Eurosamaran äänimerkin elvytys ei ole helppoa

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
eurosamu

Eurosamaran äänimerkin elvytys ei ole helppoa

Viesti Kirjoittaja eurosamu »

Katsastin Eurosamarani pari päivää sitten, mutta sain huomautuksen toimimattomasta äänimerkistä. Onneksi minulla on pari tööttiä jäänyt moottoripyöräprojekteista yli, joten ajattelin, että viiden minuutin homma. Mutta ei tietenkään Eurosamarassa. Paljastui, että viiksihässäkän herätystappi ei saanut kosketusta, kun oli ruuvi jäänyt asentamatta ohjausakselin muovisuojan alempaan puoliskoon. Ruuvi paikoilleen ja nyt alkoi rele vetää, mutta pihaustakaan ei kuulunut. Kokelin molemmilla äänimerkeillä mutta ei toiminut. Prätkän töötissä ei ollut kuin yksi liitin, ja siksi järkeilin, että ehkä edes maajohto voi olla kunnossa. Kytkin töötille suoraan sähkön akusta ja töötin runkoon vedin johdon vuorotellen kummastakin johdosta. Nyt rääkäisi pahasti.
Sitten laitoin prätkän töötin pultilla runkoon ja vuorotellen kytkin johtoja plussaan. Taas rääkäisi. Nyt piruuttani kokeilin vielä alkuperäistä tööttiä liittimiin ja kas kummaa, äänimerkki toimi moitteettomasti. Oli tapahtunut henkiparannus! Henkisesti olin jo valmistautunut sulekekotelon ulkopuolisen releen kytkemiseen, mutta ei tarvinnut. Tietenkin Ladan tööttireleen navat oli eri järjestyksessä, ettei standardi Biltema-rele naksunut olleenkaan. Olisinkin tökännyt abikon suoraan relepistorasian reikään, jotta saisin Biltema-releen vetämään. Onneksi vika parantui lähes itsestään, joku Stalinin haamu varmaan ei kestänyt enää katsella sulekekotelon raiskaamista. Punamusta johto oli kyllä irronnut liittimestään ja laitoin sen paikoilleen, yhtä liitintä ei saanut paikoilleen kuin selällään maaten jalkatilan puolelta. Ensiksi punamustan kytkeminen ei vaikuttanut mitään, mutta, so what, vika on korjattu. Virtalukon johtosarjakin alkoi toimia itsestään, starttipuoli alkoi pelata kun auto huilasi yön yli. Nyt on varalla toinenkin virtalukko johtosarjoineen. Lempäälän Autopurkaamo lähetti viimein paketin 50+19 euroa. Saksasta tulee myös Astran sähköinen ohjaustehostin 79+16. Suomessa tehostaja olisi maksanut 250+19. Ihmeen kallista on rahti Suomen sisällä, kun tuhat kilometriä Saksasta on halvempi kun 250 km Tampereelta Vaasaan.
Summa summarum, yleismittarini on ilmeisesti rikki, kun se näytti töötin johtoihin vain 4,5v. Kun olin avannut ryssäreleen ja hionut 400 santapaperilla sen kärjet, volttimittari ei enää näyttänyt mitään.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Eurosamaran äänimerkin elvytys ei ole helppoa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Minulla töötissä oli myös käheyttä. Kaikki "paikat" kävin lävitse, mm.releen taisin vaihtaa. Vielä ei tullut ihan priima kuntoon. Töötissä oli nimittäin jonkinlaista viivettä.

Sitten huomasin, että töötin virtajohto oli vahvasti hapettunut muutaman sentin matkalta sieltä punaisen muovikuoren alta. Tuo hapettuma ilmeisesti vaikeutti virran kulkua. Onneksi oli varaa lyhentää johtoa ja sitten töötti tulikin kuntoon.

Ilmeisesti ilmavirta oli työntänyt vettä sinne eristeen väliin vuosien aikana.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin