Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Zipi »

tam74 kirjoitti:Eturenkaitten kääntyvyyden rajoitus:
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)

tollasen vinkin löysin tuolta aiemmista viesteistä mutta kuinkas paljon nitä prikkoja pitäs sinne simpukan pulttien alle laittaa ettei rupeis murrokset heti paukkuun rikki?
Riippunee aika paljon siitäkin paljon olet autoasi korottanut...
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

tam74 kirjoitti:Eturenkaitten kääntyvyyden rajoitus:
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)

tollasen vinkin löysin tuolta aiemmista viesteistä mutta kuinkas paljon nitä prikkoja pitäs sinne simpukan pulttien alle laittaa ettei rupeis murrokset heti paukkuun rikki?
Rikkojen määrä riippuu täysin virityksien laadusta.
Eikun keula ilmaan ja renkaat linkkuun puolelle ja toiselle, renkaasta pyöritellen kuulostella ja vetareita tunnustella että onko siellä ylimääräisiä kolinoita.

Siinä vaiheessa kun vetoakselin reuna ottaa nivelen maljan reunaan on melko varmaa että tulee tuho. Kannattaa olla tarkkana korotuksen suhteen, ettei ylenmääräinen nosto tuhoa niveliä ulosjouston aikana.

Kannattaa jättää se aavistus pelivaraa eli rajoittaa kääntyvyyttä enemmän kun on tarpeen...
Mutta epäilen että rengas ottaa ennempään runkoaisaan kiinni kun vetari kolisee, tämäkin riippuu siitä että miten paljon keulaa on korotettu.

Ainakin minulla otti rengas kiinni ensin, kun on niin alla renkaina 30 X 9.50 - 15" Fedima http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/245 Extreme Evolution ET 12.5 vanteilla.
tam74

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja tam74 »

keula korotettu noilla mersun jousilla ja niistä ulosjouston rajotin kumeista sipastu siivu pois eli oisko jotain 5-6cm toi korotus.
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Tuli tuossa pari kk sitten heitettyy noi pajeron etu ja takaiskarit paikoilleen (vm.81-92). Takaiskarit meni heittämällä mutta etuiskareista joutuu alakiinnikkeistä rutistamaan puslat ja tapit pois ja laittamaan orkkisiskareitten puslat ja holkit. Etupäässä noi iskarit on muutaman sentin pitemmät, ja takaata ehkä noin 5cm pitemmät. Ulosjoustoja ei taakse siis paljoakaan tule lisää mutta vähän kuitenkin. Takaata varmaankin vaihdan vielä iskareitten alakiinnikkeen keskemmälle ja ylemmäs. Edessä iskarit ei pohjaa. Noi iskarit on orkkiksia jäykemmät, joten se tuo vakautta korotettuun Nivaan. Maastoajossahan iskareitten jäykkyys (hitaus) ei vaikuta mitään. Melko halvatkin noi iskarit Biltemasta oli. Hintaa en nyt muista.
Eteen tein 3,5cm alumiinipalikoista yläpallon ja ylätukivarren väliin korokepalat jotta saa edes hiukan ulosjoustoja.
Työkaluina tarvittiin pylväsporakone, kuppiterä, 7mm poranterä, m8 kierretappi ja rälläkkä.
Kuva
Täytyypi tarkkailla vetoniveliä :) prikkoja on simpukan pulttien alla.
Viimeksi muokannut ihkulainen, 20.9.2009 22:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse kyllä laitoin palat kiinni läpipulteilla, en luota alumiinin kestävyyteen. Ilkeä homma jos kierre korkkaa ja nivel irtoaa.
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

pressa kirjoitti:Itse kyllä laitoin palat kiinni läpipulteilla, en luota alumiinin kestävyyteen. Ilkeä homma jos kierre korkkaa ja nivel irtoaa.
Joo on mullaki läpipultit. Noi jengat alumiinissa on lähinnä varmuudeksi/ tukevoittamiseksi/ asennuksen helpottamiseksi/ hifistelyä/ :D
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Tuolta mersun jouset alle sopuhinnalla... http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63826
Paskakuski

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Paskakuski »

