kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Hannnu
Viestit: 187
Liittynyt: 1.12.2008 1:34
Paikkakunta: Janakkala/Turenki

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja Hannnu »

Markuz kirjoitti:Nonnii tälle asialle tuli selvyys nivalan ja haapajärven katsastuskonttorilta.. kun tänään kävin molemmissa ja kaverin kanssa kyseltiin tällaista muutosta!

Vastaus:
Ladaan voi laittaa 4-pisteruiskun kunhan se ei ylitä mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista sitä +20%
Ja jotta saa muutoskatsastettua,tarvitaan dynolaput jolla todistetaan että tehot ei ylitä sitä 20%

Elikkäs nelipisteruisku paikoilleen,dynottaa sen sallitun tehon eli sen abaut 100hv ja konttorille muutoskatsastus ja näin saadaan laillinen 4-pisteruiskulla varustettu latuska! :D eikä mtn VTT:n päästömittauksia..

Kaverille tulossa 4-pisteruisku imusarja joka on tehty Ladan koneeseen ja siitä tehdään pari kopiota ja minä tänään tilasin itelle yhden 8)
Kai huomasit mainita autosi vuosimallin katastus sedille?
Lada 2104 1700i 96`
Kalleriaan->http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/in ... ?cat=10722

VW Passat 2.5 V6 TDI 4Motion 01'
Markuz

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja Markuz »

Hannnu kirjoitti:
Markuz kirjoitti:Nonnii tälle asialle tuli selvyys nivalan ja haapajärven katsastuskonttorilta.. kun tänään kävin molemmissa ja kaverin kanssa kyseltiin tällaista muutosta!

Vastaus:
Ladaan voi laittaa 4-pisteruiskun kunhan se ei ylitä mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista sitä +20%
Ja jotta saa muutoskatsastettua,tarvitaan dynolaput jolla todistetaan että tehot ei ylitä sitä 20%

Elikkäs nelipisteruisku paikoilleen,dynottaa sen sallitun tehon eli sen abaut 100hv ja konttorille muutoskatsastus ja näin saadaan laillinen 4-pisteruiskulla varustettu latuska! :D eikä mtn VTT:n päästömittauksia..

Kaverille tulossa 4-pisteruisku imusarja joka on tehty Ladan koneeseen ja siitä tehdään pari kopiota ja minä tänään tilasin itelle yhden 8)
Kai huomasit mainita autosi vuosimallin katastus sedille?

muistin.. ja kaveri kyseli omasta vm.-96 1700i ladasta niin sama homma..
Eipä nuo katastuskonttorilla ainakaan nähny mtn estettä asialle... Turbotuksesta kyllä sai kuulla yhtä ja toista :D
Markuz

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja Markuz »

THI-900 kirjoitti:
Markuz kirjoitti:Ladaan voi laittaa 4-pisteruiskun kunhan se ei ylitä mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista sitä +20%
Ja jotta saa muutoskatsastettua,tarvitaan dynolaput jolla todistetaan että tehot ei ylitä sitä 20%

Elikkäs nelipisteruisku paikoilleen,dynottaa sen sallitun tehon eli sen abaut 100hv ja konttorille muutoskatsastus ja näin saadaan laillinen 4-pisteruiskulla varustettu latuska! :D eikä mtn VTT:n päästömittauksia..
Minen oo pessimisti, enkä muutenkaan negatiivinen. Mutte en usko että on näin, on tästä täälä niin paljon jauhettu.
tää nyt meinaa tuntua vähän ristiriitaiselta kun eri katsastuskonttoreilla ollaan eri mieltä.. jotkut sanoo että pitää tehdä sitä ja sitä ja maahantuojalta kysellä ja vaatia jotai dokumenttia,dynolappua,päästöjä,kengänkoko ja kampikammion kattovalon maajohdon paksuus...
Mutta minä nyt kyselin Nivalan katsastuskonttorilla samalla kun omegaa katsastin niin sanovat vaan että vertailumalliksi 1700i ja sitten että ei ylitä sitä 20% ja dynolappu todisteeksi niin suorittaa muutoskatsastuksen ja merkkaa otteeseen.. eikä mtn puhunut että VTT:lle pitäis mennä päästöt mittaamaan.. sanovat että jos turbottaa niin sitten mutta 4-pisteruiskulle ei kuulemma tarvi
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kun kaasutimmen tilalle vaihdetaan ruisku niin menee pelkällä muutoskatsastuksella ilman mitään erillisiä mittauksia. Tässä suora lainaus lakikirjasta: Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimen korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10%.
Ja kun otat mukaasi vaikka itse tulostaman konelan todistuksen että kaikki takavetoladat ovat samoilla jaruilla ei ole mitään ongelmaa. Yhtäkkiä en löynnyt paljonko otteeseen tulee muutettujen osien prosentteja, mutta sehän ei ole asian ydin.
-jokke-
Viestit: 116
Liittynyt: 28.2.2010 3:57

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Kun tuo asteekki tuntuu kaikelta muulta kuin varmalta niin alkoi kiinnostamaan tuo 4-pisteruisku..

