Madallus

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Madallus

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Saako Suomesta jäykempiä ja matalampia jousia/iskareita Ladan etuvetomalleihin? Käykö jonkun muun auton osat suoraan? Ohjeita muutenkin etuveto-Ladan alustan tuunaamiseen kaivataan.

voiko etuvetoonkin laittaa pätkityt w123 mersun jouset? :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
edviina
Viestit: 142
Liittynyt: 5.5.2006 14:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja edviina »

Pätkityt jouset eivät kelpaa leimalle.
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

edviina kirjoitti:Pätkityt jouset eivät kelpaa leimalle.
Suomen laki ei kiellä jousien katkomista. Nykyään saa jouset katkasta, mutta tunkilla autoa nostaessa jousi ei saa tulla pois paikaltaan.
110 kuski
Viestit: 148
Liittynyt: 25.4.2005 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja 110 kuski »

joskus olen ostanut tarvike liikkestä supplex merkkiset madallus jouset samaraan.madaltaneet 40mm ja iskareiksi laitoin bogen kaasu iskarit jotka on tarkoitettu madallettuun alustaan.hyvä tuli.mutta kysellä kannattaa monesta paikkaa...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tuolta toisaalta luin että 110 ja Samara takaiskarit käy yksiin mutta edessä ei.

kuulin toisaalta, että 110:n jousia voi lyhentää, että iskunvaimentimessa on lyhennykselle varaa 35-40 mm

elikkä ainakin jos 110 löytyy taakse samaran kaasuiskaria ja madaltaa katkasemalla jousta, mutta pitääkö edessä tyytyä pelkkää jousen katkomiseen?

alle 90 mallin Samaroissa on vakiona korkeammat jouset, eli niitähän voi madaltaa uudemman Samaran jousilla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
edviina
Viestit: 142
Liittynyt: 5.5.2006 14:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja edviina »

khonkonen kirjoitti:
edviina kirjoitti:Pätkityt jouset eivät kelpaa leimalle.
Suomen laki ei kiellä jousien katkomista. Nykyään saa jouset katkasta, mutta tunkilla autoa nostaessa jousi ei saa tulla pois paikaltaan.
Rohkenen olla eri mieltä. Yhdessä tapauksessa autosta oli katkennut jousi (kivi jousen ja lautasen välillä) poikki oli menny noin 5 cm pituinen pätkä ja leimalla ei hyväksytty koska jousi on poikki.
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

edviina kirjoitti:
khonkonen kirjoitti:
edviina kirjoitti:Pätkityt jouset eivät kelpaa leimalle.
Suomen laki ei kiellä jousien katkomista. Nykyään saa jouset katkasta, mutta tunkilla autoa nostaessa jousi ei saa tulla pois paikaltaan.
Rohkenen olla eri mieltä. Yhdessä tapauksessa autosta oli katkennut jousi (kivi jousen ja lautasen välillä) poikki oli menny noin 5 cm pituinen pätkä ja leimalla ei hyväksytty koska jousi on poikki.
Juu se on ihan tosi toi jousen poikkimeneminen. Sillon sitä ei hyväksytä. Mutta jos jousen katkaset ja toiselta puolen myös niin että jousi istuu sille tehdyssä paikassa, eikä putoa autoa tunkatessa niin kyllä kelpaa katsastuksessa. Sen verran vahvasti uskalla olla tätä mieltä kun olen sen itse katsastusasemalta tarkastanut.
rotsi4

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Olen nähnyt että samaraan on tarjolla Cobra ja Intrax merkkisiä madallasjousia. Arvidsonin tavaraa myyvistä liikkeistä löytyy intraxsia, (tammerdiesel tampereella) sieltä saa myös sopivia iskareita Hintaa oli vuosia sitten koko paketille n.500e, ja pelkät jouset jotain 200. Cobraa saa kai jokaisesta normivaraosakaupasta. Voi toimia vakioiskareillakin jos vaan jousi pohjaa ennen iskaria.

www.varaosavarasto.fi liikkeestä saa kanssa aika moneen autoon madallussarjoja, mutta kaikenlaisia toimituksiin liittyviä kommelluksia on sattunut aika paljon heidän kanssaan, ei siis mikään kiireisen miehen valinta.


Tuossahan on jokin vuosimallirajakin, tietyn vuosimallin, taisi olla 1998, jälkeen ei saa laittaa alle muita kuin e-hyväksyttyjä jousia. Kysyvät leimalla muutenkin herkästi jousien alkuperää ja ostokuitteja vaikka olisi rippikoulun käynyt auto. Itse raksitut ei taida olla e-hyväksyttyjä..

Itse haluaisin koeajaa madalletun samaran, sitten voisi harkita jos hankkii alustasarjan omaan rassiinkin.. Onkohan kellään ostotavaralla madallettua samaraa?

Itselläni on vain positiivisia kokemuksia madalletuista autoista.
Paitsi varaosahuollon puolelta kun jotain osaa ei saakaan mistään uutta, ja uusi sarja maksaa hunajaa, ja sekään ei ole samanlainen kuin vanha.
Kaikenlaisia tarinoita löytyy, eräässä tapauksessa autoon oli vaihtunut muutama muukin alustan pikkuosa ja vanhat heitetty roskiin. Näitä ei saanut kuin merkkiliikkeestä, ja mikään mailmassa oleva alusta ei autoon sopinut ilman näitä osia.

Tässä kohtaa sanon että vakio-osat talteen jos madalletaan/muutellaan, ja jos auto on valmiiksi madallettu niin tingata vakio-osat mukaan ostettaessa ja kysyä mistä saa varaosia varmistussoiton kera.
the128

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja the128 »

nostellaan tätä hieman

ompiko totta että laaporiin ei saa tuv hyväksyttyjä jousia mistään??
kaikki jouset mitä olen kattelut sanotaan alussa tuv aproved mutta sitten kun valitsee auto mallin niin without tuv apruval voe viddu tämän eu pelleilyn kans ei muuta voi sanoa
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kerhon lehdessäkin mainostava liike kertoo että heiltä löytyisi: http://tuningstudio.fi/portal/tuoteryhm ... &section=c
the128

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja the128 »

H&R vai Eibach kummastakaa ei selvia varmuudella että on ko niissä tuv vai ei
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ota yhteyttä liikkeeseen niin kertovat.
the128

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja the128 »

näin täytyy tehä
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Mitä väliä on onko hyväksytyt vai ei? Mulla 110:ssä hyväksymätön H&R comfort -20mm sarja ja ei niin matalan näköinen tule tuolla ainakaan että katsastuksessa olisvat mitenkään noteerannu asiaa. -40mm sarja alkaa olla jo selvästi matalamman näköinen. -> http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =533&pos=2
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Aaltoboy_

Re: Madallus

Viesti Kirjoittaja Aaltoboy_ »

Kyllä on laillista pätkästä itse jouset nykypäivänä! se ei ole tuolloin katkennut! se tarvii vaan muistaa ettei liiallisuuksiin mennä ja että siitä ei tee liian löysä niinkuin täällä jo mainittiin... itse ainakin meinasi mersun etujousista kokeilla taakse ja 700 sarjan volvoa eteen kunhan kerkeen samaraa laitteleen.. pitäis tulla jäykkä alusta kunhan ei vaan liian kivireki :D
Vastaa Viestiin