Startti surisee - 2108

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Nova-Ladisti
Viestit: 123
Liittynyt: 13.12.2015 20:50

Startti surisee - 2108

Viesti Kirjoittaja Nova-Ladisti »

Joo startti lakkasi toimimasta, eli ei pyöritä moottoria.

Itse startti pitä'ä käynnistettäessa surisevaa ääntä, eli kovasti pyörii kummkinkin. Mutta ei edes yritä kytkeytyä hammaskehälle.

Startti toimi ennen moitteetta, eli vika tuli kerrasta ja kunnolla.

Mikä tämän voi aiheuttaa?

Auton viimeisimmällä siirtomatkalla startti toimi matkan alussa moitteetta, sitten pysäytin auton hultamolla, ja epähuomiossa starttasin vaihde päällä.

Isommalla tiellä ihmettelin kun alkoi kuulua välillä ihmeellistä rohinaa/krohinaa, aivan kuin startti olisi yrittänyt kytkeytyä päälle vauhdissa ja moottorin käydessä toistuvasti.

Myöhemmin koetin starttia vauhdissa (etten jää tien päälle), niin se oli lakannut toimimasta.

Nyt siis viimeistään on itse starttimoottorissa / starttiyksikössä vikaa!


Mutta mikähän tämän on aiheuttanut?

Joko ihan mekaaninen vika / kuluminen taikka voitelun puute ja lika ja käyttämättömyys.


Taikka sitten seltys / vian syy voi olla sähköinenkin. Kuulin autolla ajaessani myös kuin jokin rele olisi inissyt sähköisesti, eli siis kytkeytynyt nopasti päälle ja pois, itse asiassa siis iskenyt kipinää.

Tuossa matkalla vähän aiemmin pysähdyin autonpesun luona, ja ajattelin vielä Samaraa pestäväksi pesukoneella. Ajatuksesta luovuin kuitenjkin puuttuvan sulakerasian kannen takia. Ajattelin että pesuvedet menevät sinne, ja että auto menee sekaisin taikka lakkaa toimimasta.

Huudoin kuitenkin autoa käsin, ja toki myös moottoritilaa.

Ajattelisin että olisivatko starttia ohjaavat releet ottaneet tästä vedestä jotain häiriötä? Etenkin kun moottoritila olis todella likainen, joten vesi on yhdessä lian kanssa mahdollisesti johtanut sähköä (ajattelen että puhtaalla moottoritilalla tätä ei olisi tapahtunut).


Nyt kun otin startin irti niin sen hammanpyörä on kulunut, siitä päädystä missä on ne pienet hampaat. Vauhtipyörä on taas muuttunut tuoreen kiiltäväksi juuri hammaskehän sivusta.


Ko. Samaran startti on aikas isokokoinen ja väriltään mustaa sisältävä, luultavimmin alkuperäinen. Mutta en tiedä kenen valmistama, kun oon nähny Samaroissa erilaisiakin startteja.
Nova-Ladisti
Viestit: 123
Liittynyt: 13.12.2015 20:50

Re: Startti surisee - 2108

Viesti Kirjoittaja Nova-Ladisti »

Tässä jo on itellä eheä ja vähän käytetty Katek:in alkuperäinen startti. (Ettei kannattane kaupata.)

Sitä siis puhdistelemaan ja voitelemaan.
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: Startti surisee - 2108

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Vastaa Viestiin