Lada 112 takaiskari
Lada 112 takaiskari
Pari päivää sitten alkoi kuulua kolinaa Ladan takaa ja paikallistin sen oikean puolen iskariin. Sen yläpää on irronnut jostakin kiinnikkeestään eli kun autoa painaa ylös/alas, niin iskarin pää siellä takakontin kotelossa nousee ylös alas. Otin videon, mutta sitä ei saa näköjään liitettyä tähän foorumiin.
Kun takarenkaan nostaa tunkilla ylös, niin rengas kyllä nousee maasta. Eli koko iskari ei pääse putoamaan. Kun sitä iskarin päässä olevaa mutteria yrittää irrottaa, niin koko iskari vaan pyörii ympyrää. Mikä kiinnike siellä siis on hajonnut?
Iskarit olisi kyllä syytä varmaan vaihtaa kokonaan, kun taitavat olla 11 vuotta vanhat alkuperäiset. Samoin ovat siis kaikki puslat ja muut, mitä siellä onkaan. Jousia en ajatellut vaihtaa, kun ne ovat ok, mutta mitähän kaikkea iskarien lisäksi siis on syytä varautua uusimaan? Mitä kaikkea tuolla iskarin päissä on, mitä ei pelkän iskariparin mukana kaupasta tule? Puslia, laakereita, yms?
Kun takarenkaan nostaa tunkilla ylös, niin rengas kyllä nousee maasta. Eli koko iskari ei pääse putoamaan. Kun sitä iskarin päässä olevaa mutteria yrittää irrottaa, niin koko iskari vaan pyörii ympyrää. Mikä kiinnike siellä siis on hajonnut?
Iskarit olisi kyllä syytä varmaan vaihtaa kokonaan, kun taitavat olla 11 vuotta vanhat alkuperäiset. Samoin ovat siis kaikki puslat ja muut, mitä siellä onkaan. Jousia en ajatellut vaihtaa, kun ne ovat ok, mutta mitähän kaikkea iskarien lisäksi siis on syytä varautua uusimaan? Mitä kaikkea tuolla iskarin päissä on, mitä ei pelkän iskariparin mukana kaupasta tule? Puslia, laakereita, yms?
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Lada 112 takaiskari
Varaudu siihen että kiinnityskohdan pelti on ruostunut pilalle!Takakontin verhoiluja höllentämällä näkee tilanteen parhaiten.Hitsaamista se tietää.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Lada 112 takaiskari
Todennäköisempi on se kuppi siellä iskarin varressa:
nro 5 kuvassa, eli sama osa johon pölysuojakumi ylhäällä kiinnittyy. Tuo kun pettää, niin iskari löytää tiensä konttiin, mutta pysyy paikoillaan kuitenkin.
Itse olen korjannut hitsaamalla kupin päälle korialuslevyn, uusiakin saanee jollain toimitusajalla.
Toki ruostevauriokin on mahdollinen, mutta silloin todennäköisemmin iskari ei pysy paikoillaan ollenkaan.
EDIT:
Tällainen osa:
Jostain syystä varaosanumeroa ei ole varaosakirjassa, mutta nettiahaun perusteella 2108-2915608.
nro 5 kuvassa, eli sama osa johon pölysuojakumi ylhäällä kiinnittyy. Tuo kun pettää, niin iskari löytää tiensä konttiin, mutta pysyy paikoillaan kuitenkin.
Itse olen korjannut hitsaamalla kupin päälle korialuslevyn, uusiakin saanee jollain toimitusajalla.
Toki ruostevauriokin on mahdollinen, mutta silloin todennäköisemmin iskari ei pysy paikoillaan ollenkaan.
