Ruisku-Ladojen bensiinipumppu

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Ruisku-Ladojen bensiinipumppu

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Ruisku-Ladojen bensiinipumppu

Seuraava koskee tietääkseni kaikkia ruisku-Ladoja, paitsi uusimpia yksiletkuisella järjestelmällä varustettuja (1,6-litraiset ja Kalinat).

Jos havaitsette virheitä, lähettäkää minulle yksityisviesti, niin korjataan. Vanhimpia ruiskutusjärjestelmiä (ennen monipiste-GM-Samaraa) en tunne hyvin.

Pumppu sijaitse polttoainesäiliön sisällä. Pumppuun pääse käsiksi takaistuimen alla olevasta luukusta (110-sarja). Jos luukusta ei pääse työskentelemään (Samarat), on tankki irrotettava tai sitten luukun aukkoa suurennettava, katso seuraava kuva. Säiliö kannattaa ajaa tyhjilleen ennen tankin tai pumpun irrotusta. Paineenmittaustyöt (vast) voi tietysti tehdä pumppua irrottamatta.

Kuva

Irrota pumpun sähköliitin ennen pumpun letkujen irrotusta ja käytä moottoria muutamia sekunteja. Siten jäännöspaine poistuu letkuista ja työ on siistimpää.

Itse pumpun irrotus ja kiinnitys on helpohko työ, normaalit käsityökalut riittävät.

OBD2-järjestelmien diagnostiikkaliittimen nasta 11 (kolmas vasemmalta alarivissä, harmaa johdin) menee suoraan pumpulle. Kytkemällä sähkön siihen saa pumpun käymään moottorinohjauslaitteesta ja virtalukosta riippumatta.

Kuva

GM-järjestelmissä vastaava liitin on G (oikealla ylhäällä).

Kuva

Vanhassa GM-järjestelmässä ei diagnostiikkaliittimeen tule jatkuvaa akkujännitettä. Jos GM-tyyppiseen liittimeen on kytketty akkujännite, tulee se G-liittimen viereen (kuvassa vasemalle puolen), vaaleanpunainen johdin.

(kuvat: Lada Kerhon infosivut)

Sopivan Bosch-pumpun numero on 0 580 453 453 (moni muukin boschilainen sopii), Biltema-nro 52-201 , Motonet-nro 28-1475 ja Lada-nro 2112-1139010-0x (x on alihankkijan numero). Pumppu on sama kuin monissa Fordeissa. Pumpun keskeiset mitat ovat max.halkaisija 38 mm, kokonaispituus n. 115 mm, letkuyhde n. 10 mm. Letkuyhde pumpun pituussuuntainen.

Kuva

Kunnossa oleva järjestelmä kehittää bensiinipaineen 300+/-20 kPa, kun moottori ei käy. Paineensäädin säätää painetta imusarjanpaineen mukaan siten, että paine-ero bensiini- ja imusarjapaineen välillä on 300 kPa.

Paineen voi mitata jakoputken oikeassa päässä (auton ajosuuntaan) olevasta Schrader-venttiilistä tai mistä tahansa liitoksesta suodattimen ja moottorin väliltä.

Pikakokeena voi painaa Schrader-venttiilin neulaa. Kunnossa olevasta järjestelmästä tulee napakka bensiinisuihku. Kokeile tämä jo ennen käyntihäiriöitä, niin saat vertailukohdan. (Älä polta autoasi ym. Venttiilin lähellä on pakoputkistoa tai mahdollisesti kipinöivä generaattori.)

Jos paine on liian suuri, vikana on säädin tai tukkiutunut paluuletku. Jos paine on liian pieni, vika voi olla säätimessä, pumpun alla olevassa esisuotimessa, tukkiutuneessa suodattimessa tai letkuissa tai itse pumpussa. Luonnollisesti muitakin syitä voi olla.

Säätimen voi tarkistaa puristamalla paluuletkun pihdeillä kasaan. Jos paine tällöin on riittävä, on säädin viallinen. Kunnossa oleva pumppu kehittää vähintään 400 kPa paineen. Letkua puristamalla tehtävissä painekokeissa on oltava varovainen. Liian suuri paine saattaa rikkoa jotain. (Osa pumpuista kehittää nollavirtauksella 700 kPa paineen.)

Pumppurikot ovat tietääkseni melko harvinaisia; ainoa kohdalleni tullut tapaus 10-vuotiaasta, 130.000 km ajetusta 110:stä, jonka tankin pohjalta löytyi hiekkaa.

Pumppurikon oireita voivat olla pumpun ääntely, auton nykiminen, huono vastaaminen kaasuun (moottorin epäröinti) ja alhainen maksimiteho. Ääritapauksessa moottori ei suostu käymään. Viallisen ilmamassa-anturin oireet voivat olla samankaltaisia, mutta liittyvät usein kaasun painamiseen pienillä kierroksilla sekä tyhjäkäyntinopeuden vaihteluun.

Pumppu on bensiinivoideltu ja -jäähdytetty. Kuivan pumpun käyttämistä on vältettävä.

Bosch-Saratov ilmoittaa pumpun kestoiäksi 5000 h, 160.000 km tai 10 vuotta.
Bosch-pumpun ominaisuuksia ovat tuotto 50 l/h 350 kPa paineella ja 13,5 V jännitteellä. Virta on tällöin 5 A.

menestystä

SvS

Joitain vihjeitä pumpun vaihtoon:

- merkitse pumppuyksikön asema tankkiin nähden ennen irrotusta
- varo kohon varren tms. vahingoittamista irrottamisessa/ kiinnittämisessä
- pumppu pitimineen irtoaa yksiköstä irrottamalla saksisokka jousellisesta tukivarresta
- pumpun paineletku irtoaa helpommin, kun sitä lämmittää hieman
- varaa paineletkun kiinnityksen varmistamiseksi yksi 8...12 mm letkunkiristin

Kun pumppu pitimineen on irrotettu, irrota pitimen yläosa (kolme kiinnityskynttä).

Pumpun imusiivilä irtoaa varovasti kammeten.

Imusiivilän irrotuksen jälkeen pumppu irtoaa pitimestään pohjasta painaen.

Pumpun imusiivilän loiskeastia pysyy asennettaessa paikallaan, jos sen pohjalla (sisäpuolella) olevia vastakappaleita puristaa pihdeillä hieman kasaan (soikeiksi).
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Ruisku-Ladojen bensiinipumppu

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Täydennystä ja korjausta edelliseen viestiin:

Ilmeisesti ainakin osassa vanhempia Samaroita on erilainen pumppu kuin yllä olevassa viestissä kerrottu.

Ks.http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=29921

Kiitokset nimimerkille Laupias oikaisevasta tiedosta.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin