Männät 1600:seen
Männät 1600:seen
Elikkäs pitäisi 1.6 lohkon turbottamiseen sopivat männät hommata, potkua lähdetään hakemaan kahden sadan konimuksen tietämiltä, joten heitetään suosiolla noilla alkuperäisillä vesilintua
Audi s2:sen mäntiä löytyy aika harvakseltaan ja wisecot maksaa kahden auton verran, joten lähdetään metsästämään rapakon takaa.
Orkkis mäntien halkaisijahan on 79mm ja puristuskorkeudeksi löysin 38mm, pitääkö paikkansa?
82mm lienee suurin järkevä poraus tohon lohkoon, eli halkaisiaa lähdetään etsimään 79-82 millin väliltä. Kysymys kuuluukin, millä puristuskorkeudella mäntiä lähdetään etsimään? Puristuksia kun pitäisi saada laskettua. Kantta kaivellaan myöskin, joten puristukset laskevat senkin myötä.
Mäntien sorvaaminen ja venttiilin kolojen jyrsiminen ei tuota ongelmia, eli ne hommat onnistuu.
Haulla en puristuskorkeuksista mitään kummosempia löytänyt, joten vinkkejä kaivattaisiin.
Audi s2:sen mäntiä löytyy aika harvakseltaan ja wisecot maksaa kahden auton verran, joten lähdetään metsästämään rapakon takaa.
Orkkis mäntien halkaisijahan on 79mm ja puristuskorkeudeksi löysin 38mm, pitääkö paikkansa?
82mm lienee suurin järkevä poraus tohon lohkoon, eli halkaisiaa lähdetään etsimään 79-82 millin väliltä. Kysymys kuuluukin, millä puristuskorkeudella mäntiä lähdetään etsimään? Puristuksia kun pitäisi saada laskettua. Kantta kaivellaan myöskin, joten puristukset laskevat senkin myötä.
Mäntien sorvaaminen ja venttiilin kolojen jyrsiminen ei tuota ongelmia, eli ne hommat onnistuu.
Haulla en puristuskorkeuksista mitään kummosempia löytänyt, joten vinkkejä kaivattaisiin.
Re: Männät 1600:seen
Kyllä noita s2:sen mäntiä löytyy vaikka miten, mullaki ois tossa 3 sarjaa tiedossa ja yks sarja 10v turboaudista. Itekin ajattelin laittaa ne, kun lohkostani löyty aika ikävän näköinen "kolo" n.1mm syvä. Noihan on kooltansa 81mm
Kuinkan paksu toi ladan männätappi nyt sitte on? Kun muistaakseni 10v turboaudissa on 22mm ja s2:sen moottorissa on 20mm tappi.
Kuinkan paksu toi ladan männätappi nyt sitte on? Kun muistaakseni 10v turboaudissa on 22mm ja s2:sen moottorissa on 20mm tappi.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Männät 1600:seen
tuo 82 on vissiin ihan maksimi, ja kaikki ei välttämättä edes kestä sitäkään (vuosimallieroja, vanhat 70-luvun kestää kuulemma paremmin kun uudemmat)
osta 1700 lohko niin on jo vakiona 82, ja kestää vissiin 83-84mm porauksen.
ja eiköhän se tuo ladan oma puristus korkeus (tai lähellä sitä) ole ihan ok, kun miettii että vakionakin 8,5 ja jos jotain vielä kaivelee niin ei kuulosta enään yhtään pahalta.
osta 1700 lohko niin on jo vakiona 82, ja kestää vissiin 83-84mm porauksen.
ja eiköhän se tuo ladan oma puristus korkeus (tai lähellä sitä) ole ihan ok, kun miettii että vakionakin 8,5 ja jos jotain vielä kaivelee niin ei kuulosta enään yhtään pahalta.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Männät 1600:seen
Takaveto lada:
Männäntappi 22mm.
Ei kannata ainakaan pienemmällä puristuskorkeudella olevia mäntiä hommata..
Kun tuota kantta kaivaa niin puristukset jää ainakin vakio männillä alas.. Tais tuossa 1.7 jäädä puristukset 8 vähän allekkin tietysti siinä on ronkittu kantta ja ne montut männissä ja ventiileillekin piti vähän koloja tehdä lisää..
En tiiä..
Männäntappi 22mm.
Ei kannata ainakaan pienemmällä puristuskorkeudella olevia mäntiä hommata..
Kun tuota kantta kaivaa niin puristukset jää ainakin vakio männillä alas.. Tais tuossa 1.7 jäädä puristukset 8 vähän allekkin tietysti siinä on ronkittu kantta ja ne montut männissä ja ventiileillekin piti vähän koloja tehdä lisää..
En tiiä..
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Männät 1600:seen
ja sitä saa passattua tuota puristussuhdetta kun ottaa lohkosta pois tai männän päästä riippuen tietysti mihkä suuntaan haluaa.lähelle tuota vakio mittoja olevaa mäntää kannattaa etsiä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Männät 1600:seen
Kuinka noi audin männät jää sitten? Pappa -igorilla ainakin tais olla audin männät koneessa.
edit: vastaanpa ite itselleni, audin männän puristuskorkeus 32,8mm
edit: vastaanpa ite itselleni, audin männän puristuskorkeus 32,8mm
Re: Männät 1600:seen
Etsiskelin kanssa 1600 mäntiä niin tuli että 76.8mm halkasijalla olevat männät. Onko oikean kokoiset vai onko se tuo 79mm ?
