Axtec ja E85

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Axtec ja E85

Viesti Kirjoittaja jasat »

Avataanpa tällainen kutkuttava uusi aihepiiri. En haulla onnistunut löytämään oikeastaan mitään aiheeseen kuuluvaa, mutta jos tästä on jo olemassa oleva ketju, niin tietenkään uutta ei sitten aloiteta ja tämän voi poistaa.

Alkaa E85 hintaero bensaan ja itseasiassa mihin tahansa nestemäiseen polttoaineeseen (mukaan lukien polttoöljy) olemaan mielenkiintoisissa lukemissa.
Lisäksi valtio edelleen myöntää 200€ tuen konversiosta E85 käytölle:
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/ka ... muuntotuki

Näitä E85 keskusteluja on useampiakin säikeitä täällä boardilla, mutta ei juurikaan takavetoisista kaasutinmalleista ja varsinkaan Axtecista.

Kiitollisuudella otetaan vastaan aiheeseen liittyvää informaatiota.

Axtec järjestelmän sielunelämää jotenkin tuntien käsittääkseni säätötoimenpiteeksi riittäisi kiinteiden I- ja II- kurkun suuttimien koon kasvattaminen. Muutamia yleisiä kaasutinmoottorin E85 konversion viittauksia netistä löysin, joissa suurennukseksi mainittiin 30 – 40%. Tuota tietenkin voisi pitää lähtökohtana suurennukselle ja sitten hienosäätää täyskaasun arvot kohdalleen laajakaista AFR mittarilla. Ko mittarilla mitatessa pitää tarkkailla Lambda-arvoa, koska E85:lla AFR arvot on omansa. Säätö pitää tehdä täyskaasulla, jotta solenoidiventtiilit ovat lukkiutuneena 50% suhteelle. Osakaasulla Axtec järjestelmä säätää itse seoksen oikeaksi, kunhan solenoidisuuttimien pulssisuhteen muutos voi riittävästi muuttaa seosta. Periaatteessa noiden solenoidisuuttimienkin kokoa voisi hieman kasvattaa (samaiset 30-40%), niin säätöalue säilyisi samana kuin bensalla.

Keskustelin privana ’degenin’ kanssa aiheesta hieman ja hänellä on Axtec kohon E85 kestävyydestä löydös. Kohon muovimateriaali tai sen pinnoite ei kestä ja koho imee polttoainetta sisäänsä. Tätä aihealuetta googletellessa löytyi joitain muitakin laitteita joissa on kohon kestävyydessä ongelmia suuremmilla etanolipitoisuuksilla. Etunenässä nämä koskevat joitain BMW moottoripyöriä BING kaasuttimella. Harmillisesti selkeitä toimivaksi todistettuja muutostoimenpiteitä ko kohon ongelmaan en ole löytänyt. Kaksi nyt muistissa olevaa esitettyä ehdotusta on päällystää koho lasikuidun hartsilla tai bensatankin pinnoitusaineella. Tietenkin joku näppärä seppä väkertää messingistä kohon, joten sekin vaihtoehto tietenkin on olemassa.

Tuleeko ideoita ja kokemuksia mieleen arvon kollegoilla E85 osastolle?
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec ja E85

Viesti Kirjoittaja pressa »

jasat kirjoitti: ...on Axtec kohon E85 kestävyydestä löydös. Kohon muovimateriaali tai sen pinnoite ei kestä ja koho imee polttoainetta sisäänsä...
Onko tämä siis testattu uudella koholla laittamalla se etanoliin?? Vanhoja kohoja on uponnut bensaankin. Ja joskus jonkun muun laitteen kohon olen lakannut, ensin kuivatus pannuhuoneessa viikon eli noin +60 asteessa. Spray lakkaa vetäisin kolmasti ja kelluva tuli.
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: Axtec ja E85

Viesti Kirjoittaja jasat »

Tämä on hyvä pointti kyllä. Käsittääkseni kyseessä vanhan kohon kokeilu. Oheisessa ketjuss 'degen' kuvailee tapahtunutta:
viewtopic.php?f=51&t=40413&p=403772&hil ... li#p403772

Ikävän nopea vaste tuolla kohon tuhoutumisella ja etanolilla on.

Kestääköhän ihan tavanomainen spraylakka etanolia? Tokihan tuota voisi testata.

Tämä kohon vaurioituminen tosiaan ihan nykyisellä normibensallakin tapahtuu joskus. Riittääkö se 5-10% etanolia jo siihen otollisissa olosuhteissa? Ennustan, että kohta olemme pakotettuja ajelemaan suuremmilla pitoisuuksilla vaikka piut paut E85:lle näyttäisi.

Tämä asia siis mahtaa koskea tietyssä määrin kaikkia meitä.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Axtec ja E85

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tällaista suurta tuhoahan etanolibensan käyttäjille ennakoitiin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Axtec ja E85

Viesti Kirjoittaja mush »

^taisi olla motip kirkaslakka (tai sitten motox) kun ei kestänyt E85:sta. Oli sitä yhteen aikaan paikkamaalauksessa tankin täyttöaukon ympärillä, niin aina kun tuli polttoaineroiskeita se muuttui läpinäkymättömäksi ja pehmeäksi. Kuivui parin päivän päästä taas kirkkaaksi jos ei koskenut.

Löytyisiköhän jostain länsimainen etanolin kestävä koho solexiin? Sehän ei ole Daaz:n keksintö, vaan lisenssikaasutin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Axtec ja E85

Viesti Kirjoittaja jta »

Melko varmasti johtui tuon motipin kirkaslakan sulaminen ihan pelkästään siitä että on kovetteeton. Nuo kun ei oikein meinaa kestää mitään liuottimia.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Axtec ja E85

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lakoissa ja maaleissa on eroa, eli kaikkia ei myydä kuluttaja asiakkaille. Itse käytän firmalle ostettuja maaleja jotka ovat vielä myrkyllisä eikä liukene veteen.
Nyt uusin aisa mihin törmäsin oli tinarullassa, ostaessa piti olla Y-tunnus ilmoittaa, ei myydä enää kunnon tinaa kuluttajillekaan...
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Axtec ja E85

Viesti Kirjoittaja jta »

Pitää varmaan nuo kunnolliset lyijylliset tinatkin alkaa kiinasta tilaileen kun ei niitä enää kohta saa muuten mistään.

Silloin tuota kusokärryä maalatessa kaverin työpaikan kautta sain hommattua laivaepoksia. Ei tuollaisiakaan kunnollisia maaleja enää saa suoraan tiskiltä ostettua.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin