110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

110 GM ruiskulla aiheuttaa taas päänvaivaa (lambda yms.)

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Projekti 110-palveli tässä keväällä jo pitkän matkaa ongelmitta, mutta sitten rikkoutui bensapumppu. Tilalle vaihdoin uudemman mallisen Bosch-ruiskullisesta puretun, jonka kanssa taas hetken aikaa ongelmatonta ajoa, kunnes alkoi ilmenemään tehonpuutetta ja nykimistä, joka vaati vaihtamista tavallista pienemmälle vaihteelle. Mietin aluksi, tuliko jo "uuden" pumpun kanssa ongelmia, vai olisiko ties koska vaihdettu polttoainesuodatin tukossa (vanhan pumpun alkaessa lakkoilla muuten olivat käyntiongelmat vähän samanlaisia, kunnes sitten auto alkoi sammuilemaan ja pumppu pitämään todella rumaa ja kovaa ääntä). Suodattimen vaihto ei auttanut, CE-valo alkoi välillä syttyä ja löytyi muistista vikakoodejakin: 44 ja 49. Eurosamarassa 44:sen aiheutti viallinen lambda, lisänä myös liian rikkaalla käynti, siihen vaihdoin aikanaan Motonetin tarvikelambdan.

Nyt hain varaosaliikkeestä ihan auton mallikohtaisen lambdan kun ajattelin, että liitin käy suoraan. Hyvältä näytti tiskillä, mutta vanhan lambdan irroituksen jälkeen selvisi, että tässä uudessa olikin liitin "väärinpäin" eli oli naaras, kun piti olla uros tai päinvastoin, muuten liitin oli samanlainen. Uudemmissa Bosch-ruiskuisissa Ladoissahan on liittimen kätisyys vaihtunut. No, kun GM-Samarassakin tarvikelambda toimi, niin katkaisin johdot ja pikaliittimien avulla liitin uuden lambdan, violettihan näissä on signaalijohdin, ruskeat lämmitysjohtimet ja vaalenruskea/harmaa sitten maa. Löytyi vielä kytkentäohje tuosta GM-Samaran lambdasta. Sdelano täällä kyllä aikanaan kirjoitti, ettei Boschilaisen Lambda ole GM-yhteensopiva, mutta mikähän tässä on syynä? Tarvikelambdathan myydän vain johtomäärän perusteella ja sitten on yksi oliko se nyt erkoisempi zirkon-lambda lisäksi, mutta muuten kaikki samanlaisia. Nimittäin eivät ongelmat hukkuneet, vaan muuttuivat mielenkiintoisemmiksi: auto saattaa kulkea jonkin aikaa ihan normaalisti, mutta lähes heti ajoon lähdön jälkeen CE-valo syttyy ja vikakoodeja tuli yksi lisää: 13, joka kanssa viittaa lambdaan. Erikoista on, että auto kulkee hyvin jonkin aikaa valon palaessakin, mutta sitten alkaa huonompi kulku...

49 on kanssa ns. vihoviimeinen vikakoodi, Eurosamaran kanssahan syytä olen metsästänyt useamman vuoden, mutta mistään ei ole ollut apua. Auton toimintaan se toisaalta ei ole vaikuttanut mitään, ja päästöarvotkin hyvät.

Mutta mitä tämän 110:n kanssa nyt tekisi? Voiko tosiaan olla, että tuo tarvikalambda on epäyhteensopiva? Ja miten tähän saisi varmasti oikeanlaisen lambdan? Sdelano oli kirjoittanut GM:n tyyppinumeron, samoin Boschin ja Delphin vastaavat, mutta niillä ei varaosaliikkeen ohjelma löydä mitään.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin