Axtec huolto menossa: APUA!

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jta »

Ite käyttänyt tuossa egr-putkessa ihan tavallista paperitiivistettä minkä olen ite askarrelut paksusta tiivistepaperista. On olemassa myös sellaista ns. lyijytiivisteen korvaavaa kuumankestävää materiaalia jos haluaa pelata varman päälle.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Kauan odotettu Mansemotorsin tilaus saapui eilen ja siitähän kehittyi sitten laatuaikaa autotallissa. Nysväsin nelisen tuntia osia kasaan ja tälle päivää jäi sitten koekäytöt.

Olihan se järkyttävä pettymys, että se aikaisemmin epäilemäni korjaussarjan alkuperäistyyppinen neulaventtiili vuosi kuin seula. Kaasutin tulvi ihan hervottomasti sillä :( Hammasta purren vaihdoin vanhan neulaventtiilin paikoilleen, että pääsisi edes muiden puurtamisien onnistumista testaamaan. Vanha on myös alkuperäistyyppinen ja sekin vuotaa, mutta selvästi vähemmän.

Sitten ihastelemaan puoliautomaattiryypyn toimintaa. Paikallaan lämpimäksi käytellen se vaikutti kohtuullisesti pelaavan. Ryyppy lähti pois päältä, mutta aika pitkään se vaikutti olevan päällä. Käytännössä vasta flektin käynnistyessä ryyppy oli pois päältä ja II-kurkkukin avautui. Sama ilmiö kävi toteen koeajollakin. Oletettavasti luonnollisesta moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan vaihtelusta johtuen ryyppy kääntyy hieman päälle ja II-kurkku ei avaudu normaali ajossakaan aina. Eli kunnossahan ryyppykään ei ole :(

Onnistuin kuitenkin joitain kymmeniä kilometrejä ajeleen ja perheellekin kyytiä antamaan, joten vähän sain lievitystä harmitukseen. Kyllä se aina koettelee, kun parhaansa yrittää ja silti epäonnistuu.

Nyt olisi taas hyvät neuvot tarpeen:

1) Kumpaa neulaventtiiliä Manselta seuraavaksi kannattaisi kokeilla?
http://www.mansemotors.fi/neulaventtiili-solex2108
http://www.mansemotors.fi/neulaventtiil ... mikarkinen
Ekassa silikooni tiiviste neulan kärjessä ja toisessa kumitiiviste. Vai millehän tämän kanssa alkaisi?

2) En kertakaikkiaan keksi mitään mekaanista syytä ryypyn toimimattomuudelle. Olisiko kellään mielessä hyviä ehdotuksia, mitä tutkia? Ainut mikä tulee mieleen on, että alan säätämään sitä bi-metallijousen runkoa eri asentoon. Koko pakettia ei kannata käännellä, koska letkut lähtevät sitten eri suuntaan ja se letkujen välinen kolmas ruuvikin on mahdoton kiristää.
Axtec ohjeessa on maininnat:
"...ilmaläpän täydellinen avautuminen tapahtuu jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa +70...+75C. Moottori siirtyy käymään normaalia joutokäyntiä lämpötilan ollessa +50...+55C."
Jos jompaa kumpaa noista ryypyn asennon ja lämpötilan yhteen sitovaa kiintopistettä yrittäisi käyttää säädössä?
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

1) Noista neulaventtiileistä ensimmäinen eli silikonitiivisteellä varustettu on minulla ollut pitävä, mutta olen sen kestävyyden suhteen epäileväinen. Alkuperäistyyppinen alkuperäisosana on paras. Tarvikkeena ne ovat epävarmoja. Esim. yksi ostamani ollut jumissa eikä liiku edes voimalla.
Tässä linkki: https://www.lada.shop/en/2108-1107991.html
2) Ryypyssä on ilmeisestikin ne kohdistusmerkit kohdallaan. Flektin aktivoituessa jos vasta ryyppy menee täysin pois, on se liian myöhään. Olen havainnut kierrejousten olevan eri asennoissa eri koteloiden kesken lepoasennoissaan huolimatta kohdistusmerkkien kohdalleen osumisesta. Jos kääntövara ei riitä, voi jousta taivuttaa haluttuun suuntaan varovasti. Olen säätänyt ryypyn siten, että esim. tällä reilun +20 asteen lämmöllä kylmässä moottorissa ryyppyläppä juuri ja juuri sulkeutuu jousen voimasta. Kylmemmällä se meneekin siten napakammin kiinni. Noista avautumislämmöistä ei kannata stressata. Riittää, että se on täysin pois päältä normaalissa käyntilämmössä eli kun neula ei enää nouse matka-ajossa, sekä mennä täysin päälle semmoisissa +20 lämmöissä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Kiitos jälleen kerran vastauksesta! :) Näistä on erittäin suuri apu minulle ja uskoakseni muillekin foorumia lukeville. Ei tarvitse ihan kaikkea kantapään kautta alkaa opettelamaan. Kokemus on suurta vahvuutta aina ja tietenkin vilpitön halua jakaa sitä on hienoa, josta olen erityisen kiitollinen.

Tuo linkkaamasi neulaventtiili Lada.shopista on erinomainen löytö! Lisäsin sen listoille hankittavaksi. Oletettavasti Mansen korjaussarja on ns ”tarvike”, vaikkakin venäläinen valmiste oli. Toivotaan tällä Lada.shopin osalla parempaa tuuria sitten. Kahlailin itsekin Lada.shopia nyt huolellisemmin läpi ja löysin kaasuttimen kannen tiivistesarjan ja ryypyn nestekammion. Varsinkin tuo kammio on niin edullinen, että ajattelin tilata senkin niin onpahan sitten toinenkin osa ja voi bi-metallijousen asentoja vertailla. Minulla on epäselvyyksiä osanumerointien suhteen, joista tuolla pikkukysymyksissä kysyinkin, joten nämä osat tunnistin vain ns ulkonäöltä. Löysin myös sähkösolenoidin, joka ulkonäöltään voisi olla oikea Axteciin. Siinä ei tule suutinkärki mukana, mutta se ei ole ongelma. Alla linkit noihin osiin. Hankin aiemmin kesällä muutamat niitä Mansen solenoideja, mutta karsastan sitä alhaista resistanssia ja hennon kuuloista toimintaa. Miltä nämä Lada.shopin osat näyttää ammattilaisten silmiin? :)
https://www.lada.shop/en/2108-1107990.html
https://www.lada.shop/en/2108-1107810.html
https://www.lada.shop/en/2110-1107435-50.html

Axtec manuaalin räjäytyskuvan mukaan neulaventtiilin kannan alle tulee jonkinlainen tiiviste. Minulla siellä oli kupariprikka. Tätä ei kuitenkaan tullut Mansen korjaussarjassa, eikä näytä kuvien mukaan olevan Lada.shopin setissäkään mukana. Kuuluukohan siellä olla sellainen ja jos, niin mikä? Messinkinen neulaventtiili itsessään on jo pehmeä ja sen olkapääkin on hyvin kapea. Lisäksi kierteen koko on sellainen, että ainakaan omista kupariprikkasarjoista ei löydy suoraan oikeaa kokoa. Joutuu viilalla tekemään sopivan. Omaan makuun siellä voisi ennemminkin olla kumia tiivisteenä.

Huomasin kaasuttimen kannen tiivisteen olevan lähde myös imuvuodoille. Ryypylle menevät alipainetiehyet sieltä kaasuläpän alapuolelta menevät kannen välistä ja sen alueen ilmavuodot sain tyrehtymään vain Hylomarilla, vaikka tiivistekin oli uusi.

