Tipaton tammikuu loppui, ja tulipa tässä mieleen..:
Joskus vuonna -00 oli tarve lähteä autoilemaan valkovenäjälle, ajattelin että reissua varten pitää ostaa lada! Silloin ei vielä venäjällä euroautot olleet kovin yleisiä ja lada tuntui tommoiselle pitkälle reissulle turvalliselta valinnalta. Joten keltaista pörssiä selaamaan, heinävedellä sit olikin halpa samara 1500 "erikoinen", soitin, oli kuulemma jäänyt katsastamatta ja ladossa seisoi, vanha ukko sanoi että tule katsomaan, vinkkasi vielä ettet koskaan ole sennnäköistä samaraa nähnyt..ajattelin että myyntipuhetta, mikähän rytö paljastuu, no 50km matkaa..
Maatalon pihaan päästyäni ladon ovet auki ja katson että siellä seisoo joku valkoinen 4-valokeula RS. Talsin foortin viereen ja huomaan että hei, tämä ei olekkaan foorti vaan samara, levikkeineen, erikois sisustoineen..?
Elikkä ostin tuolloin konelan erikois versio samaran, netistä löytyy kuvia samara bianco, itseasiassa tänään vasta tarkemmin asiaa selvittelin että mikä tuo tarkalleen oli. Tuolla kyseisellä samaralla kuitenkin hoidin valkovenäjän reissun.. Omistusaikani oli noin 2v, jonka jälkeen auto päätyi varkaiden käsiin sortavalassa ja hävisi.
--kulki paljon pirteämmin mitä normi 1500 samara, sisusta konelan toimesta täysin uudelleen verhoiltu sporttisesti, jäi vain mielikuva ettei kangaslaatu olisi ollut kaikkein kulutuskestävintä, alusta jouset oli sachsin tekeleet, yksi takanen nimittäin katkesi ja tarran perusteella metsästin uutta laihoin tuloksin, kori tuli tutuksi, tein pohjat, uusin takaluukun ja vedin pintaan uuden alkuperäis sävyn..
Tämä autohistoriassani taas yksi auto jota ei olisi koskaan pitänyt hävittää, huikka murheeseen.
Tässä juuri samanlainen auto, ainut ero että autoni oli valkoinen, sisusta kuitenkin oli samanlainen punaraitoineen, vanteet samat, sekä nyt tekstin luettuani ymmärrän miksi se oli moottoriltaan pirteämpi:
http://wuokila.com/lada1971/1989_vm_02_ ... izza_1.jpg
http://wuokila.com/lada1971/1989_vm_02_ ... izza_2.jpg