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Männät 1600:seen
Ei ihan hirveen työn takana olis "infossa" ollut?jiri kirjoitti:Etsiskelin kanssa 1600 mäntiä niin tuli että 76.8mm halkasijalla olevat männät. Onko oikean kokoiset vai onko se tuo 79mm ?
"TEKNISET TIEDOT Malli 1600
sylinterin halkaisija x iskunpituus 79x80 mm"
Ja Venäjältähä saadaan uusia.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Männät 1600:seen
Paljonkos venäjällä maksaa takomännät kyseisellä koolla ? Jos vaikka innostuis ostamaan
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: Männät 1600:seen
jotkut on käyttäneet opelin mäntää 1600ccm3 kisa koneissaan:
Mäntä OPEL 011 69 01 (mahle)
79,250mm
kanki ilmeisemmin menee uusiksi tuolla männällä....tuo lienee varmaan se fiksuin (järkevä hintataso suhteutettuna kestävyyteen/saatavuuteen) tapa tehdä homma.
ISOLOHKOT 1700ccm3
Jos 82,5mm männän kokoon mennään (isolohkot) niin itsellä on tulossa vw 2,0T TSFI:in turbo koneen (EA888) matalat männät 21mm tapilla. Mäntien tulisi kestää ok, kun viripajat puhuvat niitten olevan ok aina 300-350hp saakka ahdetussa volkkarin koneessa.
https://www.ebay.com/itm/4x-Engine-Pist ... Sw32lYx~hR
Siihen kaveriksi 144mm renault clio williamsin kanget, ja 0,25 renun oman ylikoon kiertokangen laakerin kun ottaa kangelle, niin ladan kampuran kaula menee kiilloituksella tuolle laakerille.
Laskujen ja mittailujen mukaan 21213 lohkossa dekkitaso sattuu aika mukavasti männän pään kanssa samalle tasolle, eli lohkon kansi tasoa ei pitäisi tarvita höyläillä.
https://www.aliexpress.com/item/Connect ... 52413.html
Kiinan romppeilla kasaillaan kone, alibaban ja ebayn kautta osat.... joten h-profiili kanget ja +300hp kestävät männät saa nappi 400-500e hintaan....ei paha! Nyt jos tuota pakettia olisi alkanut kasata suomalaisten nettifirmojen vastaavien osien hinnoilla homman olisi voinut unohtaa saman tein....
HOX!! TAKOMÄNNISTÄ !!!
Kattelin ja yritin saada käsiini järkevään hintaan takomäntää ladan koneeseen niin venäjältä kuin länsituotteena, ei onnistu helposti halvalla....prkl...
Helpompi oli loikata moderneihin mataliin turbokoneitten massatuotetuihin mäntiin, ja etsiä kombinaatiolle sopiva halpa kiinan h-profiili kanki...
Homman etuna on myös se, että jos tehot sattuisivat lähtämään kohti kuuta, Volkswagenin/Seatin/Audin EA888 mäntää on helposti saatavilla usealtakin takomäntää myyvältä pajalta.
ps. kankea oli saatavilla nyt euroopasta, ilma mitään alveja... eli postit 12e + kanki 220e....suomessa tahtovat pyytää +400e satsilla
Mäntä OPEL 011 69 01 (mahle)
79,250mm
kanki ilmeisemmin menee uusiksi tuolla männällä....tuo lienee varmaan se fiksuin (järkevä hintataso suhteutettuna kestävyyteen/saatavuuteen) tapa tehdä homma.
ISOLOHKOT 1700ccm3
Jos 82,5mm männän kokoon mennään (isolohkot) niin itsellä on tulossa vw 2,0T TSFI:in turbo koneen (EA888) matalat männät 21mm tapilla. Mäntien tulisi kestää ok, kun viripajat puhuvat niitten olevan ok aina 300-350hp saakka ahdetussa volkkarin koneessa.
https://www.ebay.com/itm/4x-Engine-Pist ... Sw32lYx~hR
Siihen kaveriksi 144mm renault clio williamsin kanget, ja 0,25 renun oman ylikoon kiertokangen laakerin kun ottaa kangelle, niin ladan kampuran kaula menee kiilloituksella tuolle laakerille.
Laskujen ja mittailujen mukaan 21213 lohkossa dekkitaso sattuu aika mukavasti männän pään kanssa samalle tasolle, eli lohkon kansi tasoa ei pitäisi tarvita höyläillä.
https://www.aliexpress.com/item/Connect ... 52413.html
Kiinan romppeilla kasaillaan kone, alibaban ja ebayn kautta osat.... joten h-profiili kanget ja +300hp kestävät männät saa nappi 400-500e hintaan....ei paha! Nyt jos tuota pakettia olisi alkanut kasata suomalaisten nettifirmojen vastaavien osien hinnoilla homman olisi voinut unohtaa saman tein....
HOX!! TAKOMÄNNISTÄ !!!
Kattelin ja yritin saada käsiini järkevään hintaan takomäntää ladan koneeseen niin venäjältä kuin länsituotteena, ei onnistu helposti halvalla....prkl...
Helpompi oli loikata moderneihin mataliin turbokoneitten massatuotetuihin mäntiin, ja etsiä kombinaatiolle sopiva halpa kiinan h-profiili kanki...
Homman etuna on myös se, että jos tehot sattuisivat lähtämään kohti kuuta, Volkswagenin/Seatin/Audin EA888 mäntää on helposti saatavilla usealtakin takomäntää myyvältä pajalta.
ps. kankea oli saatavilla nyt euroopasta, ilma mitään alveja... eli postit 12e + kanki 220e....suomessa tahtovat pyytää +400e satsilla
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!