EDIT:
Tällainen osa:
Jostain syystä varaosanumeroa ei ole varaosakirjassa, mutta nettiahaun perusteella 2108-2915608.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 112 takaiskari
En nyt jostain syystä saa edes kuvaa liitettyä tähän viestiin, kun ilmoittaa että tiedostomuoto ei ole sallittu (mikähän on? ei käy gif, ei käy jpg), mutta verhoilun joutuu purkamaan jo nähdäkseen koko iskarin siellä kontissa. Enkä oikein nyt ymmärrä, että mikä kiinnityskohta sieltä päältä pitäisi nähdä? Päällä ei ole näkyvissä kuin kierretankoa 2-3 cm, mutteri ja iso prikka, jota ilmeisesti lautaseksi sanotaan. Ihan samanlainen näky on vasemmalla puolella, paitsi että siellä se iskari pysyy paikallaan, ei pompi eikä pyöriJoen musikka kirjoitti:Varaudu siihen että kiinnityskohdan pelti on ruostunut pilalle!Takakontin verhoiluja höllentämällä näkee tilanteen parhaiten.Hitsaamista se tietää.
Re: Lada 112 takaiskari
Ahaa. Pitääkin selvittää tuo vaihtoehto.mush kirjoitti:Todennäköisempi on se kuppi siellä iskarin varressa:
nro 5 kuvassa, eli sama osa johon pölysuojakumi ylhäällä kiinnittyy. Tuo kun pettää, niin iskari löytää tiensä konttiin, mutta pysyy paikoillaan kuitenkin.
Itse olen korjannut hitsaamalla kupin päälle korialuslevyn, uusiakin saanee jollain toimitusajalla.
Toki ruostevauriokin on mahdollinen, mutta silloin todennäköisemmin iskari ei pysy paikoillaan ollenkaan.
EDIT:
Tällainen osa:
Jostain syystä varaosanumeroa ei ole varaosakirjassa, mutta nettiahaun perusteella 2108-2915608.
Re: Lada 112 takaiskari
Kuvailemasi perusteella juurikin tuo vaiva.
Iskarin varressa on vain pieni olake johon tuo kuppi vastaa. Samalla tuo kuppi on ainoa, mikä estää vaimentimen vartta liikkumasta vapaasti ylös. Nyt kun tuon kupin keskireikä ruostuu vähän liian suureksi, mikään ei estä enää iskaria työntymästä kontin puolelle.
Iskarin varressa on vain pieni olake johon tuo kuppi vastaa. Samalla tuo kuppi on ainoa, mikä estää vaimentimen vartta liikkumasta vapaasti ylös. Nyt kun tuon kupin keskireikä ruostuu vähän liian suureksi, mikään ei estä enää iskaria työntymästä kontin puolelle.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 23.1.2004 11:32
- Paikkakunta: vantaa
Re: Lada 112 takaiskari
Jos tuo kuppi maksaa sen alle 3€ niin tuskinpa sitä kannattaa alkaa hitsamaan....
Juuri katsoin mansemotorsilta että ne on nyt ikävä kyllä loppu.
Jos iskarit uusit niin molemminpuolin ja suosittelen uusimaan kun suuri on työ irrottaa ja asentaa ja ne myydään pareittain ja hinta ei maatamullista mutta tuo kuppi ei kuulu pakettiin.
Otat samalla ne alapultit suosiolla ja rälläköit kun ne on melko varmasti "hitsautunut" kiinni.
Otin myös nuo yläpään kumipuslat.
itse vaihdoin myös tuon kupin takia ja työhön meni aikaa noin 20min per puoli ja laita kuppiin ruostesuojaa niin kestää vuosia....
Juuri katsoin mansemotorsilta että ne on nyt ikävä kyllä loppu.
Jos iskarit uusit niin molemminpuolin ja suosittelen uusimaan kun suuri on työ irrottaa ja asentaa ja ne myydään pareittain ja hinta ei maatamullista mutta tuo kuppi ei kuulu pakettiin.
Otat samalla ne alapultit suosiolla ja rälläköit kun ne on melko varmasti "hitsautunut" kiinni.
Otin myös nuo yläpään kumipuslat.
itse vaihdoin myös tuon kupin takia ja työhön meni aikaa noin 20min per puoli ja laita kuppiin ruostesuojaa niin kestää vuosia....
