Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
niva

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja niva »

hitaasti tuntuu projekti kehittyvän
niva

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja niva »

tulikohan kyseisestä nivasta koskaan valmista
Avatar
niva1700
Viestit: 134
Liittynyt: 4.5.2012 20:37
Paikkakunta: turku

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja niva1700 »

onkohan tämä projekti valmistunut
Avatar
punanenä
Viestit: 316
Liittynyt: 19.3.2008 20:05
Paikkakunta: toijala

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja punanenä »

Taisi olla muutostyöt liian suuria käytettävissä olevaan aikaan nähden, Näin käy valitettavan usein miellenkiintoisille projekteille :(
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tämän rojektin haaste tuli siinä ettei kulkine ollut minun omistamani, vaan työkaverin, jonka innostus lopahti jossain välissä. Ja minua ei oikein inspiroinut toisen autoa yksinäni rakennella.

Projektin kaikki osat on tallessa ja olleet sisätiloissa, jotain osaa kuten lasit olleet varastoituna ulkona pressujen alla ja taisi olla myös toinen takakontin luukku, mutta vain sellaista jotka ei pitäisi miksikään mennä ulkovarastoinnissa. Noin vuosi sitten auton omistus siirtyi minulle ja nyt mietiskelin että pitäisi jatkaa jotta saisi talleja tyhjemmiksi. Ainoa vaan ettei minulla ole mitään tarvetta tälläiselle ajopelille ja pitäisi rakentaa myyntiin, joka ei ole järin kannattavaa eikä inspiroivaa...

Näin ollen parasta olisi jos saisin kaikkine osineen myyneen tämän pois... Ford miehen veri vetäisi Taunus projektin suuntaan ja siihen liittyen on vielä itse aihio ostamatta kun ei ole oikein tilaakaan sille. Joten:

https://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopi ... =5&t=44420

Ps. Jos hinta tuntuu kalliilta, mutta prokkis kiinnostaa, niin tehkää tarjouksia. Vaikka ihan urpojakin, kun eihän sitä koskaan tiedä. :idea:
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tuosta kuva kuinka se on ollut viime vuosina varastoituna:

Kuva

Tässä jonkinlainen selvitys missä kunnossa se on, mutta varmasti jää monta asiaa mainitsemattakin jotka pitäisi itse nähdä:

Eli auto on pyörillään, akselistot, jousitukset jarrut yms. käyty läpi, puhdistettu maalattu, laakeroitu ja pultattu kiinni. Jakolaatikko + kardaanit on paikoillaan. Käytännössä kardaanit on vaihdettu ristiin, edestä taakse ja takaa eteen jotta jakolaatikkoa on saatu taaksepäin. Mersun automaatin ja Nivan jakolaatikon väliin on teetetty sovitintumppi jolla nämä liittyvät toisiinsa kiinni. Etuperälle on tehty uudet kiinnikkeet koska aiemmin se on ollut moottorissa kiinni.

Toinen mersun moottorin korva käy ihan vakio, toisen korvan olen jo tehnyt. Kiinnitykset moottorille puuttuu kopan puolelta, mutta tämä ei ole kummoinen homma tehdä. Kun moottorin kannakkeet on tehty sen voi pultata kiinni ja voimalinja on valmis.

Kopan osalta tulipelti ja kardaanitunnelin alku on rälläköity irti. Suunnilleen sopiva kappale on rälläköity irti Mersusta joka pitää hitsata paikoilleen kunhan moottorin on sovittanut paikoilleen. Eli tämän kun laittaa paikoilleen, niin pitäisi mersun kojelauta ja siihen liittyvät himmelit mennä aika helpolla paikoilleen. Mersun tulipeltiä ja kardaanitunnelin alkupäätä on soviteltu paikoilleen ja todettu että kyllä se siihen sopii.

