
Laita alkuperäinen ilmasuutin takaisin. Jos kerran ryyppy on mielestäni oikein kasattu, täytä jäähdytysjärjestelmä täyteen nestetilavuuteen ja käynnistä auto, jolloin vesikierto alkaa ryypyn kammiossa ja sen pitää mennä täysin pois päältä normaaliin käyntilämpöön mennessä. Ryyppyläpän kuuluu avautua täysin auki, jolloin kakkoskurkunkin pitää avautua.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Kiitos, tämä on selventävää kaikin puolin! En hoksannutkaan, että mitta otetaan eri kohtaan kohossa. Teen muutokset ja raportoin miten kävi. Työreissu haittaa harrastuksia, joten jokunen viikkokin saattaa vierähtää.

Koitin hankkia sähkösolenoidien pulssisuhteiden mittaamiseen kerholehdessä mainitsemaasi mittalaitetta mainitsemastasi AD-varaosamaailmasta. Yllätykseksi eivät olleet koskaan kuulleetkaan moisesta. Varovaisesti vihjailin, että tällainen viittaus on ja sitten vaihtui jo mies etsimään. Eivät ko mittaria saa, oli lopputulema.

Minulla on Bilteman yleismittari, jonka tulkkasin kenties olevan kyvykäs näyttämään nuo pulssisuhteet. Ohessa web-osoite. On malli EM 61. Sivuilla suoraan ei puhuta aiheesta mitään, mutta käyttöohjeessa on mainittu pulssisuhteen mittaus. Ehkäpä yritän tuolla ennen uuden muun mittarin hankintaa.

https://www.biltema.fi/tyokalut/mittava ... 2000024214

t janne
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja pressa »

AD-varaosamaailmasta pitäisi saada kun motonet puolella ainakin on: https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000314 ... T-III-600V
En toki ole varma onko kyseessä ollut tämä mutta pulssisuhteen näyttää ja taajuudenkin mittaus löytyy (joskus käyttöä muissa autojutuissa).
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Nyt on kaasutin kasassa vanhalla I-kurkun ilmasuuttimella ja 35mm:iin säädetyllä koholla. Itse asiassa se ei ole kaukana siitä Samaran ohjeen mitasta, on vain eri kohtaan otettu. Millin nostin kohoa, jotta tuo 35mm täyttyi. Melkeinpä sanoisin, että Samaran kirjan 1mm rako kannen ja kohon välillä ja degenin linkittämän kuvan 34mm on samalla kohon säädöllä, mitattuna vain eri lailla.

Sen verran olen muiden laitteiden kaasareiden kanssa leikkinyt, että tuo neulaventtiili tuntuu aika heppoiselta. Yleensä neulaventtiilissä on kärjessä kumipinta ja kohon liparetta vasten jousikuormitettu pinni tuomassa stabiiliutta bensanpintaan ajoneuvon liikkuessa. Axtecin neulaventtiiliä ei saa osiin, joten ei näe sitä, että onko siellä kumipinta tiivistyksessä, mutta en usko olevaksi.

Tein nyt testin alipainepumpulla ja neulaventtiili vuotaa ainakin ilmaa läpi. Liekö se pitää bensaakaan sitten? Tästä minulla ei ole kokemusta. Kaasari on tosiaan nyt koottuna pöydällä ja käytännön vuototaipumus on epäselvä. Käänsin vain kaasarin ylösalaisin - neulaventtiili on siis kiinni kohon painolla. Tukin paluulinjan. Bensan tulolinjaan johdettu alipaine katoaa kaasarin sisään oitis. Syytä huoleen?

