etujarrut jumittavat kunnolla...
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
etujarrut jumittavat kunnolla...
takaveto lada 2105 vm.1990 1200s
jarrut pelasivat ennen "huoltoa" ok....eli mitä sössin?
päätin tehdä täys huollon auton jarruihin
pääsylinteri uusi motonetistä
etujarruihin tosiaan venäläis valmisteinen tiiviste sarja (uusi)
(etusatuloista hiottu sylinteri pinnat, putsattu mäntien pinnat 1200 hiomapaperilla, kasattu kaikki osat kostuttaen jarrunesteessä)
paineentasain taakse uusi motonet
takasylitenrit taakse uudet motonet
kaikki uudet jarruletkut
uudet rummut, levyt, palat...
nesteenä DOT 5 silokoni neste, putket huuhdeltu ennen mitään toimia reilulla SINOL käsittelyllä 2L järjestelmän läpi = satavarmasti puhdas
toimii oikein hyvin, jarru teho järkyttävä, 70Km/h ja kaikki pyörät menee nätisti lukkoon asfaltilla!!!!!
ongelma
etujarrut jää jumittamaan "päälle" eli ilmauspropusta laskemalla nestettä pois jarrut saa auki.
Jarruletkut, ja putket on ok, eli ei klommoja tms.
Eka reissuilla reilu savu nousi etujarruista kun olivat "hieman" lämmenneet odotelua ja nestettä laskin hieman pois jossa jonkin verran pientä ilma kuplaa, löysäsin myös jarruneste säiliön korkkkia,
ajellessa vika ei enää ilmennyt yhtä pahana, mutta kevyenkin jarrun käytön jalkeen tntuvat jäävän kantamaan jonkin verran...eli lämpenevät liikaa.
eli neuvoja mitä huomannut, missä sössin? noita jarruja kun ollut tehtyä lansi kikottimiin jokuset. onko näissä joku juttu jota en hoksaa??
Neuvoja kiitoksin,
Hautakorpi
ps. jarrut siis toimivat muilta osin täysin bueno, takapiiri, jarrupolkimen liike ja tarvitsema voima ovat kaikki ok.
jarrut pelasivat ennen "huoltoa" ok....eli mitä sössin?
päätin tehdä täys huollon auton jarruihin
pääsylinteri uusi motonetistä
etujarruihin tosiaan venäläis valmisteinen tiiviste sarja (uusi)
(etusatuloista hiottu sylinteri pinnat, putsattu mäntien pinnat 1200 hiomapaperilla, kasattu kaikki osat kostuttaen jarrunesteessä)
paineentasain taakse uusi motonet
takasylitenrit taakse uudet motonet
kaikki uudet jarruletkut
uudet rummut, levyt, palat...
nesteenä DOT 5 silokoni neste, putket huuhdeltu ennen mitään toimia reilulla SINOL käsittelyllä 2L järjestelmän läpi = satavarmasti puhdas
toimii oikein hyvin, jarru teho järkyttävä, 70Km/h ja kaikki pyörät menee nätisti lukkoon asfaltilla!!!!!
ongelma
etujarrut jää jumittamaan "päälle" eli ilmauspropusta laskemalla nestettä pois jarrut saa auki.
Jarruletkut, ja putket on ok, eli ei klommoja tms.
Eka reissuilla reilu savu nousi etujarruista kun olivat "hieman" lämmenneet odotelua ja nestettä laskin hieman pois jossa jonkin verran pientä ilma kuplaa, löysäsin myös jarruneste säiliön korkkkia,
ajellessa vika ei enää ilmennyt yhtä pahana, mutta kevyenkin jarrun käytön jalkeen tntuvat jäävän kantamaan jonkin verran...eli lämpenevät liikaa.
eli neuvoja mitä huomannut, missä sössin? noita jarruja kun ollut tehtyä lansi kikottimiin jokuset. onko näissä joku juttu jota en hoksaa??
Neuvoja kiitoksin,
Hautakorpi
ps. jarrut siis toimivat muilta osin täysin bueno, takapiiri, jarrupolkimen liike ja tarvitsema voima ovat kaikki ok.