Re: Lada 112 takaiskari
Kyllä ainakin minusta kannatti hitsata. Puoli tuntia ja auto oli taas ajokunnossa (kun vaihtoehtona on odottelua päivistä viikkoihin). Lisäksi tuli aika reilusti materiaalivahvuutta lisää siihen kohtaan.wilma=lada kirjoitti:Jos tuo kuppi maksaa sen alle 3€ niin tuskinpa sitä kannattaa alkaa hitsamaan....
Juuri katsoin mansemotorsilta että ne on nyt ikävä kyllä loppu.
Jos ei ole hitsausvehkeitä käsillä, niin voihan tuon kyllä korvata pelkällä prikalla ja tarvikemallisella kumilla, tai jättää sen risan kupin sinne uuden prikan väliin vain kuminpidikkeeksi (jos siinä on sen verran materiaalia jäljellä).
Varsinkin uudemmissa on näitä tolppia, jossa alasilmukassa on kumin keskellä alumiiniholkki. Niissä pultit tuntuvat juuttuvan niin tiukkaan, ettei mitään rajaa. Tällaisen tapauksen kanssa otin puukkosahan työkaluksi rälläkän sijaan bensatankin vieressä työskennellessä. Kokeilin vielä ruuvipenkissä hakata pultinpätkää ulos tuollaisesta ja eihän se silläkään liikkunut mihinkään.wilma=lada kirjoitti:Otat samalla ne alapultit suosiolla ja rälläköit kun ne on melko varmasti "hitsautunut" kiinni.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Lada 112 takaiskari
Iskarit on hommattu, samoin kupit, pultit ja yläpuslat. Vielä en ole niitä vaihdattanut (lähipaja lupasi sen puolessatunnissa tehdä), mutta tuossa talvirenkaita vaihtaessa kun katsoin sitä iskarin kiinnitystä alapäässä, niin sielläkin näyttää olevan jotkut kumit, mitä ei kyllä iskarien mukana tullut.wilma=lada kirjoitti:Jos iskarit uusit niin molemminpuolin ja suosittelen uusimaan kun suuri on työ irrottaa ja asentaa ja ne myydään pareittain ja hinta ei maatamullista mutta tuo kuppi ei kuulu pakettiin.
Otat samalla ne alapultit suosiolla ja rälläköit kun ne on melko varmasti "hitsautunut" kiinni.
Otin myös nuo yläpään kumipuslat.
Ne kumit on siis tuolla iskarin alaosaa molemmin puolin reiän ympärillä, mistä se pultti menee läpi. Ja just sen näköisiä, että uusintaa kaipaavat nekin. Joten ovatko ihan jotain tarvikekamaa, kun eivät paketin mukana tulleet vai puuttuuko minulta osia?
Kuva on viitteellinen, kun itse ottamiani en tänne osaa liittää.
Re: Lada 112 takaiskari
Eikö muka ollut iskarissa alapuslaa?? Mistä ostit iskarit? Kuvassa olevissa ainakin puslat ovat paikallaan mutta ovat maalattu punaiseksi (samalla kun koko iskarit).
Re: Lada 112 takaiskari
Otetaas se silmä käteen ja katotaan tarkemmin, ni siellähän se maalikerroksen alla on. Nopea vilkaisu näytti vaan samanväriseltä pötkylältä alusta loppuun.pressa kirjoitti:Eikö muka ollut iskarissa alapuslaa?? Mistä ostit iskarit? Kuvassa olevissa ainakin puslat ovat paikallaan mutta ovat maalattu punaiseksi (samalla kun koko iskarit).
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 23.1.2004 11:32
- Paikkakunta: vantaa
Re: Lada 112 takaiskari
Itseäni kanssa hämäs tuo maalattu alapään pusla ja veli-venäläinen vaihtaa noihin käytettyihin iskareihin tuon pelkän puslan (saa varaosana...?) ...tarvitsee kyllä varmaan aikamoisen puristimen.....ja jokaisella teese-itse-mieheltähän se tallista löytyy?!!
Katsot myös tuon iskarin jousto-kumisuojuksen kunnon ettei ole repeytynyt ettei lika pääse väliin ja maksaa sen alle 9€kpl. mutta melko varmasti on kunnossa kun ei hankaa ja osu mihinkään.
