Nivan-modifiointi osio!!!
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Nyt on itsellä Nivassa Ruotsissa tehdyt jakolaatikon välitykset. Hidas puoli on 3,0 ja nopea on pysynyt vakiona. Jakolaatikon väliaksila on uusi. Sen lisäksi tarvitaan mistä tahansa takavetoisen/Nivan päävaihteistosta kolmosenratas. Sen voi ottaa jostakin vanhasta, ostaa Ruotsista samalla kun väliaksilan tai ostaa Venäjältä.
Jakolaatikon koteloa ja keskitasauspyörästöä täytyy hioa, mutta se onnistuu myös ilman sorvia. Lisää tietoa Englannin ladakerhon nettisivuilta: http://www.lada.co.uk/forum/viewtopic.p ... sc&start=0
Ahma ei suomelta kalskahtavasta nimimerkistään huolimatta puhu suomea.
Jakolaatikon koteloa ja keskitasauspyörästöä täytyy hioa, mutta se onnistuu myös ilman sorvia. Lisää tietoa Englannin ladakerhon nettisivuilta: http://www.lada.co.uk/forum/viewtopic.p ... sc&start=0
Ahma ei suomelta kalskahtavasta nimimerkistään huolimatta puhu suomea.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Nyt olen minäkin saanut välitykset jakolootaan, koeajo suoritettiin paratiisioffissa. Kokemusten perusteella ei ole paluuta takaisin... Kytkimellä liirittely jäi murto-osaan aikaisemmasta ja tyhjäkäynnillä ajelu onnistuu paljon paremmin. Ei meinaan sammahtele niin usein kuin aikaisemmin. Harmi vaan kun takaa napsahti vetoakseli poikki, meni kisa pikkuisen pilalle. Varmaan johtui hitsilukkovirityksestä ja pitävistä renkaista, olisi pitänyt vaan ajella Saharan luistimilla eli ei pitoa ei ongelmia...
Lisää juttua ja kuvia tästä meikäläisen projektista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62317
Niin ja jos kiinnostaa välitykset niin niitä saa ihan Outokummusta...
Lisää juttua ja kuvia tästä meikäläisen projektista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62317
Niin ja jos kiinnostaa välitykset niin niitä saa ihan Outokummusta...
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
toiseltapuolen maapalloa näyttää löytyvän 100% sähkö ja paineilmalukkoa Hinta on kyllä aika hurja
http://translate.google.fi/translate?hl ... LQ_FIFI377
http://translate.google.fi/translate?hl ... LQ_FIFI377
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
En näe hintaa hurjana kun vertaa vastaaviin tuotteisiin esim. Toyotan tai vaikka Suzukin lukkoihin/välityksiin. Tai toisaalta tuntuu siltä että Ladamerkillä harrastamiseen kuuluu hirveä itkeminen kaikista mahdollisesta hinnoista. Ainakin kun on lueskellut tätä ladafoorumia niin tunne vahvistuu koko ajan.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
No jos pelimerkkejä on riesaksi asti niin nivan paineilmalukothan voi teettää sopivalla suunnittelufirmalla ja koneistamolla .
Ihan oikesastikko vertaat ladan osia toyotan lähes kuorma-autoluokan voimansiirron osiin?
Ihan oikesastikko vertaat ladan osia toyotan lähes kuorma-autoluokan voimansiirron osiin?
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Kyllä vertaan ja ihan vakavalla naamalla. Perusteluna on se että Ladaan on lukko tasan yhtä monimutkainen tai yksinkertainen kuin toyotaan. Eli valmistuskustannukset ovat melkolailla samat, raaka-aineen käyttö, lähinnä määrän eroavaisuuden suhteen, ei näyttele tuollaisen laitteen kokonaiskustannuksessa niin älyttömän suurta osuutta että sillä perusteella voisi tinkiä hintaa kovinkaan alas.
Aikaisemmassa kommentissa en millään viisiin ottanut kantaa kestävyyteen, sehän on kiistatta todettavissa toyotan voitoksi.
Voisin vielä väittää että ladan lukko olisi kalliimpi kuin toyotan koska myyntivolyymit olisivat kohtuu pieniä verrattuna suosikkimerkkeihin.
