Etuveto-Ladojen takajarrujen paineensäädin

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Etuveto-Ladojen takajarrujen paineensäädin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Kuva

PAINEENSÄÄTIMEN VÄÄRÄ SÄÄTÖ VOI TEHDÄ JARRUISTA HENGENVAARALLISET! Älä tee itse mitään, jos olet epävarma.

Tämä teksti pyrkii selostamaan paineensäätimen toimintaa, eikä ole valmistajatehtaan ohje säätöä varten.

Samaroissa, 110-sarjan Ladoissa, Priorassa sekä Kalinassa on ylläolevan kuvan mukainen takajarrujen paineensäädin. Säädin sallii takajarruille sitä suuremman jarruvoiman, mitä suurempi kuorma taka-akselilla on.

Säätimen näkee katsomalla auton alle vasemman takapyörän edestä.

Seloste:

1 - paineensäädin
2 ja 16 - kiinnitysruuvit
3 - säätövivun kiinnike
4 - akselipuikko
5 - säätövipu
6 - säätövivun akseli
7 - säätövivun jousi
8 - kiinnike auton koriin
9 - säätimen pidin
10 - joustava säädintanko
11 - välikappale (yläpää kiinni taka-akselistossa)

Kun käyttöjarrua painetaan, pyrkii paineensäätimen 1 etupäästä ulostyöntyvä kara (kuvassa vasemmalla suoraan numeron 3 yläpuolella) siirtymään ulospäin. Mitä ulommaksi kara pääsee, sitä vähemmän takajarrut saavat painetta ja jarruttavat siis vähemmän.

Kun takajousitus on täysin tai lähes ylhäällä, pienellä jarrupaineella karaan vaikuttaa vain jousen 7 vastus. Kara pääsee helposti ulospäin ja takajarrujen voima on pienehkö.

Kun takajousitus painuu, kääntää säädintanko 10 vipua 5 lähemmäksi säädintä 1. Mitä enemmän takajousitus painuu, sitä suurempi on vivun 5 voima säätimen karaan ja sitä suuremmaksi voi takajarruvoima kasvaa.

Lada 110-sarjan korjaamokäsikirjan mukaan tehdään säätimen perustarkastus siten, että silmämääräisesti tarkastetaan osien ehjyys ja nestetiiveys. (Oman kokemukseni mukaan jousi 7 saattaa vanhemmiten murtua.)

Kun kuormaamaton ajoneuvo seisoo pyörillään käsijarru vapautettuna, poljetaan jarrua. Tällöin säätimen karan on taivutettava jousta 7 kiinni vipuun 5. Liikematkan on oltava 1,6...2,4 mm. (eli jousen 7 ja vivun 5 välillä on oltava 1,6...2,4 mm välys, kun jarrua ei paineta.) Kun jarrua painetaan lisää, kara kääntää vipua 5 sen verran, kuin säädintangon 10 taivutusjäykkyys sallii.

***

En puutu tässä siihen, miten säätöön liittyvät mittaukset olisi tehtävä, mutta kerron periaatteellisessa mielessä säädöstä.

Kuten viestin alusta voi päätellä, on takajarrujen voima sitä suurempi, mitä pienempi välys jousen 7 ja vivun 5 välillä on. Välystä voidaan säätää löysäämällä ruuvi 2, jolloin säätövivun kiinnikettä 3 voidaan siirtää.

***

Oikein säädetyt takajarrut eivät missään oloissa lukitu ennen etujarruja. Takajarrujen lukittuminen on sitä herkempää, mitä
- pienempi taka-akselilla oleva paino on (tyhjä bensiinisäiliö ja tavaratila, ei takamatkustajia)
- suurempi on hidastuvuus (dynaaminen akselipainojen muutos, muutos suurin pitävällä pinnalla kovassa jarrutuksessa).

Jos takajarrujen jarruvoima on liian suuri, takapyörät lukittuvat ennen etupyöriä ja auto kääntyy herkästi poikittain. Tämä vaara on ilmeinen, jos takajousitus painuu jarrutuksessa. (Sitä, miltä takajousituksen painuminen tuntuu, voi kokeilla yrittämällä lähteä liikkeelle käsijarru päällä.)

Jos takajarrujen jarruvoima on liian pieni, ei parasta mahdollista hidastuvuutta voida saavuttaa.

Takajarrujen liian pienestä jarruvoimasta kielii se, että kovassa jarrutuksessa pitävällä pinnalla on poljinvoimaa etupyörien lukkiutumisen jälkeen lisättävä huomattavasti, ennenkuin takapyörät lukittuvat.

***

Takajousituksen madaltaminen tai takajousien kuoleentuminen lisäävät takajarruvoimaa. Takajousituksen nostaminen esimerkiksi jousia vaihtaen tai iskunvaimentimen kiinnitystä muuttaen vähentää takajarruvoimaa. Jos jousitusta madalletaan tai nostetaan, on paineensäädin säädettävä.

***
Säädin kaipaa liikuntaa, muuten on uhkana, että se jumittuu. Seuraavalla menettelyllä säädin toimii, varsinkin, jos vielä parin-kolmen vuoden välein vaihtaa jarrunesteen.

Silloin tällöin, ehkä parin kuukauden välein, vasen takapyörä ajetaan korokkeen päälle, niin että lähes koko taka-akselin paino lepää vasemmalla ja vasen takajousitus painuu kasaan.

Tällöin säädin käsittää, että taka-akselilla on suuri kuorma ja säädin antaa taakse suuren jarrupaineen.

Moottorin käydessä (jarrutehostimen vuoksi) painetaan jarrupoljinta useita kertoja voimakkaasti, ehkä 400...500 N voimalla (40...50 kg).

Tällöin säädin liikkuu, eikä jumitu.

Jumittumisesta on oireena ensin se, että vasen takapyörä jarruttaa vähemmän kuin oikea.

Lukemattomia jarrutyösylintereitä lienee vaihdettu turhaan, kun epätasaisen jarrutuksen syy onkin ollut paineensäätöventtiilissä.

Jos paineensäädin irrotetaan, on tarkkaan pantava merkille jarruputkien liitännät. Säädintä paikalleen asennettaessa on putket pantava alkuperäisille paikoilleen. Säädin on purettavissa ilman erikoistyökaluja.

***
Hakusanoja: РЕГУЛЯАТОР ДАВЛЕНИЯ, paineensäädin, paineenrajoitin, takajarrut, jarrut, jarruvoima, hidastuvuus >1,5 g

Lisää kuvia on sivulla:

http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... obile.html


***************************************************************************

Säädön pikaohje

Säätövivun jousen (7) ja säätövivun (5) välissä on oltava 1,6...2,4 mm välys, kun kuormaamaton auto on pyörillään. Takajousitus "keskitetään" painamalla auton perää voimakkaasti 4...5 kertaa. Käsijarru ei saa olla päällä, jotta se ei vaikuttaisi jousituksen painumaan. Mitä pienempi välys, sitä takapainoisemmat jarrut.

Säätö tehdään löysäämällä ruuvi 2 ja siirtämällä kiinnikettä 3.

Tarkasta, ettei säädin vuoda ja että säätimen kara tulee ulospäin, kun jarrupoljinta painetaan.

Tee koeajo sopivassa paikassa. Takajarrut eivät saa lukkiutua ennen etujarruja. Jos takajousitus painuu jarrutuksessa, on syytä epäillä, että jarrut ovat liian takapainoiset.

***************************************************************************
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!