Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

veli samara kirjoitti:Hyvä että joku jaksaa testailla :D Vois kohta laittaa omaankin kaasariin uudet kalut sisään, kunhan kovimmat pakkaset tästä laantuu. Mitä olet muuten tehnyt järjestelmälle? suodattimet, letkut yms...?
Tähän menessä en ole tehnyt muuta kuin laittanut kaasariin korjaussarjan heti ensi alkuun. Suodatin on iso ryssämalli ja on jo kestänyt 150km ajoa mainiosti. Kesällä vaihdoin konetilan letkut uusiin ja samalla remppasin bensapumpun. Ainut mikä oikeasti epäilyttää on tankilta metalliselle putkelle menevä letku. Sen aion piakkoin vaihtaa.

Nyt kun sain lambdan putkeen, niin oikeiksi suuttimiksi valkkaantuivat seuraavat:

Suuttimet bensalla - E85:lla
päät 150/145 - 190/165
ilmat 180/175 - 150/160
tk:t 65/100 - 70/100
sekoittimet 3.5/3.5 - 3.5/3.5
Neulaventtiilli 150 - 200
kiihdystyspumpun suutin 50 - 60

Kakkosella meinaa lappu lattiassa mennä vielä hieman paksulla, mutta AFR on luokkaa 12 ja hieman alle. Mutta kolmosella on ollaa 12,5-13 tuntumassa. Nämä siis bensalle säädytin laajakaistan lukemia. Oikeat lukemathan on sitten erilaisia.

Muina huomioina, myös tämä peli tuntuu viinalla kestävän laihempaa seosta kuin bensalla. Tasakaasulla vaikka AFR on 15-16 niin ei nyi yhtään ja lähtee mukisematta vetämään.

Seuraavaksi sitten tutkitaan kylmäominaisuuksia. Tänään lähti käyntiin nollakelissä noin 10 sekunnin sahauksella ryyppy täysillä ja jäi ekalla käymään. Tutkitaan, tutkikaan. Myös kulutuslukemia tulossa piakkoin.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Hyvä homma, pitää itellekkin jossain vaiheessa ostaa lambda mittari kunhan rahaa sais sen verta. Mutta kaipa alkusäädöt saa perstuntumallakin samalla tavalla kuin bensallakin...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
JLaines

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Tässä aiheessahan puhutaan pääasiassa weebereistä, mutta olisiko kellään mielipidettä millaisilla suuttimilla kannattas koittaa 1300 remmikoneessa vanhempaa mekaanisella kakkoskurkulla olevaa Ozonia? Auto pelaa tolla oletettavasti 1500S:n kaasarilla muuten hienosti, mutta nopiaan kaasua painaessa varsinkin liikkeelle lähties meinaa tukehtua. Huomattavasti paremmin toi ainakin pelaa kuin 2107:n oma alipaine helvetti...
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Sehän riippuu siitäkin mitä siellä kaasarissa on jo valmiina. Jos se kerran toimii normaalissa ajossa, mutta nopeassa "polkaisussa" taas ei niin oletettavasti kakkoskurkun pääsuutinta joko suurentaa/pienentää. Ensiks vois testata pelkän tyhkäkäynti suuttimen vaihtoa, mulla ainakin se rauhoitti kaasarin toimintaa sopivasti nopeassa polkaisussa.

Osa nopean polkaisun ongelmista saattaa johtua "suuresta" kaasarista koneen kokoon nähden. Kuten mulla tuo DGV, on himpun verran liian iso vakio 1200cc koneelle.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
JLaines

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Täytynee kattoa Lada cd:ltä millaisia suuttimia sinne vois tarjota. Tokihan on mahdollista ettei se ton kummemmaksi muutu vaikka sinne panis gen1 1300S.ää vastaavat suuttimet tilalle.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Weber kylkeen, ni johan muuttuu 8)
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ja sitten kun ostellaan niitä lambdamittareita, niin muistetaan ostaa laajakaistamittareita, muillahan ei juuri mitään tee, jos arvaussuuttimet on pahasti metsässä. Itsellä kun oli tuo 195 kakkosen pääsuutin, niin sillä sain menemään koneen jo niin paksulla etät afr oli luokkaa 9,5-10. Hyvin vaikea tätä olisi ilman laajakaistaa ollut diagnosoida.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Pakko oli tehdä pieni muutos. Pintakaasulla pikkukierroksilla ei pelannut kylmänä juuri kuinkaan 70 suuttimella eikä liion lämpöisenä kuin oli pakkasta 10 astetta. Nollakelissä pelasi ok. Vaihdoin heti reippaasti suuremman 90 koon suuttimen. 80 on ollut kiinni ja sekin pelasi jokseenkin ok. Kiihdytyspumpun suutimmella tätä ongelmaa saisi kai pienennettyä, mutta kun suurempaa kuin 60 ei oikein tahdo saada. Suoraan jos laittaa 30% lisää 65 suuttimmeen joka on bensalla hyvä tulee 84,5 eli kai sellainen 85 suutin tarvii jostain kokeeksi hommata.