Kyllä se Nivalla harrastaminen onnistuu onnistuu halvalla, ottaa vaan talttahammas-peltotuning asenteen ja antaa mennä. Vakavemmalla naamalla harrastaminen maksaa aina olkoon merkki mikä hyvänsä. Omien työtuntien laskeminen kannattaa lopettaa ainakin vakavemmassa mallissa, niille ei saa koskaan minkäänlaista järkevää rahallista korvausta.
Omassa ajokissa tai voidaan jo tässä vaiheessa varmaan puhua kilpurissa on rahaa palanut ainakin 30 kertaa !! ostohinnan verran ja lisää pitää sijoittaa jos sitä haluaa kehittää eteenpäin. Pari tonnia ainakin akselilukkoihin, ?määrä satasia vahvempiin vetoakseleihin joku satanen moottorin ruiskusysteemeihin, +1000 euroa parempaan vinssiin, PALJON työtunteja erinäisten puutteiden korjailuun ja uusien juttujen rakenteluun jne... + sitten vielä aikaa ja rahaa kisan jälkeisiin remontteihin kun milloin mikäkin kohta lahoaa...
No elämä on kallista mutta ainoa lohdutus on se että sijoitus on ja näkyy, olisihan tuon kaiken rahan voinut vaikka sijoittaa viinaan...
Nimimerkillä kalliimman kautta rakennettu.
Aikaisemmassa kommentissa en millään viisiin ottanut kantaa kestävyyteen, sehän on kiistatta todettavissa toyotan voitoksi.
Voisin vielä väittää että ladan lukko olisi kalliimpi kuin toyotan koska myyntivolyymit olisivat kohtuu pieniä verrattuna suosikkimerkkeihin.
Kyllä se Nivalla harrastaminen onnistuu onnistuu halvalla, ottaa vaan talttahammas-peltotuning asenteen ja antaa mennä. Vakavemmalla naamalla harrastaminen maksaa aina olkoon merkki mikä hyvänsä. Omien työtuntien laskeminen kannattaa lopettaa ainakin vakavemmassa mallissa, niille ei saa koskaan minkäänlaista järkevää rahallista korvausta.
Omassa ajokissa tai voidaan jo tässä vaiheessa varmaan puhua kilpurissa on rahaa palanut ainakin 30 kertaa !! ostohinnan verran ja lisää pitää sijoittaa jos sitä haluaa kehittää eteenpäin. Pari tonnia ainakin akselilukkoihin, ?määrä satasia vahvempiin vetoakseleihin joku satanen moottorin ruiskusysteemeihin, +1000 euroa parempaan vinssiin, PALJON työtunteja erinäisten puutteiden korjailuun ja uusien juttujen rakenteluun jne... + sitten vielä aikaa ja rahaa kisan jälkeisiin remontteihin kun milloin mikäkin kohta lahoaa...
No elämä on kallista mutta ainoa lohdutus on se että sijoitus on ja näkyy, olisihan tuon kaiken rahan voinut vaikka sijoittaa viinaan...
Nimimerkillä kalliimman kautta rakennettu.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Sehän se itseänikin naurattaa kun on varaa sijoittaa jopa tonnitolkulla kaikkeen muuhun, mutta ei vaikkapa lukkoihin, mitä saa hyvin edullisesti Ladaan. Enkä nyt puhu paineilmavärkeistä ollenkaan. Ne jätetään niille tosi HC-miehille...
Pikkasen se kirpaisi nyt taannoin takavetoiseenkin lukko ostaa mutta ei enää kaduta
Pikkasen se kirpaisi nyt taannoin takavetoiseenkin lukko ostaa mutta ei enää kaduta
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
niin, ladan murikoihinhan on saatavana juur sieltä rajantakaa sekä levy- että torsenlukkoja... mitenkäs nuo käytössä eroaa, torsen taitaa olla halvempi, ja oliko jopa huoltovapaampi, ei kuluvia levyjä? siis mikä offikäyttöön ja mikä rallikäyttöön?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Kitka on maastossa parempi kuin torsen.. Torsen toimii erikoisen ratashässäkän avulla eikä kulu sinänsä.
Molemmissa on puolensa mutta tuon ratashässäkän voisi kuvitella toimivan rallissa paremmin..
Monista tehdastekoisista urheiluautoista löytyy tämä torsen ja maasturi/pakettiautopuolella tutumpi on se kitka
Molemmissa on puolensa mutta tuon ratashässäkän voisi kuvitella toimivan rallissa paremmin..
Monista tehdastekoisista urheiluautoista löytyy tämä torsen ja maasturi/pakettiautopuolella tutumpi on se kitka
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Niin ja eihän se Torsen varsinaisesti mitään lukitse !
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lisäisin vielä olennaisen huomion: Noilla yllämainituilla lukkomalleilla ajellessa on niin pitkään kivaa kun KUMMANKIN puolen pyörät on maata vasten eli voima karkaa heti kun rengas nousee ilmaan. Jos kitkalukon tiukkaa niin tiukalle että voima ei karkaa on sitten aivan sama vaikka korvaisi sen hitsisellaisella...
Sen verran kiinnostus heräsi noihin venäjän keksintöihin eli onko se malli missä on "kierremakaroonin" näköisiä juttuja murikan sisällä kuinkin toimiva keksintö jos toinen rilla on ilmassa?
Sen verran kiinnostus heräsi noihin venäjän keksintöihin eli onko se malli missä on "kierremakaroonin" näköisiä juttuja murikan sisällä kuinkin toimiva keksintö jos toinen rilla on ilmassa?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Eli siis Torsen T2-tyyppinen "lukko". Mm. Quaife käyttää ihan samaa designiä.Patu925 kirjoitti:Sen verran kiinnostus heräsi noihin venäjän keksintöihin eli onko se malli missä on "kierremakaroonin" näköisiä juttuja murikan sisällä kuinkin toimiva keksintö jos toinen rilla on ilmassa?
Torsenhan on momentinsiirtäjä, joten jos toisen pyörän ollessa ilmassa vääntö on 0Nm ja jokainenhan tietää ala-asteen matikallakin että nollalla on hankala kertoa mitään. MUTTA hipaisu käyttö- tai käsijarruun saakin aikaan jo momentinsiirtymää.
Mie tykästyin kovasti tuohon Torseeniin (takavedossa). TÄYSIN huomaamaton ja äänetön normaalissa ajossa. Eikä ryskää eikä pännää vastaan niinkuin tiukahko kitkalukko...eikä tosiaan ole "päällä" kaikenaikaa kitkalukon tavoin. Vain silloin toimii kun sitä todella tarvitaan.
Rohkenen väittää että jos Invan varustaisi Torseneilla molempiin päihin niin voipi mennä entistä paremmin. Kyllä maastoajossa tulee paljon myös tilanteita jolloin pyörät ei ole kokonaan ilmassa, vaan niin että pitoa on enemmän tai vähemmän. Silloin Torsen toimii juuri niinkuin se on suunniteltukin.
Kustannuskysymyskään tuo ei mielestäni ole yhden murikan hinnan asettuessa noin kolmeensataan...silti se tuntuu olevan monelle täysin ylitsepääsemätön este ja jurnutellaan mieluummin sillä hitsilukolla...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Se torsen ei ole maastossa hyvä vaikka maksaisi vitosen... Parempi on kuin vapaa tasauspyörästö mutta heikko ja muutenkin hyvin lähellä avointa tasauspyörästöä. Kokeilisit ensin itse maastoilua ja mesoaisit sitten. Ei siellä mutäränneissä mitään käsijarrua vedellä eikä jarrua vaan KAASUA annetaanJokari kirjoitti:Eli siis Torsen T2-tyyppinen "lukko". Mm. Quaife käyttää ihan samaa designiä.Patu925 kirjoitti:Sen verran kiinnostus heräsi noihin venäjän keksintöihin eli onko se malli missä on "kierremakaroonin" näköisiä juttuja murikan sisällä kuinkin toimiva keksintö jos toinen rilla on ilmassa?
Torsenhan on momentinsiirtäjä, joten jos toisen pyörän ollessa ilmassa vääntö on 0Nm ja jokainenhan tietää ala-asteen matikallakin että nollalla on hankala kertoa mitään. MUTTA hipaisu käyttö- tai käsijarruun saakin aikaan jo momentinsiirtymää.
Mie tykästyin kovasti tuohon Torseeniin (takavedossa). TÄYSIN huomaamaton ja äänetön normaalissa ajossa. Eikä ryskää eikä pännää vastaan niinkuin tiukahko kitkalukko...eikä tosiaan ole "päällä" kaikenaikaa kitkalukon tavoin. Vain silloin toimii kun sitä todella tarvitaan.
