1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Jokkeri

1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Uusi olen täällä foorumilla ja aika huono ehkäpä hakua käyttämään joten päätinpä luoda uusen aiheen.

Kotoa löytyy lada 1200s ja jotenkin onnistuin tykästymään siihen ja olisi kiva pitää se kakkos talviautona mutta tuo 1.2L moottori vie niin rajusti löpöä jos koittaa moottoritiellä yhtään lähempänä nopeusrajoitusta ajaa ja suoraan sanottuna teho tuntuu loppuvan kesken kun haluaisi talvella luisuttaa kunnolla niin 3 vaihteella ei oikein meinaa jaksaa enään +60km/h luisua heittää kunnolla.

Osaako joku ns. nopeasti sanoa kuinka onko kuinka paha tappelu katsastaa 1500cc tai 1700cc koneen vaihdolla? En ole kokonaista koneenvaihtoa ikinä tehnyt mutta voisin kuvitella tälläisen vanhan ladan olevan kohtalaisen yksinkertainen operaatio kun koko kone vaikuttaa niin lego palikoilta yksinkertaisuudeltaan (verrattuna harraste nissaneihin mitä löytyy)
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Kone vaihtuu helposti, katsastus helposti ei tarvitse edes muutoskatsastaa, ne ei sitä huomaa että sinne on lyöty oikean kokoinen mylly, 1.2:sen tilalle.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Joudut ottamaan noin 4 sähköjohtoa irti
4kpl vesiletkuja irti
flektin hihna irti
kaasuvivusto irti
pakoputki tai -sarja irti
kone kahdesta kannakeeesta irti
vaihteiston 4-5 pulttia irti

Siinä tais olla. Koneen vaihto jutut alkaa kohta omaan 1200L:ään. helppo homma, ei mee varmaan kuin pari tuntia jos on kaikki tarvittava hollilla....
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Jokkeri

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Olen huomannut, että nuo koneet näyttävät aika samoilta niin voipi ollakkin, että katsuri ei välttämättä niin tarkkaan katso.

Vähän arvelinkin, että se on noin yksinkertainen joten kiitos tiedoista. Nyt voikin sitten oikeasti alkaa suunnitella tuota projektia :)
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

jta kirjoitti:Kunhan nyt ei tosiaan mitään pelkkää jakoketjun vaihtoa tai moottorin vaihtoa aleta projektiksi mieltämään.
Moottorin vaihto vaatii muutoskatsastuksen. Vähäkin Ladoja tunteva jatsastusmies näkee kun pellin avaa että 1700 moottori on sinne eksynyt. Muutoskatsasatusta varten tarvitset ns. Konelaltodistusken millä todistat moottorin olevan kelvollinen ilman muita muutoksia, todistus on kallis mutta tästä linkistä pääset edullisemmin: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... album=1122 Jotkut konttorin vaativat alkuperätiedon moottorista eli sen auton rekisteri/alustanumeron mistä moottori on, jotkut tietävät että 1700 lohko on aina uudemmasta autosta kuin "vanha" ässä. Meinaatko ruiskunkin siirtää vai laitatko kaasuttimella ja kärjellisellä sytytyksellä? Ruiskun siirto vaatii paljon johtoja ja ohjainlaitteen sekä polttoainelinjojen siirron (eli epäonnistumisen mahdollisuudet lisääntyy). Itse laittaisin normaalilla jakajalla ja kaasuttimella. Muista että jos autosi on uudempi kuin -87 niin katalysaattori itää putkeen laittaa (koska 1700 moottori on tyyppihyväksytty katalysaattorin kanssa). UKK osiossa on tietoa ja etsi-toiminnolla paljon lisää...
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

pressa kirjoitti: Jotkut konttorin vaativat alkuperätiedon moottorista eli sen auton rekisteri/alustanumeron mistä moottori on, Muista että jos autosi on uudempi kuin -87 niin katalysaattori itää putkeen laittaa (koska 1700 moottori on tyyppihyväksytty katalysaattorin kanssa). UKK osiossa on tietoa ja etsi-toiminnolla paljon lisää...
moottorin alkuperä selville (rekkari tai runkonumero) tai sitte ostokuitti kelpaa, tämän sen takia ettei oo varastettuja osia.
katalysaattori joutuu laittaa vaikka vaihettava moottori ei ole tyyppihyväksytty vähäpäästöseksi vm87 ja olikoha se kesä/heinakuusta uudempii. päästöjen ei tartte vastata kattiautojen päästöjä. eli tyhjä katin kuoret vain paikalleen :wink:

jos auto onki vähäpäästönen ni sitte joutuu hommailee päästötodistuksia ja yms vaihdettavasta moottorista.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja muutoskatsastus on suositeltavaa jo senkin takia että jos jotain sattuu ja autossa onkin isompi moottori kuin mitä otteessa on niin vakuutusyhtiö saattaa käydä hankalaksi.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja START »

mulla aikanaan katsastus mies nappiksen pellin avatessaan laitto semmosen mcliten taskulampun huohottimen kannen päälle pystyyn ja tuumas että täällä on pojat korkee lohko... en tiedä miten se lamppu toimi mitta tikkuna mutta 1700 kone siellä oli.
ikinä ei ole kyllä katsuri koneen alkuperää sen kummemmin kysellyt ja eipä ne vakio vaihtomoottoreitakaan selvitä että millä kaupalla on hankittu
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lohkosta ei tarvitse nähdä kuin vasen puoli niin näkee että se on 1700.
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja Qulle »

jta kirjoitti:Ja muutoskatsastus on suositeltavaa jo senkin takia että jos jotain sattuu ja autossa onkin isompi moottori kuin mitä otteessa on niin vakuutusyhtiö saattaa käydä hankalaksi.
Mutta jos tuon moottorin saa muutoskatsastettua ilman mitään alustan/jarrujen muutoksia niin oikeudessa tuskin vakuutusyhtiö pystyy tuohon vetoamaan... se on sitten eri asia jos autossa on sellainen kone, että sitä ei mitenkään voisi muutoskatsastaa jarruja yms. kilkkeitä vaihtamalla - sen kun vetää tolpan ympäri niin siinä on sitten turha vakuutuksia hakea.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja jta »

Vaikka laillisesti sen koneen sinne voi vaihtaa vaan kun sitä ei sinne ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö voi nostaa kätensä pystyyn. Kyllä ne osaa nuo porsaanreiät millä voi välttyä maksamasta. Joskus pienemmistäkin asioista jättäneet korvaukset maksamasta.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kuutiotilavuushan on yksi vakuutusmaksun peruste, isompi kone ilman muutoskatsastusta on vakuutuspetos.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

pressa kirjoitti:Kuutiotilavuushan on yksi vakuutusmaksun peruste, isompi kone ilman muutoskatsastusta on vakuutuspetos.
meillä kävi ifin kans että muutoskatastettii 2.0 kone corollaan. tästähä pitäs mennä automaattisesti tieto vakuutusyhtiöön. no laskua tuli ja siellä oli edelleen 1.3 merkattuna. vuoden me sitä seurattiin millon se vaihtuu ja sitte kysyttiiin. vastaus oli että kyllä se on trafilta tarkistettu ja se 1.3 siellä pysy edelleen ja rekisteri otteessa lukee 1998cc :lol:
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
jiri

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja jiri »

Sopiiko ykskakkosen loota yksvitoseen ? Ollu vaikeuksia saada kone paikoilleen..
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kaikkien takavetoisten vaihdelaatikot sopivat kaikkiin takavetoisten moottoreihin, kytkimen keskitys kun on kohdillaan niin menee helposti paikalleen.
Vastaa Viestiin