Muutoskatsastaa en meinannu, muutakuin sillon jos inssi kys homman huomaa..

Autona siis 2105 vuodelta -91, 1500cc.
Onko joku tehnyt moisen projektin, Joko megasquirt ohjelma tai joku muu fiksu järjestelmä nyt lähinnä kiinnostais? Kaikenlainen informaatio asiaa kohtaan tervetullutta! :)

Elikkä lisätehoa ei niinkään haettais vaan käyttömukavuutta ja sais ladan elämää jatkettua.
Säälittäis osiiksiki purkaa noin virheetön yksilö noin muuten.
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Itse laittaisin 1700i:n hilppeet ja sitä ohjamaan megan. Ei tarvis rakentaa osia niin hirmusti ite. Omalla ohjamaillahan nuo on vähä kököjä laitteita. Megassa saa isomman kartan kuin siinä vakiossa on.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
-jokke-
Viestit: 116
Liittynyt: 28.2.2010 3:57

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Mutta kuintakapaljon se tilanne sitten loppupeleis paranis ton asteekin ja ladan ykspisteruiskun välillä jota ohjais vaan mega? :?
rallikuski

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.


7 §

Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.


8 §

Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Siinä on suoraa tekstiä Liikenneministeriön päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta.

Tuossa siis sanotaan aivan suoraan että saat porata VÄHÄPÄÄSTÖISEN auton moottoria korkeintaan 10% "ylikokoon".
Sitten siinä sanotaan että muita päästöihin vaikuttavia laitteita (kaasutin yms!!!) ei saa vaihtaa kuin valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. (7§ 2 momentti)

Toisin sanoen moottoriin saat asentaa 1700i täydellisen 1-piste ruutan, tai hyvällä tuurilla samaran koko 4-pisteruiskukoneen. Muuta onkin sitten hankalampi saada leimattua... Ainäkin näin äkkiseltään tulkiten..
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Iha yhtähyvin siihen voi asentaa Nivan 4piste-ruiskun tai siis helpommin! Mutta silloinkaan se "Mega" ei ole siinä laillinen!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

-jokke-
Viestit: 116
Liittynyt: 28.2.2010 3:57

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja -jokke- »

Noo laillisuudesta viis, aika pieni todennäkösyys kumminki että tosta pomppais jos päästöistä vaan menee läpi! :?
ritanen

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja ritanen »

Mulla on samanlainen ongelma. Autona Lada 2105 1500s kaasari. Haluaisin heittää ton vakio kaasarin metsään ja vaihtaa esim ruiskun tai paremman kaasarin. Ammattilaiset auttakaa, mistä löytäisin sopivan tehokkaan kaasarin tai ruiskun?
Itselläni ensimmäinen kuukauden vanha tuttavuus tämä lada, tänään onneks meni katsastuksesta läpi.

Ja muuten minun kohdalla ei ole ongelmaa katsastuksen kanssa, eli saa olla ihan "laiton" ruisku/kaasari?
Paskavarvas

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja Paskavarvas »

Kertoisiko joku ystävällisesti, jos vaihtaisin axtecin tilalle ruiskun 1700i:stä, mitä muuta rojua tarvis vaihtaa? Esim AFR, jotain tunnistimia? Olisiko edes harkinnan arvoinen yritys?
Avatar
Hannnu
Viestit: 187
Liittynyt: 1.12.2008 1:34
Paikkakunta: Janakkala/Turenki

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja Hannnu »

Jostain 1700i raadosta vaan romut kiinni.
Kyllä se 1 piste asteekin voittaa vaikkei mikään hyvä sekään ole :D


Sitten kun joskus jostain löytäsin nivan 4 piste ruiskun + KAIKEN oheismateriaalin minkä vaatii toimiakseen, niin melkeinpä vois vaihtaa.
Lada 2104 1700i 96`
Kalleriaan->http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/in ... ?cat=10722

VW Passat 2.5 V6 TDI 4Motion 01'
J.Mukkala

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja J.Mukkala »

Kysytäänpäs nyt vielä varmistuksen vuoksi että ymmärsinkö oikein eli 110:n koneen ja nivan koneen 4-pisteruiskun imusarja sopii tuollaiseen 1700 koneeseen? Suunnitelmissa on tuollainen 1700 koneen 1-pisteruisku korvata 4-pisteruiskulla.
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: kaasarin tilalle 4-pisteruisku?

Viesti Kirjoittaja pressa »

J.Mukkala kirjoitti:...ymmärsinkö oikein eli 110:n koneen ja nivan koneen 4-pisteruiskun imusarja...
Et. 110 ja takaveto/niva on eri koneita. Takavetoisissa on samanlaiset imusarjat ja koska niva on samalla moottorilla kuin takaveto, niin sen imusarja käy.
Vastaa Viestiin