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
Onkos etujarruletkut uusittu?....Jos ei ole niin uusikaa ne......Koska joskus jarruletkut osaavat tukkiutua sisäpuolelta, jolloin jättää jarrupaineen päälle
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
etujarruletkut on autossani uudet...silikoni neste pakottaa laittamaan linjaston kaikki kumiosat uusiksi.
eli mitä muita ehdotuksia olisi?
huomasin muuten päivemmällä mäntiä takaisin puristellessa sylintereihin, ulommaiset (ne jossa on ilmaus nipat) ovat jotenkin jäykemmät kuin sisemmät?
eli mitä muita ehdotuksia olisi?
huomasin muuten päivemmällä mäntiä takaisin puristellessa sylintereihin, ulommaiset (ne jossa on ilmaus nipat) ovat jotenkin jäykemmät kuin sisemmät?
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
Etteipä vaan olisi väärä jarruneste. Ladassa käytetään joko Dot3, -4 tai -5.1 nestettä mutta ei Dot-5:ta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
Kun kerta molemmat etujarrut jumittaa niin pääseehän pääsylinteri varmasti palautuun riittävästi ettei estä nesteen pääsyä takaisin?
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
tuota minäkin tuossa olen kaavaillut, etujarrupiirissä on nyt se on ongelma koska takapiiri toimii moitteetta.
eli kun jarrut ovat käyneet kuumana = lukittuneet, nestettä laskemalla etumännät palautuvat "auki asentoon" jolloin jarrut eivät enää laahaa kiinni ---->
etujarrupiiri estää nesteen takaisin päin virtauksen pääsylinteriä kohden, putken pään (metallinen jarruputki) tukkeutumisesta siis tuskin on kyse koska vaiva on molemmissa täysin sama, ja jos putken suu olisi pusertunut kiinni niin jarrut tuskin toimisivat hyvin ja herkästi...haiskahtaa vahvasti siltä että järjestelmään olisi voinut jää sinolia/vettä joka alkaa kiehumaan jarrutettaessa??
yleisesti DOT 5 jarrunesteestä: SISU-550
silikoni (DOT 5) jarrunesteitä käytetään paikoissa joihin huoltoa ei juuri ole tarjolla. (lue esim kuorma autojen kytkijärjestelmät)
silikoni neste voitelee huomattavasti paremmin järjestelmää, ja pitää kumiosat pidempään kunnossa, tärkein ominaisuus joka on käytössä koettu on jarrujen jumittamattomuus seisonnassa. toinen ominaisuus on se että silikooni jarruneste ei tuhoa maalipintoja (tosin tarttuu pintoihin kunnolla kiinni--->seuraava auton ylimaalaus voi olla ongelmallinen.)
Tämän ominaisuuden takia mobilisti harrastajat lähes pääsääntöisesti laittavat silikooni nesteet harraste autohinsa jotka seisovat jopa vuosia paikoillaan. Nettikirjoituksissa on juttuja kuinka jotkut ovat käyttäneet nestettä vuosia käyttö ajoneuvoissaan ja kaikki on toiminut ok.
Jotkut ovat raportoineet jarrupolkimen pehmeämmästä tuntumasta, mikä lienee subjektiivinen juttu koska fysiikan lakien mukaan nesteet ei hirveästi puristu kasaan, jos järjestelmässä on vain silikoni nestettä.
Vesi ei sekoitu silikoni nesteisiin ollenkaan joten ajan mittaan vesi pisarat siirtyvät jarrusylintereihin nousten silikoni nesteen yläpuolelle nipan tuntumaan, jolloin ajoittain on hyvä "ilmata" sylinterit, jotta vesi saadaan pois järjestelmästä.
jos järjestelmässä on ollut joskus silikoni nesteet, nesteen saa pois vain vaihtamalla kaikki ne osat mitkä ovat olleet nesteen kanssa kosketuksissa = uusitaan koko järjestelmä, kun silikoni nesteet on kerran laitettu järjestelmään muuta ei sinne enää voi laittaa.
