Ilmailua -topic
Re: Ilmailua -topic
Moi,
Kyllä ainakin minä olen seurannut koko ikäni ilmailua, nuorempana tuli enemmän seurattua. "Pursikurssinkin" kävin ennen aikuisikää, teoriaa ja historiaa on tullut luettua. Vanhemmiten on sitten jäänyt vähemmälle.
Venäläisissä koneissa on ohjaamossa usein tuollainen pieni kolmilapainen ropeli puhallin. Tuossa videossa näkyy kopterissakin olevan sellainen ja pyörii oikein vinhasti.
Kyllä ainakin minä olen seurannut koko ikäni ilmailua, nuorempana tuli enemmän seurattua. "Pursikurssinkin" kävin ennen aikuisikää, teoriaa ja historiaa on tullut luettua. Vanhemmiten on sitten jäänyt vähemmälle.
Venäläisissä koneissa on ohjaamossa usein tuollainen pieni kolmilapainen ropeli puhallin. Tuossa videossa näkyy kopterissakin olevan sellainen ja pyörii oikein vinhasti.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Ilmailua -topic
Purjelentokurssin teoriaosan suoritin ja sitten reputin lääkärintarkastuksessa. Kerran pääsin kuitenkin sen verran kaksipaikkaisen puikkoihin, että voin sanoa lentäneeni lentokonetta.
Muuten vain matkustajakoneiden ja muutaman pienkoneen kyytiläisenä. Melko paljon PC-simujen ja -pelien parissa.
Muuten vain matkustajakoneiden ja muutaman pienkoneen kyytiläisenä. Melko paljon PC-simujen ja -pelien parissa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ilmailua -topic
Moi,
Näillä olen lentänyt, järjestyksessä Blanik, ASK-21 ja Pilatus. Kaksi ensimmäistä on koulutuskoneita ja Pilatus on vanhempi, metallirakenteinen harjoituskone. BLanik on Puolainen peltikone jossa ergonomia yhtä hyvä kuin Wartburgissa, liitosuhde sentään parempi. ASK-21 on nykyaikaisempi rakeenteeltaan, lasikuituinen kone.
Tätä olen vaan kokeillut lentää silloin joskus, kotimainen Pik-15, iältään jo 45 vuotias vaneri-lasikuituinen hinaskone joka lentää vieläkin.
Näillä olen lentänyt, järjestyksessä Blanik, ASK-21 ja Pilatus. Kaksi ensimmäistä on koulutuskoneita ja Pilatus on vanhempi, metallirakenteinen harjoituskone. BLanik on Puolainen peltikone jossa ergonomia yhtä hyvä kuin Wartburgissa, liitosuhde sentään parempi. ASK-21 on nykyaikaisempi rakeenteeltaan, lasikuituinen kone.
Tätä olen vaan kokeillut lentää silloin joskus, kotimainen Pik-15, iältään jo 45 vuotias vaneri-lasikuituinen hinaskone joka lentää vieläkin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Ilmailua -topic
Hyvä idea tämä topic Lattaraudalta! Omat kokemukset ovat kahvilakone Hanssin Jukka ja sitten Turun kentällä käynyt (1995) Antonovin rahtijättti joka vei Wärtsilän myllyn voimalaan Filippiineille. Tätä kuormausta pääsi vierelle katsomaan ja kuvaamaan, suurensin tämän noin 50x70 cm:n tauluksi.
Pelipuolelta FSX kiinnosti kun oli Windows systeemi, nyt Mac.
Päivittäin tulee kuunneltua ilmailua ja seuraan eri lähteistä jos löytää esim. päämiesten koneita tms. harvinaisempia. Reittikoneista tietää aika hyvin kellonkin jos vana näkyy, tästäkin lentää Japanista Ranskaan Air Francen Airbus 380 ja monet muut. On niillä tietysti reittinsä tuulten ym. vaikutuksestakin mutta melkein joka päivä klo 15 jälkeen alkaa tuttu vana ilmestyä.
Singapore Airlinesin SIA62 ilmestyy kesäaikaan klo 1115 paikkeilla lentäessä Singaporesta Moskovan kautta Houstoniin, hyviä kuvia talletettu zoomilla. Melkein näkyy kippari ...
Rahtikoneet lentävät matalalta melkein päältä kun nousevat tuosta kentältä, esim. DHL:n Boeing 757 jylisee aika voimalla.
Pelipuolelta FSX kiinnosti kun oli Windows systeemi, nyt Mac.
Päivittäin tulee kuunneltua ilmailua ja seuraan eri lähteistä jos löytää esim. päämiesten koneita tms. harvinaisempia. Reittikoneista tietää aika hyvin kellonkin jos vana näkyy, tästäkin lentää Japanista Ranskaan Air Francen Airbus 380 ja monet muut. On niillä tietysti reittinsä tuulten ym. vaikutuksestakin mutta melkein joka päivä klo 15 jälkeen alkaa tuttu vana ilmestyä.
Singapore Airlinesin SIA62 ilmestyy kesäaikaan klo 1115 paikkeilla lentäessä Singaporesta Moskovan kautta Houstoniin, hyviä kuvia talletettu zoomilla. Melkein näkyy kippari ...
Rahtikoneet lentävät matalalta melkein päältä kun nousevat tuosta kentältä, esim. DHL:n Boeing 757 jylisee aika voimalla.
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Objects in the mirror are closer than they appear.
Re: Ilmailua -topic
Yksi pojista on harrastanut RC lennokkeja.Aika metkaa nähdä kännykkävideota 100m:n korkeudesta...ja se pörinä
Re: Ilmailua -topic
Pikku poikana ehka vuonna 75. tuli lennettya dc9 helsingista kuopioon... olin ainut lapsi matkustaja niin paasin ohjaamoon heti nousun jalkeen. tarjosivat trippi mehua ja omenaa syotavaksi,.. ja sain ohjata apukuskin paikalta konetta...Tietenkin autopilotilla mutta hienoa se silti oli....nykyaan ei lasketa ohjaamoon kunnolla edes kuskeja. terrorismi uhan vuoksi... noin puolituntia olin ohjaamossa..Nykyaan lentelen vain Ladalla matala lentoa hissun kissun mutta ei alinopeutta.
Re: Ilmailua -topic
DC-3 laskeutuu Oripään kentälle, viimeinen lause kruunaa tärkeimmän. Erittäin hyvälaatuinen video.
http://www.ts.fi/tstv/?id=6818319&type=recordvideo
http://www.ts.fi/tstv/?id=6818319&type=recordvideo
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Objects in the mirror are closer than they appear.
Re: Ilmailua -topic
Tässä vähän minun lentokokemuksia. Olen päässyt muutaman kerra kyytiin tällaiseen koneeseen.
Kuvat väärässä järjestyksessä, kun en osannut laittaa niitä aikajärjestykseen.
Tässä ollaan laskeutumassa Turun lentokentälle:
On juuri noustu Turusta:
Tässä tankataan lähtöä varten:
Lennetään Airiston yläpuolella. Edessä Vepsän saari:
Lähestytään Turkua. Oikealla Pansion lahti:
Terv: Osku
Kuvat väärässä järjestyksessä, kun en osannut laittaa niitä aikajärjestykseen.
Tässä ollaan laskeutumassa Turun lentokentälle:
On juuri noustu Turusta:
Tässä tankataan lähtöä varten:
Lennetään Airiston yläpuolella. Edessä Vepsän saari:
Lähestytään Turkua. Oikealla Pansion lahti:
Terv: Osku
Re: Ilmailua -topic
Moi,
Hienoja ja hyvin otettuja kuvia.
Hienoja ja hyvin otettuja kuvia.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Ilmailua -topic
Pegasos -projekti, Zeppeliini tulossa!
http://eu-pegasos.blogspot.fi/
Seuraa lentoa:
http://zeppelin.iek.fz-juelich.de/zeppelinlocation/
http://eu-pegasos.blogspot.fi/
Seuraa lentoa:
http://zeppelin.iek.fz-juelich.de/zeppelinlocation/
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Objects in the mirror are closer than they appear.
Re: Ilmailua -topic
Moi,
Hieno projekti. Mutta vielä hienompi projekti on tämä.
Suomessa aiotaan rakentaan II maailmansodan aikainen VL Myrsky II hävittäjälentokone. Sellainen nimittäin uupuu ilmailumuseoista ja se on ainoa kotimaaassa suunniteltu sodanaikainen lentokone jota ei löydy museoista.
Projektia johtaa Ilmailumuseoyhdistys. Projekti alkaa vuoden 2013 aikana entisöintisuunnitelmien laatimisella, osien ja materiaalien kartoittamisella. Materiaalihankkinnat on suunniteltu aloitettavan vuoden 2014 alussa, ja entisöintyö alkaa vuoden 2014 alkupuoliskolla. Tavoitteena on saada kone valmiiksi vuonna 2019. Ilmeisesti järjestetään myös kansalaiskeräys projektin tukemiseksi.