Rohkenen väittää että jos Invan varustaisi Torseneilla molempiin päihin niin voipi mennä entistä paremmin. Kyllä maastoajossa tulee paljon myös tilanteita jolloin pyörät ei ole kokonaan ilmassa, vaan niin että pitoa on enemmän tai vähemmän. Silloin Torsen toimii juuri niinkuin se on suunniteltukin.
Kustannuskysymyskään tuo ei mielestäni ole yhden murikan hinnan asettuessa noin kolmeensataan...silti se tuntuu olevan monelle täysin ylitsepääsemätön este ja jurnutellaan mieluummin sillä hitsilukolla...
Ps. torsenia ei ole suunniteltu maastoautoon, se ei toimi jos pyörä on ilmassa,
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Heikko? Miksi sitten esimerkiksi Quaife antaa elinikäisen takuun tuotteilleen, joka sisältää myös kilpakäytön? Ymmärrän kyllä että venäläisillä toleransseilla ja laadulla ei ihan tähän päästä. Rallipuolella kitkalukko on se nro. 1 aina...punanenä kirjoitti: Parempi on kuin vapaa tasauspyörästö mutta heikko ja muutenkin hyvin lähellä avointa tasauspyörästöä.
Miksi rapakon takana maastureissa Detroit TrueTracit (torsen) on niin pirun suosittuja? Kun ei kaikilla ole maksukykyä niihin ARBbeihin kaikkine heebeleineen.
Lähellä avointa tasauspyörästöä? Ei ainakaan minun avoimet tasauspyörästöt siirrä 4:1 suhteella paremmin pitävälle puolelle.
Niinkuin sanottu, ei se kitkakaan häävi ole jossei siinä ole 100 Nm esijännitystä..siis noinniinkuin maastoilun kannalta.
Kyllä minun mielestä lukko on aina parempi kuin ei ollenkaan lukkoa.
Missä täällä nyt on mesoamista? Onko normaali keskustelu mesoamista? Ottaako pattiin kun joku tuo näkemyksiään jotka risteävät omiesi kanssa? Ahdistaako?punanenä kirjoitti:Kokeilisit ensin itse maastoilua ja mesoaisit sitten.
Niinkuin jo sanottu, jos auto joustaa yhtään; mitä ilmeisesti on useille Nivamiehille kova haaste; niin eipä ainakaan keskiverto mutaspoorissa kovin moni rengas ole kokonaan alustasta irti. Kuitenkin perus mutakumi puree sen verran rajusti pehmeämpäänkin maastoon että pitoa aina jonkinverran.punanenä kirjoitti: Ei siellä mutäränneissä mitään käsijarrua vedellä eikä jarrua vaan KAASUA annetaan
Ja mitähän hevonv*ttua se auttaa polkea kiertokanki lohkosta läpi kun kun kottero jää ristiriipuntaan pyörimään avoimilla tasauspyörästöillä?
Tuntuu vaan tuolla maastossa olevan miljoona ja yksi paikkaa josta ei selviä vain sulkemalla silmät ja painamalla kaasun pohjaan. Rojua tuntuu kyllä saavan kyllä tehtyä helposti hapettamalla sataa miljoonaa joka paikkaan.
Vauhtihan korvaa lukot; kertoo vanha sananlasku, muttei sitä mitkään laitteet kestä.
Kyllä offaus on ennenkaikkea tekniikkalaji; paskallakin autolla pääsee yllättävän pitkälle kun kuski on ajantasalla. Oli lukkoja tai ei.
No jatkakaa tästä, minulla ei ole mitään annettavaa näin kehittävään keskusteluun.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Tervehdys!
Lukoittakin pääsee pirun pitkälle, mutta harvoin takaisin.
Kyllä lukot, vinssi (taljoineen) ja iso rautakanki ja leka ovat poikaa.. mutta tuleehan sitä aina joskus siltikin turpiin.
Lukoittakin pääsee pirun pitkälle, mutta harvoin takaisin.
Kyllä lukot, vinssi (taljoineen) ja iso rautakanki ja leka ovat poikaa.. mutta tuleehan sitä aina joskus siltikin turpiin.