Alkuperäisten merkkien mukaan koossa ollessaan ryyppy tosiaan menee huoneenlämmössä erittäin napakasti päälle minulla. Voi sanoa, että suorastaan napsahtaen. Bi-metallijousen pää on niin kaukana ryyppyvivuston tapista, että kokoaminenkin vaatii suorastaan näpräämistä. Tämä huoneenlämmössä juuri ja juuri sulkeutuminen on varmasti hyvä ohjenuora säädölle. Tällä hetkellä tuntuu, että tekisin säädön pyörittämällä sitä bi-metallijousen runkoa. Kuvittelisin Bi-metallijousen taivuttamisen olevan sellainen säätö, joka ajan kuluessa löysää takaisin. Kokemusta toki tuollaisista jousista minulla ei ole.

Asiasta kymmenenteen: onko degenillä mielessä kerholehteen vielä jotain Axtec spesiaalia meidän amatöörien auttamiseksi :)
Itse odottelen nyt jäsenenä ensimmäistä kerholehteä ilmestyväksi aikanaan :)
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Neulaventtiilin alle kuuluukin kupariprikka. Sen saa linkkaamasi orkkistiivistesarjan mukana. Noita Daaz-alkuperäisosia kaasariin ei ole tosiaankaan valmistettu sitten vuoden 2003 tienoiden. Nuo linkkaamasi osat ovat hyviä. Miulla on itelläkin niitä kaikkia. Solenoidi vaikuttaa hyvältä, koska sen resistanssi oli 45 ohmia. Niistä on kuitenkin haurastunut siitä liittimen ympäriltä tiivisteaine, vaikka uusia ovatkin. Lisäksi tilaamastani kahdesta suuttimesta oli toinen sökö, koska mittaus näytti ääretöntä. Ei ole ihme, koska ikää niillä on kuitenkin reilut 15 vuotta.
Jousen runkoa voi kääntää myös, mutta silloin kohdistusmerkit menevät ohi toistensa. Se on vain ulkomuotoseikka.
Juttua on todellakin luvassa Pravdaan. Ainakin kolme vielä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Mainiota! Hyvää ja opettavaista materiaalia siis tiedossa. Malttaisi vain odottaa :)

Säädin ryyppyä nestekammion pohjaa kääntämällä nyt viikonloppuna. Nyt alkaa auton toiminta olemaan jo melkoisen hyvässä kuosissa. II-kurkkukin lähtee peliin järkevämmältä tuntuvassa vaiheessa. Vielä kun sen lievän tulvimisen saa aisoihin kunnon neulaventtiilillä, niin alkaisi olemaan tämä osasto mallillaan.

Katsastustakin pukkaa tähän syksylle, joten jos ei muuta tähän Axtec huoltoon liittyvää ilmene, niin raportoin ainakin päästölukemat sitten.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Minkäpäs sitä luonnolleen mahtaa, kun tänäänkin piti mennä autotalliin ihastelemaan puoliautomaattiryyppyä.

Huomasin nyt, että se aiemminkin sivuttu ruttuun mennyt ryypyn alipaineavaajan säiliö on myös puhki.

Sattuisiko kenelläkään foorumilaisista olemaan ylimääräisenä tätä Axtec ryypyn alipainesäiliötä? Voitaisiin hieroa kauppoja siitä. En ole sitä löytänyt Manselta, eikä Lada.shopista.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse joskus korvasin tuon alipainesäiliön isolla polttoainesuodattimella.

Kuva
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Melkoinen tilaus lähti Lada.shopiin eilen. Odottavan aika on jälleen piiitkä…

Kiitos vinkistä suotimen käytön suhteen. Ehkä ei tarvitse tähän nyt turvautua, kun yhden foorumilaisen kanssa on kehitelmää ihan alkuperäisen säiliön osalta nyt.

Nyt kun olen ajellut hieman enemmän, niin aiemmin pienenä kauneusvirheenä ohittamani ryypyn säätö vaikuttaakin kohtuullisen tärkeältä.

