GM-ruiskujen vikakoodien luku, yksi- ja monipiste

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

GM-ruiskujen vikakoodien luku, yksi- ja monipiste

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Alempana linkki Lada Samaran monipiste-GM-ruiskun vikakoodien lukemisen demoon YouTubessa.

Tilanteen lavastamiseksi on kaasuläpän asentotunnistimen johto irrotettu, mikä aiheuttaa vikakoodin 22 (Throttle position sensor error [signal low]).

Ohjeet pätevät myös 110-sarjan ensimmäisiin malleihin, joissa GM:n moottorinohjausjärjestelmä. Samat ohjeet pätevät myös yksipisteruiskuisiin (TBI) taka- ja neliveto-Ladoihin.

Huom! Yksi- ja monipiste-GM-ruiskuilla on eri vikakoodit, ks. alempaa. Lue myös

http://ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit.jpg

Suuret kiitokset Ladaboardin nimimerkille mush!

Ja täällä siis itse asia

http://www.youtube.com/watch?v=1NkZ4gdbPCw

SvS


***

Englanninkieliset vikakoodit useimpiin ruisku-Ladoihin (Bosch MP7.0 -järjestelmällä varustettuihin ja vanhempiin) saa Saksan Lada-kerhon sivuilta osoitteesta

http://lada-club-deutschland.de/DST-8_F ... glisch.pdf

Asiakirja on venäläisen NTS-yhtiön laatima.



Yksipisteruiskun vikakoodit, järjestelmä GM EFI-4

Konelan koodit:

http://ladakerho.fi/info/muut/kuvat/Vikakoodit2.jpg


Sdelano v SSSR:n täydennykset Konelan koodeihin (virheet mahdollisia)

13 Happitunnistimen signaalijännite alhainen yli minuutin ajan, kun moottori on lämmin; mahdollisesti katkos virtapiirissä.

14 Jäähdytinnesteen lämpötila-anturin signaalijännite korkea yli kolmen sekunnin ajan, kun moottori käynyt yli 20 sekuntia, jännite vastaa 130 °C tai suurempaa lämpötilaa; mahdollisesti oikosulku anturissa tai sen johdotuksessa.

15 Jäähdytinnesteen lämpötila-anturin signaalijännite alhainen (vastaa lämpötilaa alle -30 °C) yli kolmen sekunnin ajan, kun imusarjan lämpötila -13 °C tai enemmän ja moottori on käynyt vähintään minuutin. Mahdollisesti katkos virtapiirissä tai viallinen anturi.

21 Kaasuläpän asentotunnistimen signaalijännite vähintään 2,5 volttia yli kahden sekunnin ajan, kun moottorin nopeus alle 1600 r/min.

22 Kaasuläpän asentotunnistimen signaalijännite alle 0,2 volttia yli kahden sekunnin ajan, kun moottori käy.

23 Imusarjan lämpötila-anturin jännite alhainen, vastaa lämpötilaa alle -30 °C kun moottori on käynyt minuutin tai jäädytinnesteen lämpötila yli +30 °C. Mahdollisesti katkos anturivirtapiirissä.

24 Ei pulsseja nopeusanturilta, kun seuraavat ehdot täyttyvät viiden sekunnin ajan: moottorin nopeus 2000...4000 r/min, kaasuläppä on kiinni ja imusarjan paine alhainen ("alipaine" suuri).

25 Imusarjan lämpötila-anturi: lämpötila yli 145 °C kahden sekunnin ajan, kun moottori käynyt minuutin. Mahdollisesti oikusulku.

33 Imusarjan paineanturin jännite liian suuri (yli 4,0 volttia). Mahdollisesti ilmavuoto kaasuläpän ja sylinterinkannen välillä (jarrutehostin?) tai anturivika.

34 Imusarjan paineanturin jännite liian pieni (alle 0,25 volttia), kun moottori ei käy ja virta on päällä tai moottori käy yli 1200 r/min ja kaasuläppä auki yli 20 %.

35 Joutokäyntinopeus poikkeaa ohjearvosta yli 75 r/min yli 45 sekunnin ajan

44 Happianturin jännite alle 0,25 volttia yli 20 sekunnin ajan, kun moottori käy lambdasäädöllä (ns. closed loop)

45 Happianturin jännite yli 0,55 volttia yli 50 sekunnin ajan, kun moottori on käynyt lambdasäädöllä (ns. closed loop) vähintään minuutin ja kaasuläppä on auki yli 20 %

53 Generaattorijännite yli 16,9 volttia vähintään kahden sekunnin ajan; mahdollinen, jopa todenäköinen lataussäädinvika.

55 Ei tarkoita välttämättä ohjainyksikkövikaa; mahdollinen ylijännite tai ohjainyksikön huono maadoitus



***


Monipisteruiskun vikakoodit, järjestelmä GM ISFI-2S

Lähde: ДИАГНОСТИКА ЭЛЕКТРОННЫХ СИСТЕМ АВТОМОБИЛЕЙ ПРИБОРАМИ НПП "НТС"

13 Oxygen sensor failure, suomennos kuten yksipisteruiskussa

14 Coolant Temper. Sensor circuit Low Input, suomennos kuten yksipisteruiskussa

15 Coolant Temper. Sensor circuit High Input, suomennos kuten yksipisteruiskussa

16 High battery voltage, suomennos kuten yksipisteruiskussa vikakoodille 53

19 kampiakselin asentotunnistimen tai sen virtapiirin häiriö

21 High throttle position, suomennos kuten yksipisteruiskussa

22 Low throttle position, suomennos kuten yksipisteruiskussa

24 Vehicle speed sensor failure, suomennos kuten yksipisteruiskussa

34 Mass air flow sensor failure

35 hetkellinen tyhjäkäyntinopeus liian epätasainen (frequency error of crankshaft rotation at idle). Voi johtua sytytyskatkoista, polttoainesuutinvioista, venttiilivioista tms. syistä, joiden vuoksi eri sylinterian antama teho eri suuri.

41 CAM sensor failure

42 Electronic Spark Control Circuit Failure, katso myös http://www.chipdiagnost.narod.ru/k42.html

43 Knock Control Circuit Failure

44 Lean oxygen sensor, suomennos kuten yksipisteruiskussa

45 Rich oxygen sensor, suomennos kuten yksipisteruiskussa

49 Vacuum leak diagnostic, ilmavuoto ilmamassa-anturin ja sylinterinkannen välillä (jarrutehostin, aktiivihiilisäiliö, kampikammion tuuletusjärjestelmä mahdollisia vian aiheuttajia)

51 EEPROM calibration error

53 CO adjust potentiometer failure, CO-säädön potentiometrivika (Suomeen tuoduissa ei ole ko. osaa)

54 CO adjust potentiometer failure

55 O2 sensor lean in PE

61 Degraded oxygen sensor

(Teen tähän myöhemmin paremmat käännökset. SvS)
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!