Onneksi Myrskystä löytyy jonkun verran osia museoista. Suurimmat osaset ovat kokonaiset runkokehikot kolmesta koneesta, moottori, potkuri, mittareita. Tarinan mukaan eräs eläkkeelle jäänyt lentomekaanikko olisi nämä kehikot, sun muuta pelastanut ilmavoimien romuhuutokaupasta- aivan huvikseen, omaksi ilokseen ja pelastanut ne siten jälkipolville vahingossa.
Tässä vielä joitain Myrskyn ohjaamon mittari-, ja kojetaulut:
Hieno projekti. Mutta vielä hienompi projekti on tämä.
Suomessa aiotaan rakentaan II maailmansodan aikainen VL Myrsky II hävittäjälentokone. Sellainen nimittäin uupuu ilmailumuseoista ja se on ainoa kotimaaassa suunniteltu sodanaikainen lentokone jota ei löydy museoista.
Projektia johtaa Ilmailumuseoyhdistys. Projekti alkaa vuoden 2013 aikana entisöintisuunnitelmien laatimisella, osien ja materiaalien kartoittamisella. Materiaalihankkinnat on suunniteltu aloitettavan vuoden 2014 alussa, ja entisöintyö alkaa vuoden 2014 alkupuoliskolla. Tavoitteena on saada kone valmiiksi vuonna 2019. Ilmeisesti järjestetään myös kansalaiskeräys projektin tukemiseksi.
Onneksi Myrskystä löytyy jonkun verran osia museoista. Suurimmat osaset ovat kokonaiset runkokehikot kolmesta koneesta, moottori, potkuri, mittareita. Tarinan mukaan eräs eläkkeelle jäänyt lentomekaanikko olisi nämä kehikot, sun muuta pelastanut ilmavoimien romuhuutokaupasta- aivan huvikseen, omaksi ilokseen ja pelastanut ne siten jälkipolville vahingossa.
Tässä vielä joitain Myrskyn ohjaamon mittari-, ja kojetaulut:
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Ilmailua -topic
Oliko niin, että lentäjät eivät juuri kehuneet lento-ominaisuuksia, vai oliko jotain muuta, minkä johdosta noiden uroteoista ei paljon tarinoita ole.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ilmailua -topic
Moi,
Koneen valmistus taisi olla aikanaan siihenastisen suomalaisen insinööritaidon ja kekseliäisyyden voimannäyttö. Kone oli pakko tehdä niistä materiaaleista joita oli Suomessa saatavilla sillä hetkellä. Kun ulkomailta ei käytännössä voitu saada tietotaitoa, eikä muita komponentteja kuin lentomoottorit ja potkurinnavat, oli koneen kotimaisuusaste korkea. Lentokoneeseen haluttiin 1500 hv:n moottori, sellaista ei saatu mistään, ei edes Saksasta. Tyytyminen oli vain noin 1000 hv teholuokan moottoriin. Tämän vuoksi koneen nopeus jäi vaatimattomaksi vuoden 1944 tasoon verrattuna. Kooltaan Myrsky oli aika isokokoinen ja painava hävittäjä jos verrataan ruotsalaisten ja venäläisten huipputuotoksiin suunnillleen samoihin aikoihin.
Suoritusarvot koneella oli moottoritehoon nähden hyvät, periaatteessa nopeuskin. Myös nousukyky, kaartosäde olivat hyvät. Käytössä "Myrskyt" eivät olleet kovin kenttäkelpoisia. Suomesta loppuivat vuoteen 1943 mennessä kunnon raaka-aineet kosteutta kestävien vanerien, liimojen ja lakkojen valmistamiseksi. Kun ei ollut hyvää tavaraa valmistettiin korvikkeita, kun korvikkeet loppuivat alettiin valmistaa vastikkeita.
Puusiivet ja lastentaudit vaivasivat Myrskyä. Puusiivissä käytetyt korvikelakat ja liimat eivät kestäneet kosteutta ja vettä. Tämän vuoksi liimasaumat tahtoivat aueta syksyn märissä olosuhteissa. Lisäksi koneen kehittelyssä törmättiin pakkovärähtelyilmiöön joka lopuksi onnistuttiin ratkaisemaan. Tuo värähtely tapahtui suuressa nopeudessa ja siipien heikenneen rakenteen vuoksi johti yleensä aina koneen tuhoutumiseen, kun ylitettiin tietty kriittinen nopeus. Värähtely poistettiin vahventamalla ja jäykistämällä siiven rakenteita.