Eli ongelma on, että en onnistu säätämään alipaineavaajan tuottamaa II-välystä 6mm. Säätövara ei riitä. I-asennon voi säätää tarvittavaan 2.5mm:iin, mutta siinäkin säätö on jo ihan liikevaransa päässä. Muovisen kotelon päässä olevaa muovista mustaa sormimutteria avaamalla ko läpän II-välys kasvaa. Axtec manuaalin nimeämän tangon 17 liikevara kuitenkin loppuu ennen, kuin 6mm saavutetaan. Alipaineavaajan muovisen kotelon poistamalla vivulle 17 löytyy liikevaraa reilusta, mutta juurikin tuo kotelon sisällä oleva musta I-asennon säädössä käytettävä mäntäkappale rajoittaa liikkeen. Axtec manuaalin mukaan tulkkaamalla ko osat ovat oikeilla paikoillaan ja ehjiä. Aivan kuin vipu 17 olisi liian pitkä / tulee liian pitkälle suhteessa ryyppyläpän liikkeeseen.

Onko kukaan muu törmännyt samaan? Onko olemassa jotain muutakin säätöpaikkaa (josta en ole ainakaan manuaaleista löytänyt mainintaa)?

Ps. Olen törmännyt toiseen huvittavaan asiaan. Ryypyn nestekammion säätö kaasuttimen rungon suhteen ei pysy paikoillaan?! Tulkkasin, että ilmeisesti se musta muovinen ryyppymekanismin rungon ja nestekammion väliin jäävä osa ottaa kiristyspannan tuottaman puristuman vastaan (muovin lämpölaajeneminen on suurta). Moottorin lämpeneminen – jäähtyminen syklin jälkeen kammio on pyörähtänyt alaspäin sen lyhyen kaasuttimen jalan lämmittimeltä tulevan letkun jännityksestä johtuen. Useita hetkiä – hetkinen enkös minä tuon säätänyt kohdalleen – tuli ennen kuin aloin epäilemään, että tuolla on suuremmat voimat kyseessä. Pikaratkaisu, eli kiristää ruuvit lujempaan ei tuota tulosta koska se pantaa sujuu kyllä helposti. Taitaa olla helpoin antaa kammion kääntyä haluamaansa kohtaan, koska tärkein on se kammion pohjan asento jossa se Bi-metallijousi on.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

Missä asennossa on ryypyn alipaineavaajan männän keskellä oleva pieni ruuvi? Sillä säädetään 1-välys. Se ruuvi ei saa olla liian pitkällä. 1-välys säädetään ennen kuin mäntä liikahtaakaan.
Ryypyn nestekammioon kuuluu pysyä paikallaan. Se pitää kiristää napakasti paikalleen ja jousiprikkoja käyttäen. Ei haittaa, vaikka kiinnityspanta taipuukin, mitä se tekeekin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Joo, niin olen I-asennon säädön tehnyt.

Irroitetaan se II-asennon säädön iso musta sormimutteri/hattu miksi kukakin sitä nimeää. Sitten estin isolla ruuvimeisselillä sen mustan männän liikkumisen ulospäin ja tankoa 17 painamalla kaasuttimen toiselta puolelta säädin 2.5mm välyksen läppään. Säätö siis tosiaan sillä männän keskellä olevalla ruuvilla. Käytännössä siis vivun 17 liikerataa säädetään. I-asentoa varten säätö vasten sitä mäntää ja II-asennossa männän annetaan liikkua ja ko liikettä rajoittaa sitten se iso musta sormimutteri. Tämän säätövara ei vaan riitä. Ilman ko mutteriakaan läppä ei aukea, kuin luokkaa 4mm.

Onnistuin säätämään sitä männän keskellä olevaa ruuvia pitämällä mäntää kiinni käyrävartisilla pinseteillä. Varmaan kulmamalliset sopivan pienet +lukkorengaspihditkin ajaa saman.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Lada.shopin tilaus saapui ja sen mukana originaalit korjaussarjat kaasuttimelle:
https://www.lada.shop/en/2108-1107991.html
https://www.lada.shop/en/2108-1107990.html

Tämän sarjan neulaventtiili oli toiveita herättävä jo. Lisäksi neulaventtiilin päässä oleva kuula liikkuu jousitettuna. Kaikissa aiemmin käsittelemissäni neulaventtiileissä kuula on ollut "yhtäpuuta" neulan kanssa. Alipaineella testattuna se oli melkeinpä ideaalisen tiiviskin vielä. Samaiseen tiiveyteen pääsi myös neulaventtiili paikoillaan kaasuttimen kannessa. Sormella vain tukki tuloliitynnän ja lähtöliitynnästä mittausta alipaineella. Uuden kohon säätö opetettuun 35mm:iin tarkasti vielä. Yes! Siis kaikki pitäisi olla kunnossa.