Onko joku löytänyt luotettavampaa neulaventtiiliä Axteciin?
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Kappas, noita neulaventtiilejä on esim Mansessa kahta eri tyyppiä:
http://www.mansemotors.fi/neulaventtiil ... mikarkinen
http://www.mansemotors.fi/neulaventtiili-solex2108

Siinä korjaussarjassa tuleva neulaventtiili vaikuttaa selkeästi heikommalta esitykseltä. Hyväksi kysymykseksi jäänee, että kumpi on hyvä valinta noista? Kumikärkinen, vai toinen jossa on silikoonitiiviste kärjessä :)
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Alkuperäistä tyyppiä oleva neulaventtiili on minun kokemukseni mukaan paras. Se ei ole purettava. Kumikärkinen vuoti minulla uutena jo läpi, eikä siinä ollut ulkonaisesti katsottuna mitään vikaa. Kumitiivisteellä varustettu piti kyllä, mutta minun makuuni sen rakenne ei tunnu kovin kestävältä saati luotettavalta. Omalle kohdalleni ei tullut koskaan vastaan vuotavaa alkuperäistyyppistä neulaventtiiliä, vaan tulviminen on aina johtunut kohosta. Tuolla ilmapumpulla testaaminen saattaa olla turhan krouvi tapa. Itse olen aina vain sulkenut venttiilin sormilla ja puhaltanut sen läpi; jos ilmaa ei kulje, on venttiili relevantissa kunnossa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Selvä! Kiitos jälleen kerran vilpittömästä tiedon jakamisesta :) Olishan se melkoisen aikaa vievää alkaa kokeilemaan nämä kaikki kantapään kautta.

Testailin puhaltamalla tuota neulaventtiiliä ja ei sitä sillä tavoin testaten voi aistia vuotavaksi. Kerran kaasarissa on paluulinjakin, niin tokko siellä neulaventtiilillä on paineista bensaa tyrkyllä kohokammioon syöksymään. Jokin kuristava suutin siellä voi olla toki, en niin tarkkaan sitä alkanut tutkimaan.

Vielä kun saisi jostain tätä tiivistettä, niin pääsisi kokoamaan ja testaileen
http://www.mansemotors.fi/kaasuttimen-i ... viste-2101
Mansella saldot nolla. Onko hyviä vinkkejä muista toimittajista?

Tuli muuten mieleen sellainen yksityiskohta, kuin 'kylmäkäynnistysjärjestelmän alipainesäiliö'. Se on jostain tuntemattomasta syystä lommahtanut ruttuun. Onko tällaista sattunut jollekin? Onko järjestelmässä ollut jokin vika, joka on aiheuttanut niin kovan alipaineen että se on mennyt ruttuun?
Säiliö on nyt letkut paikoillaan irrallaan akun ja sisälokarin välissä siinä imuilmatorven alla. Ilmeisesti sen kuuluisi olla siellä sulakerasian alla rintapellissä olevassa kiinnikkeessä? Jollain kumihihnalla kiinnitettynä? Hieman vaikea arvioida näitä, kun käsissä elämänsä ensimmäinen Lada ja heti näiltä osin kovin luu, mitä voi olla :)
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Alipaine mitä tuohon säiliöön voi kohdistua tulee moottorin imusarjasta eikä se ruttaa sitä, joten säiliö on saanut ulkoisen iskun jostakin. Se ei ole kauhean merkittävä osa yleisesti eikä se vaikuta päästöarvoihin. Rutussa olevanakin se voi toimia oikein. Säiliön merkitys on avustaa ryyppyläpän suuremmassa avautumassa yli 17 plusasteen keleillä. Sulakerasian alla on tosiaankin ollut sille paikka alkupään axtec-ladoissa, mutta myöhemmissä vuosimalleissa sen paikka on siirtynyt juurikin akun luokse. Säiliö on kiinni kumiremmillä. Noissa alkupään axtec-ladoissa monasti säiliö on irronnut paikaltaan ja tehnyt käynyt treffeillä pakosarjan tai ohjausvarsien kanssa, minkä jälkiseuraamukset on helppo arvata.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Tämä ohjausvarsien murjomaksi tuleminen on todennäköinen kohtalo tällä säiliöllä. Kuumuutta se ei ole saanut, kun ei sulamisjälkiä ole.

Kävin tallissa laboraatioita suorittamassa kaasutin - imusarja tiivisteratkaisua pohtiessa ja tällä hetkellä pinnalla olevan toisen Axtec keskusteluketjun innoittamana.

