Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kovasti se vain viinalla pelaa. Viiden päivän aikana tuli ajettu 2102km reissua ja kulutuslukemat seuraavat:

390km 11,1l/100km (Reipasta maantieajoa, muutama kova ohitus, puolella matkasta reipas kuorma)
391km 9,8l/100km (Rauhallista maantieajoa, puolelle matkasta reipas kuorma)
211km 10,5l/100km (Reipasta maantieajoa, ohittelua)
291km 9,9l/100km (Rauhallista pihistelevää maantieajoa, puolelle matkasta reipas kuorma)
187km 11,9l/100km (Moottoritieajoa, puolella matkasta reipas kuorma)
292km 13,0l/100km (Kaupunki pyörittelyä 100km + loput moottoritieajoa, puolella matkasta reipas kuorma)
339km 11,2l/100km (Reipasta maantieajoa, puolella matkasta reipas kuorma)
---
Yhteensä 2102km 11,0l/100km.

Paikallisen ABC polttoainehinnat on E85 1,149 ja 98 1,749. Jotta Bensalla päästäisiin samaan rahalliseen hintaan, pitäisi kuluttaa noin 7,3l/100km. Ei kovin herkästi mee ym. ajossa noille lukemille. Venäjän reissun kulutus kun oli luokkaa 8,9/l100km ja se oli pääsääntöisesti samansortista menoa. Mittarivirhe 1,6% huomioitu.

OT: Yhteiskilometrilukema melko osuva...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
käitsy

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja käitsy »

Osaisko joku kertoa vinkkejä suutin valintoihin turbon kanssa.? Vai pitääkö alkaa persdynolla kokeilemaan ja etsimään kun ahtimen saa paikallen.? Kyseessä 1300 remmikone johon ahtimeksi tulossa garrett t15. Kaasuttimena webrun dvg 32/36 (ollut ennen 1.6 taunuksessa).
Tämän hetken hilppeet (oli paikallaan kun kaasarin ostin)
Pääsuuttimet 150/162
Lisäilmat 170/170
Tyhjäkäynti 60/100
Hajottimet 3,5/3,5
Tuolla kokoonpanolla 2-kurkusta enemmän haittaa ko hyötyä mutta näillä mentävä kunnes saa turbon paikalleen :D
ladaukkeli

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja ladaukkeli »

Apua!

Lyhyt info projektista: Lada 1500S vm.-95 kanttilamppu astekki josta hieman piristetty moottori siirtyy 1200L nappisilmään.

Weber 32 DGR (http://www.moposport.fi/fi/korvauskaasu ... bDz_py1ug0) oli jo moposportin ostoskorissa, kunnes huomasin että kaasutin kävisi moposportin mukaan 1975-93 vuosimalleihin ja omani on se -95. Siinä kuitenkin lukee että kävisi 1500-1600 takavetoisiin niin mitä helvetin väliä sillä vuosiluvulla on, koska astekkini ei passaa tuohon moposportin ilmoittamaan vuosimalli haarukkaan, samanlaisia kaikki on kuitenkin? Pakko saada tietää ennenkuin tilaan, ei kuitenkaa mikään pikkusumma ole tuo 364€...

Ja vielä yks kysymys: Mitä merkittävää eroa on Weber 32 DGR ja Weber 32/36 DGV. Kaikki tuntuu hehkuttavan tuota DGV:tä, miksi DGR ei ole niin suosittu vaikka onkin niin sanottu "bolt-on" malli eli käy heittämällä ladaan ilman ylimääräistä säätöä, ja DGV:tä pitäisi (?) muokata jotenkin että saa käymään.
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jos kori on isopäästöinen kuten 1200L on, niin silloin tuo kaasari passaa.

DGR ja DGV ovat molemmat bolt-on kaasareja siinä määrin, että sopivat ladan imusarjaan ilman muokkausta. Suuttimet pitää kuitenkin sovittaa sopimaan käytettävälle moottorille. Nuo ekalla sivulla jokarin kirjoittamat suuttimet ovat vallan mainiot lähtökohdat ja muuten se eka sivu kannattaa lukea tarkasti läpi.

DGV:ssä on yleensä 26mm ja 27mm sisäkurkut ja DGR:ssä 23 ja 24mm sisäkurkut. Jokarin suuttimet pätevät vain ensin mainitulle.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Asensin juuri weberin 1300s:ssään. Nyt naamani on näin--> :D :lol: :) 8) :o

Vanha orkkiskaasari (vm.80) taisikin olla hieman huonossa hapetuksessa. Esim 2-kurkun läppää ei saanut vääntämälläkään auki. Ei pysynyt käynnissä ilman ryyppyä, eikä alle 2000rpm kierroksilla...

