Kääntövarret & raidetangot

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Hasse

Kääntövarret & raidetangot

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Kääntövarsien ja raidetankojen kanssa olis vähän ongelmia. Ongelman ydin on, kun kääntövarret taittuvat n:45 astetta navasta katsottuna sisäänpäin. Orkkis alustalla tästä seurasi se, että käännettäessä pyörät tappiin, pääsi sisemmän pyörän kääntövarsi ja raidetanko muljahtamaan ns akselinsa yli, eli ovat pyörät täysin käännettynä lähes suorassa linjassa toisiinsa nähden.
Nykyinen tilanne on seuraava. Etupäätä korotettu veli venäläisen tuottamilla palikoilla, jotka alatukivarren ja alajousilautasen välissä. Tästä seurauksena, käännettäessä törmää sisemmän pyörän ulompi raidetangonpää alajousilautaseen ja vastaavasti ulomman pyörän jarrusatula jousilautaseen.

Nuo palikkakorotukset otan todennäköisesti pois ja sorvaan jousen yläpään kumin alle korotusrenkaan.
Tuohon kääntövarsi ongelmaan pitäs keksiä jotain. Jos tuohon soveltaisi suoremman mallisia kääntövarsia? Mistä? Miten lie pyöränkulmien käy renkaita kääntäessä? Pidemmät raidetangot nyt soveltaa mistä vaan. Tietysti pyörien kääntyvyyttä rajoittamalla saadaan apua ongelmaan, mutta ei siinäkään oikein järkeä ole, kun pitäisi rajata varmaan puoleen alkuperäisestä. Muilla vastaavia ongemia?