Lisää aiheesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/VL_Myrsky
Koneen valmistus taisi olla aikanaan siihenastisen suomalaisen insinööritaidon ja kekseliäisyyden voimannäyttö. Kone oli pakko tehdä niistä materiaaleista joita oli Suomessa saatavilla sillä hetkellä. Kun ulkomailta ei käytännössä voitu saada tietotaitoa, eikä muita komponentteja kuin lentomoottorit ja potkurinnavat, oli koneen kotimaisuusaste korkea. Lentokoneeseen haluttiin 1500 hv:n moottori, sellaista ei saatu mistään, ei edes Saksasta. Tyytyminen oli vain noin 1000 hv teholuokan moottoriin. Tämän vuoksi koneen nopeus jäi vaatimattomaksi vuoden 1944 tasoon verrattuna. Kooltaan Myrsky oli aika isokokoinen ja painava hävittäjä jos verrataan ruotsalaisten ja venäläisten huipputuotoksiin suunnillleen samoihin aikoihin.
Suoritusarvot koneella oli moottoritehoon nähden hyvät, periaatteessa nopeuskin. Myös nousukyky, kaartosäde olivat hyvät. Käytössä "Myrskyt" eivät olleet kovin kenttäkelpoisia. Suomesta loppuivat vuoteen 1943 mennessä kunnon raaka-aineet kosteutta kestävien vanerien, liimojen ja lakkojen valmistamiseksi. Kun ei ollut hyvää tavaraa valmistettiin korvikkeita, kun korvikkeet loppuivat alettiin valmistaa vastikkeita.
Puusiivet ja lastentaudit vaivasivat Myrskyä. Puusiivissä käytetyt korvikelakat ja liimat eivät kestäneet kosteutta ja vettä. Tämän vuoksi liimasaumat tahtoivat aueta syksyn märissä olosuhteissa. Lisäksi koneen kehittelyssä törmättiin pakkovärähtelyilmiöön joka lopuksi onnistuttiin ratkaisemaan. Tuo värähtely tapahtui suuressa nopeudessa ja siipien heikenneen rakenteen vuoksi johti yleensä aina koneen tuhoutumiseen, kun ylitettiin tietty kriittinen nopeus. Värähtely poistettiin vahventamalla ja jäykistämällä siiven rakenteita.
Lisää aiheesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/VL_Myrsky
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Ilmailua -topic
Mitähän sille Pekurin Brewsterille nykyään kuuluu?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ilmailua -topic
Taasen en tietokonettani hallitse. Näyttää mitä sattuu, vaan kokeillaan josko menis oikeaan topicciin.
Kun Pekurin Brewsterin kerrottiin löytyneen (puskaratio), sanoi isäni, että turha sinne on mennä tyhjätaskujen touhuamaan. Tsuhnat etsii, löytää ja nostaa koneen. Sitten ryssä varastaa sen ja myy sakemanneille.
Isäni oli väärässä. Ostajana ei ollut saku, vaan jenkki. Kone on jonkun pensacolan tai cocacolan museon "omaisuutta". Fyysisesti se sijaitsee Tikkakoskella, oiskohan paikan virallinen nimitys Keskisuomen ilmailumuseo. Hataran muistini mukaan aiottiin kone alunperin entisöidä jenkeille Suomessa, vaan oisko rojetki ollut liian mittava ? Nykyinen lainasopimus yltänee kesään 2014.
Mitä muuten muistatte / tiedätte lento-osasto Kuhlmeystä ?
Kun Pekurin Brewsterin kerrottiin löytyneen (puskaratio), sanoi isäni, että turha sinne on mennä tyhjätaskujen touhuamaan. Tsuhnat etsii, löytää ja nostaa koneen. Sitten ryssä varastaa sen ja myy sakemanneille.
Isäni oli väärässä. Ostajana ei ollut saku, vaan jenkki. Kone on jonkun pensacolan tai cocacolan museon "omaisuutta". Fyysisesti se sijaitsee Tikkakoskella, oiskohan paikan virallinen nimitys Keskisuomen ilmailumuseo. Hataran muistini mukaan aiottiin kone alunperin entisöidä jenkeille Suomessa, vaan oisko rojetki ollut liian mittava ? Nykyinen lainasopimus yltänee kesään 2014.
Mitä muuten muistatte / tiedätte lento-osasto Kuhlmeystä ?