Silikoni nesteen käyttöä edeltää jarrujärjestelmän täydellinen huolto, kaikki kumiosat uusiksi sekä järjestelmän puhdistus Sinolilla läpi, tämän jälkeen putket puhalletaan kuiviksi. Koska silikonineste ei sekoitu juuri minkään muun aineen kanssa kuin bensan, jarrujärjestelmän Sinol huuhtelussa sinol nousee aina satuloissa silikonin päälle = poistuu ilmattaessa ensimmäisenä nipasta ulos.
kun silikoni nesteet laitetaan eka kertaa järjestelmään, se tehdään hyvin rauhallisesti pumpaten neste läpi järjestelmästä, paineilmaa ei saa kayttää!!!
nesteellä on taipumus muodostaa vaahtoa tosi herkästi (lue kavitoida) jolloin ilma kuplien takia pedaali tuntuma jää heikoksi. kun kaadat nestettä säiliöön, katso että pullossa ei ole pieniä ilmakuplia nesteessä, jos on anna pullon seistä päivä pari ennen nesteen rauhallista kaatoa järjestelmän säiliöön.
Itsellä on ollut silikoni nesteet omissa harrasteautoissa kytkimissä, jossa ne ovat palvelleet enemmän kuin erinomaisesti.
Silikoni nesteet sopivat autoihin jotka näkevät vain vähän käyttöä, kilpakäyttöön / raskaisiin olosuhteisiin (vaunun veto/vuoristo tai mäki maastot, mutkatiet) suosittelen vain racing sarjan DOT 4 nesteitä joilla on mahdollisimman korkea kuiva kiehuma piste.
Jos ladan jarrujen päivitys silikoni nesteisiin onnistuu hyvin, kerron toki miten homma onnistui ja miten se on palvellut käytössäni
eli kun jarrut ovat käyneet kuumana = lukittuneet, nestettä laskemalla etumännät palautuvat "auki asentoon" jolloin jarrut eivät enää laahaa kiinni ---->
etujarrupiiri estää nesteen takaisin päin virtauksen pääsylinteriä kohden, putken pään (metallinen jarruputki) tukkeutumisesta siis tuskin on kyse koska vaiva on molemmissa täysin sama, ja jos putken suu olisi pusertunut kiinni niin jarrut tuskin toimisivat hyvin ja herkästi...haiskahtaa vahvasti siltä että järjestelmään olisi voinut jää sinolia/vettä joka alkaa kiehumaan jarrutettaessa??
yleisesti DOT 5 jarrunesteestä: SISU-550
silikoni (DOT 5) jarrunesteitä käytetään paikoissa joihin huoltoa ei juuri ole tarjolla. (lue esim kuorma autojen kytkijärjestelmät)
silikoni neste voitelee huomattavasti paremmin järjestelmää, ja pitää kumiosat pidempään kunnossa, tärkein ominaisuus joka on käytössä koettu on jarrujen jumittamattomuus seisonnassa. toinen ominaisuus on se että silikooni jarruneste ei tuhoa maalipintoja (tosin tarttuu pintoihin kunnolla kiinni--->seuraava auton ylimaalaus voi olla ongelmallinen.)
Tämän ominaisuuden takia mobilisti harrastajat lähes pääsääntöisesti laittavat silikooni nesteet harraste autohinsa jotka seisovat jopa vuosia paikoillaan. Nettikirjoituksissa on juttuja kuinka jotkut ovat käyttäneet nestettä vuosia käyttö ajoneuvoissaan ja kaikki on toiminut ok.
Jotkut ovat raportoineet jarrupolkimen pehmeämmästä tuntumasta, mikä lienee subjektiivinen juttu koska fysiikan lakien mukaan nesteet ei hirveästi puristu kasaan, jos järjestelmässä on vain silikoni nestettä.
Vesi ei sekoitu silikoni nesteisiin ollenkaan joten ajan mittaan vesi pisarat siirtyvät jarrusylintereihin nousten silikoni nesteen yläpuolelle nipan tuntumaan, jolloin ajoittain on hyvä "ilmata" sylinterit, jotta vesi saadaan pois järjestelmästä.
jos järjestelmässä on ollut joskus silikoni nesteet, nesteen saa pois vain vaihtamalla kaikki ne osat mitkä ovat olleet nesteen kanssa kosketuksissa = uusitaan koko järjestelmä, kun silikoni nesteet on kerran laitettu järjestelmään muuta ei sinne enää voi laittaa.