OT: Suutinvalikoima alkaa olla aika hyvä, jos joku kriittisessä tilanteessa tarvii DGx kaasarin suuttimia, niin voin laittaa tulemaan korvausta vastaan. Mutta vain kriittisessä tilanteessa, koitan pitää valikoiman laajana tulevia projekteja varten.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Jos saan oman mazdan leimattua tässä lähi aikoina, niin ajatuksessa olisi ruveta laittamaan ladaan uusia osia. kaasariin E85/turbo säädöt yms pientä kivaa.
Joten noita sun suutin kokoja seuraamalla saattaisin tuo 1.2 saada toimimaan jotenkin. ens tilistä ostettava seosmittari
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kun lauseessa esiintyy sana turbo, niin siinä tulee esiintyä myös sana ruisku. :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ei varmasti, menen kaasarilla vaikka läpi harmaan kiven. Tätä ei tehdä tehon takia(ainakaan suurimmaksi osaksi :lol: ), vaan sen takia että näitä ei ole enää kovin montaa, ainakaan tieliikenteessä. Ja toiseks olen aina halunnut kaasariturbon, ihan sama millainen kunhan on.
Sitten kun on enemmän teho tavoitetta, niin ruisku tulee.....ehkä 8)
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt olisi kulutuslukemia. Pelkässä maantieajossa lämpöisellä koneella meni 10,5l/100km. Sitten sellainen veto, jossa kolmena päivänä ajettiin nurkkarallia ilman lohkiksen käyttöä noin puolet ajosta ja puolet sitten maantiellä. Tällaisessa seitissä vei 13,9l/100km. Väittisin että ihan tolkun lukemia ovat. Lukemissa huomioitu 1,6% mittarivirhe. Mittausten aikana kun lähdin täydestä tankista hakemaan suuttimia meni noin 18l/100km :mrgreen:

Mutta ei se toimi kylmänä vielä kunnolla. Pintakaasulla kuolee kun menee laihalla ilman ryyppyä ja sitten kun panee ryyppyä niin kuolee kierroksilla kun menee liika paksulle. Lämpöisenä kyllä pelaa tosi hienosti, mutta jos on seisonut vain 30 minuutiakin, niin tarvii ryyppyä pikkuhetken, jotta pelaa kunnolla. Töistä kun lähtee maantiellä (matkaa maantielle 500m ja tarvii pysähtyä kolme kertaa), niin heti kun maantiellä saa 80km/h tauluun, voi pudottaa ryypyn pois ja laite pelaa sen jälkeen hienosti vaikka maailman tappiin. Pitää panna mietintämyssy päähän ja tuumata mitä vielä tekisi.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kaveri porasi minulle 85 kokoisen tk-suuttimen ja sillä sain tyhjäkäynnin sopivanoloiseksi. Mutta lopullinen ratkaisu kaikkeen pikkuepämukavaan oli imuilman lämmityksen rakentaminen. Nyt toimii paremmin kuin Elvis heilutti lanteita ikinä. Heti kun tulee plussakelejä, niin koitan tehdä vielä uudet lambdamittaukset.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tein viikonloppuna 880km reissun ja kulutus sille oli mittarivirhe mukaaluettuna 11,3l/100km täyttä E85 polttoainetta. Ja koko reissun pelas niinkun junan vessa. Ajo oli reipasta maantieajoa. Ohituksia tehtiin ja marssivauhti oli luokkaa todellinen nopeus 90km/h. Edelleen vain plussakelejä joutuu odottelemaan, että sais tehtyä viimeiset tarkentavat säädöt.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt tuli sopivat kelit ja sai tehtyä loputkin mittaukset. Paljon muuttui vielä ja näillä Kombi kulkee nyt sitten E85:llä.

tkt 85/100
päät 185/200
ilmat 160/160
pumppu 70

85 tk suutin on speciaali, kelloseppäkaverin tekemä. 80 ja 90 on ok, mutta halusin hifistellä.
Jos haluaa että 120 vauhdissa nelossa on rikkaammalla kuin AFR 15-15,5, niin ykkösen ilmaksi 155. Lappu lattiassa vetää hienosti noin 6000rpm maihin AFRn ollessa noin 13. Jos haluaa rikkaammalle, niin 205 pää kakkoselle. En kokenut että siihen on tarvetta.

Vaihtokohdat 2>3 80km/h ja 3>4 115km/h. Perä 3,9.

Autossa siis 1.3 remmikone, "nivanokka", iso hyvin virtaava suodatin, 2" putki kahdella läpivirtaavalla Simonsilla, Kärjetön sytty + BP6ES tulpat 0,5 kärkivälillä ja nokka 0,5 hammasta myöhäisellä. Syttyennakko 7 astetta. Ei maksimiennakon rajoitinta.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Vastaa Viestiin