Vajassa oli kyllä 2kpl samanlaisia käytettyjä ozon-kaasuttajia, mutta tästä viestiketjuta viisastuneena tilasin ihan uuden WEBERIN -ebaysta, briteistä. 8kpl suuttimiakin ja pohjakorpun ostin ja hintaa tuli n.260€.

Nyt toimii !!. Pientä säätöä toi ehkä vaatisi mut menkööt nyt näillä asetuksilla:
Pääsuuttimet - 140 / 145
LisäIlma - 170 / 180
Tyhjäkäynti - 65 / 80
seosputket - f50 / f6
kiihdytys - 50
hajottimet - 3,5 / 3,5

Suuret kiitokset Jokarille ja muille ohjeistanne.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Wolf

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja Wolf »

Terve,
nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.
Asensin weberin dgv:n 1600:een koneeseen.
Käytin etusivun suutin suosituksia. Ja seos ruuvi on melkein kokonaan kiinni.

Nyt kone käy todella rikkaalla.

Sytytyksen kaikki osat on vaihdettu.
Bensapumppu on mekaaninen mutta ei taida olla alkuperäinen koska ei ole käsivipua.

Tulpat mustuvat jo 20km ajon jälkeen niin ettei auto enää niillä käynnisty.

Onko porukalla ideoita missä vika voisi olla?
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Jos suuttimet sitä mitä pitää, niin bensapinta voi olla väärä. Eli tulvii koko ajan. Onko kaasari uusi vai käytetty?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Wolf

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja Wolf »

Kaasari on käytetty, ostettu Free technicsiltä huollettuna. Bensa pinta on kunnossa.
Autossa oli käynti pitkään hukassa ja vika oli virranjakajassa. Autolla ajettiin jonkun aikaa sytytys ihan pielessä.
En tiedä onko tuolla mitään vaikutusta ko. ongelmaan.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja veli samara »

alipaineletkut kiinni kaikki? tarkista että ei ole reikiä. Mulla oli siinä jarrutehostimelta tulevassa letkussa pieni halkeama, joka aiheutti kaikennäköisiä ongelmia.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Wolf

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja Wolf »

Kiitokset vinkeistä, vaihdoin alipaineletkut uusiin ja samalla mittasin alipaineet sekä bensanpaineen.

Bensanpaine oli luokkaa 0,4bar eli tuplat siitä mitä pitäisi. Kannattaako ostaa uusi alkuperäinen bensapumppu vai paineensäädin?

Alipaine oli tyhjäkäynnillä niin matala että tuolla on pakko olla imuvuoto jossain. Pitää käydä kaasarin tiivisteet läpi.

Eli ilmeisesti tuossa on kasa ongelmia kerralla päällä.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Paineensäädin kannattaa hommata, vaikka yleensä ladan pumpuilla weeberit toiminut. Mulla on omassa turbo nappiksessa on malpassin säädin ja hyvin se toimii. Eikä ole edes kalliitakaan. Kaasarin ja imusarjan väli on herkkä imuilma vuodoille. Toinen tietysti imusarjan ja kannen välinen tiiviste. Ilmanputsarin ja kaasarin välinen tiivistys ei pitäisi vaikuttaa mihinkään.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
rottarauta

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja rottarauta »

Minkäs kokoset suuttimet tämmösee? Ja mikävikana? Eli 1500s johonka vaihettu 1200 nappiksen mekaanisella 2 kurkulla oleva kaasutin. 1 kurkun suutin vaihettu 130 ja kakkoskurkulle 160 ilmat 170 molemmat. Nokkaan säädetty ennakkoa säädettävällä nokka pyörällä semmoset vajaa puol hammasta. Ja vetää pirun laihalle tulpat valkosena eikä suostu enää käymään tyhjäkäyntiä millään. Kaasariin vaihettu kaikki osat uusiin.
alan_mies

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja alan_mies »

Onko joku virittänyt dgv 32/36 läppiä samanaikaisesti aukeaviksi?

Minkämoisia kokemuksia käytännössä?
rouveri
Viestit: 59
Liittynyt: 12.2.2015 21:08

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja rouveri »

myös 1300 2107 mikä lievästi piristetty nivan nokalla ja vapaammalla putkistolla+dgv32/36 Toimii paremmin nuo ekalla sivulla ilmoitetut suutinkoot kuin ne mitkä vakiona on uudessa DGV kun ostaa sen. Kiitos vain hänelle en nyt muista nimimerkkiä...
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Monet ajavat noilla pienemmillä koneilla ja weberillä, onko kenelläkään kertoa kokemuksia 1700cc koneesta ja weberistä? Minä olisin kiinnostunut, olisi myös kiva tietää että minkä kokoisilla suuttimilla ajatte 1700cc moottorin kanssa? :)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Vastaa Viestiin