Mitenkä porukka on nivaan tehny tekniikkaswappia? Itelle olis nyt näillä näkymin niva tulossa ja joku dieseli vois olla nokalla vähän käyttökelpoisempi. Joskus muistan kuulleeni juttua että nissanin 2,0 diesel käy sovitelaipan avustuksella nokalle?
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Paskakuski kirjoitti:Mitenkä porukka on nivaan tehny tekniikkaswappia? Itelle olis nyt näillä näkymin niva tulossa ja joku dieseli vois olla nokalla vähän käyttökelpoisempi. Joskus muistan kuulleeni juttua että nissanin 2,0 diesel käy sovitelaipan avustuksella nokalle?
Elä turhaan murehdi laatikosta... Tutkit vaan pykälät ja sen puolesta heivaat sinne sellasen koneen ja laatikon kun sopivaksi katsot. Ja jos et kilpiin meinannu, niin sittenhän voit laittaa sinne mitä vaan. :)

Nivassa on pätkä kardaania laatikon ja jakiksen välissä, joten sinne saa käymään ihan mitä mielikuvitus (ja laki) antaa myötä.
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Onko viestiketjussa aiemmin mainituista paineilmalukoista tai jakolaatikon välityksistä kellään mitään väliaikatietoja? Tai jopa käyttökokemuksia?
Avatar
punanenä
Viestit: 316
Liittynyt: 19.3.2008 20:05
Paikkakunta: toijala

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja punanenä »

Nivaismi kirjoitti:Onko viestiketjussa aiemmin mainituista paineilmalukoista tai jakolaatikon välityksistä kellään mitään väliaikatietoja? Tai jopa käyttökokemuksia?
Olen myös katsellut niitä ja tullut siihen tulokseen että kumpaakaan ei käytännössä saa mistään,tai mikäs siinä jos tekee cadillä kuvat ja teettää jossain pajassa :D...
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Jakolaatikon välitykset ovat vaiheessa jo 1/2 vuotta eli odotellaan... lukot ja välitykset olisivat olleet kylläkin tarpeen kun tuli ajettua jo 2 suunnistuscupin kisaa... Ehkä kerkeevät ensi kaudelle... 24H on pitkä aika luistatella kytkintä, Juuan kisassa oli kyllä sillä ja kintaalla ettei jätetty leikkiä kesken kun kamelinkarva kärysi kopissa...
lidli

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja lidli »

Tuolta löytyy jakolaatikon välityksistä juttuu http://www.youtube.com/watch?v=tIWepstT ... re=related ja tuolta http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/index.htm. Ku vaan joku kertois vähän laatikon tietoi, ni ei tarvis kaikkia hankkii.. :shock:
Timpero

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Timpero »

Itsellekin on tullut hyvin tutuksi tuo nivan vetonivelien heikkous. Sisempien vetarien katkeilu loppui omasta kamppeesta tyystin kun vaihdoin perästä ne poskilaakerit, siis ne jotka ovat vetarin laipoissa kiinni. Ovat ihan standarditavaraa, taisi olla joku Yamahan moottorikelkan kampiakselin laakeri jonka koodilla ne löysin :D
Tämän jälkeen poikki onkin paukkunut pelkästään ulkovetareita. Ärsyttävää sekin, mutta paljon helpompi vaihtaa ja löytyy varaosina. Niin ja halvemman mallin varaosavetarit kannattaa jättää hyllyyn, ne ei oikeasti kestä sitten mitään.
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Jakoaskin välityksistä tuli sen verran välitietoo että mahdollisesti jopa ennen askolan kisoja http://www.4x4cup.com/index.php?sivu=talvieksytys2010 olisivat valmiit... Alustavasti oli juttua että hidas välitys tippuu 2.135 > 2.94. Toinen vaihtoehto olisi ollut 3.3 tai jotain mutta iso puoli olisi siinä kanssa tihentynyt eli en antautunut siihen. Vielä kun tuolta 1200l laatikon saisi vaihdettua alle niin alkaisi olla välitykset edes sinnepäin ainakin 1 vaihteen osalta... Tuolla autolla kun pitää ajella muutenkin kuin huvikseen...
Vastaa Viestiin