Teikäläisellä on nyt sitten tarvittavat osat.
Nuo alapultit hitsautuu kyllä yhteen niinkuin aikaisemmin tuossa kirjoitettiin kun alapaan kumipuslan alumiini ja teräspultti koskettaa toisiaan....ja jumalaton työ....veli-venäläinen osaa tuonkin irroittaa....
Itse pidän aikajärjettömänä näitä kupin hitsaamisia ja muita vastaavia ns. virityksiä mutta jeesusteippi on hyvä olla autossa ettei letkuvuotojen takia jää tien päälle....
Niin ja itse sain tuon kupit 3 päivässä mansemotorsilta ettei siinä viikkoja mennyt....(en ole mansemotorssin mainostaja mutta hyvä työtä tekevät kun ei näitä ladojen osia saa enään kunnolla mistään...ja jos deltasta niin hinta on sen mukainen...)
Katsot myös tuon iskarin jousto-kumisuojuksen kunnon ettei ole repeytynyt ettei lika pääse väliin ja maksaa sen alle 9€kpl. mutta melko varmasti on kunnossa kun ei hankaa ja osu mihinkään.
Teikäläisellä on nyt sitten tarvittavat osat.
Nuo alapultit hitsautuu kyllä yhteen niinkuin aikaisemmin tuossa kirjoitettiin kun alapaan kumipuslan alumiini ja teräspultti koskettaa toisiaan....ja jumalaton työ....veli-venäläinen osaa tuonkin irroittaa....
Itse pidän aikajärjettömänä näitä kupin hitsaamisia ja muita vastaavia ns. virityksiä mutta jeesusteippi on hyvä olla autossa ettei letkuvuotojen takia jää tien päälle....
Niin ja itse sain tuon kupit 3 päivässä mansemotorsilta ettei siinä viikkoja mennyt....(en ole mansemotorssin mainostaja mutta hyvä työtä tekevät kun ei näitä ladojen osia saa enään kunnolla mistään...ja jos deltasta niin hinta on sen mukainen...)
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Lada 112 takaiskari
Juu, jopa viilapenkinwilma=lada kirjoitti: veli-venäläinen vaihtaa noihin käytettyihin iskareihin tuon pelkän puslan (saa varaosana...?) ...tarvitsee kyllä varmaan aikamoisen puristimen.....ja jokaisella teese-itse-mieheltähän se tallista löytyy?!!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Lada 112 takaiskari
Viilapenkki riittää mainiosti, ja kun laittaa vielä asennusvaiheessa vähän jotain liukastetta,niin homma helpottuu edelleen
Re: Lada 112 takaiskari
Voi myös tehdä vaikka kierretangon pätkästä ja sopivista putkinpätkistä puristimen, millä painaa puslan sisään, kuten tässä:
https://youtu.be/D-c6-lHKK4M?t=170
Jos tulee jossain sellainen pusla vastaan missä kumin ulkokehällä on metallirengas, niin hajottaa ensin sen kumin tieltä pois, sen jälkeen rautasahan terä irrallaan korvakkeen sisään, terä kiinni sahaan ja sahaa sen renkaan poikki.
Vaihdoin joku vuosi sitten Transittiin takalehtipakkoihin uudet kiinnityshelat, välillä meinasi jo usko loppua niiden vanhojen irrotuksessa, mutta kyllä nekin irti lopulta lähti. Uusien laitto olikin sitten jo helppoa ruuvipenkissä puristamalla.
https://youtu.be/D-c6-lHKK4M?t=170
Jos tulee jossain sellainen pusla vastaan missä kumin ulkokehällä on metallirengas, niin hajottaa ensin sen kumin tieltä pois, sen jälkeen rautasahan terä irrallaan korvakkeen sisään, terä kiinni sahaan ja sahaa sen renkaan poikki.
Vaihdoin joku vuosi sitten Transittiin takalehtipakkoihin uudet kiinnityshelat, välillä meinasi jo usko loppua niiden vanhojen irrotuksessa, mutta kyllä nekin irti lopulta lähti. Uusien laitto olikin sitten jo helppoa ruuvipenkissä puristamalla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»