Silikoni nesteen käyttöä edeltää jarrujärjestelmän täydellinen huolto, kaikki kumiosat uusiksi sekä järjestelmän puhdistus Sinolilla läpi, tämän jälkeen putket puhalletaan kuiviksi. Koska silikonineste ei sekoitu juuri minkään muun aineen kanssa kuin bensan, jarrujärjestelmän Sinol huuhtelussa sinol nousee aina satuloissa silikonin päälle = poistuu ilmattaessa ensimmäisenä nipasta ulos.
kun silikoni nesteet laitetaan eka kertaa järjestelmään, se tehdään hyvin rauhallisesti pumpaten neste läpi järjestelmästä, paineilmaa ei saa kayttää!!!
nesteellä on taipumus muodostaa vaahtoa tosi herkästi (lue kavitoida) jolloin ilma kuplien takia pedaali tuntuma jää heikoksi. kun kaadat nestettä säiliöön, katso että pullossa ei ole pieniä ilmakuplia nesteessä, jos on anna pullon seistä päivä pari ennen nesteen rauhallista kaatoa järjestelmän säiliöön.
Itsellä on ollut silikoni nesteet omissa harrasteautoissa kytkimissä, jossa ne ovat palvelleet enemmän kuin erinomaisesti.
Silikoni nesteet sopivat autoihin jotka näkevät vain vähän käyttöä, kilpakäyttöön / raskaisiin olosuhteisiin (vaunun veto/vuoristo tai mäki maastot, mutkatiet) suosittelen vain racing sarjan DOT 4 nesteitä joilla on mahdollisimman korkea kuiva kiehuma piste.
Jos ladan jarrujen päivitys silikoni nesteisiin onnistuu hyvin, kerron toki miten homma onnistui ja miten se on palvellut käytössäni
Viimeksi muokannut hautakorpi, 24.6.2017 11:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
Teeppä nopea testi. Löyhdytä pääjarrusulinteriä tehostajasta, laita tehostajan ja pääsylinterin väliin 3mm prikat ja kiristät. Nyt on pääsylinterin männällä enemmän tilaa palautua. Kokeile ajaa, jos vika korjaantui oli tehostajan varsi liian pitkällä, näissä on usein mittaeroja...
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
haa, löysin selityksen miksi silikoni nesteen jarrutuntuma voi olla pehmeämpi kuin tavan nesteen.
http://forums.aaca.org/topic/136169-re- ... thers-may/
lainaus
I used DOT-5 on the full-brake rebuild I performed on my '41 De Soto, about 12 years ago.
My motivation was the "fact" that DOT-5 Silicone fluids are not "hygroscopic" ( absorb moisture from the ambient air), and since the step-bore wheel cyls for my car were $50 each at the time, I wanted to prevent / delay future corrosion.
The only difficulties I had were in the initial fill & bleed-out of the system: I used a 1940's pressure-bleed tank which doesn not have a diaphragm to keep the air / fluid separate, and when I put air on the tank, I unwittingly created a "Dot-5 frappe`", which I then bled through the entire system. After three trips around the car with the hose & jar, I was still getting bubbly fluid and had a very spongy pedal.
I quit for the day, very discouraged. Next day, I called the fluid mfr's (Cartel) tech support, and discussed the situation with them; after walking through my fill / bleed proceedure, which should have been acceptable (for DOT 3 /4 ), the tech asked me about the type of bleeder tank, and "did it have a diaphragm"...
When I replied that "no, the tank does not have a diaphragm", he paused and said, "I think we've found the problem". He proceeded to explain to me that while DOT-5 fluid does not absorb moisture, it IS inclined to entrap air-bubbles, and that when I used my vintage bleeder tank, I had foamed my brake fluid, like some barista where $4 coffees are sold.
He recommended leaving the filler cap off the master cylinder for a few days (MC covererd with a clean rag), then slowly and carefully filling the MC from the bottle, taking care "not to glug the fluid", then slowly and carefully pedal-bleed the system with a helper.
I followed this suggestion, and successfully bled the system in two passes, and it has worked very well for the ensuing 12 years / 40,000 miles.
eli ei paineilmaa kun vedät jarrunesteen (DOT 5) järjestelmästä läpi....neste menee ilmakuplia täynnä olevaksi
http://forums.aaca.org/topic/136169-re- ... thers-may/
lainaus
I used DOT-5 on the full-brake rebuild I performed on my '41 De Soto, about 12 years ago.
My motivation was the "fact" that DOT-5 Silicone fluids are not "hygroscopic" ( absorb moisture from the ambient air), and since the step-bore wheel cyls for my car were $50 each at the time, I wanted to prevent / delay future corrosion.
The only difficulties I had were in the initial fill & bleed-out of the system: I used a 1940's pressure-bleed tank which doesn not have a diaphragm to keep the air / fluid separate, and when I put air on the tank, I unwittingly created a "Dot-5 frappe`", which I then bled through the entire system. After three trips around the car with the hose & jar, I was still getting bubbly fluid and had a very spongy pedal.
I quit for the day, very discouraged. Next day, I called the fluid mfr's (Cartel) tech support, and discussed the situation with them; after walking through my fill / bleed proceedure, which should have been acceptable (for DOT 3 /4 ), the tech asked me about the type of bleeder tank, and "did it have a diaphragm"...
When I replied that "no, the tank does not have a diaphragm", he paused and said, "I think we've found the problem". He proceeded to explain to me that while DOT-5 fluid does not absorb moisture, it IS inclined to entrap air-bubbles, and that when I used my vintage bleeder tank, I had foamed my brake fluid, like some barista where $4 coffees are sold.
He recommended leaving the filler cap off the master cylinder for a few days (MC covererd with a clean rag), then slowly and carefully filling the MC from the bottle, taking care "not to glug the fluid", then slowly and carefully pedal-bleed the system with a helper.
I followed this suggestion, and successfully bled the system in two passes, and it has worked very well for the ensuing 12 years / 40,000 miles.
eli ei paineilmaa kun vedät jarrunesteen (DOT 5) järjestelmästä läpi....neste menee ilmakuplia täynnä olevaksi
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
pressa kirjoitti:Teeppä nopea testi. Löyhdytä pääjarrusulinteriä tehostajasta, laita tehostajan ja pääsylinterin väliin 3mm prikat ja kiristät. Nyt on pääsylinterin männällä enemmän tilaa palautua. Kokeile ajaa, jos vika korjaantui oli tehostajan varsi liian pitkällä, näissä on usein mittaeroja...
Kiitos tästä! selvittelempä asiaa...tuo tuntuis loogiselta, koska pääsylinteri on tarvike sellainen....
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
mikä funktio on kuvassa näkyvällä pienellä jousella ja metalli tapin pätkällä? (sylinterin vieressä)
http://www.russian4x4.de/en/ersatzteil/ ... nside.html
eikai noissa sylintereissä ole jotain takaisin virtaus venttiiliä tms. ihme viritystä?
http://www.russian4x4.de/en/ersatzteil/ ... nside.html
eikai noissa sylintereissä ole jotain takaisin virtaus venttiiliä tms. ihme viritystä?
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
Takapotkujen etujarruista ei ole minkäänlaisia kokemuksia, mutta olisko tuo pieni tappi jousineen jonkinlainen varoventtiili mikä tulee kuvassa näkyvään reikään sylinterissä?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
Ei ole mitään venttiiliä, ja tuo tappi on sylinterin kiinitystappi jolla sylinteri tuon jousen painamana lukittuu satulaan (eli tämän takia et saa vanhaa sylinteriä kovin helposti ehjänä irti satulasta.
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
Kyllä sen saa ehjänä irti.....Tosin pitää vaan tietää mitä tekee .........Mutta kaikenhan saa aina purettua...tavalla tai toisella
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
löysäsin pääsylinterin niin pitkälle kun kiinnitys pultit antoivat periksi, ei auttanut vaivaan. Etujarrut jumii edelleen...
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Re: etujarrut jumittavat kunnolla...
Voisiko olla pääsylinteri viallinen?? Melkein kokeilisin uutta: http://www.mansemotors.fi/jarrupaasylinteri-2101-2107