16V koneen kunnostus

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Moi,

Tarkoitus olisi peruskunnostaa 1.5l 16V kone ennen sen pudottamista Hopon keulilla. Kysymys kuuluu, että mitä siihen kannattaa uusia? Meinasin laittaa kaikki laakerit, männän renkaat, käyttää kanneen koneistamolla ja vaihtaa venttiilinvarren kumit. Tietysti myös kaikki jakopään rojut, vesipumput suun muutta kysymys kuuluu että mitä muuta? Koneella ajettu 130tkm.

Toinen kysymys on sitten että tuleeko 1.5 koneesta 1.6 pelkällä kammen vaihdolla ja saavutetaanko samalla vapaasti pyörivä kone eli nokkahihnan katketessa vauriot rajoittuvat katkenneeseen hihnaan? Näin minulle on väitetty.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja mush »

Voi olla pelkällä kammen vaihdolla juurikin päinvastainen vaikutus vapaasti pyörimiseen. Jos vaihdat samoihin kiertokankiin ja mäntiin pitempi-iskuisen kampiakselin, niin ei mahdu pyörimään enää koko kone (männät tulee yli lohkon).

Tässä tapauksessa 1,6 koneessa on eri männät, joten ne joudut ainakin vaihtamaan 1,6 koneesta kampiakselin lisäksi. Sen jälkeen voi jo ollakin vapaasti pyörivä. 1,6 lohko on eri varaosanumerolla (11193-), en tiedä mitä eroa 2112-lohkoon sitten.

Ensimmäiseen en osaa vastata mitään konekohtaista, kun ei ole ikinä tullut vastaan loppuun ajettua 16v konetta. Välttämättä en kyllä menisi ainakaan tarvikeosia vaihtamaan noin vähän ajettuun.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja pressa »

THI-900 kirjoitti:Tarkoitus olisi peruskunnostaa 1.5l 16V kone... ajettu 130tkm...
Onko koneella ajettu ilman öljyjä tai todella huonoilla öljyillä, vai miksi pitää laakeroida??
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja mush »

mush kirjoitti:1,6 lohko on eri varaosanumerolla (11193-), en tiedä mitä eroa 2112-lohkoon sitten.
Tulipa mielenkiinnosta opiskeltua tätäkin aihetta. 11193 lohko on 197,1mm korkea, 2112 lohko 194,8mm (kampiakselin keskilinjalta kannen tiivistepintaan), joten lohkossakin on eroa, ei ole pelkästään männistä kiinni iskunpituuden kasvatus.

EDIT:
Lisätään vielä että 21124 (1,6) männissä on reilu pari milliä syvemmät montut venttiileille verrattuna 2112 mäntiin (1,5), tästä syystä kone on vapaasti pyörivä. Muuten männät ovat mitoiltaan samat. Itsekin olen joskus kuullut väitteen että ero olisi nimenomaan sisuskaluissa, mutta tämä ei pidä paikkaansa, pitempi-iskuinen kampura vaatii kaverikseen vastaavan lohkon.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja samarai »

pressa kirjoitti:
THI-900 kirjoitti:Tarkoitus olisi peruskunnostaa 1.5l 16V kone... ajettu 130tkm...
Onko koneella ajettu ilman öljyjä tai todella huonoilla öljyillä, vai miksi pitää laakeroida??
Aiheellinen kommentti mielestäni. Kyllä ehkä pitäisi olla paremminkin 330tkm, että noin laaja homma olisi "ymmärrettävissä" ainakin tuon veljen 110:n koneen kokemusten perusteella. Ei tuo konemalli pitäisi noilla kilsoilla tarvita muuta kunnostusta pitkään aikaan kuin huolehtii hammashihnasta, rullista ja vesipumpusta. Eihän nämä mitään takapotku-Ladan koneita sentään enää ole.

Ehjää konetta kun aletaan "peruskunnostaa vain kunnostamisen vuoksi" tulos voi joskus olla päinvastainenkin mitä ollaan hakemassa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kiitoksia kommenteista. Eli näillä pohjilla siis 1.5 koneesta ei tule 1.6 millään konstilla, muutakuin vaihtamalla lohko, mutta sellaista ei tähän hätään ole. Mutta jos vaihtaa 1.6 männät, niin kone sitten voisi olla vapaasti pyörivä. Koneesta kun kuitenkin pitää ottaa kampura pois koneistusta varten, että siihen saa silmälaakerin paikan, joten männät vaihtuisivat samalla melko helposti. Ehkä liukupinnat menee sitten vain tarkituksella.

Mutta onkos kukaan tehnyt tälläistä kaasarilla ja jakaja sytytyksellä. Eikös kannen päässä kuitenkin ole paikka jakajalle, mutta meneekö siihen samaran jakaja. Pitää selvittää. Jotenkin tuo ladan oman ruiskutuslaitteiston laitto ei houkuttele, tuplakaasarit houkuttelis enemmän...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja pressa »

8V kannessa on paikka jakajalle, 16V ei ole paikaa. Toki kannen pää on vapaa eli siihen vain sovitaa jakajan jompaan kumpaan nokkaan. Toki jakajan pitää olla matala että ei tulipelliä tarvitse niin paljoa muokata. Olikos se samaran jakaja kolmella ruuvilla, eli kolme reikää joihin jenka ja sopivat holkit alle että tulee suoraan...
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja mush »

THI-900 kirjoitti:Mutta jos vaihtaa 1.6 männät, niin kone sitten voisi olla vapaasti pyörivä.
Ehkä, mutta samalla puristussuhde laskee ainakin jonkin verran, kun isku on lyhyt ja männässä isompi kuoppa.

Ehtiikö syvempikään mäntä lyhyemmällä iskulla pois venttiilien edestä on toinen asia, mutta ainakin vaurion riski vähenee.

Laskemallahan nämä selviää, mutta kannattaa huomioida.

Kyllä siinä ihan tosissaan askarrella saa, että tuohon koneeseen jakajan saa ympättyä. Euro-2 päästötason M1.5.4 ruisku on vieraampi minulle, mutta esim. Euro-3 MP7.0 ruisku on kuitenkin aika helppo, toimintavarma ja taloudellinen. Vaikea voi olla millään jakajavirityksellä päästä lähellekään tätä. Bensapaineita nostamalla mukautuu viinallekin ihan hyvin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

Kyllä mulla vaan on 1.5 stroukattu 1,6:seksi. Juurikin tuon 1.6:sen kampura, vakio veivit ja toktornivako toi 2,3mm matalammat takomännät. 1.5 on 71mm isku ja 1,6 on 75,6. Noiden erotus 4,6mm eli puolellensa tuon 2,3mm. Tuohon korkeempaan lohkoon saa paremmin kestävää palikkaa kun on samaa sarjaa prioran kans, joista rallikoneita rakennetaan.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 16V koneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja mush »

Hyvä että tämäkin "huhu" selvisi. Ilmeisesti ovat tarkoitusta varten tehdyt männät, jolla 1,5 lohkosta saa 1,6:n. Tehtaan palikoilla kun ei näyttänyt osuvan mitenkään palikat kohdilleen.

Korkeampaa lohkoa löytyy muuten myös 8v koneista 21114/11183, näistäkin voi askarrella 16-venttiilisen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin