Ozon kaasuttimen osista

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Villerii

Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja Villerii »

Elikkäs vastaostetun 2105:n kaasuttimen kanssa on ongelmaa.

Kuvan osat 5 ja 6 sekä 17 ja 18 puuttuvat kokonaan. Kyseessä kaiketi seoksensäätöruuvit?

Lisäksi saattaa olla, että asensin kohokammion pohjan suuttimet (14 ja 15) toistensa paikoille tuossa tarkastellessa. Kummalle puolelle tulee avarampi?

Kumpi kaasuttimen kurkuista ylipäätään on se ykkönen ja kumpi kakkonen?

Oireilee siten että käy hetken jos kaataa bensaa suoraan kaasuttimeen.

Kuva
Ana
Viestit: 219
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja Ana »

1 on se minkä akseliin tulee kaasuvipu kiinni. Suurempi suutin 2:een. Mulla olis joutilaana otsoni. Ollut luultavasti 2105 1500 kun tuli auton mukana muiden roinien kanssa.
Villerii

Re: Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja Villerii »

Ana kirjoitti:1 on se minkä akseliin tulee kaasuvipu kiinni. Suurempi suutin 2:een. Mulla olis joutilaana otsoni. Ollut luultavasti 2105 1500 kun tuli auton mukana muiden roinien kanssa.
Tuo kyseinen lada on luullakseni 1200. Kaasutin saattaa kuitenkin sopia? Voi ollakin että kaupat tulee, jos en saa tuota korjattua.
Villerii

Re: Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja Villerii »

Elikkäs, viimeaikoina tapahtunutta;

Tilasin tuohon tyhjäkäyntisuuttimet. Luulin ensin, että seosta säädetään jättämällä niitä löysälle, mutta ilmeisesti niin ei ollut. Tai ainakin auto kävi taas hetken aikaa melko hyvinkin kun olivat kiinni ja kaatoi bensaa kaasuttimeen.

Tilasin osan 5 kahteen kertaan, toisen korvaamaan osaa 17, koska en löytänyt sitä nettikaupasta. Voiko näin tehdä, vai onko ongelma nytten vääränlaisessa suuttimessa?

Lisäksi löysin ihan oikeat seosruuvit (kuva). Käsittääkseni molempia kuuluu avata hieman yli 2 kierrosta, niin ollaan lähellä oikeaa seosta? Testailu toistaiseksi kesken, koska akusta pääsi virta loppumaan.

Kuva
Villerii

Re: Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja Villerii »

Tässä pari ottamaani kuvaa asentelujen tiimoilta:

http://aijaa.com/SBMj1x
http://aijaa.com/2LZ49T
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Viisaammat korjatkoon, mutta eikös kaikki muut suuttimet ja ruuvit pidä olla kiinni paitsi nuo mustavalkokuvan säätöruuvit noin kaksi kierrosta auki. Niin sen kai pitäisi käydä jo niin hyvin, että pystyy säätämään tarkemmin päästömittarilla.

Onkohan nuo tilatut ruuvit oikeita noihin paikkoihin mihin niitä laitoit? Itsellä loppuu tietämys siinä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Motojeppe59
Viestit: 46
Liittynyt: 28.9.2015 18:09
Paikkakunta: Kaupunki jossa toripolliisi

Re: Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja Motojeppe59 »

Lähettämistäsi kuvista alimmainen, jossa näkyy ohuet letkut, pura tuo systeemi ja tarkista onko kalvo ehyt. Ainakin Mansesta löytynee uusia.
Ulkomaalaisten kulkuneuvvojen isänmaallinen korvike, tekoälyvapaan tekniikan edelläkävijä.
Lada 1200S -88 "Magneettiperä", IC M49
Päästöt kompensoitu
Warre 1000
Viestit: 98
Liittynyt: 20.8.2015 19:55

Re: Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Flaiman kirjoitti:Viisaammat korjatkoon, mutta eikös kaikki muut suuttimet ja ruuvit pidä olla kiinni paitsi nuo mustavalkokuvan säätöruuvit noin kaksi kierrosta auki. Niin sen kai pitäisi käydä jo niin hyvin, että pystyy säätämään tarkemmin päästömittarilla.
....
Olen sama mieltä. Ne kahdet messinkiruuvit täytyy olla kiinni eikä kierteet näkyviin.

Meillä on samanlaisen kaasutin, paitsi että siitä puuttuu yhden letkun sekä yhden suuttimet ilmeisesti 17 on korvattu sähkösoleniodilla. Pitkän taistelun jälkeen moottori alkoi toimia kun vaihdoimme tyhjäkäyntisäädin. Se on mustavalkokuvassa ykkösnumeron kohdalla.
VilleHoo
Viestit: 2
Liittynyt: 6.7.2021 3:08

Re: Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja VilleHoo »

Testailut jatkuvat taas vuosien jälkeen. Tänään purkasin ja putsasin kaasuttimen, ja totesin että olin laittanut kohokammion suuttimet väärin päin.

Lisäksi kaasuvivun joku tunnistin-sähköklipu oli huonossa asennossa. En tiedä mitä merkitystä sillä on, mutta nyt sen pitäisi kuitenkin toimia.
Huomasin, että ryypyn vipu oli irronnut, eli ilmeisesti autossa on aiemmin saattanut olla jatkuvasti ryyppy osittain päällä.

Tarkistin kaikkien kalvojen eheyden, ja säädin tyhjäkäynnin ja seoksen 2 kierrosta aukipäin kiinni-asennosta.

Testaillessa auto ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin, vaikka kaadoin bensaa suoraan kaasuttimelle. Pientä yskähtelyä tapahtui.

Nyt akku on latauksessa, ja testailut jatkuvat taas huomenna. Ehkä on mahdollista, että puola on sökö? Mitenköhän sen saisi testattua?

Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ozon kaasuttimen osista

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko luskin puolen lokasuojassa sellainen pitkulainen noin tupakka-askin kokoinen "ohjainlaite" eli tyhjäkäynnin rajoitin? Siitä menee yksi johto puolalle niin se irti ja koko liitin irti poksista. Sen jälkeen voit purkaa tuon mikrokytkimen pois vivustosta. Osta normaali tyhjäkäynnin säädin https://www.mansemotors.fi/tyhjakaynnin ... lvoa-pieni ja vaihda tuon kalvollisen tilalle. poista ja tulppaa alipaine letku. Ja tarkista neulaventtiili ja kohon kielen asetus. Jos olet väännellyt tai kantta huonosti pidellyt niin voi olla pinta mitä sattuu. Toimiiko bensapumppu varmasti? Jos se ei nosta bensaa ei kaasutin voi sitä antaa...

Niin ja tietysti tärkein kysymys, miksi alun perin alettiin purkamaan???
Vastaa Viestiin