BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Kulutukseen en ota vielä kantaa mitä näyttää kokonaiskulutus on laskemaan päin kokoajan.
Tuosta moottorin lämpötilasta kummalta anturilta kone saa tietonsa samalta kun mittaristo vai? Auton oman mittarin mukaan lämmöt normaalit reilut 90 astetta BK:ssa vaan 87 :?. Eli autonmittarissa on samanverran päälle 90 kun BK:oon "näyttämä" vajaus olisi. Tuleeko tieto siis toiselta anturilta vai kuuluuko olla tuollainen heitto mittareiden kesken?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

BK:ssa lämpötila tulee digipoksilta eli ruiskun lämpötila-anturilta, kun taas mittarille on oma lämpötila-anturi sylinterin kannessa.

Olen tossa yhdelle kylän miehelle opettanut BK-16 käyttöä, kun euro-2 Bosch Samarassa oli ongelmia ja BK:lla saa helpotusta ongelmiin ja ei ajonestokaan tykännyt kyttyrää tosta BK:sta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Voikos tuo väärä tieto olla syytä tuohon välillä ilmenevään huonoon käyntiin lähtöön lämpimänä(pitkä tarttaus)? Kumpi mittari sitten näyttää väärin :? .
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mulla ainakin samaroissa normaalilämmöillä on auton mittari jossain autoissa melkein punaisella ja jossain alle puolen välin, että en sitä mittari pitäisi kovin tarkkana, moottorin ohjauspuolella kai pitää lämpötilan olla aika tarkka, että auto toimii.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Suuntaa antavia nuo mittarit näköjään on kaikki kun vertaa arvoja BK:hon ja nopeutta gps:ään.
Mitenkäs tuo kaliprointi toimii kulutuksen osalta?
Tankkasin täyteen ja itse laskemani kulutus oli n.6.5 l/100 km. BK:n kulutus päälle 7l sataselle.
Kovin tarkkaa tulosta en kuitenkaan odota kun tankkasin tasa litrat ja loput meni aika hitaasti läpän päällä käyden. Pitää muuttaa tankkaus tapa että naksaus tai kaksi siinä se niin tulee saman verran suunnilleen joka kerta kun täyteen tankkaa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Nollasin tuon tankissa olevan bensan määrän kun tuli pieni "virhe" kaliproitaessa. Vajaa 17 litraa kun tankkasi alle puolitankkia olevaan tankkiin niin BK:n mukaan tankissa oli jotain 60 litraa pensaa :oops: . Eikä keskikulutuskaan ollut kuin jotain 3 litraa sataselle.
Katsotaan nyt tehas asetuksilla mitä se näyttää pois mennessä matkaajo kuorman kanssa itse laskettuna oli kuitenkin 6.5l/100.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Tuo aiempi ongelma poistui nollaamalla BK.

Kuuluuko BK:n näyttää kokoajan arvoja vai pitääkö sen olla näyttämättä mitään välillä?
Tuota lukujen näyttämättömyyttä "muuttuvissa" arvoissa on ainakin latauksen kohdalla (oli muitakin kun muistaisi) kun kierrokset putoavat tyhjäkäynnille niin luku häviää näytöstä. Onko tuolla tiedon "puuttumisella" yhteyttä kellon lievään jätättämiseen n.5min. parissa viikossa?
Onko normaalia vai mistä pitäisi etsiä vikaa?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja pressa »

jotkut luvut saattavat olla muutaman sekunnin näkymättömissä (normal) Kellon saa käymään oikeaa aikaa kun sen kalibroi, ohjeet on jossain kohtaa ajotietokone viestiketjuissa.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Selvä pitääpä katsella jos löytyisi.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Nyt on itselläkin ihan käyttökokemuksia laitteesta, aiemmat jutut on kirjoitettu asennuskokemusten ja mutu-tuntuman pohjalta ;)