Eikun kaasutin jälleen kasaan ja testausta. Järkyttävä pettymys jälleen kerran! Kaasutin tulvii edelleen, jos tulvimisena pidetään sitä että kohon yläpinnalla näkyy bensaa / märkyyttä auton käydessä. Käsittämättömältä tämä tuntuu kyllä.

Ryypyn toimintakaan ei meinaa kuntoon tulla. Asensin Lada.shopin uuden nestekammio+bi-metallijousipaketin paikoilleen. Sekään ei toimi oikein suoraan paketista. Tässä jousi on sellaisessa asennossa, että se ei huoneenlämmössä jaksa kääntää ryyppyä kokonaan päälle. Pientä hienosäätöä tarvitaan tuollekin siis.

Alipaineavaajan säätövaraongelmakin on sitkeästi vaivana. En ole onnistunut löytämään koontavirhettä tms joka tämän selittäisi. Kokeilin lisätä säätövaraa laittamalla 1mm paksun nailonprikan sinne tangon 17 olkapäätä vasten. Tanko 17 siis tuolla keinoin alkaa aiemmin vääntämään ryyppyä pois päältä. Tämäkään ei ollut suksee ja ongelmaksi jäi se, että I-asennon 2.5mm käyntivälys ei toteutunut auton käydessä. Jostain syystä läppä aukeaa paljon enemmän säätipä sitä pientä ruuvia mihin kohtaan tahansa. II-asennon 6mm välyksen sai nyt säädettyä oikein. Toki hyvin nopeaan koneen lämmöt nousee ja säätöjä ei enää voi tehdäkään. Siksikin ne tietenkin opastetaan kone sammuksissa tehtäväksi. Harmillisesti vain säädöt eivät toistu käydessä.

En olisi eläissäni uskonut minkälainen laitos tämä Axtec on :( Kyllä uskoa koetellaan tämän kanssa.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja degen »

"Tulviminen" ei ole nyt tulvimista, vaan on ihan sallittua, että Koho on märkä yläpinnaltaan tai että sen päällä näkyy toisinaan bensapisara. Se ei saa peittyä suoraan bensaan eikä siis kurkkuun saa valua. Tuo toimii siis oikein. Ryyppy ei tarvi ylimääräsiä osia, vaan siinä on nyt jotakin muuta pielessä. En osaa sanoa nyt mitään näkemättä tapausta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec huolto menossa: APUA!

Viesti Kirjoittaja jasat »

Huh. No tämä on erittäin huojentava tieto kyllä :) Bensaa ei tulvi kurkkuihin, eli ainoa visuaalinen oletus tästä tulvimisesta tällä erää oli tosiaan vain se kohon yläpinnan märkyys ja joskus pisaroiden näkyminen. No jospa tämä asia olisi "valmistunut" :) Pitää vielä yrittää perehtyä tuon ryypyn sielunelämään. Jospa sen salat jossain vaiheessa aukeaisi.

Toinen oletetusta tulvimisesta johtuva vaiva on "röpeltävä ja ontuva" tyhjäkäynti. On se tässä remppailujen ohella parantunut erittäin paljon, mutta ei se ihan normaalilta minusta vieläkään tunnu. Perinteisesti tuollaiset on kyllä olleet sytkäpuolen ongelmia, mutta tässä tapauksessa on tullut pidettyä kaasutinta syypäänä tuohon. Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä voisi olla syytä vaihtaa. Pyörijää lukuunottamatta tarvittavat osat on jo käsillä. Tuo pyörijä osoittautuikin keskimääräistä pahemmaksi hankittavaksi. Siitä laitoin tuonne pikkukysymyksiin ihmettelyä.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Vastaa Viestiin