Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
jouniu

Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Viesti Kirjoittaja jouniu »

Olen joskus muinoin luullut nähneeni juttua täällä takavetoisen Ladan kaasupolkimen muokkauksesta sellaiseksi jotta oikea jalka ei ole niin luonnottomassa ja pitemmänpäälle puuduttavassa asennossa (koukussa) niinkuin se vakiona on. Miten olette tämän toteuttaneet. :?
MrKz
Viestit: 574
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Itekki kerran oli sama ajatus mielessä kun pitkien ajojen aikana suonta veti jalasta,nilkka kipee ja selkä jumissa mutta ei tarvinnu polkimeen koskea kun puotin rattiakselia pari kolme senttiä alemmas ja toin rattia ulospäin niin paljon kuin säädöt antoivat myöten + ralliratti pitkällä keskiöllä ja penkkiä taaemmas niin jo tuli hyvä ajoasento eikä sen jälkeen oo ollu ongelmia, vaihdekeppi meinaa vaan jäädä kauas mut siihenki löytyy näppärät niksit :)
Lada 21044 1700i -96 --> 1500i 16v

Lada 21072 1300s -87 ---> 1500i 8v
guru
Viestit: 78
Liittynyt: 19.6.2011 21:16

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Viesti Kirjoittaja guru »

Kyllä tuo Ladan kaasupoljin ainakin meikäläisen jalkaa puuduttaa.

Oli aikeissa ottaa koko kaasupoljin pois ja muotoilla uudestaan vähemmän hankalaksi,mutta ei se ainakaan Nappisilmästä lähde pois ilman että ottaa moottorin pois ensiksi.Tilaa ei ole niin paljon koneen ja "paloseinän" välissä että sais polkimen yhtenä kappaleena pois ja takaisin.

Ilmeisesti meikäläisellä on poikkeuksellisen jäykkä kaasujalka,koska ei tuo kaasupoljin ainakaan tällä foorumilla juurikaan Lada kuskeja näytä haittaavan.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Ite olen saanu kaasupoljin systeemin pois ja takaisin ilman että poistaa moottorin, on siinä tosin oma vääntely ja kääntely :) Auttaa myös jos tunkkaa vaihdelaatikon kohdalta ylöspäin konetta niin tulee vähän tilaa moottorin ja pellin väliin.

Kannattaa samalla vahvikehitsata aina Ladasta se lipare (mihin tulee kaasuvipukiinni) siihen tankoon mikä on tulipellissä kiinni. On joskus murtunut tuosta se onneton tehdas piste hitsi.

Eihän se ookku pätkimään vaan ja testailemaan mikä polkimen asento tuntuu hyvältä ! :)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Vaijeri käyttöisellä polkimella saa hiukan enemmän säätely varaa, vaikkei sekään mahdottomia tee?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Kaasupolkimen saa sopivaan asentoon kun ottaa putkitongit käteen ja taivuttaa kaasupolkimen vartta sen verran, että jalan ollessa kaasupolkimella ja jalkaa vasemmalle siirtäen, se ei pääse menemään jarrupolkimen päälle vaan törmää sitä päin. Tällöin kaasua normaalisti painamalla auto kulkee vielä lain sallimia nopeuksia. Jos lähtee saksaan autobahnille ajamaan, voi kaasupoljinta, sen ottaessa kiinni keskitunneliin, hieman painaa vasemmalle eli jarrupolkimen alle. Tällöin liikerataa löytyy lisää ja huippunopeus saavutetaan.

Normaaliajossa nilkan asento on miellyttävä, varsinkin jos oikean jalan kantapää on jarrupolkimen kohdalla ja päkiä on tarpeen tullen kaasulla tai jarrulla.
guru
Viestit: 78
Liittynyt: 19.6.2011 21:16

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Viesti Kirjoittaja guru »

Tuli sitten muotoiltua tuota Nappiksen kaasupoljinta,ja täytyy myöntää ettei kaasujalka väsynyt pitkilläkään ajomatkoilla,mitä tuli tuossa kesällä ajeltua.
Eli homma, mitä polkimen muuttamiseksi tein.oli semmonen että kävin kiertelemässä paikallisessa autovahinkokeskuksessa ja etsin kaasupolkimen luovuttajia.
Täytyy myöntää että suurin valintakriteeri oli polkimen irroituksen helppous,kun ei mukana ollut lenkkiavaimia kummempia irroitusvälineitä.
Ja sopivaksi luovuttajaksi päätyi Toyota Hiace vm ????,mutta josta sai polkimen irti muutaman pultin avaamisella.Hintaa kapistukselle tuli muistaakseni 5 euroa kun irroitti itse osan,en tiedä oisko ollut paljon kalliimpi jos olis käyttänyt henkilökuntaa osan irroitukseen.
Sitten ei muuta kuin Ladan kaasupoljin rälläkällä poikki hytin puolella muovilärpäkkeen yläpuolelta ja mikillä hiacen poljin semmoseen kohti että poljin pääsee tekemään kaikki tarvittavat liikkeet Ladan liikuttamiseksi ja vielä siten ettei kaasujalkaa joudu jännittämään vaan jalkaa voi rennosti lepuuttaa .
Tuota Hiacen poljinta piti vähän muokata Ladaan sopivaksi mm poistamalla siitä Toyotan polkimen vastapainot,jota hommaa Ladassa tekee konehuoneen puolella oleva palautusjousi.
Näiden temppujen jälkeen ei ole tarvinnut Ladaa pysäyttää pitkilläkään matkoilla ainakaan kaasujalan väsymisen takia.Tällä hetkellä Ladan vaatimat pysäytykset johtuneet menoveden lisäämisestä.
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Vanha aihe, mutta ajankohtainen. Olisiko näistä DIY modauksista kuvia? Varsinkin putkitongilla vääntö kuulostaisi mulle sopivalta modilta :)
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Takavetoisen kaasupolkimen modifiointi

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Leveäleukaiset putkipihdit (Bahco 142 nk. tuuman tongit)
Kuva
kaasupolkimen varteen tallan yläpuolelle kiinni. Pihdit mahdollisimman pystyyn ja pieni kevyt taivutus alaspäin. Taivuta varovasti. Liikaa väännettyä ei saa takaisin. Käytä tarvittaessa rautaputkea lestinä.

Taivutusapua saa Kevät Pörähdyksessä.
Vastaa Viestiin