EGR metalliputkisto ja liitokset jne osiot näyttivät olevan hyvässä kunnossa. Koitin alipainepumpulla EGR venttiilin tiiveyttä ja se on erittäin tiivis. Tämän hyvän tilan menettämisen estin lisäämällä 6mm laakerikuulan EGR kalvolle menevään letkuun :)

Seuraavana perehdyin kaasuttimen sähkösolenoideihin. Solenoidien suuttimet ja sijainti olivat oikeat:
-tyhjäkäyntipiiri=ylempi solenoidi=50
-pääannostelupiiri=alempi solenoidi=97.5
Kumpikin solenoidi oli ulkoisesti saman näköisiä. Resistanssi oli 43 Ohmia ja ottivat virtaa 260mA 12V:sta. Kummankin mekaaninen liike (ääni) oli napakan kuuloinen. Siis kaiken järjen mukaan hyviä pitäisivät olla?

Tilasin joskus aiemmin varalle Mansemotorsilta näitä:
http://www.mansemotors.fi/kaasuttimen-s ... imeen-ohut

Näiden resistanssi oli yllättäen 27 Ohmia ja virtaa ottivatkin sen mukaisesti 390mA. Äkkiseltään asiasta enempää tietämättä luvut on hieman huolestuttavat. Nämähän kuormittaa AFR yksikköä enemmän. Lisäksi näiden mekaaninen ääni oli ohut ja jotenkin hennon kuuloinen.

Onko näiden osalta jotain löydöksiä ollut porukoilla? Ovatko ihan turvallisia käytettäväksi?
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Henkilökohtaisen kokemukseni mukaan nuo uudempaa tuotantoa oleva suuttimet ovat melkoisia villejä kortteja. Minulla on yksi tuollainen mennyt itsestään oikosulkuun särkien AFR-laitteen, ja myös eräällä toisella Ladistilla on käynyt samoin, paitsi että tällöin ei AFR hajonnut onneksi. Olen mittaillut noiden vastuksia ja niiden ohmiarvoina on ollut kaikkea väliltä 30-38 ohmia. Alkuperäisissä solenoideissa on ollut 45-48 ohmia vastusarvot, ja ne tuntuvat toimivan paremmin ja niiden äänikin on huomattavasti terävämpi. Tuo 43-ohminenkin on ihan käypää kamaa. Axteckin EGR-venttiili on kestävä ja itse ottaisin kuulan pois ja antaisin sen toimia niin kuin suunniteltu.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Nyt on reissusta palattu ja päästy taas keskittymään olennaiseenkin :)

Päädyin sitten Mansemotorsin tiivisteiden saldoille tuloa odotellessa riipaisemaan myös imu- ja pakosarjat pois. Tämä oli kyllä hyödyllinen työ, koska löydöksiä oli aika lailla. Esim pakosarjan muttereita oli löysällä ja jarrutehostimen alipaineletku oli haurastunut ja meni helposti poikki koettaessani irroittaa sitä imusarjasta. Lisäksi ko liitynnän letkukara oli löysällä. Aikalailla siis löytyi potentiaalisia imu/pakovuotojen paikkoja. Lisäksi oli useita paikkoja joihin ainakin pikaisen silmäilyn perusteella voisi laittaa toisenkin aluslevyn mutterin alle, jotta kiristyminen ennen pohjaamista olisi varmaa.

Laitoin Manselle tilauksen sisään ja nyt sitten odotellaan osia.

Pienoista kyssäriä taas pukkaa: Mistä olette hankkineet EGR metalliputken kiinnityslaipan ja imusarjan välisen tiivisteen? Siis sen sangen pienen "mopon imukaulan tyyppisen" tiivisteen, joka on siinä kahden M6 ruuvilla kirittävän laipan alla imusarjan takapinnalla, sen ja sylinterin kannen välisessä tilassa. En ole moista löytänyt toistaiseksi. Tiivisteestä lähti pintaa irti ja siitä näkee, että se on metallirunkoinen tiiviste. Ehkei ihan tavallisesta tiivistepaperista tehty tiiviste sitten kestä?

Toinen on tietenkin tuo EGR venttiilin ja pakosarjan välinen tiiviste. Se nyt ei ihan niin kriittinen ole, kun siihen voi käyttää pakoputkien asennustahnaa, jolla saa kuuman avulla muodostuvan kaasutiiviin liitoksen.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Vastaa Viestiin