Auto on Samara 1,5i Bosch ruiskulla vm. 2000 5-ovinen ja korkealla kojetaululla

* kojetaulussa on valmispaikka BK-16:lle, ja aiemmin mainitusta poiketen löytyy myös valmis 4-napainen liitin, joka tosin on pykälää korkeammalla, eli jää mahd. radion taakse ja johdot täytyy pujotella radion sivusta ja kytkeä radion takana, koska tietokoneen takana ei ole tilaa kytkennöille
* liittimen navat kannattaa tarkistaa sillä alkuperäisessä ohjeessa luki navat ylösalaisin, eli tarkista varmuudeksi mistä tulee jatkuvavirta, mikä on maa ja mikä tulee virtalukon ohjauksella, ohjeessa luki väärin, mutta pistokkeiden johdotus oli oikein eli 4-napainen suoraa 4-napaiseen (ja valkonen diagnostiikkapistokkeelle)
* kuten on todettua euro-2 mallissa kulutus näyttää aikalailla oikeaa, euro-3 malleissa kuulemma näyttää liikaa, tosin tankillisella BK-16 kadottaa litran vähemmän kuin tankista oikeasti häviää
* kierroslukumittari näyttää 3000 ja silloin BK-16 näyttää 2920 r/min
* 28,5 km:n matkalla sekä mittariston osamatkamittari, että BK-16 näytti tasan samaa lukemaa
* ajonopeus on sama mittarissa ja BK-16:sta, tosin molemmissa 7 km/h liian paljon verrattuna tienvarren nopeusnäyttöön (gprs:n kanssa en ole kokeillut)
* kolme viikkoa ollut laite kiinni ja vielä ei ole aiheutunut ongelmia ajoneston kanssa, euro-2 malleissa on näitä ongelmia havaittu, toisinaan jo heti asennuksen jälkeen.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Hyvin samanlaiset kokemukset, paitsi kulutuksen suhteen. Tuolla aikaisemmin kerrottiinkin sen kalibroinnista, mutta laite näyttää niin paljon korkeampia lukemia, että kalibroinnin skaala ei riitä. Jos jollakin on neuvoja asiaan, niin kiitetään ja kumarretaan.
Alkuinnostuksen jälkeen tuota masiinaa tulee tosin käytetyksi lähinnä vikakoodien kuittaukseen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Kokemukset ovat hyviä BK:n osalta. Viesteistä päätellen asensin sen helmikuun lopulla/aikana :roll:

Kulutus näyttää suurinpiirtein samaa mitä mitattu 0.x litran heittoa näkyy olevan normaalissa ajossani eli ei litra sotalla kuitenkaan.
Vikakoodin olen poistanut pääasiassa (0134 tulee kylmänä tyhjäkäynnillä pyöriessä ei muita).
Latausta näytti eilen -15*c 14.4-15V välillä 14V Tuo kun oisi aina niin valotkin oisi kirkkaammat :D Huomasi selvästi kohonneen latauksen aiempaan 13.xV verrattuna :evil:
Ulkolämpötila heittää pariastetta erilliseen kello/lämpömittariin nähden jossa on mielestäni aika oikea lämpötila.
Lämppäristä lähtiessä (n.40 min.) koneen lämpö oli +22*c
Kellonkin jätätystä olen saanut rimmattua kellon asetuksista ja pysyy ajassa (muistaakseni) jo nykyään.
Kerran "pääsin" johonkin outoon valikkoon kun tutkailin BK:ta ei meinannut prskeles päästä takaisin päävalikkoon :shock:
Meinasi tulla jo hätä meniköhän tuo rikki tai sekaisin ja mitä se valikko oikein muuttaa :oops: :lol: Vaan ei mitään rauhallisesti ja kas kummaan taas oltiin päävalikossa :)

Onkos se "tulppien kuivatus" vai mikä se oli siellä vikakoodin luona selvinnyt mikä se on ja milloin/mihin käytetään :roll:?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Muuten on bk-40 toiminut mutta aikalailla uudesta asti ollut semmoista vikaa, ettei joitain nappeja painamalla meinaa tapahtua mitään. Viimein kun tarpeeksi kauan jaksaa näpyttää, kuuluu se odotettu piip ääni.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Selittiköhän joku tuon tulppien kuivauksen niin. että jos jonkun huoltotoimenpiteen yhteydessa joutuu starttailemaan, niin se katkaisee bensan syötön, eikä kastele tulppia,vai mitenkä se oli.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2913
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Onko jollain jo ollut BK-40 kiinni Euro-4 -mallisessa ja perusasiat toimii (vikakoodit, kello) eikä oo ajonesto mennyt sönder? Pitäis kohta asennella itselle, mutta vielä hieman hakusessa toi asennus, enkä oo tarkistanut vielä onko kellon takana liitintä vai onko ryöstetty mankalle.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Vastaa Viestiin