Nivan käynnistyksen eston ohitus

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Ladajuuso

Nivan käynnistyksen eston ohitus

Viesti Kirjoittaja Ladajuuso »

Kastelin munat metsästysreissulla pikkupakkasessa pari päivää sitten jumalan selän takana. Autolle kiirehtiessä oli mielessä tuo ainainen pelko siitä saako käynnistykseneston pois, vai jääkö yötä vasten märissä kamppeissa kairaan. Starttasihan se taas kerran, mutta päätin että jonkinlainen ohitus tuolle on tehtävä oman mielenrauhan vuoksi. Selvästi se on myös turvallisuuskysymys, sanoo katsastusviranomainen mitä hyvänsä.
Asiaa on käsitelty aiemmissa posteissa, mutta yhteen vastaukseen ei ole saatu miten homma hoidetaan. Tuo venäjänkielinen linkki ei mitään selvitä.
1: Katkaiseeko käynnistyksen esto muuta kuin polttoainesyötön, jolloin sen voisi ohittaa kytkemällä bensapumpulle jännitteen tarvittaessa? Näin ei tulisi katsastuksessa ongelmia.
2: Vaihtamalla eeprommin tyhjään sellaiseen saa eston kokonaan pois. Pitääkö sen lisäksi tehdä vielä jotain muuta kuten jossain postissa mainittiin?
3: Jos pitää tehdä vielä muuta, niin miten ja missä?
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan käynnistyksen eston ohitus

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Itse olen antanut ymmärtää, että helpoin tapa poistaa ajonesto käytöstä on lyödä auto käyntiin ja käynnissä ollessa napata ECU:lle ajonestontunnistimelta menevä piuha irti/poikki. Tämä tapa edellyttää luonnollisesti, että auto pitää saada käyntiin mutta toimivan ajoneston/auton kanssa tämä ei ole ongelma. Käytännössä tätä en ole kokeillut mutta ajatuksissa on ollut tämä temppu tehdä, ainakin kokeilla teorian toimivuus käytännössä, sen verran on alkanut nyppiä tuon pulikan heiluttelu tunnistimen edessä ;)

Tuo tyhjä prommi auttaa sellaisiin tapauksiin, ettei autoa enää saa käyntiin ja tyhjällä prommilla tällaisen jo "lukkoon" menneen pirssin saa käyntiin.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan käynnistyksen eston ohitus

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Tähän vielä palatakseni, itse en olisi kauhean huolissaan tuon ajoneston toimivuudesta. Ei tuo käsittääkseni mitenkään epävarma toiminnaltaan ole, voi sieltä paukahtaa paljon todennäköisemmin monta muutakin osaa mitkä estävät auton käyntiin saamisen. Enemmän olen huolissani siitä, että jollain metsäreissulla se ajoneston muovinen pulikka murtuu irti avainnipusta ja katoaa johonkin suolampeen. Tähänkin on helppo lääke se, kun pitää varapulikkaa aina autossa matkassa :)
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nivan käynnistyksen eston ohitus

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eräällä papalla oli se palikka laitettu teipillä siihen nastan päälle. Auton käyttö oli ihan normaalia kun oven avasi niin ajonesto tunnirti palikan heti ja avaimesta vaan käyntiin. Ei tarvinnut murehtia eikä muistaa...

Ajoneston ohittaminen on laiton toimenpide, mutta onnistuu ainakin vuosimallissa 2000. Lisää tietoa on linkissä: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=32887 Toki tuostakin on jätetty osa tekstistä siten että pitää mennä tuonne Venäjän linkkiin. Monilla keskustelupalstoilla poistetaan kaikki ajonestoon liittyvät keskustelut, pahimman tulkinnan mukaan ovat rikokseen yllyttämistä kun autovarkaus (luvaton käyttöön otto) neuvotaan...
Ladajuuso

Re: Nivan käynnistyksen eston ohitus

Viesti Kirjoittaja Ladajuuso »

Nuo kertomukset ajoneston oikkuilusta ja korjausten vaikeudesta vain saavat epäilemään. Itse vastustin ajatusta koko ajonestosta silloin kun sitä valmisteltiin. Miksi autojen omistajien pitäisi kustantaa ylimääräisiä murheenkryynejä ajoneuvoihinsa vain koska joku marginaaliryhmä harrastaa luvattomia käyttöönottoja eli varkauksia. Tuo käsite luvattomasta käyttöönotostahan luotiin silloin samaan aikaan. Varkauden eston olisi sitä haluava voinut hoitaa muutenkin, ilman että kaikkien autonomistajien olisi sitä tarvinnut kustantaa.
Lain suhteen taas olen sitä mieltä, että holhousyhteiskunta on monessa vähäisessä asiassa mennyt liian pitkälle, kuten tämän ajoneston suhteenkin. Kansalaisen on voitava itse päättää asiasta ilman että se katsotaan rikokseen yllyttämiseksi tyyliin "sun on pakko pölliä mun kiesit, siinä ei oo ajonestoa".
Moniko autonomistaja on maksanut aivan kohtuuttomasti ajonestolaitteen ja moottoriohjausyksikön vaihdosta näin jonninjoutavan asian takia?
Jonkun olis jo vuosia sitten pitänyt lain valmisteluvaiheessa sanoa höpö höpö koko hommalle.
Kysymys:
Tuo eeprommi on nyt tilattuna. Voinko tinata piirilevyltä johtot valintakytkimelle, josta otan halutessa käyttöön nykyisen eeprommin katsastusmiestä varten ja normaalisti pitää valinnassa tyhjää prommia?
Kysymys:
Tarvitsiko sen prommin vaihdon lisäksi tehdä muuta?
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nivan käynnistyksen eston ohitus

Viesti Kirjoittaja pressa »

Käsitykseni mukaan et voi pitää valinnaisia piirejä ohjainlaitteessa (koska keskustelee "aktiivisesti" ajonestolaitteen kanssa).
Tyhjä prommi ohjainlaitteeseen ja sitten ajonestolaitteen johdotuksesta katkaiset keltamustan ja oranssisinisen johdon ja tinaat yhteen. Tämä on se signaalilinja jonka ajonesto katkaisee...

Kuva
Ladajuuso

Re: Nivan käynnistyksen eston ohitus

Viesti Kirjoittaja Ladajuuso »

Kiitokset pressalle. Tämä on ensimmäinen Nivani. Samaroita on ollut kai puolenkymmentä. Täytyy sanoa, että on hauska peli. Nelipisteruiskulla kulutuskin on saatu inhimilliseksi.
Vastaa Viestiin