Kaasuläpän lämmitys - Samara - 2108

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Nova-Ladisti
Viestit: 123
Liittynyt: 13.12.2015 20:50

Kaasuläpän lämmitys - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Nova-Ladisti »

Eli tässä viestiketjussa käsitellään näitä uudempia polttoaineen ruiskutusjäjestelmällä olevia Samaroita, joissa siis myös on kaasuläpän tms. kaasuläppäkotelon lämmitys jäähdytysnesteen avulla.

Tässäpä voisi todeta lämmitetyn kaasuläppäkotelon olevan sekä hyvä että huono ratkaisu. Hyvä ratkaisu se on suurissa ilmankosteuksissa ja lämpötilan ollessa lähelle nollaa sekä myös kovissa arktisissa pakkasissa.

Mutta huono ratkaisu se on ainakin kuumalla ilmalla tavoitellessa maksimitehoja, sillä kuuma ilma on tilavuudeltaa aina harvempaa.

Joku tällä kerhofoorumilla kertoi ohittaneensa läppäkotelon lämmityksen jollain putken taikka letkun
pätkällä. On kyllä ihan ok ratkaisu, ainakin tilapäisesti.

Mutta onko letkut aina ohitettava vai voisiko ne vaan tukkia? Siis että onko jatkuva nestekierto niiden kautta tärkeää?

Itse ajattelisin että paras tapa olisi liittää tähän piirii hana tms. venttiili, josta jäähdytysnesteen kulkua pystyisi manuaalisesti säätämään.

Ajattelin jotain vesiputkitarvikkeita tähän.

Alunperin tässä kaasuläppäkotelon lämmityksessä ei taida mitään termostaattia olla.

Muuten monet ruisku autot, ainakin minun tietämäni, vetävät ilmaa moottoriin ihan enempiä lämmittelemättä. Mutta olisiko Samarassa haluttu varmistaa toimivuutta arktisissa olosuhteissa.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kaasuläpän lämmitys - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos tuollaisesta viritelmästä olisi hyötyä, olisi sellainen tehty jo tehtaalla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kaasuläpän lämmitys - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

No tottakai se kannattaa! ja vielä kun tehon lisäys on niin huomattava, niin laittaa 2hanalla, toinen ennen ja toinen jälkeen kaasuläpän :lol:
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Nova-Ladisti
Viestit: 123
Liittynyt: 13.12.2015 20:50

Re: Kaasuläpän lämmitys - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Nova-Ladisti »

No kukin tehkööt niinku haluaa, ainakin jos on oma autonsa.

Tuskimpa se nestekierto siellä mitenkään tärkeä on, eli niitä letkuja ei ole pakko yhdistää.

Kyllä sillä imuilman lämpötilalla vaan on merkitystä moottorin tehon ja toiminnan kannalta. Ja määrätyillä lämpötila-alueilla on tehoero yllättävänkin suuri.

Lain määräämä varustushan tämä ei Samaroissa ole, joten eivät voi katsastuksessa sanoa mitään.

Vähintään yhtä tärkeää tämä on vapaastihengittävissä moottoreissa kuin ahdetuissa moottoreissa.

Polttoaineen ruiskutuksella varustetut moottorit eivät ole imuilman lämpötilasta ja kosteudesta niin tarkkoja kuin kaasuttimella varustetut mallit.

Kielioppivirheistä en nyt ota vastuuta.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Kaasuläpän lämmitys - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja mush »

Ongelmia tulee tuon poistosta kun kelit kylmenee, tuppaa sammuilemaan kun kaasun päästää. Kokemuksesta tiedän, kun minulta katkesi kerran toinen letkulähtö läppäkotelosta, niin ensiapuna tökkäsin letkut yhteen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Nova-Ladisti
Viestit: 123
Liittynyt: 13.12.2015 20:50

Re: Kaasuläpän lämmitys - Samara - 2108

Viesti Kirjoittaja Nova-Ladisti »

Oli tossa kesällä Samara toiminnassa siten että ne letkun oli irti ja tukittuina.

Hyvin toimi auto. Ja toimi nyt lähellä nollaa olevillla lämpötiloilla.

Sarjatuotantoautoihin jätetään tehtaalla paljonkin tekemättä säästösyistä. Usein ratkaisuissa tehdään myös kompromisseja eri asioiden välillä, taikka ei ainakaan tavoitella suurinta moottoritehoa.

Itse se hanan siihen vähintään laitan kyllä.

Huonosti toimii Samara moottoritiellä kovalla kesähelteellä, esim. yli 30 astetta. Kun koettaa kovasti vauhtia lisätä, niin loppuu puhti kovemmassa vauhdissa taikka ainakin kiihtyy tosi hitaasti. Pienemmällä vaan joutuu vaihtaa ja vaihtaan, kone vaan vinkuu ja vinkuu...

Osa syynä on tosiaan se että jo ennestään helteistä kesäilmaa vielä lämmitetäänkin.

Kun lämmityksen ottaa pois niin kyllä sekin auttaa. Ja sitten paremmin vasta huomaakin kun lämpötilat laskevat.

Kannattaa myös muistaa että tehon lisääntyessä lisääntyy myös moottorin polttoaineenkulutus, ja toki muutkin seikat.

Ps. Kyllä kalliimmissakin autoissa se moottoriteho laskee helteillä.

Pps. Käytetyillä polttoaineilla on toki myös merkitystä moottorin tehoon, ihan siis Samarassakin.
Vastaa Viestiin