Mukaan tulee myös Chevy Nivasta hankittu tehostettu ohjausvaihde (joka muuten kallis osa) ja Nivan laakeroitu apusimpukka. Tosin varmaan kannattaisi uhrata muutamakymppi että hankkii Chevy Nivan apusimpukan, koska muuten ohjausgeometrian kanssa saattaa tulla ongelmia, mutta niitä saa aika helpolla Suomestakin. Tehostettuun ohjausvaihteeseen öljyä voi syöttää mersun pumpulla joka omalla paikallaan moottorin kyljessä jo valmiiksi. Muistaakseni ohjausvaihteen kiinnitykset oli jo täysin valmiit kanssa ja apusimpukan kiinnitykset on orkkikset.

Sähköjen puoleen ei pitäisi ongelmaa tulla, sillä mersun sähkösarja on irroitettu täydellisenä. Ilmastoinnin osalta joutuu uuden kuivaimen hankkimaan, kun en ymmärtänyt sitä silloin heti tulpata, mutta tuohan on muutaman kympin osa. Jotkut kyllä paistaa noita kuivaimia uunissakin, jonka jälkeen sen pitäisi olla taas toimintakykyinen.

Konepellille joutuu tekemään lukon että se kestää kiinni, mutta tuonhan nyt voi ottaa melkein mistä vaan autosta ja sovitella kiinni. Tai tietysti mikään ei estä käyttämästä ralli/maastomallista konepellin lukitusta. Oviin on istutettu mersun ovenkahvat ja ne toimivat. Taakse istuettu Sierran takavalot ja ne sopivat mielestäni tähän mainiosti. Pohjatöitä on tehty jonnin verran aina muiden töiden ohella, eli maalaamista varten ei ole ihan tajutonta savottaa odotettavissa. Ja toki sitten riippuu maalistakin millä maalaa että millaiset pohjatyöt vaatii. Jos itse tekisin tämän loppuun, niin maalaisin intin vihreällä (Interta 70 AN11, saa tilanneeksi rautakauppoihin) ja korosteosat kuten puskurit mustiksi. Puskurit tarttee tehdä, mutta tämä kun on riittävän vanha ettei tarvitse olla E-hyväksyttyjä, niin putkesta vaan taivuttelee ja hitsaa, niin komiat tuloo. Orkkispuskurien kiinnityspaikat säilytetty ja niihin saa helposti uudetkin kiinni.

Pakoputkea tehty sen verran että ihan takimmainen osa on valmis, eli miehekäs haponkestävästä metallista tehty tuplaulostulo molemmin puolin autoa. :-) Ja sen kiinnitykset on kanssa ajateltu että ovat toimivat ja ne jo tehty. Takakonttiin on tehty syvennys jotta sinnekin sai vähän lisätilaa.

Ja tosiaan kaikki projektiin liittyvä tulee mukaan, myös kuvassa alla olevat renkaat jotka ei ihan halvat ole nekään. Lisäksi saa satsin Nivan orkkisvanteita mukaan. Ja jos joku osa jää puuttumaan hakureissulta, niin se löytynee varmaan varastoistani myöhemminkin ja voin lähettää (toki vastaanottaja maksaa lähetyskulut). Näistä mahdollisesti puuttumaan jääneistä osista en tule laskuttamaan mitään, vaan ainoastaan toimituskulut. Mutta luultavaa on ettei mitään kovin kummoista jää puuttumaan, sillä osat on lajiteltuna muutamissa eri säilytyspaikoissa joita minulla on.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tuli nyt sitten kuvattua tällänenkin pätkä:

https://www.youtube.com/watch?v=Xgan-HalvrU
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Avot, kaupaksi mäni ja vaikuttaisi siltä että uudella omistajalla on rahkeet ja halu tehdä tämä valmiiksi. Onneksi ei mennyt kellekkään pussihousumobilistille joka alkaisi vääntämään tätä takaisin orkkiksen näköiseksi. :D

Uusi linkki kuvakirjastoon, sillä siirsin projektin kuvat Googlen pilveen:

https://goo.gl/photos/vzDB6a9DVkcSDPwaA
Vastaa Viestiin