EOBD –järjestelmällä varustetun Ladan perustarkastukset

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

EOBD –järjestelmällä varustetun Ladan perustarkastukset

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

European On Board Diagnostic –järjestelmällä (EOBD) varustetun Ladan perustarkastukset

Seuraavassa joitakin EOBD–järjestelmällä varustetun Ladan perustarkastuksia, jotka voi tehdä vikakoodilukijalla tai asianomaisella käyttöliittymällä varustetulla PC:llä. Osan tarkastuksista voi tehdä myös ajotietokoneella (esim. BK-10).

Ohjeet pätevät lähinnä Euro 3 ja Euro 4 –malleihin, mutta niitä voidaan soveltaa myös muihin.


Kaasuläpän asentotunnistin

Sytytysvirta päällä, moottori sammuksissa

Kaasuläpän asentotunnistin antaa moottorinohjausyksikölle sitä suuremman jännitteen, mitä enemmän kaasu on auki; jännite on välillä 0…5 V. Mittaustulos ilmoitetaan tavallisesti prosentteina, jolloin ”kaasu kiinni” –arvo on suuruusluokkaa 8 % (0,35...0,7 V) ja ”kaasu auki” –arvo noin 76…81 % (4,05...4,75 V). Prosentit lasketaan - noin suurin piirtein - asentotunnistimen syöttöjännitteestä, joka on 5 (+/- 0,1) volttia.

Jännitteen on muututtava tasaisesti, kun kaasua avataan. Kun kaasu polkaistaan äkkiä pohjaan, on jännitteen noustava huippuarvoonsa heti, samoin jännitteen on pudottava minimiinsä heti, kun kaasu hellitetään.

Huomaa, että tietojen lukeminen tapahtuu noin 3…4 kertaa sekunnissa, joten mittauslukema tulee viipeellä. (Ainakin 2112-moottorin [Euro 3] Bosch MP7.0 –ohjain käyttää ISO 9141-2 protokollaa.)

(Kaasuläpän asentotunnistin olisikin tästä syystä parempi tarkastaa esimerkiksi oskilloskoopilla.)

Monet englanninkieliset ohjelmat tuntevat termin kaasuläpän asennon termillä Absolute Throttle Position.

Kaasuläpän asento on BK-ajotietokoneissa положение дроссельной заслонки.


Sytytysennakko ja imuilman massavirta

Ennakko ja massavirta tarkastetaan hitaalla tyhjäkäynnillä (800 1/min) ja moottorin nopeudella 3000 1/min ilman kuormaa. Moottorin oltava normaalissa käyntilämpötilassa, jäähdytinnesteen lämpötila 60…100 astetta.

Ohjearvoja, sytytysennakko

Moottorit 2111, 2112 ja 21214-36 (Euro 3)

800 1/min 12 +/- 3 °KK
3000 1/min 35…40 °KK

Moottorit 21114 ja 21124 (Euro 4)

800 1/min 12 +/- 3 °KK
3000 1/min 30…35 °KK

Mielenkiinnon vuoksi (ei liity järjestelmän tarkastukseen) voi kokeilla seuraavaa: Moottori hitaalla tyhjäkäynnillä, ei kosketa kaasupolkimeen, kytketään ykkösvaihde ja kuormitetaan moottoria hieman luistattamalla kytkintä. Tällöin sytytysennakko kasvaa heti; moottorinohjausjärjestelmä pyrkii pitämään tyhjäkäyntinopeuden vakiona, ja ennakon kasvattaminen on nopein keino moottorin vääntömomentin kasvattamiseen.


Ohjearvoja, ilmamassavirta

Moottori 2112 (Euro 3)

800 1/min 7…10 kg/h (1,9...2,8 g/s)
3000 1/min 23 +/- 2 kg/h (6,4 +/- 0,55 g/s)

Moottori 2111 (Euro 3)

800 1/min 7…10 kg/h (1,9...2,8 g/s)
3000 1/min 25 +/- 2 kg/h (6,9 +/- 0,55 g/s)

Moottori 21214-36 (Euro 3)

800 1/min 8…10 kg/h (2,2...2,8 g/s)
3000 1/min 23 +/- 2 kg/h (6,4 +/- 0,55 g/s)

Moottorit 21114 ja 21124 (Euro 4)

800 1/min 7,5…10,5 kg/h (2,1...2,9 g/s)
3000 1/min alle 35 kg/h (9,7 g/s)


Selvästi liian pieni ilmamassavirta à 800 1/min viittaa ilmavuotoon ilmamassa-anturin ja moottorin välillä. Kun moottori- ja voimansiirtoöljyt ovat lämpimiä, eikä sähkölaitteita ole juurikaan käytössä, on tyypillinen ilmamassavirta ohjearvoalueen alarajalla tai jopa hieman alle sen.

Ilmamassa-anturin jännite- ja oskilloskooppimittauksia käsitellään mm.

http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=24502


Imuilman ja jäähdytinnesteen lämpötila

Tehdään loogisuustarkastus: kylmän moottorin imuilman ja jäähdytinnesteen lämpötila-arvojen on oltava lähellä ympäristön lämpötilaa. Käyvän moottorin mitta-arvojen on oltava uskottavia.

Jäähdytinnesteen lämpötila on BK-ajotietokoneissa темпратура двигатель.


Happianturien jännite

Happianturien jännite tarkastetaan samoin hitaalla tyhjäkäynnillä (800 1/min) ja moottorin nopeudella 3000 1/min. Moottorin oltava normaalissa käyntilämpötilassa, jäähdytinnesteen lämpötila 60…100 astetta.

Moottorit 2111, 2112 ja 21214-36 (Euro 3)

Happitunnistin 1 (ennen katalysaattoria)
800 1/min 0,1-0,9 volttia
3000 1/min 0,1-0,9 volttia

Jännitteen on vaihdeltava em. välillä jokseenkin sinimuotoisesti, taajuus suuruusluokkaa 1 Hz.

Happitunnistin 2 (katalysaattorin jälkeen)
800 1/min 0,5-0,7 volttia
3000 1/min 0,6-0,8 volttia

Jännitteen on oltava jokseenkin vakio.

Molempien anturien jännitteen on oltava 0,45 volttia, kun moottori ei käy ja virta on päällä.

Moottorit 21114 ja 21124 (Euro 4)

Happitunnistin 1 (ennen katalysaattoria)
800 1/min 0,06-0,9 volttia
3000 1/min 0,06-0,9 volttia

Jännitteen on vaihdeltava em. välillä jokseenkin sinimuotoisesti, taajuus suuruusluokkaa 1 Hz.

Happitunnistin 2 (katalysaattorin jälkeen)
800 1/min 0,2-0,6 volttia
3000 1/min 0,2-0,6 volttia

Jännitteen on oltava jokseenkin vakio.

Molempien anturien jännitteen on oltava 0,45 volttia, kun moottori ei käy ja virta on päällä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!